Träningstråden

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Hmm, jag hajar inte riktigt.. Har alltid bara gjort vanliga pullups, alltså att jag hänger "still" och lyfter upp/sänker ner mig..

Ger det där nåt mer än vanliga pullups? Annars känns det ju som "fusk"?

Syftet är att fuska så det blir lättare så du orkar flera reps. Det är någon sorts crossfit-grej.

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Näe
Hmm, jag hajar inte riktigt.. Har alltid bara gjort vanliga pullups, alltså att jag hänger "still" och lyfter upp/sänker ner mig..

Ger det där nåt mer än vanliga pullups? Annars känns det ju som "fusk"?

Det är "fusk". Det ger mindre men det gör att klumpar som jag som väger 100 pannor och dessutom är klena också kan göra pullups om man inte har tillgång till gummiband eller liknande. :)

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Hoj
Ingen just nu
Passa dig lite "på vägen ner" dock! Bromsa rörelsen mer än dom gör i videon. Har en kamrat på gymmet som slet av muskelfästena till biceps på båda armarna vid utförande av detta.

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
Det är "fusk". Det ger mindre men det gör att klumpar som jag som väger 100 pannor och dessutom är klena också kan göra pullups om man inte har tillgång till gummiband eller liknande. :)

Lika bra börja med latsdrag så att man bygger styrkan ordentligt från grunden.
I all vänlighet så är mycket "crossfit" tänk jävligt udda och inte produktivt i det syfte man vill (annat än egot möjligen)

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Näe
Lika bra börja med latsdrag så att man bygger styrkan ordentligt från grunden.
I all vänlighet så är mycket "crossfit" tänk jävligt udda och inte produktivt i det syfte man vill (annat än egot möjligen)

Jo jag har märkt det också. Väldigt mycket rörelser känns lite väl "våldsamma". Jag kör hellre strikta pullups med assistans i kombination med latsdrag.
Det verkar finnas väldigt olika skolor inom crossfit. Jag körde ett pass i veckan med en instruktör som inte gillar kipping alls och dessutom ville att vi skulle utföra de olika övningarna korrekt istället för bara snabbt.

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Dom absolut sämsta benpassen man gör är dom när man går runt och är latent skitnödig hela passet.

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Dom absolut sämsta benpassen man gör är dom när man går runt och är latent skitnödig hela passet.

När jag körde marklyft i tisdags fick jag gå på muggen två gånger förutom obligatorisk "pwo poop". Så mycket som man tar i när man marklyfter eller börjer är det nog omöjligt att ta i på porslinstronen. ;)

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
När jag körde marklyft i tisdags fick jag gå på muggen två gånger förutom obligatorisk "pwo poop". Så mycket som man tar i när man marklyfter eller börjer är det nog omöjligt att ta i på porslinstronen. ;)

Nu öppnade du dörren så då tar jag den.

Jag provade lite marklyft idag. Och jag förstår verkligen inte grejen med det.

Man lastar på en sjuhelvetes massa vikt och sen kör man en halv kroppsrörelse känns det som.

Vad är grejen, varför gapar alla sig hesa över marklyft, vad är det som är så j-vla bra? (Sen är det ju lite fantastiskt att ett litet - gör det helt ok att svära på internet. :) ) :banana

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06

Man lastar på en sjuhelvetes massa vikt och sen kör man en halv kroppsrörelse känns det som.

Vad är grejen, varför gapar alla sig hesa över marklyft, vad är det som är så j-vla bra? (Sen är det ju lite fantastiskt att ett litet - gör det helt ok att svära på internet. :) ) :banana

Det som gör marklyft bra är lite att du använder i princip hela kroppen i en enda övning när du kör det, du ska vara "spänd" överallt när du lyfter. Dock så ser man rätt ofta folk som inte får med kroppen utan i princip bara står och tippar ryggen upp och ner och ja, då blir den ju kass.

Sen håller jag iofs med om att det ibland finns en hysteri kring marklyft, folk blir helt euforiska och glansiga i ögonen när dom pratar om det. Själv tycker jag att det är rätt trist, så jag kör det bara för att det är bra.. :)

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer

Vill du göra en hel rörelse kan du ju börja träna ryck och stöt. Det känns mer komplett tycker jag själv, och gissningsvis håller du med om det också?

Jag tycker marklyft är kul för att det går att flytta på så satans mycket vikt, även för en relativt klen person som jag själv.

Men ja, grejen är väl mycket det som Peter skriver, att många muskler aktiveras, och det därför är en väldigt effektiv övning.

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Vill du göra en hel rörelse kan du ju börja träna ryck och stöt. Det känns mer komplett tycker jag själv, och gissningsvis håller du med om det också?

Jag tycker marklyft är kul för att det går att flytta på så satans mycket vikt, även för en relativt klen person som jag själv.

Men ja, grejen är väl mycket det som Peter skriver, att många muskler aktiveras, och det därför är en väldigt effektiv övning.

Gissa igen. ;)

Ser inte syftet med att svinga upp vikterna, ta fart så att man ska orka dra vikten förbi vändlaget.

Om man kör lätt så man orkar dra runt vändläget så är det för lätt för att träna med. Så nej, jag förstår inte den som träningsövning heller.

Som sport, visst, men inte som gymövning.

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Hoj
Plåthäst
Ja det är just explosiviteten jag har svårt med då jag har mycket av en spärr från disckbrocket jag fick förra året:död men vad är det man säger baby steps

Det kommer nog, jag kan åtminstone göra några mycket snygga chins :hihi

Du menar strikta muscle-ups? :näsblod
Med kippning hade du nog klarat det rätt fort.

Ja strikta men jag får nog kombinera med kipping om jag ska kunna få mina armar under axlarna. Kan testa det när jag kör på gymmet här hemma. På klubben är det ju källargym och lågt i tak, jag är för rädd för att slå i taket :D

Jo jag har märkt det också. Väldigt mycket rörelser känns lite väl "våldsamma". Jag kör hellre strikta pullups med assistans i kombination med latsdrag.
Det verkar finnas väldigt olika skolor inom crossfit. Jag körde ett pass i veckan med en instruktör som inte gillar kipping alls och dessutom ville att vi skulle utföra de olika övningarna korrekt istället för bara snabbt.

Jag föredrar den instruktören som du nämnde. Hellre korrekt än fort. Håll hårt i hen!

Ingen aning varför folk gapar sig hesa men de tycker väl att de är fab som lyfter så tungt.
Marklyft är en dålig övning om man är ute efter kontakt i musklerna eftersom det tar på för många muskelgrupper samtidigt.

Jag behöver nog inte ens säga varför jag gillar marklyft så jag låter det vara osagt :banana

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Gissa igen. ;)

Ser inte syftet med att svinga upp vikterna, ta fart så att man ska orka dra vikten förbi vändlaget.

Om man kör lätt så man orkar dra runt vändläget så är det för lätt för att träna med. Så nej, jag förstår inte den som träningsövning heller.

Som sport, visst, men inte som gymövning.

Kan du ge ett exempel på något som du tycker är rätt och bra och komplett då?

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA