Trött på att köra ihjäl sig

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Minns inte vad folk sa men jag klotade och överlevde :)

klotar man så innebär det inte automatiskt att man dör :tummenupp
 

paulo

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2006
Ort
långsele
Hoj
R1 05-honda 600 98 RACING .pocketbike R1 .suzuki 125
H-C skrev:
2057398 Nybliven ägare till 1000 RR-05:a :banana
Är så djävla trött på alla som "tackar för tiden som varit" "det var kul att lära känna dig " "dödsmaskin etc. :huvet Jag tror fanimej jag klipper till nästa
som säger nåt liknande :kulspruta

Är det nån som har koll på hur många som körde ihjäl sig förra året som:Körde egen hoj, hade skyddsutrusning,körkort och var nyktra :confused: Har hört någon gång att räknar man bort dom i statistiken som inte fyller ovan nämda kriterier så är det ytterst få /år som kör ner i träfracken.
kör försiktigt dude :tummenupp :mattias
 

Voyager

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2004
Ort
Norrköping
Hoj
2xHonda, MZ
Hör en del rökare som fäller den kommentaren ibland, rätt ironiskt. Brukar svara med; vi får väl se vem som lever längst...
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
I din statistik kan du ju räkna bort dom som blivit påkörda av bilar också!! ingen skillnad på en 1000RR och en slöhäck om du blir rammad av en bil..
 

rogka566

Gift!
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CRF250R -12, KTM 660 SMC -05
Åkt plastraket de senaste åren. Och det kunde komma fram helt okända människor på stan och be mig ta det lugnt :confused:
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Hoztic skrev:
2057889 Helt korrekt! Eller om älgar/rådjur/grävlingar osv plötsligt blir trötta på livet...
Där gör ju farten rätt bra skillnad. Men sporthojsägare kör förstås långsammare än andra.. :D
/u
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Har svårt att tro att det är speciellt många som dör för att dom åker en effektstark cykel.. Visst är det säkert många som lägger ner eller slår runt på en hoj dom inte behärskar men tror inte att det är speciellt många fler dödsfall..
 

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
RSV4 Factory
Att köra ihjäl sig, är % i någon större risk. Men att vurpa är STOR. Ett exempel är: 2002 fanns ca 750 R1:eek:r inreggade, 290 av dessa var inblandade i trafikolyckor/singelolyckor. Och statestiken var ungefär samma för alla Supersport hojjar.

Men grattis till en fin hoj! ( så länge den varar)

Cervantes skrev:
2058033 Har svårt att tro att det är speciellt många som dör för att dom åker en effektstark cykel.. Visst är det säkert många som lägger ner eller slår runt på en hoj dom inte behärskar men tror inte att det är speciellt många fler dödsfall..

Det är inte så många som dör, men väldigt många som skadar sig allvarligt. Jag personligen känner 2 som omkommit, och 3 som skadat sig allvarligt samt ett antal som skadat sig lindrigt, som knäckta ben, brännsär, hjärnskakningar osv. En av dessa är jag själv.
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Pejo skrev:
2057438 Förklara bara att det krävs ett visst mått av mognad, disciplin och behärskning för att köra en sporthoj, något alla inte är utrustade med.
Ha ha, det var ett fantastiskt bra och kul svar, det ska jag memorera och citera vid behov.
:)
 

svinkallt

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2005
Ort
Var jag landar
Hoj
BB-06 Akra hel, PC3, KN, Bänk 153,21hk
Mikey skrev:
2057829 Känner igen det där när jag sa att jag skulle ta kort och köpa båge! Kör med skallen och visa att de har fel! :tummenupp
Råkade ut för samma.. :hihi Kan tillägga att mycket är avundsjuka :yoparty
 

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Radfyror o V-twin.
ethno skrev:
2057427 Själv har man bara hört "kör försiktigt bara" och "du har mej att tänka på nu".

Var det före eller efter händelsen i bilden på din avatar? :hihi

Men seriously, är tvungen att hålla med. All statistik där man inte redovisar hur man fått tag på den och hur den är sammanställd har ett tveksamt bevisvärde.
 

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Ort
Småland
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Att sporthojar är överrepresenterade i olycksstatistiken är helt klart. Anledningen tror jag är att många som kör dessa inte har tillräcklig erfarenhet/kunskap/mognad för att klara av prestandan, en hoj på ca 200 kg och över 100 hk är ju inte å leka med.

