Usch för Borrelia.
Annars är det bara att skjut bort och lägga på grillen.Usch för Borrelia.
När jag fått Borrelia fick jag tipset på jobbet om att kollegan U haft det och jag kunde ringa honom.
U hade mått dåligt i två år innan han fick diagnosen och läkaren skrev ut så mycket pennicillin att apoteket ringde läkaren och kontrollerade om dosen var rätt, U blev frisk.
Receptionisten på jobbet hade fått det, snabb diagnos, snabbt penicillin, snabbt frisk.
K en annan kollega blev bara sämre, när förlamningen spred sig allt mer tog han livet av sig.
Själv var första symptomet, stel hade svårt ta mig in i servicebilen. Upptäckte det röda märket baktill på ena skinkan i hotellspegeln. Trodde jag rest mig upp och kört ryggen i en bordskant. Vilken ? Visade märket hemma och uppmanades söka vård, gick till en snabbmottagning i Göteborg. Fick diagronsen Borrelia och Pennicillin för 10 dagar. Märket oförändrat efter 14 dagar. Nytt besök och Ny Pennicillin för 10 dagar. Märket oförändrat efter 14 dagar. Nytt besök och ny dos av det nya Penicillinet för 10 dagar. Märket oförändrat efter 14 dagar. Nytt besök och får veta att nu kan dom inte ta hand om mig längre.
Sjukdomen är kronisk (dom har bara rätt ta hand om akuta fall) och jag får vända mig till min vårdcentral.
Jag får tid till vårdcentralen efter några dagar, får veta att borrelia är släkt med syfilis, tex ändradas symptomen med tiden. Men nu har jag haft det så länge att det går att bekräfta diagnosen med ett blodprov. Så det blir blodprov och vid återbesöket hos läkaren får jag veta att Borrelia är bekräftat. Märket har minskat och någon vecka senare tas ett nytt blodprov.
Det visar att sjukdomen håller på att försvinna, "lägre värde på Borrelia än 1:a blodprovet".
Och jag återhämtar mig, stelheten minskar och märket försvinner.
Totalt tog det alltså drygt 2 månader och 3 penicillinkurer från symptom till frisk. Fy faen !
Ett vargrevir här i Göteborg i Slottsskogen skulle sitta fint tycker jag. Vargarna skulle minska ner antalet rådjur som är visst det viktigaste värddjuret för fästingarna.
Som sprider borrelian. Och rådjuren går mellan husen här i Majorna i Göteborg.
Usch.
Funderingarna har funnits, men att stycka rådjuret ute på gräsmattan nedanför flerfamiljshuset hade nog dragit till sig oönskad uppmärksamhet och ta in rådjuret i lägenheten med ett par tusen hungriga fästingar inomhus känns inte heller som ett alternativ.Annars är det bara att skjut bort och lägga på grillen.
"Mera hår än hjärna" sa man åt skinheadsen på gymnasiet, när sen nån förklarade för dom så fick man springa ett tag.
Jag kallade en kille grantopp i högstadiet, det tog en kvart innan han blev förbannad Han var inte skinnskalle dock."Mera hår än hjärna" sa man åt skinheadsen på gymnasiet, när sen nån förklarade för dom så fick man springa ett tag.
- Han är nog en het kandidat till Nobels Fredspris också..
Ja, norrbaggarna får ju kränga mer olja, så dom klagar nog inte.- Han är nog en het kandidat till Nobels Fredspris också..
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|