Trött på att köra med körskola - vad gör jag?

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Efter två dubbellektioner fick jag uppkörning via körskolan. Det var drygt 20 år sen tyvärr. Fantstiskt bra lärare kom jag ihåg. Feedbacken jag fick var att växla snabbare och ligga på mer ut ur sväng. Var säker andra tråkigare saker men det var det jag kommer ihåg.
 

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Danderyd
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Byt skola. Den verkar ju rätt värdelös oavsett antal lektioner...
En del av skolorna i Sthlm har rykte om sig att rekommendera fler lektioner än nödvändigt. Det gjordes en undersökning (bilkort iofs) där vana yrkeschaufförer fick en provlektion för att kolla av kunskaper och rekommenderades massor av lektioner på vissa skolor, de flesta andra tyckte de kunde köra upp på en gång. Gissa vilka som rekommenderade flest lektioner? Jo, de som redan har det ryktet så viss sanning ligger det i det iallafall.
 

Ickx

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Speed Triple -04
Jag känner delvis igen mig från förra året då jag tog körkort. Jag började köra för en körskola vilket främst innebar manöverbana. Återkopplingen var högst begränsad, både under lektionen och efter. Jag gick ändå några lektioner och kände att jag blev bättre. Sedan kom semestertider och ytterst begränsat med körning men mot slutet av sommaren tog jag tag i det igen och började köra med en annan skola. Det var som natt och dag. Vid manöverbanan fick jag massor med feedback, tips och övningar. Nu fick jag även köra mer i trafik och även där var det väldigt mycket återkoppling och genomgång efter varje lektion vad som funkade bra, misstag jag gjort och vad jag borde fundera på till nästa lektion.

På den andra körskolan, som var större med flera lärare, gick jag dessutom igenom flera lärare då jag inte brydde mig så mycket om vem jag körde med och att det var jäkligt fullt upp när jag försökte boka tider med kort varsel. Jag tyckte att det var väldigt värt, de olika instruktörerna hade lite olika tips och stil vilket passade mig utmärkt.

Jag körde även en del privat, framförallt manöverbana är rätt enkelt om man fuskar lite med trafiklagarna och kör med någon polare som nyss tagit körkort. Det förenklade iaf en hel del för mig då jag kunde utnyttja den lilla tid mina "riktiga" privathandledare hade till att köra i trafiken. Trafikskolan ville inte låta mig hyra då jag tagit för få lektioner där och i princip inte kört landsväg.

Det slutade med att jag körde upp privat på en lånad hoj och det gick vägen, om än på marginalen. Var skitnervös vid lågfarten och gjorde några missar samt lyckades göra undanmanövern åt fel håll på den sidan där det inte fanns en kon :va Tydligen såg det tillräckligt säkert ut i stort.

Vad gäller antalet lektioner så tycker inte jag det är något att haka upp sig på. Jag spenderade förmodligen minst så mycket tid bara på konbanan privat. Däremot tycker jag att du ska testa flera handledare. Det jag uppskattade mest med körskola var alla tips och återkoppling på mitt beteende på hojjen och i trafiken.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Skulle jag ta körkort idag så skulle jag köpt en risig hoj att öva på........... men det är kanske lite sent påtänkt.
 

Terabit

Ny medlem
Gick med
3 May 2015
Ort
Stockholm
Hoj
2008 BMW F800S
Först och främst, tack för alla svar! Det triggade mig till att tänka till en hel del igårkväll inför dagens morgonlektion.

För att klargöra lite; jag är egentligen inte missnöjd med själva utlärandet, utan jag har lärt mig otroligt mycket på de lektioner jag tagit. Det jag är irriterad på är att de senaste fyra lektionerna varit precis likadana utan att jag har avancerat eller att de talat om uppkörning eller ens spekulerat om att det snart kan bli dags. Jag fick även min bokade uppkörningstid flyttat framåt i tiden, utan att jag informerades först. Det är mycket småsaker och bristen på feedback och kommunikation som gjort att jag nu känner mig frustrerad.

Jag tycker du ska ta upp det här med körskolan i allmänhet och läraren i synnerhet.
Säg att du vill ha feedback, vilket ju är en självklarhet, och att du vill veta vad du gör bra och vad du kan förbättra.
Ifrågasätt varför dom harvar på med dig utan att informera om dina framsteg eller vad du ska jobba på.
Det är dina pengar och du har köpt en tjänst, ställ krav !!

Under dagens lektion gjorde jag precis som du sa. Jag körde med en annan handledare som jag bara tidigare kört med nere på manöverbanan. Jag bad innan om att få mycket konstruktiv kritik under körningens gång, och det fungerade mycket bra. Jag fick kontinuerligt feedback från honom och efteråt hade han inte mycket att anmärka på. Det som kunde förbättras var mindre saker som vi båda var överens om även kommer med tiden och mer körvana, dock inga större grejer.

Efter lektionen förklarade jag läget och sa att jag har för avsikt att köra upp den 7/7, oavsett om de tyckte att det var rimligt eller inte. Läraren tyckte det lät bra, och följde med in och såg till att ett timmeslångt pass för lite repetition av lågfartsbanorna bokades in, samt en uppkörningskontroll. Snacka om skillnad mellan lärare och lärare...


Vilken skola kör du på? Byt, för att få lite ny input.

Jag kör i västerort, jag kan återkomma senare om skola.

Jag tycker INTE det låter mycket med 18 lektioner. Hade du haft tillgång till att köra privat på egen MC så kanske det hade vart rimligt med färre lektioner. Jag körde säkert 10 timmar krypkörning privat, ca 150 mil privat och 5-6 lektioner på körskola innan jag klarade mitt A-kort.

...

Om din lärare inte hjälper dig så kan det bero på en miljon olika saker, men jag skulle rekommendera dig att byta lärare om det är så att du inte känner att du får den respons just DU vill ha. Läraren kommer inte bli ledsen, jag lovar!

Det är dina pengar, det är du som ska lära dig något på den tid DU betalar för.

Lycka till!

Du har nog rätt i att det inte är mycket med 18 lektioner egentligen. Ser man nu till perspektivet så är det säkert rätt vanligt när man endast kör med körskola. Det är Dock de senare gångerna jag upplevt att frustrationen ökat. Jag följde dock era tips och talade med min handledare, och det gav resultat.

Vad gäller antalet lektioner så tycker inte jag det är något att haka upp sig på. Jag spenderade förmodligen minst så mycket tid bara på konbanan privat. Däremot tycker jag att du ska testa flera handledare. Det jag uppskattade mest med körskola var alla tips och återkoppling på mitt beteende på hojjen och i trafiken.

Även fast skolan har flertalet lärare har jag på något sätt alltid fått "oturen" att köra med samma lärare. Idag när jag fick en som jag tidigare aldrig kört trafik med hade jag turen med mig då det verkligen var skillnad. Ditt tips att variera handledare är verkligen ett tips som alla nya MC-aspiranter bör ta till sig.

Tack för alla svar! Nu hoppas jag det går vägen :)tungan) framöver så att jag kommer ut på egen hand!
 

EmilEmil

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Hornet 900 2006
Ring trafikverket och fråga om någon har avbokat på den ort du önskar köra.

Själv bor jag i Göteborg och skulle inte få tid förrän i augusti, så jag bokade uppe i Avesta 9 juli.

Jag tröttnade på att vänta då det skulle ta sån tid och dessutom var jag tvungen att åka långt för uppkörning. Så jag ringde trafikverket i tisdags och frågade om någon hade avbokat. Fick en tid på torsdag (idag) och klarade uppkörningen.

Så mitt tips, om du känner dig redo och dessutom kan få tag på en MC, är att du ringer trafikverket och ber dom kolla om det finns en avbokad tid.
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Fick en tid på torsdag (idag) och klarade uppkörningen.

Grattis!!! :hej


Min grabb gjorde ngt liknande för bilkörkortet: Riskvaddenuvaförnågot i Borås, teorin i Malmö och själva uppkörningen i Umeå. :3freak
Allt på uppsnappade återbudstider med kort varsel.

Tåget upp, gå till uppkörningskontoret för att spika platsen - och sedan utnyttja timmarna till uppkörningstiden med att traska runt i stan och försöka lista ut var problemen skulle kunna dyka upp.
Funkade på första.

Allt går om man bara vill, men visst hade det varit bättre om hela systemet med utbildning, prov och uppkörning funkade som det var tänkt.
 

whippo

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Honda FMX 650 Ducati Scrambler UE
Med den erfarenhet jag har idag skulle jag "annonsera" här, köpa en billig hoj och åka ut till någon lämplig plats och öva krypkörning. Bulla upp med fika till den som orkar med att kolla och komma med kritik under tiden som det övas.

Jag tog kanske sammanlagt 15 lektioner och tyckte det var mycket, trodde från början att jag inte skulle behöva mer än max 10. Sedan började jag fatta detta med hur viktigt det skulle vara med krypkörningen för att klara uppkörning. Så jag la ned många timmar på att krypköra och att bromsa. Av dessa 15 lektioner var två i trafik.

Efter kanske 10 lektioner bytte jag körskola då jag upplevde det som att jag bara stod och trampade på samma ställe. Sedan var det en lärare och ett helt knippe med knuttar som trängdes på en liten plan med konor. På den nya skolan var det jag och en lärare och då gick det undan, samt att han var sjukt smidig på att stötta och kritisera. Ett par lektioner på bana och ut i trafiken lite och sedan rosta av allt innan uppkörning och det gick utan problem.

Har kört cross som liten så det var aldrig några problem med själva körningen, bara dessa förbannade åttor och konbanor. Högfarten var heller aldrig något problem.
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Jag gick på en körskola i göteborg som jag är och var jättenöjd med, tyckte verkligen att det var givande och läraren var väldigt bra! Dock kände jag också att det blev lite dyrare än jag tänkt (tror jag var uppe i typ 8-10 lektioner) och vi bokade in uppkörningen ett par veckor fram i tiden och dessutom lite lektioner till innan uppkörningen. Jag frågade då om det inte kunde räcka med en lektion till för jag kände mig säker och ganska "färdig" med lektionerna - fick då ett svar där han röt till och frågade argt om jag vill ha något hojkort eller inte. Jaja, bara att acceptera 5000kr till i lektionskostnader. Men så är det om man inte har möjlighet att övningsköra med privat handledare..
 

Terabit

Ny medlem
Gick med
3 May 2015
Ort
Stockholm
Hoj
2008 BMW F800S
Jag gick på en körskola i göteborg som jag är och var jättenöjd med, tyckte verkligen att det var givande och läraren var väldigt bra! Dock kände jag också att det blev lite dyrare än jag tänkt (tror jag var uppe i typ 8-10 lektioner) och vi bokade in uppkörningen ett par veckor fram i tiden och dessutom lite lektioner till innan uppkörningen. Jag frågade då om det inte kunde räcka med en lektion till för jag kände mig säker och ganska "färdig" med lektionerna - fick då ett svar där han röt till och frågade argt om jag vill ha något hojkort eller inte. Jaja, bara att acceptera 5000kr till i lektionskostnader. Men så är det om man inte har möjlighet att övningsköra med privat handledare..

Tja, du och jag har väl isf. begått samma fel i viss mån. Som andra har skrivit så måste man ställa krav. Jag tror alltför många inte tar diskussionen utan istället tyst accepterar att man minsann måste ta fler lektioner och betala en massa mer. Man borde ha tillräcklig självinsikt för att veta huruvida den kritik man får är sådan som verkligen kräver lektioner eller om det är något man kan tänka på vid sidan om.
 

EmilEmil

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Hornet 900 2006
Grattis!!! :hej


Min grabb gjorde ngt liknande för bilkörkortet: Riskvaddenuvaförnågot i Borås, teorin i Malmö och själva uppkörningen i Umeå. :3freak
Allt på uppsnappade återbudstider med kort varsel.

Tåget upp, gå till uppkörningskontoret för att spika platsen - och sedan utnyttja timmarna till uppkörningstiden med att traska runt i stan och försöka lista ut var problemen skulle kunna dyka upp.
Funkade på första.

Allt går om man bara vill, men visst hade det varit bättre om hela systemet med utbildning, prov och uppkörning funkade som det var tänkt.


Tack så mycket, det var jäkligt nervigt men det gick vägen.:tummenupp

Man får se till att hålla sig fokuserad och ha is i magen. En stor eloge skall gå till kontrollanten då han var mycket pedagogisk och på något vis gjorde att det blev lugnare att köra. "Det är inga konstigheter, har ni gjort det förr så kan ni göra det igen" var lite av hans mentalitet, jag gillade det.

Lite trist att det blev ett väldigt farande för din son, men jag hoppas allt gick väl och att det i slutändan var värt samtliga tåg & biltimmar!
 

Pippi

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Tyresö
Hoj
Troll
Vad sa du till trafikskolan?
Hur blev du bemött?
Hade du kunnat gå den vägen direkt vid 1-2, istället för 4:e lektionen du tyckte var "stillastående"?
Känns det som att du får respons nu?
Varför avbokade dem din Uppkörning utan att informera dig?
 

Spiido

Medlem
Gick med
19 Jun 2012
Ort
East Coast
Hoj
En jättesnabb
Ja, jag skakar då bara på huvudet...
Ni blir ruskigt skinnade, verkar det då iaf som.
KAN man köra hoj, och KAN man trafikreglerna så är det egentligen bara lågfarten man riktigt måste träna på.

Med KAN menar jag att man måste ha lite självinsikt för att kunna bedöma det här, har man kört cross i 7 år i sina yngre dar KAN man köra hoj, har man haft B-kört kort i 5 år eller mer och rutinmässigt kört bil så KAN man trafikreglerna.

Efter det är det lågfarten, vilket som regel kräver sina timmar innan man gör det utan att känna sig osäker.

Det känns som att många körskolor mjölkar hejfriskt...

Edit: Åren är bara en grov generalisering, men jag tror ni fattar..?
 

Terabit

Ny medlem
Gick med
3 May 2015
Ort
Stockholm
Hoj
2008 BMW F800S
Vad sa du till trafikskolan?
Hur blev du bemött?
Hade du kunnat gå den vägen direkt vid 1-2, istället för 4:e lektionen du tyckte var "stillastående"?
Känns det som att du får respons nu?
Varför avbokade dem din Uppkörning utan att informera dig?

När jag lade fram min oro över att de tyckte jag behövde köra fler lektioner än vad jag själv ansåg nödvändigt för att klara den inbokade uppkörningstiden så sa min handledare att det var upp till mig och att det självfallet skulle gå, förutsatt att jag tänkte på det som jag på lektioner annars kunde träna på. Ett bra bemötande från honom då det faktiskt stämmer, men om man ska köra som en gud på uppkörningen så kan man ju lika gärna stanna i körskolan för evigt...

Ja, jag hade helt klart kunnat ifrågasätta det hela tidigare. Mitt problem här är att jag inte ställt tillräckligt höga krav och redogjort mina förväntningar från början. Det är lätt att man, iaf. för mig, inte blir tillräckligt på då kanske ifrågasätter sig själv lite för mycket som nybörjare.

När det gäller bokning och avbokning av uppkörningstider tror jag att många körskolor ser på det hela som att när de bokat in en uppkörningstid så "äger" de den tiden. På så sätt bygger de upp en liten depå av tider som de kan tilldela elever som de för stunden anser vara redo att genomföra uppkörningen. Jag förstår tanken, men tycker det är fel, framförallt när de gör så utan att först ta dialogen med eleverna. Sen är ju hela systemet bakom körkorten ganska förlegat. Det borde gå att göra allting mycket smidigare och enklare!

Ja, jag skakar då bara på huvudet...
Ni blir ruskigt skinnade, verkar det då iaf som.
KAN man köra hoj, och KAN man trafikreglerna så är det egentligen bara lågfarten man riktigt måste träna på.

...

Det känns som att många körskolor mjölkar hejfriskt...

Edit: Åren är bara en grov generalisering, men jag tror ni fattar..?

Klart att du har rätt i det. Man betalar antagligen alldeles på tok för mycket för de här korten. Jag minns själv efter två lektioner att jag tänkte, "Vafan, det här är ju inte så svårt!". Jag skrev teorin så fort jag hade gjort riskutbildningarna, och det är ju precis som du säger väldigt simpelt om man haft körkort tidigare. Jag tog mitt B-körkort för snart 8 år sedan, vilket gör att jag inte alls känner mig främmande i trafiken, utan att det enbart är det nya i att sitta i trafiken på två hjul istället för fyra.

När det gäller hur mycket pengar man lägger ned, yes, det suger. Men för oss som inte kan köra privat och med de priser som skolorna tar ut så tickar det snabbt upp i ganska stora summor. En timme på banan här, en timme där. Sen kommer trafikpass alá 2 timmar styck.. ett till pass, och ett till. Skolorna lär ju tjäna en hel del kan man tänka sig...

Min yngre bror har uttryckt sin önskan om att om ett eller två år ta A-körkortet också, och jag är glad att jag genomgått det här så att han inte ska behöva göra det på samma sätt iaf...
 

Pippi

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Tyresö
Hoj
Troll
Ja, jag skakar då bara på huvudet...
Ni blir ruskigt skinnade, verkar det då iaf som.
KAN man köra hoj, och KAN man trafikreglerna så är det egentligen bara lågfarten man riktigt måste träna på.

