Träningstråden

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Du ska inte testa att träna mer styrkeorienterat och mindre bodybuilding? Det verkar som ditt upplägg har ett fokus på att lägga på volym på tuttarna snarare än att lyfta tungt i bänkpress.

Själv siktar jag på styrka rakt av.

40kg:s hantlar, jag kör på det jag orkar.

Jag har blivit utmanad av ena tricepsmaskinen att jag inte orkar med allt som finns på den.
Nån vecka till så ska jag ta det. ;)

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Hoj
Plåthäst
40kg:s hantlar, jag kör på det jag orkar.

Jag har blivit utmanad av ena tricepsmaskinen att jag inte orkar med allt som finns på den.
Nån vecka till så ska jag ta det. ;)

Är inne på Geggas linje. Styrka bygger inte mycket massa. Alternativt högreps. Och cardio, mindre mat. Överskott = bygger snabbt på.

Kolla efter andra träningsformer som kan vara roligt utöver styrketräningen så kan du ju köra färre dagar på gymmet och mer på det andra. Blir du för spinkig så är det ju bara att pumpa på gymmet igen.

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Då får ni nog definiera hur ni menar med att träna mer styrke kontra bygga volym...

Jag anser att jag kör tung träning, utefter mina förutsättningar, kör slut på musklerna så mycket som motivationen tillåter på just det passet.

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Hoj
Plåthäst
Då får ni nog definiera hur ni menar med att träna mer styrke kontra bygga volym...

Jag anser att jag kör tung träning, utefter mina förutsättningar, kör slut på musklerna så mycket som motivationen tillåter på just det passet.

Mer styrka = tyngre vikter och färre reps. <5 reps ungefär. 6-10 bygger mer volym och över 10 reps är det mer uthållighet på musklerna.
Har för mig att många tycker att 6 reps är en magisk gräns för att öka ordentligt i både styrka OCH volym.

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer

Det jag menar är att det kan vara värt att testa exempelvis ett styrkelyft-program snarare än hemmapulat bodybuildingprogram.

Jag känner lite att om jag börjar beskriva skillnader jag upplever mellan att träna för styrka och volym så blir det en debatt jag inte orkar ta, men det finns mycket bra läsning på nätet.

Edit: Tjejerna ovan skriver ungefär vad jag tänker.

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Mer styrka = tyngre vikter och färre reps. <5 reps ungefär. 6-10 bygger mer volym och över 10 reps är det mer uthållighet på musklerna.
Har för mig att många tycker att 6 reps är en magisk gräns för att öka ordentligt i både styrka OCH volym.

Idag har jag max 6 reps på en övning. Klarar jag mer så ökar jag i vikt.
Sen kör jag dropset på många övningar och då kan jag trycka 8-12 reps på halva vikten av vad jag har kört övningen.

Visst kan jag prova o köra 3-4 reps.

Är det nån som har provat det och har åsikter?

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Det jag menar är att det kan vara värt att testa exempelvis ett styrkelyft-program snarare än hemmapulat bodybuildingprogram.

Jag känner lite att om jag börjar beskriva skillnader jag upplever mellan att träna för styrka och volym så blir det en debatt jag inte orkar ta, men det finns mycket bra läsning på nätet.

Edit: Tjejerna ovan skriver ungefär vad jag tänker.

Styrkelyft program där det handlar om 3-5 övningar per pass och samma pass varje gång?
Sånna pass tar för mig bort det som är roligt med styrketräningen. Att få klura på vilken del av muskeln man träffar och hur man ska göra för att träffa den.
Jag är ingenjör, jag måste få peta i detaljerna. ;)

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06

En del tränar ju för volym, massa och till viss del "utseendet", och andra för ren styrka.

Såklart blir man starkare av bodybuilding också, men en styrkelyftare kan vara mkt starkare när det gäller att lyfta antal kg trots att denne nästan ser ut att vara i dålig form, medans någon med den där "perfekta" fysiken som ser ut att ta 3000kg i alla övningar kan vara nästan patetiskt svag.

Jag lägger ingen värdering alls i det ena vs. det andra faktiskt.
Man ska köra det man tycker är kul.

Jag personligen föredrar att SE resultat framför att kanske lyfta 10kg mer i nånting.

edit: det handlar egentligen inte om fåfänga, men jag gillar synbara resultat i det mesta jag gör. bygger jag lego så vill jag att huset ska bli klart, inte att det ska tåla en tornado :D

Last edited:

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Styrkelyft program där det handlar om 3-5 övningar per pass och samma pass varje gång?
Sånna pass tar för mig bort det som är roligt med styrketräningen. Att få klura på vilken del av muskeln man träffar och hur man ska göra för att träffa den.
Jag är ingenjör, jag måste få peta i detaljerna. ;)

Det finns ju i min mening inget rätt och fel i det här med träning. Utan det går för mig ut på att ha så roligt det går under tiden på gymmet/i löpspåret/på lokalen, och samtidigt kämpa för att uppnå eventuella mål.

Själv har jag ett rätt blygsamt mål att komma med i 1000 lbs-klubben (454kg i mark+böj+bänk) innan årets slut. Ser ut att gå sådär efter att jag åkte på ryggskott i höstas.

Det försöker jag åstadkomma genom program, bland annat starting strength (varierar mellan 2 olika pass), sen ett hembyggt program (3-dagars-split) som verkar funka SÅDÄR, och nu 5/3/1 (4 olika pass). För mig blir träning roligt genom att göra framsteg i vikter jag lyfter och tider jag springer.

Jag försöker att inte stoppa orden i munnen på dig, men det låter som att träning för dig blir roligt genom att bomba muskler på olika sätt och se dem växa.

Hur du ska gå vidare med dina överdimensionerade boobs är ju något du får fundera på, utifrån det. Kanske värt att offra lite av det roliga med cable cross och flies och grejer mot att öka i styrka?

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Hoj
Plåthäst
Idag har jag max 6 reps på en övning. Klarar jag mer så ökar jag i vikt.
Sen kör jag dropset på många övningar och då kan jag trycka 8-12 reps på halva vikten av vad jag har kört övningen.

Visst kan jag prova o köra 3-4 reps.

Är det nån som har provat det och har åsikter?

Skippa dropseten, de kan ses som volymträning (jag kör super-/dropset en gång i veckan i de 3 övningarna).

Jag reppar på som minst 3or för tillfället, körde 2or innan. Jag ser en utveckling i min träning och tycker att det är roligt. Men ren styrka körs bäst i de tre stora övningar + militärpress och rodd.

Om du testar 5/3/1 kan du ju lägga till komplementsövningar som du tycker är roligt, vilket ger utrymme för det du vill göra utöver de "obligatoriska" övningarna.

Men problemet med ren styrketräning är att det kan bli enformigt och det verkar inte heller passa dig utifrån vad jag läser här, du verkar gilla att curla runt med lite andra övningar utöver böj och bänk. Marklyften kan du ju börja med dock.

Så för din del röstar jag hellre på att du hittar någon annan träningsform (kampsport kanske, som ett exempel?) som komplement till gymmet och på gymmet minskar du på vikterna och ökar repsantalet (eller stanna på vikten och gör fler reps, minst 10 st)

Pirate-girl

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2013
Hoj
Yamaha -R6 09
Tänkte höra här om det är någon som brukar träna på sats Regeringsgatan? Träna på vintern och hoja på sommaren är ju ibland roligare med sällskap :)

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Tänkte höra här om det är någon som brukar träna på sats Regeringsgatan? Träna på vintern och hoja på sommaren är ju ibland roligare med sällskap :)

Nä, men jag jobbar vid korsningen Regeringsgatan/Jakobsgatan.. Inte lika kul som vare sig träning eller hoja dock :(

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Jag försöker att inte stoppa orden i munnen på dig

Men det är precis det du gör. ;)

Självklart gillar man att se resultat, det är halva grejen med att gå dit.
Men jag skulle vilja ha en "annan" träningsmetodik som gör att jag kan köra mina pass.

Som Peter föreslog lät bra. Han förstår mig. :)

Låg reps med hög vikt. Bra förslag av Plåtis.
Skippa dropset blir ju lite tråkigt, men jag ska se om det går att genomföra. :)

Nu lät det kanske som att jag pissar på din eförslag Gegga, så är det inte. Det är bara det att jag kör så tungt jag kan. Jag ökar när jag kan och känner att jag lyckas genomföra övningen rätt med så tung vikt som möjligt.

En av grejerna till att köra gym är ju för att det är enkelt. Ska jag hålla på och transportera mig runt i den här skitstan så kommer jag aldrig ta mig på nån träning. Så gruppträningar går bort på grund av den anledningen. Och så för att jag är strykrädd då förstås.

Alla blir vi ju lite lät maniska av den träning vi håller på med. Det skiner igenom i det man skriver. Gegga vill att man ska köra för att bli stark. Plåtis vill att man ska köra SS typ.
Jag gillar inte idéen med SS, den känns inte rätt för mig.

Jag gillar dock diskussionen som det för med sig. :tummenupp

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Men det är precis det du gör. ;)

Självklart gillar man att se resultat, det är halva grejen med att gå dit.
Men jag skulle vilja ha en "annan" träningsmetodik som gör att jag kan köra mina pass.

Som Peter föreslog lät bra. Han förstår mig. :)

Skippa dropset blir ju lite tråkigt, men jag ska se om det går att genomföra. :)

Nu lät det kanske som att jag pissar på din eförslag Gegga, så är det inte. Det är bara det att jag kör så tungt jag kan. Jag ökar när jag kan och känner att jag lyckas genomföra övningen rätt med så tung vikt som möjligt.

En av grejerna till att köra gym är ju för att det är enkelt. Ska jag hålla på och transportera mig runt i den här skitstan så kommer jag aldrig ta mig på nån träning. Så gruppträningar går bort på grund av den anledningen. Och så för att jag är strykrädd då förstås.

Alla blir vi ju lite lät maniska av den träning vi håller på med. Det skiner igenom i det man skriver. Gegga vill att man ska köra för att bli stark. Plåtis vill att man ska köra SS typ.

Jag känner inte att du pissar på mitt förslag, för jag gav inte riktigt något förslag. Jag menar mer att du kan fundera lite på vad du vill egentligen, och sedan träna utifrån det. Så beskrev jag helt ovidkommande vad jag själv tycker är kul. :D

För mig är också thaiboxingen viktig. Det är det som känns så bra med 3/2/1-upplägget, att det ger 3 dagar i veckan åt andra aktiviteter.

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Hoj
Plåthäst

Nej nej, SS är för de som är nya och vill komma igång. Jag tror inte att det hade passat dig. Om du läser det sista jag skrev så är det en annan träning utöver gymmet som jag tyckte du kunde kika på och satsa på högreppare istället :)

Men SS är ett bra grundupplägg (SL för den delen) för de som vill komma igång med träningen och bli råstark. Men som sagt, du är inte på den nivån, vad jag kan tolka här. Det är inte heller ett upplägg för mig längre.

Om du inte är för den typen av träning som sker på regelbunden tid kan du ju testa cykling eller längdåkning. Eller dra ihop ett glatt gäng o lira lite bollspel kanske? Finns massor man kan hitta på som inte behöver kosta mycket eller ta mycket tid. :)

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA