Träningstråden

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Vad kör du med för pulsmätare? Hade bara min klocka tidigare och utökade med en pulsmätare som sitter på bröstet. När började använda den blev mycket lägre puls vid konditionsträning. Klockan är inte så exakt som pulsmätare

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Vad kör du med för pulsmätare? Hade bara min klocka tidigare och utökade med en pulsmätare som sitter på bröstet. När började använda den blev mycket lägre puls vid konditionsträning. Klockan är inte så exakt som pulsmätare
Vet inte om det var mig du ställde frågan till, men har klocka. Den verkar visa rätt, för jag var inne för att operera ett öga och då larmade pulsmätaren på fingret för att jag var nere under 50 slag - vilket stämde med klockan. Har mätt puls i ca 20 år både med klocka o band och de visar relativt lika - och maxpuls under träning har sjunkit med åren - kanske från 175 för 20 år sedan till 162-3 numera

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Intressant det där - med den maximala pulsen under ett träningspass borde du ligga på en bit över 200 som maxpuls (dvs ungefär som ett femårigt barn) Jo, jag vet att maxpulsen stiger med frekvent träning under lång tid.

Själv tycker jag att jag tränar hyfsat - vet inte riktigt vilken maxpuls jag har (får inte testa, var för gammal redan för några år sedan) men brukar snitta 130-140 under cykelpass och maxa en bit över 160 i de branta backarna (men då är jag näst intill däckad)

Men vad har du för vilopuls? Och vet du om det finns det någon koppling mellan vilo o maxpuls? Teorin kan vara att ett stort hjärta pumpar mer blod - slår långsammare o vise versa
Såvitt jag vet finns ingen koppling mellan max och min puls.
Jag tror heller inte man kan höja sin maxpuls men den faller något med ålder.
Som vilopuls kan man dock bättra via träning.
Min ligger på 52-54 när jag sover.
Alla mina mätningar är med en Garmin venu 2.
Jag mätte min maxpuls enligt konstens alla regler när jag låg i lumpen och en gång några år senare med spinningcykel.
Båda gångerna hamnade jag högt.
Du kan läsa lite mer om maxpuls och varför man uppskattar den på en större grupp till 220-ålder här.
Kolla diagrammet på maxpuls/ålder så kan man se hur mycket det skiljer mellan olika personer.

Edit: maxpulsen spelar ingen större roll snart än för att hitta vilka "puls områden" man vill ligga i under träning.

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Kolla diagrammet på maxpuls/ålder så kan man se hur mycket det skiljer mellan olika personer.

Edit: maxpulsen spelar ingen större roll snart än för att hitta vilka "puls områden" man vill ligga i under träning.
Gjorde en approximation o förlängde grafen, ser ut att stämma rimligt med den puls jag "tappat" genom åren
1717345214483.png

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Intressant det där - med den maximala pulsen under ett träningspass borde du ligga på en bit över 200 som maxpuls (dvs ungefär som ett femårigt barn) Jo, jag vet att maxpulsen stiger med frekvent träning under lång tid.

Själv tycker jag att jag tränar hyfsat - vet inte riktigt vilken maxpuls jag har (får inte testa, var för gammal redan för några år sedan) men brukar snitta 130-140 under cykelpass och maxa en bit över 160 i de branta backarna (men då är jag näst intill däckad)

Men vad har du för vilopuls? Och vet du om det finns det någon koppling mellan vilo o maxpuls? Teorin kan vara att ett stort hjärta pumpar mer blod - slår långsammare o vise versa

Jag tror konsensus är att man inte kan träna sig till en högre maxpuls men att regelbunden träning däremot gör att maxpulsen inte faller med åldern i samma takt som för icke tränande.

Jag har också alltid haft högre maxpuls än vad de där formlerna säger men inte i närheten av Kratoz och än mindre tränar jag på sådana pulsnivåer. Jag har redan ifrågasatt det lämpliga i det och jag vill eg inte tjata mer om det för det är utanför min proffesion.

Nu vet jag inte vad jag har för maxpuls men på crossbanan har jag uppe i 193 den här månaden för jag klarar liksom inte av att köra cross lågintensivt. Det är nog nära min maxpuls men jag tro jag kan pressa mig lite högre.
När jag cyklar eller springer har jag vanligtvis under 145 i puls och kroppen vill ju egentligen hålla högre tempo så jag får hela tiden tänka på att hålla igen.
I gengäld är kroppen nästan alltid återhämtad dagen efter.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
En dag på crossbanan, 15+15+20 minuter jämfört med en joggingtur på ca 1h.
Dagen efter crossbanan tycker dock klockan att jag ska vila vilket sällan sker efter att jag cyklat eller sprungit om det inte skett många dagar på raken.
Jag är inte helt nöjd med att jag tar ut mig så hårt dagar jag är på crossbanan men jag måste antagligen ner under 30 minuter körtid för att undvika det och när man väl lastat osv vill ju köra mer än så.

