Trådlösa hörlurar under hjälm

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Sony Ericsson MW600 fungerar fint för mig för att lyssna på musik.

Jag kör med MW600 och inear-lurar, Creative 630, som sticker ut väldigt lite ur örat..
308148.jpg

3.jpg

Jag sätter fast MW600:an i handsken eller i spännet på jackan som sitter längst ner vid handleden. Sladden drar jag genom ärmen. Det gör att jag skulle kunna stanna till ch prata i telefon utan att behöva ta av mig hjälmen eftersom det bara är att köra sånt däringa "spion-som-pratar-i-klockan-prat"...

När den sitter vid handleden på gasarmen kan jag byta radiokanal under färd när P4 går över till SISU-radio eller när P1 börjar sända kulturnyheterna..

Last edited:

Flensman

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2011
Hoj
Honda CBR 900RR -98
Har kört med Sony MW600, men som några andra har skrivit så har den slutat sålts.
Har även en Sony SBH-20, en lite enklare variant än MW600, men med bättre clips för hojåkning och fortfarande lika bra ljud som MW600. Rekommenderas starkt!

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
In-ear-lurar dämpar ju ljudet utifrån så blir det inte så mycket ljud-på-ljud utan snarare musik-istället-för-vägbuller..

Jag har provat med några olika varianter för att använda med komradio men har inte hittat några som sitter bra under hjälmen OCH dämpar bra nog för att jag ska vilja använda dom ens som enbart hörselskydd, än mindre med tillsatt ljud i.

Hur som: Var rädda om både hörsel och uppmärksamhet när ni väljer.

Richard

21st century digital boy
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
Gixxer
Sony SBH-20 låter bra och dämpar vindbrus (passivt) tillräckligt för dom gånger jag puttrar runt ensam.

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
För några år sedan så tyckte jag att det skulle vara ballt att ha mobilen på styret så jag investerade i ett bluetoothheadset. Det funkade ju ok, tills batteriet dog.

Sen en dag så kom jag på att det var nog egentligen inte så fiffigt att ha mobilen fastsatt på hojen om jag kraschade och blev liggandes ensam i skogen med båda benen brutna och hojen 30 meter bort... så mobilen åkte in i fickan igen.

Helt plötsligt så blev det ju sen inte nödvändigt att åka omkring med ett bluetoothkit, med döende batteri, så jag började leta vanligt in-ear-kit. Hittade följande Nokia-WH-701-kit på ebay för det hysteriskt höga priset 18 kr inkl. frakt.

nokia wh701_1.jpg
nokia wh701_2.jpg

Visst. Detta är med största sannolikhet piratkopierat in i minsta detalj. Hållbarheten är klart tveksam men faktum kvarstår:

* För 18 kr får jag ett hörlurskit med oändligt mycket längre batteritid än världens bästa bluetoothkit.
* Jag kan fästa "styrmodulen" var jag vill på mig och kan byta låt, justera volym, svara etc. medans jag kör.
* Utan att ens ha provat ett i-hjälmen-installationskit för tusentals kronor så törs jag påstå att jag upplever bättre ljud eftersom det ju är in-ear-lurar (som dämpar snudd på allt vindbrus).
* Lurarna har inga hårda kanter och håller så pass "låg profil" att de inte sticker ut ur huvve och fastnar i hjälmen o.dy.

Som sagt. Kvalitén håller inte precis toppkvalitét... Jag har dragit av flera kablar och en gång så saknades t.o.m. ett dämpmembran i ena luren så basen var obefintlig. Men jag har mycket svårt att hitta ett kit som ger mer bang for the buck än detta. Har nyligen beställt 2 till kit inför sommaren som kommer. :)

Last edited:

ThompaB

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2013
Hoj
BMW F800R
MW600 har jag också använt en tid, funkade bra för att lyssna på musik men thats it när det gäller applikation när man kör hoj. Ingen som funderat på att investera i ett intercom för full telefonfunktionalitet istället? Jo, det kostar ju lite mer än 18 pix (typ 100ggr mer) men betydligt fler och bättre funktioner.

Nyheter
Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen