Tråd berörande Örebrobanan, inget annat.

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
FEL INSTÄLLNING!
Kämpa på i veckan å kom tidigt på lördag så hjälps vi åt att fixa det som fattas på hojen!:D
Snart är säsongen slut så passa på att ta tillfällen i akt att åka!

Problemet skulle inte vara så stort om jag inte bodde 4-5 mil från garaget och har mer läxa än vad som känns mänskligt :p

Men ska försöka klämma in så många garagekvällar som möjligt :)
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Jag kan ha lite problem att komma, men ska verkligen försöka.

Kommer bli svårt att hinna med allt som måste fixas inser jag nu. :huvet
Uppsamlingskärlet jag har är jag inte säker på om det passar (hemgjort från en annan hoj), inget förutom bromsgreppet fram är najjat och så måste jag få tag på waterwetter
Det där har du ju sagt i ett år nu :7peta :tungan

Kom på Lördag så fixar vi det på plats det som behöver fixas :tummenupp

Vi kommer gärna!!

Däcken jag har är ett 16 tum Michelin pilot sporty 120/80 (till supermoto moppe) + 19 tum Michelin Anakee 110/80 (gjort som ett landsvägsdäck till större offradhoj)
Lite konstig kombination men det är ganska svårt att hitta nåt i dom dimensionerna..
Vi körde i vintras med dom på CR 150´n i innomhushallen i södertälje.
Det va ganska kallt då ( 7 grader i backen) och det funka hyfsat tills det började läggas ner lite mer..
Dom greppar ju i alla fall mycket bättre än crossdäck, så det är väl bara att testa.
Kan sälja dom väldigt billigt om dom kommer till nytta för en god sak!:tummenupp

Vi ses på lördag!:D

Härligt.

Just sporty har jag kikat på men som du säger inte hittat nåt komplement framtill. Men om anakee funkar så är det ju toppen.
Ta gärna med båda cyklarna om det går :tummenupp

Jag har, för SVEMOs pengar, köpt fem set 18/21 slicks och 8 set däck för 65cc. Det är min önskan att kunna ha även däck som passar 85cc så i sämsta fall köper jag dem av dig :tummenupp
 
Last edited:

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Det där har du ju sagt i ett år nu :7peta :tungan

Kom på Lördag så fixar vi det på plats det som behöver fixas :tummenupp

Jag har väntat på att få (på) motardkitet ett år :mattias

Nu är det ju najning och sånt kvar.

Men ska hem imorgon, och då har jag förhoppningsvis fått tag på waterwetter. Lär hinna naja en del och montera uppsamlingskärlet.

Men!
Ett problem jag har insett är att jag kan nog inte naja oljepluggen.

För den sitter mitt under motorn och är nersänkt (eller upphöjd? :va) i motorn så den går nog inte att naja (om jag inte ska klyva motorn och borra i blocket...)
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Jag har väntat på att få (på) motardkitet ett år :mattias

Nu är det ju najning och sånt kvar.

Men ska hem imorgon, och då har jag förhoppningsvis fått tag på waterwetter. Lär hinna naja en del och montera uppsamlingskärlet.

Men!
Ett problem jag har insett är att jag kan nog inte naja oljepluggen.

För den sitter mitt under motorn och är nersänkt (eller upphöjd? :va) i motorn så den går nog inte att naja (om jag inte ska klyva motorn och borra i blocket...)

Waterwetter är inget måste. Destilerat vatten + pumpsmörjning från t.ex. biltema fungerar lite bra för dig garanterat. Biltema finns i Örebro så det kan du i värsta fall ta på vägen (för visst finns dom där?)

Just sådana oljepluggar har jag aldrig sett att någon fått nedslag på besikning för att dom inte varit najade. Sen visst är det bra att ha allt najat även på träning, men i ärlighetens namn är det nog få som har "allt" najat o iordning för bara träning.

Fler ursäkter vi ska döda? ;) Kör nu!!! :tummenupp
 

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Waterwetter är inget måste. Destilerat vatten + pumpsmörjning från t.ex. biltema fungerar lite bra för dig garanterat. Biltema finns i Örebro så det kan du i värsta fall ta på vägen (för visst finns dom där?)

Just sådana oljepluggar har jag aldrig sett att någon fått nedslag på besikning för att dom inte varit najade. Sen visst är det bra att ha allt najat även på träning, men i ärlighetens namn är det nog få som har "allt" najat o iordning för bara träning.

Fler ursäkter vi ska döda? ;) Kör nu!!! :tummenupp

Waterwetter kan jag nog fixa imorrn då jag går på en skola som ligger halvnära mekonomen.
Om en sån plugg är okej att låta bli att naja så är det bra.

Nu är det inte så att jag försöker hitta ursäkter att slippa det här, jag har ju lagt ner över 10000 spänn på det här målet :tungan
Och för mig är det mycket.
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Waterwetter kan jag nog fixa imorrn då jag går på en skola som ligger halvnära mekonomen.
Om en sån plugg är okej att låta bli att naja så är det bra.

Nu är det inte så att jag försöker hitta ursäkter att slippa det här, jag har ju lagt ner över 10000 spänn på det här målet :tungan
Och för mig är det mycket.

Jag förstår att det är mkt pengar. Men just därför kan du ju inte falla på målsnöret. Jag tror dessutom alla inkl. Teknis MC tycker det är viktigare att du kommer och kör än najjar oljepluggen. :)

Är inte alla Mekonomen som har Waterwetter på hyllan, men nu har du iaf ett alternativ. Skulle faktiskt säga att kranvatten oxå är ett alternativ bara du kan köra. Tappa isf bara ut det igen när du kommer hem så det inte blir avlagringar i kylsystemet.
 

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Jag förstår att det är mkt pengar. Men just därför kan du ju inte falla på målsnöret. Jag tror dessutom alla inkl. Teknis MC tycker det är viktigare att du kommer och kör än najjar oljepluggen. :)

Är inte alla Mekonomen som har Waterwetter på hyllan, men nu har du iaf ett alternativ. Skulle faktiskt säga att kranvatten oxå är ett alternativ bara du kan köra. Tappa isf bara ut det igen när du kommer hem så det inte blir avlagringar i kylsystemet.

Låter bra :)

Plast på handtagsskydden, är det något krav?
Var tvungen att skruva bort på höger sida för att få dit bromspumpen
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Låter bra :)

Plast på handtagsskydden, är det något krav?
Var tvungen att skruva bort på höger sida för att få dit bromspumpen

För bövelen !!!
Kom hit på lördag så löser vi det som behöver lösas. Resten tittar och pekar vi på och kommer med förslag på lösningar :tummenupp
Vatten finns i kran ute på banan.
 

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
För bövelen !!!
Kom hit på lördag så löser vi det som behöver lösas. Resten tittar och pekar vi på och kommer med förslag på lösningar :tummenupp
Vatten finns i kran ute på banan.

Jag kommer med största sannolikhet. Har nyss handlat waterwetter också. :)

Men tänkte på om jag ska pressa på plasten på handtagsskyddets plast (alternativt såga i det) eller om det är okej att köra utan.

Då är det bara montera puckar på fotpinnarna (egenfrästa och klara :tummenupp ), montera kärlet och naja lite bromsoksdetaljer. Eller glömmer jag något?
Var ju ungefär ett och ett halvt år sedan jag fixade en hoj för motardåka, så lite förståelse får ni ha :tungan

Edit: Vet inte om det syns på bilden men justerskruven för bromsgreppet är där plasten som sticker upp för att skydda bromspumpen ska vara.

img0458lq6.jpg
 
Last edited:

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Jag kommer med största sannolikhet. Har nyss handlat waterwetter också. :)

Men tänkte på om jag ska pressa på plasten på handtagsskyddets plast (alternativt såga i det) eller om det är okej att köra utan.

Då är det bara montera puckar på fotpinnarna (egenfrästa och klara :tummenupp ), montera kärlet och naja lite bromsoksdetaljer. Eller glömmer jag något?
Var ju ungefär ett och ett halvt år sedan jag fixade en hoj för motardåka, så lite förståelse får ni ha :tungan

Edit: Vet inte om det syns på bilden men justerskruven för bromsgreppet är där plasten som sticker upp för att skydda bromspumpen ska vara.
Skit i plasten !

Mumsig pump förresten :tummenupp
 
Last edited:

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Skit i plasten !

Mumsig pump förresten :tummenupp

Bra det, sågar helst inte i plasten då den kanske kan rädda bromspumpen när man kör enduro :)

Brembopumpen följde visst med motardkitet jag köpte, och har man åkt till trollhättan för det så tackar man inte nej pga sånt godis, hehe.
Men lite luft i systemet är det tyvärr, fast det kanske bara är bra så man kan vänja sig lite.
Kan tänka mig att det är skillnad på 21"-hjul, 260mm skiva och 2kolvs-ok och 17"-hjul, 320-skiva och 6kolvs. Om det är luftfritt och med bra slangar då.
 

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Najat, monterat uppsamlingskärl och fotpinnspuckar.

