Tråden för stötande skämt

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
I samma härad som den här fantastiska fläkten:

Värmer upp ett rum på några sekunder, utan att dra någon el och man kan hålla händerna framför den utan att bränna sig :rofl
Jamen det är ju dagens sanning. Fläkten drar kanske 10W. Inte mer än TV'n på StandBy.
Är fläkten dessutom driven av ett seebeckbatteri som tar värmen från värmetrådarna, ja
då drar fläkten ju ingen el från elnätet.... Fläkten är ju inte ansluten till elnätet.
.
För så där 30 år sedan fick jag höra om en same familj som fick el från ett seebeckbatteri på vedspisen. Idag kanske ersatt av solceller sommartid. Men när midvinter mörkret sänker sig
ja då funkar seebeck fortfarande så länge björken räcker.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Ändå lite skoj att Ny Teknik tar upp fallet då de utan kritik hyllade och t o m kampanjade med "Dr Rossi" (Nej inte VR46) för hans nickelkallfusionsapparat.
Jag läste rapportena i NyTeknik om Rossis kall fusion. Och ironiskt nog var reportagen så bra gjorda att det var helt klart att någon kall fusion inte förekom.
Två avslöjande detaljer:
1) Värmen transporterades från "fusionsreaktorn" med vatten och vattensystemet hade på fotona fullt synliga "vanliga" slutna expansionskärl. Dvs man hade som vanligt ett övertryck i vattensystemet. Kanske 5 barö. Detta innebär att vattnet kan ha en temperatur över 100C.
5 barö motsvarar ca 160 C kokpunkt.
När "Rossi" öppnar en kran på röret strömmade det ut ånga. Inga konstigt, släpper man ut tex 130 gradigt vatten från ett rör där det hållits under tryck bildas ånga. Vattnet är ju överhettat.
2) Temperaturen på vattnet från "kondensorn" till "fusionsreaktorn" låg på ca 70 grader C om jag minns rätt. Detta betydde att temperaturskillnaden var jämfört med kokpunkt för vatten 100 C ca 30 grader
Jämfört med 130 gradigt vatten 60 grader.
Energi per kg vatten ca dt*4,18 kJoule, för 60 grader = 60 x 4,18 = 250 kJ/kg
Hade det varit fråga om förångning ca 2250 kJ/kg
men det var inte fråga om förångning i "fusionsreaktorn" följt av kondensation i en kondensor av ett väldigt enkelt skäl, vätskan från en kondensor är ca 3 grader (i extrema fall 5 grader) kallare än kondensationstemperaturen. Nu var vattentemperauren ca 70 C från kondensorn vilket motsvarar en kondensations (och förångningstemperatur på högst 75C) men vatten kokar/ förångas inte vid normalt lufttryck under 100C. Alltså förekom ingen förångning !
Hade temperaturen på vattnet från kondensorn varit över 95 C då hade man kunnat misstänka förångning i "fusionsreaktorn" om det inte varit för de slutna expansionskärlen som tydligt indikerade att trycket i vattensystemet låg några bar över atmosfärstryck. Nu låg temperaturen från "kondensorn" på ca 70 grader C, vilket tydligt visade att "kondensorn" bara var en luft/vatten värmeväxlare som kylde varmt vatten till lite kallare vatten. :)
Vilket påpekades in en av de insända kommentarerna.
Kruxet med dagens journalister är att de saknar fackkunskap.
Man lär sig "bara" intervjua och skriva. På journalisthögskolan. Gissar jag.

Last edited:

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Tala för dej själv, jag är man gillar svenskar o har egen el. ?
Det är inget fel att vara man och gilla män, kul att du kommer ut ur garderoben! :tummenupp
Jag har ett flertal kompisar med den inriktikningen och som tur är så mobbar dom inte mig för att jag gillar svenskor som partner. :hihi

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Eller skulle inlägget ligga i "Sverige idag" ?

Ridande polis har fått en ny innebörd i Sverige.

från kommentar till

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
1672073259810.png
från

1672073495432.png

mera vad det gäller glasflaskor var ju ett kul sätt (dåtida) att skjuta prick på dom ! Träff=Sjönk !
Resultat: Utanför sommarstugeområdet vid Södra Rensjön är bottnen täckt av sönderskjutna glasflaskor från 2:a världskrigets beredskap. Badning undvikes sedan dess.
1672073813937.png
mera
1672073881228.png
mera
1672074014137.png
slut för idag med
1672074411233.png

Last edited:
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten