För några år sedan så tyckte jag att det skulle vara ballt att ha mobilen på styret så jag investerade i ett bluetoothheadset. Det funkade ju ok, tills batteriet dog.
Sen en dag så kom jag på att det var nog egentligen inte så fiffigt att ha mobilen fastsatt på hojen om jag kraschade och blev liggandes ensam i skogen med båda benen brutna och hojen 30 meter bort... så mobilen åkte in i fickan igen.
Helt plötsligt så blev det ju sen inte nödvändigt att åka omkring med ett bluetoothkit, med döende batteri, så jag började leta vanligt in-ear-kit. Hittade följande Nokia-WH-701-kit på ebay för det hysteriskt höga priset 18 kr inkl. frakt.
Visst. Detta är med största sannolikhet piratkopierat in i minsta detalj. Hållbarheten är klart tveksam men faktum kvarstår:
* För 18 kr får jag ett hörlurskit med oändligt mycket längre batteritid än världens bästa bluetoothkit.
* Jag kan fästa "styrmodulen" var jag vill på mig och kan byta låt, justera volym, svara etc. medans jag kör.
* Utan att ens ha provat ett i-hjälmen-installationskit för tusentals kronor så törs jag påstå att jag upplever bättre ljud eftersom det ju är in-ear-lurar (som dämpar snudd på allt vindbrus).
* Lurarna har inga hårda kanter och håller så pass "låg profil" att de inte sticker ut ur huvve och fastnar i hjälmen o.dy.
Som sagt. Kvalitén håller inte precis toppkvalitét... Jag har dragit av flera kablar och en gång så saknades t.o.m. ett dämpmembran i ena luren så basen var obefintlig. Men jag har mycket svårt att hitta ett kit som ger mer bang for the buck än detta. Har nyligen beställt 2 till kit inför sommaren som kommer.