Vad sa du till trafikskolan?
Hur blev du bemött?
Hade du kunnat gå den vägen direkt vid 1-2, istället för 4:e lektionen du tyckte var "stillastående"?
Känns det som att du får respons nu?
Varför avbokade dem din Uppkörning utan att informera dig?
När jag lade fram min oro över att de tyckte jag behövde köra fler lektioner än vad jag själv ansåg nödvändigt för att klara den inbokade uppkörningstiden så sa min handledare att det var upp till mig och att det självfallet skulle gå, förutsatt att jag tänkte på det som jag på lektioner annars kunde träna på. Ett bra bemötande från honom då det faktiskt stämmer, men om man ska köra som en gud på uppkörningen så kan man ju lika gärna stanna i körskolan för evigt...
Ja, jag hade helt klart kunnat ifrågasätta det hela tidigare. Mitt problem här är att jag inte ställt tillräckligt höga krav och redogjort mina förväntningar från början. Det är lätt att man, iaf. för mig, inte blir tillräckligt på då kanske ifrågasätter sig själv lite för mycket som nybörjare.
När det gäller bokning och avbokning av uppkörningstider tror jag att många körskolor ser på det hela som att när de bokat in en uppkörningstid så "äger" de den tiden. På så sätt bygger de upp en liten depå av tider som de kan tilldela elever som de för stunden anser vara redo att genomföra uppkörningen. Jag förstår tanken, men tycker det är fel, framförallt när de gör så utan att först ta dialogen med eleverna. Sen är ju hela systemet bakom körkorten ganska förlegat. Det borde gå att göra allting mycket smidigare och enklare!
Ja, jag skakar då bara på huvudet...
Ni blir ruskigt skinnade, verkar det då iaf som.
KAN man köra hoj, och KAN man trafikreglerna så är det egentligen bara lågfarten man riktigt måste träna på.
...
Det känns som att många körskolor mjölkar hejfriskt...
Edit: Åren är bara en grov generalisering, men jag tror ni fattar..?
Klart att du har rätt i det. Man betalar antagligen alldeles på tok för mycket för de här korten. Jag minns själv efter två lektioner att jag tänkte, "Vafan, det här är ju inte så svårt!". Jag skrev teorin så fort jag hade gjort riskutbildningarna, och det är ju precis som du säger väldigt simpelt om man haft körkort tidigare. Jag tog mitt B-körkort för snart 8 år sedan, vilket gör att jag inte alls känner mig främmande i trafiken, utan att det enbart är det nya i att sitta i trafiken på två hjul istället för fyra.
När det gäller hur mycket pengar man lägger ned, yes, det suger. Men för oss som inte kan köra privat och med de priser som skolorna tar ut så tickar det snabbt upp i ganska stora summor. En timme på banan här, en timme där. Sen kommer trafikpass alá 2 timmar styck.. ett till pass, och ett till. Skolorna lär ju tjäna en hel del kan man tänka sig...
Min yngre bror har uttryckt sin önskan om att om ett eller två år ta A-körkortet också, och jag är glad att jag genomgått det här så att han inte ska behöva göra det på samma sätt iaf...