Det hann jag med igår, ska även byta ljuddämpare till en som ser ut att ha fräschare ull. :)

Ser lovande ut
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Bra det, sågar helst inte i plasten då den kanske kan rädda bromspumpen när man kör enduro :)

Brembopumpen följde visst med motardkitet jag köpte, och har man åkt till trollhättan för det så tackar man inte nej pga sånt godis, hehe.
Men lite luft i systemet är det tyvärr, fast det kanske bara är bra så man kan vänja sig lite.
Kan tänka mig att det är skillnad på 21"-hjul, 260mm skiva och 2kolvs-ok och 17"-hjul, 320-skiva och 6kolvs. Om det är luftfritt och med bra slangar då.
Du har en liten nippel på bromspumpen, där måste du släppa ut lite grann för att få bort all luft om du inte redan provat. :tummenupp
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Fan det är ju mina gamla bromsar ju! :)
Är precis som supermoppe säger, lufta vid nippeln på bromspumpen så får du ut luften. Sätt på en bit slang när du luftar så minimerar du risken att råka dra in ny luft.
 

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Du har en liten nippel på bromspumpen, där måste du släppa ut lite grann för att få bort all luft om du inte redan provat. :tummenupp
Fan det är ju mina gamla bromsar ju! :)
Är precis som supermoppe säger, lufta vid nippeln på bromspumpen så får du ut luften. Sätt på en bit slang när du luftar så minimerar du risken att råka dra in ny luft.

Det var som fasen att de var dina gamla bromsar! Av nyfikenhet undrar jag hur du märker det?

Har inte prövat lufta alls än så länge, bromsarna tar tillräckligt för stoppies i lägre farter (stoppie-oerfaren som man är) utan att vara läskigt bra. Men kommer väl känna att jag vill ha mer kräm i dem senare. Så tack för tipsen!
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Det var som fasen att de var dina gamla bromsar! Av nyfikenhet undrar jag hur du märker det?

Har inte prövat lufta alls än så länge, bromsarna tar tillräckligt för stoppies i lägre farter (stoppie-oerfaren som man är) utan att vara läskigt bra. Men kommer väl känna att jag vill ha mer kräm i dem senare. Så tack för tipsen!

Är det en luftbubbla som vandrar i systemet och den hamnar i pumpen så försvinner bromsverkan helt. Kan hända lite när som ;) Men har man luftat ordentligt så är du safe.

Jag ser att det är min på pumpen och bromsslangen och att du köpt det från göreborgstrakten dit jag sålde det :)
 

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Är det en luftbubbla som vandrar i systemet och den hamnar i pumpen så försvinner bromsverkan helt. Kan hända lite när som ;) Men har man luftat ordentligt så är du safe.

Jag ser att det är min på pumpen och bromsslangen och att du köpt det från göreborgstrakten dit jag sålde det :)

Då kanske det är bäst att se över :p
Duger OK's bromsvätska (DOT 4) för bankörning på låg (!) nivå?

Trollhättan?
CRF-ägare?
Men fullt möjligt, jag ska försöka ta hand om det väl :D
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Då kanske det är bäst att se över :p
Duger OK's bromsvätska (DOT 4) för bankörning på låg (!) nivå?

Trollhättan?
CRF-ägare?
Men fullt möjligt, jag ska försöka ta hand om det väl :D

Bromsvätskan duger! Tänk på att försöka byta ett par ggr per år om du kör flitigt så funkar dom prima.

Det ÄR mina gamla. Allt stämmer och jag känner t.o.m igen min najning ;)
 

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Bromsvätskan duger! Tänk på att försöka byta ett par ggr per år om du kör flitigt så funkar dom prima.

Det ÄR mina gamla. Allt stämmer och jag känner t.o.m igen min najning ;)

Så flitigt hinner de nog inte bli i år. Tyvärr.

Så det är dig jag ska gnälla på eller köpte du det också begagnat?
Lite onödigt kort bromsslang! :huvet
 

rallmus

Ralle-Racing
Gick med
30 May 2008
Ort
Strängnäs
Hoj
450 SMR -05
Tja.. har kollat runt lite här på forumet men inte fått ett riktigt svar. därför frågar ja här. ja har kört motard många år fast på vägen, vill nu köra bana. ja har en 525 sx (SM) o undrar vad ja behöver göra för att köra på bana!

uppsamlings kärl. vilka slangar ska gå dit? vevhus, tanklock, kylarövertryck?
najja. oljeplugg, oljepåfyllning, tanklock, kylaren?

har ja fattat rätt?

o en fråga om örebrobanan. när får man komma o köra? vad kostar de? behöver allt detta göras på den banan?

tack på förhand Ralle
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top