1000017175.jpg1000017176.jpg

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Iaf garmins klockor visar rätt puls men den är optisk så lite felmonterad på handleden så kan den variera.

Annars finns bröstband som ger lite mer nogranhet men klockor ofta av kvalite ger rätt iaf på puls , man måste låta dom mäta lite över tid iaf på minuter

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Vinterkräksjuka o matförgiftning är oslagbara metoder

Ryker ju 4-5 kilo i ett nafs

Skippa ölen

Mjölk o vodka is da shit enligt en träningsbrud

Fett,proteiner o vitaminer o spriten för energin o fyllan

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Hoj
Kawasaki Zx1200
Vinterkräksjuka o matförgiftning är oslagbara metoder

Ryker ju 4-5 kilo i ett nafs

Skippa ölen

Mjölk o vodka is da shit enligt en träningsbrud

Fett,proteiner o vitaminer o spriten för energin o
Alkohol + träning ingen långsiktig kombo
Att ofta kombinera träning med alkohol är ingen bra idé. Alkohol hämmar tillväxthormoner och manligt könshormon som behövs för att bygga nya muskler. Nervsystemet får också svårare att aktivera musklerna och du kan inte riktigt nå din fulla potential.

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Alkohol + träning ingen långsiktig kombo
Att ofta kombinera träning med alkohol är ingen bra idé. Alkohol hämmar tillväxthormoner och manligt könshormon som behövs för att bygga nya muskler. Nervsystemet får också svårare att aktivera musklerna och du kan inte riktigt nå din fulla potential.

Vodkamjölk,menade mer som festdricka istället för öl sprit/groggvirke - man slipper ofta kvällsäta skitmat oxå - ännu bättre för vikten.

En helpava sprit och 1.5L rödmjölk , mycket kcal i bara mjölken.

Angående träning o boz , vi var fan som främlingslegionärer i styrka efter rundan trots bozet

Vi är några som varit på vintermarcher 4-6 dar.
25-33kg på ryggen,massa minus ibland mot nästan 30.
Tält,igloo,jordkula eller bar himmel o massa vedhuggning.

Gick ta mig fan 5000-6500 kcal per dygn.

Då hade vi nästan alla dar ett helrör vodka som användes som bränsle under dagen.
Man gjorde 4 st 1 liters raketbränslesatser med fältköket.Soluppgång,middag,em o kväll

7.5 dl mjölk,1 dl socker,torrmjölkpulver Nido och 4 matskedar kaffepulver.
Nej vi var inte mer än konstant saloongsberusade

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Hur stor skada gör man om man ”övertränar”?

Hade turnering i helgen och spelade två matcher lördag-söndag. 40C ute och en match varar ca 45 minuter med väldigt få chanser till vila.

Min puls låg mellan 180-200 under matcherna och jag fick fokusera på att ta det lugnt för att få ned pulsen. På kvällen låg vilopulsen runt 100. Morgonen efter runt 80. Idag (onsdag) känner jag mig äntligen återhämtad och vilopulsen är tillbaka under 60.

Gjorde ett bättre jobb med elektrolyter på söndagen, så den matchen gick bättre.

Frågan är hur onyttigt detta är för en 45-åring man som är i hyfsad form?

c1241830f884fe5b97a36e307f041f1d.jpg

fb49028a5485e1b0673bffcfc7708ebf.jpg

b2fa9480c66d8a5ed2b6f759e528cf78.jpg

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80

Hade turnering i helgen och spelade två matcher lördag-söndag. 40C ute och en match varar ca 45 minuter med väldigt få chanser till vila.

Min puls låg mellan 180-200 under matcherna och jag fick fokusera på att ta det lugnt för att få ned pulsen. På kvällen låg vilopulsen runt 100. Morgonen efter runt 80. Idag (onsdag) känner jag mig äntligen återhämtad och vilopulsen är tillbaka under 60.

Gjorde ett bättre jobb med elektrolyter på söndagen, så den matchen gick bättre.

Vilka fantastiska bilder! 🤩

Du kanske hade någon infektion, hade du feber eller kände dig förkyld, eller nåt under dessa dagar?
Brukar få min vilopuls att gå upp, maxpuls kommer fortare och återhämtning går långsamt.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Du borde nog googla på överträning istället för att fråga oss amatörmotionärer men jag kan väl ändå skriva det jag lärt mig om saken.

Den direkta effekten av allt för stor mängd av högintensiv träning blir ju att kroppen behöver mer tid för återhämtning och mängden träningstimmar din kropp tål per månad minskar.

Fast det var väl egentligen inte frågan. Jag förstår att du menar vad som sker ifall du pressar dig igenom träningarna ändå trots att kroppen behöver återhämtning. Det går ett tag, sen börjar symptomen på överträning förr eller senare komma.
Det är ju sånt som lätt gör att motionärer blir periodare istället för regelbundet tränande motionärer. Idrottare på högre nivå som jag tror att du är kan antagligen fortsätta tvinga dig till träningarna och hamna i en ännu sämre sits till slut.

Brink skrev ju här på forumet om hur han mådde som övertränad ett annat exempel var ju Per Elofsson, han kom ju aldrig mer tillbaka. Han verkade ju inte ens orka vardagsträna efteråt utan pluffsade ju till sig ordentligt.

Det är ju här mängdträningen med många timmar lågintensiv träning kommer in i bilden, vanligtvis när det inte är säsong för din specialidrott. Dessa leder inte till överträning på samma sätt men skapar en grund för intensivare träning.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Har ni koll på låga hemgym? Mitt måste flytta ner i källaren snart, och där är det bara runt 198cm i takhöjd, och alla hemgym jag har hittat är ofta en bra bit över 2m.
Det knepiga är att så fort man skall ha ett hemmagym där man även kan köra dragövningar ovanifrån (latsdrag osv) brukar de bli över 2m. Har själv ett sånt här och det mäter ca 2,20 i höjd.:

Kanske blir det lättare att hitta en lösning om du kan dela upp det på två maskiner?

Denna borde t ex klara din takhöjd. Så skulle du i såna fall kunna komplettera med någon annan maskin och/eller bänkpress, fria vikter osv. för andra övningar.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Det knepiga är att så fort man skall ha ett hemmagym där man även kan köra dragövningar ovanifrån (latsdrag osv) brukar de bli över 2m. Har själv ett sånt här och det mäter ca 2,20 i höjd.:

Kanske blir det lättare att hitta en lösning om du kan dela upp det på två maskiner?

Denna borde t ex klara din takhöjd. Så skulle du i såna fall kunna komplettera med någon annan maskin och/eller bänkpress, fria vikter osv. för andra övningar.
Precis, så fort det blir lats mm, som är svårt att göra med fria vikter, så drar det ofta iväg i höjd :(

Den där maskinen är ju teoretiskt bra, men det är dåligt med väggar att skruva saker i i det tilltänkta träningsrummet, det är antingen ihåliga betongblock, fönster, dörrar eller rör ivägen :gnissla Och inte massor med plats för flera maskiner heller.

Jag har varit inne på att svetsa om hemgymmet jag har, men då ska man börja göra om vajrar, crimpa nya öglor i dom osv, det blir ett rätt stort projekt och mycket jobb med ett hemgym som redan från början inte är så fantastiskt, även om det gör sitt jobb.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Precis, så fort det blir lats mm, som är svårt att göra med fria vikter, så drar det ofta iväg i höjd :(

Den där maskinen är ju teoretiskt bra, men det är dåligt med väggar att skruva saker i i det tilltänkta träningsrummet, det är antingen ihåliga betongblock, fönster, dörrar eller rör ivägen :gnissla Och inte massor med plats för flera maskiner heller.

Jag har varit inne på att svetsa om hemgymmet jag har, men då ska man börja göra om vajrar, crimpa nya öglor i dom osv, det blir ett rätt stort projekt och mycket jobb med ett hemgym som redan från början inte är så fantastiskt, även om det gör sitt jobb.
Ja, problemet är väl dessutom att block och taljors placering och avståndet mellan dem ger en viss längd som vajern maximalt kan dras ut innan hjul tar i varandra osv. Förändrar man detta avstånd genom att man gör konstruktionen lägre skulle jag tro att man då kan behöva göra om lyftkonstruktionen med block och taljor en del, alternativt få en mer begränsad längd som det går att dra ut vajern.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år