En annan anledning tror jag är att de som inte tycker fart och hastighet är det roligaste väljer en annan hoj, glidare/touring ed. De kör långsammare och mer på breda raka vägar och då händer inte så många olyckor.

De (vi) som gillar fart och snabba hojar väljer snabba hojar och kurviga vägar. Starka prestanda, hög fart och kurviga vägar ökar olycksrisken.

Visst, många är duktiga och klarar av ovanstående, men jag snackar i det stora hela, statistiskt.
 

Walle1

Medlem
Gick med
20 Nov 2005
Ort
göteborg
Hoj
fireblade-08
ulf_lundin skrev:
2058032 Där gör ju farten rätt bra skillnad. Men sporthojsägare kör förstås långsammare än andra.. :D
/u
men man har ju iallafall större chanser med dom bromsarna som sitter på en sporthoj än en gammal sur intruder som ändå gör närmare 180
 

Kaparn

Grävling på vridstark bagge!
Gick med
18 Aug 2003
Ort
Kniven
Hoj
Spetta å en Honda CR 500
Varför över huvud taget diskutera detta? Skit i statistiken!

Att köra hoj är farligt, punkt slut. Om man sen väljer att göra det är det upp till en själv, inte upp till ens mamma eller folk på stan.
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
H-C skrev:
2057398 Nybliven ägare till 1000 RR-05:a :banana
Är så djävla trött på alla som "tackar för tiden som varit" "det var kul att lära känna dig " "dödsmaskin etc. :huvet Jag tror fanimej jag klipper till nästa
som säger nåt liknande :kulspruta

Är det nån som har koll på hur många som körde ihjäl sig förra året som:Körde egen hoj, hade skyddsutrusning,körkort och var nyktra :confused: Har hört någon gång att räknar man bort dom i statistiken som inte fyller ovan nämda kriterier så är det ytterst få /år som kör ner i träfracken.

du kan ju berätta för dom att statistiskt sett är det farligare att köra Kyståm och blysläde saker(om man är över 55).

30% av dödsolyckorna är på sporthoj.

farligast är att vara fyll/drogpåverkad och köra på stulen cross...

//håkan

Kaparn skrev:
2058212 Varför över huvud taget diskutera detta? Skit i statistiken!

Att köra hoj är farligt, punkt slut. Om man sen väljer att göra det är det upp till en själv, inte upp till ens mamma eller folk på stan.

Leva är den farligaste sjukdomen som finns, 100% dödlighet!!!
 

zajtar

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2005
Ort
Göteborg
Hoj
En cbr 1000rr 08 med 09ans motor i .Hojar som man har haft 1000rr, 900rr ,2 st 929rr, kawasaki z1000
H-C skrev:
2057398 Nybliven ägare till 1000 RR-05:a :banana
Är så djävla trött på alla som "tackar för tiden som varit" "det var kul att lära känna dig " "dödsmaskin etc. :huvet Jag tror fanimej jag klipper till nästa
som säger nåt liknande :kulspruta

Är det nån som har koll på hur många som körde ihjäl sig förra året som:Körde egen hoj, hade skyddsutrusning,körkort och var nyktra :confused: Har hört någon gång att räknar man bort dom i statistiken som inte fyller ovan nämda kriterier så är det ytterst få /år som kör ner i träfracken.

eh lyssna inte på dom å kör som du vill .
sen att dom bryr sig om dig e en hel annan femma .
mina föräldrar skiter på sig när jag ska ut å e glada när vintern e här .
men men kör med det du har innan för skallen och du ska se att du klarar dig långt om nu inte ödet har bestämt nåt annat för dig . :3freak

men jag undrar en grej bara var e bilderna på din HOJ :7peta :7peta
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Tyvärr så kommer förmodligen vissa på sporthoj inte få uppleva julafton i år. :pannkyss

Men det beror nog inte så mycket på vilken hoj man kör.
Kollar man på ett sjukhus över alla som är allvarligt skadade och som med stor sannolikhet inte överlever. Samt dom som redan ligger döda.
Så tror jag andelen skadade från just mc-olyckor är extremt liten.
Skulle tro att rökning, alkholism, droger och fettma är sjukt mycket större.

Risker finns över allt inte bara på en sporthoj.

Hellre dör jag levande och glad, än att leva som en död surskalle.
 
Nyheter
Ta med dig solen

Det är bara att inse. Oavse...

Vi är ute och plåtar hojbyggen

Under sensommaren och höste...

Transportstyrelsen vill stoppa körkortsturismen

Transportstyrelsen vill kun...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

Top