Med KAN menar jag att man måste ha lite självinsikt för att kunna bedöma det här, har man kört cross i 7 år i sina yngre dar KAN man köra hoj, har man haft B-kört kort i 5 år eller mer och rutinmässigt kört bil så KAN man trafikreglerna.

Efter det är det lågfarten, vilket som regel kräver sina timmar innan man gör det utan att känna sig osäker.

Det känns som att många körskolor mjölkar hejfriskt...

Edit: Åren är bara en grov generalisering, men jag tror ni fattar..?

Så 18 timmar på MC räcker för att köra upp enligt dig?

Om man aldrig hanterat en moped, mc osv så är det galet lite tid.
 

Pippi

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Tyresö
Hoj
Troll
Terabit: BRA! :tummenupp

Jag skulle bli glad om en elev sa det och vi kunde hotta en lösning istället för att det snackas om vad som är mycket och lite tid, kostnad mm

Om du går på Ica förväntar du dig kvalité för pengarna, detsamma gäller på trafikskolor. Tala om vad du förväntar sig och sätt krav på dig själv och även skolan.

Om man jämför denna utbildning med vilken annan utbildning som varar livet ut och innefattar så mycket kunskap och är så rikfyllt som denna så skulle jag säga att det INTE är rimligt att tro att man ska klara ett körkort (oavsett bokstav) på en handvändning eller en 5krona.

Hoppas att du får ut det du förväntar dig av din skola och stort lycka till med körkortet! Det är värt all svett, tårar och pengar när du väl har kortet i din hand och sättet dig för första gången själv på hojen och brummar iväg! :krama
 

Spiido

Medlem
Gick med
19 Jun 2012
Ort
East Coast
Hoj
En jättesnabb
Så 18 timmar på MC räcker för att köra upp enligt dig?

Om man aldrig hanterat en moped, mc osv så är det galet lite tid.

Det var det jag menade med "självinsikt", många tror dom kör "bra" vilket flertalet garanterat gör men sedan finns det dem som tror det men ändå inte alls gör det, då kan det vara läge att åka en sväng med en kompis som törs säga vad den tycker...

Men totalt 18 timmar på två hjul och en motor, i hela sitt liv? Nej det tycker jag inte räcker för en uppkörning, inte generellt sett.

Men återigen, självinsikt, rutin..18 timmar på två hjul rimmar illa där..

Men tycker man själv att man kör riktigt bra så antingen skinnar körskolan en eller så begriper man inte att man inte riktigt behärskar 2-hjul i trafiken riktigt än.

Detta är dock grymt svårt att bedöma via ett forum, för att inte säga omöjligt?
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
När det gäller bokning och avbokning av uppkörningstider tror jag att många körskolor ser på det hela som att när de bokat in en uppkörningstid så "äger" de den tiden. På så sätt bygger de upp en liten depå av tider som de kan tilldela elever som de för stunden anser vara redo att genomföra uppkörningen.
Sen kan en liten del ligga i att ingen körskola vill hamna på en lista över de skolor där flest elever kuggar uppkörningen. Så även om priset för själva uppkörningen är detsamma vare sig eleven kuggar eller klarar den så kör de nog hellre ett par lektioner för mycket än för lite.

Men naturligtvis ska det ske under kommunikation med eleven och motiveras vad det ska tränas på, var eleven saknar viss kompetens. Även om all tid på hojen är till nytta så är det ett misslyckande från skolans sida att inte ge feedback.
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Har inte läst hela tråden, så ursäkta om jag repeterar något, men jag hade krävt att få en handlingsplan av skolan - när du kört så här många timmar måste en erfaren körlärare kunna ge dig åtminstone en prognos hur många timmar du behöver för att sätta uppkörningen.

Min körskola gjorde så från början - Först en dubbellektion där jag fick visa vad jag kunde redan (koppling, växel och sånt man fick från moppeåka), sen ringde han upp dagen efter och sa att, jag bedömer att du behöver X lektioner (minns inte hur många det var) för att greja uppkörningen. Vad tror du? Ja, jag litar ju på dig. Bra, då bokar jag en uppkörning och planerar in dina lektioner utifrån det med ett uppehåll dagen innan.

Funkade perfekt, fick en färdig budget och tydlig deadline. Mycket proffsigt gjort tycker jag.
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top