Trött på ljudet på Er-6..... och styret.....

Honungsblomman

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2012
Hoj
Honda CBR 600FA
Halloj!

Tänkte höra om det är någon som har bytt dämpare till sin Er-6F och i så fall till vad
Jag tycker att den inte låter tillräckligt mulligt med originalsystemet på ...

Sen när jag ändå håller på och frågar.... är det nån som har bytt styre ? Gillar inte riktigt den upprätta körställningen ....

Kanske jag egentligen bara borde byta hoj, men jag gillar ju försäkringspremien på den här :tungan

perhu

Medlem
Gick med
11 Mar 2004
Hoj
Speed Triple R & Versys 650
Hej! Jag håller med: G.P.R. Slip-on och ett Lucasstyre gjorde susen på min! Lycka till!:tummenupp

Peter_E

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2006
Hoj
1999 - Yamaha Thunderace
Har ett finfint Leo-Vince slipon till salu som passar 06-11. Skicka PM vid intresse.:banana

halle7

Medlem
Gick med
20 Apr 2008
Hoj
Kawasaki Er-6n 2012
Vilken årsmodell?

Har du originalavgassystem kan jag starkt rekommendera annat system, hojen får en helt annan upplevelse. När det gäller styre finns det ju många som byter till rakare på iaf N-modellen, men vet i tusan om det passar på samma sätt till F.

perhu

Medlem
Gick med
11 Mar 2004
Hoj
Speed Triple R & Versys 650
TRW Lucas är ett fabrikat som Boove.se är generalagent för. Många modeller att välja på! Tyvärr minns jag ej vilken modell jag köpte!

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
-
Tänk på att katalysatorn försvinner när du byter ljuddämpare eftersom den är inbyggd i ljuddämpar''klumpen'' som är orginal.

När det gäller styren så blir det mer komplicerat på f modellen eftersom styret inte får haka fast i kåpan.

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Tänk på att katalysatorn försvinner när du byter ljuddämpare eftersom den är inbyggd i ljuddämpar''klumpen'' som är orginal.

När det gäller styren så blir det mer komplicerat på f modellen eftersom styret inte får haka fast i kåpan.
Billig begagnad toppkåpa sen såga ner den tills styret inte slår i är en enkel lösning

Honungsblomman

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2012
Hoj
Honda CBR 600FA
Hm.... det var mycket mer att tänka på än vad jag hade trott :3freak

Tack för bra svar !!!
Ska kolla in det där med styret.... fast jag vete tusan om jag vill såga i kåpan

Kanske det får bli en annan hoj helt enkelt.... har ni nåt bra tips?

Kinkmyggan vill ha ABS, framåtlutad körställning, omkring 600 cc, och billig försäkringspremie..., är jag helt naiv som tror att det finns i en och samma hoj...... :confused:

Honungsblomman

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2012
Hoj
Honda CBR 600FA
Vilken årsmodell?

Har du originalavgassystem kan jag starkt rekommendera annat system, hojen får en helt annan upplevelse. När det gäller styre finns det ju många som byter till rakare på iaf N-modellen, men vet i tusan om det passar på samma sätt till F.

2008 !

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hm.... det var mycket mer att tänka på än vad jag hade trott :3freak

Tack för bra svar !!!
Ska kolla in det där med styret.... fast jag vete tusan om jag vill såga i kåpan

Kanske det får bli en annan hoj helt enkelt.... har ni nåt bra tips?

Kinkmyggan vill ha ABS, framåtlutad körställning, omkring 600 cc, och billig försäkringspremie..., är jag helt naiv som tror att det finns i en och samma hoj...... :confused:

Provsuttit en CBR600F (2011-2013)? Lite sportigare, antagligen lite mer framåtlutat men fortfarande inte ren sportmoppe så försäkringen är helt överkomlig. (Antagligen i klass med ER6) Det är en utgången modell, så du kan få en fabriksny hoj billigt dessutom! :D Om du hittar någon alltså.

Andreas

Medlem
Gick med
12 Jan 2014
Hoj
Honda VFR1200F

VFR 800 uppfyller alla dina krav utom 600 kubik, ja den är väl i ärlighetens namn troligen lite dyrare att försäkra än din ER6 också. ABS har funnits sedan 2003 tror jag.

Honungsblomman

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2012
Hoj
Honda CBR 600FA
Provsuttit en CBR600F (2011-2013)? Lite sportigare, antagligen lite mer framåtlutat men fortfarande inte ren sportmoppe så försäkringen är helt överkomlig. (Antagligen i klass med ER6) Det är en utgången modell, så du kan få en fabriksny hoj billigt dessutom! :D Om du hittar någon alltså.

Tack för tipset !

Jag har varit sugen på nån CBR-variant ett bra tag.... får kolla hos handlarna :) Var inne på nya CBR650F först, men har inte kunnat provsitta nån än... och den ser ut att vara lika upprätt som Er-6:an

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Sport Bars har fått bra utlåtanden som ett mellanting mellan original och rent sporthäng. Inget kapande i kåpan behövs.

Vet inte, men kan vara att de bara finns att beställa från USA. ER6F heter ju Ninja 650R där. På priset kommer isf moms och tull.

De hade även 5-6 slipons, men det lär väl gå att få tag på här också. Om du inte byter hoj istället förstås. :)

TimmyJ

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2014
Hoj
KTM 690 SMC -08
Har du kollat på Suzuki GSR600? Den har lite högre satta fotpinnar och lite mer framåtlutad sittställning än ER6an, men utan den obekväma clip-on-sittställningen. Jag tycker den är en perfekt kompromiss mellan sporthoj och touringhoj. Sitter en de-tuned GSX-R-motor i, så den rör på sig helt ok. Om än utan det där bottendraget en rad-2a har.

Billig försäkring också! Jag betalar 6000kr halv/helår, och 7800 hel/helår. 28år, körkort 1 år, Zon1 och inget garage-krav.
En ER6:a skulle kosta mig ~9-10k i halvförsäkring. Fattar inte varför alla säger att den är billig?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tack för tipset !

Jag har varit sugen på nån CBR-variant ett bra tag.... får kolla hos handlarna :) Var inne på nya CBR650F först, men har inte kunnat provsitta nån än... och den ser ut att vara lika upprätt som Er-6:an

CBR650F är dessutom lägre effekt i än CBR600F, och mer touring. :3freak

MrMask

Ny medlem
Gick med
1 May 2014
Hoj
Kawasaki z800 -14
Billig försäkring också! Jag betalar 6000kr halv/helår, och 7800 hel/helår. 28år, körkort 1 år, Zon1 och inget garage-krav.
En ER6:a skulle kosta mig ~9-10k i halvförsäkring. Fattar inte varför alla säger att den är billig?

Nu är jag lite äldre(37) och annan zon med garage men jag bettalade 2700 hel/helår för min.

Jag hade ett devil system de liknade original men lät bättre.

Tino

Medlem
Gick med
4 Sep 2012
Hoj
BMW S1000R -17
Tack för tipset !

Jag har bara provsuttit CBR650F men jag tror att CBR600F är strået vassare. Det finns bra deals på blocket på nya & demo hojar.

TimmyJ

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2014
Hoj
KTM 690 SMC -08
Nu är jag lite äldre(37) och annan zon med garage men jag bettalade 2700 hel/helår för min.

Jag hade ett devil system de liknade original men lät bättre.

Menar du GSR:en? Woa... ja. Ibland är det inte fel att bli äldre, eller bo på en mindre ort :D

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!