Trött XR600R

Same

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Några stycken
Hej.
Jag har varit och köpt en XR600 1998.
Men den känns trött. Jag har haft ner insuget och sett att det är uppfilat.
Jag antar att det är där strypningen suttit? (25 kw enligt reg.bevis)
Om det inte finns fler strypningar?
Sitter också ett KN filter på.
XR går jämt och fint, startar lätt. Men det är inget riktigt gassvar i den och det är svårt att få upp på bakhjulet, på 1:an går det men 2:an är det nästan hopplöst.
Det var en kompis som berätta att den han haft var bra mycket piggare.
Jag fick tipset att kolla munstyckerna i förgasaren och gå upp i storlek om de är i orginalstorlek då den är avstrypt.

Dessa satt i
Idle mixture screw: 2,5 varv
Lågfart: 62
Nål: 3 hacket uppifrån.
Huvudmunstycke: 150
Har även kollat flotörhöjden.

Jag testade gå upp i storlek till

Idle mixture screw: 1 3/4 (gick bäst här och blev mer lättstartad)
Lågfart: 65
Nål: 4 hacket uppifrån
Huvudmunstycke: 155

Nu går den bättre och är mer lättkörd inte lika ryckigt mellan tomgång - lite gas.
Men fortfarande inget vidare klös i den. Om man kör på låga varv och ger fullgas fort
så händer inget och den tvekar för att sen komma med ett väldigt ryck.
Höjer man varvet något innan fullgas går det bättre.
Hoppas det inte blev alltför långt. Någon som har en ide vad skall jag kolla och göra?
Hur pigg skall en sådan här vara?
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
är den lågt el högt drevad?
tveka gjorde aldrig min. 140 toppfart typ.
av o på med gasen så gick den upp lät på 2,an och med lite ryck på 3,an 4,an använde aldrig koppling.
upptaget luftfilter? ljuddämpare?

kanske för mycke soppa på lågen, tror jag körde 62-65 på lågen med nålen på orginalplats, kommer ej ihåg vilket hack de va. 162-168 på huvud isf.
 
Last edited:

Kåpfri

Ny medlem
Gick med
1 May 2009
Ort
Tyresö
Hoj
CBR1000RR-08, CB500S-98
Gör rent förgasaren ordentligt, min gick som skit innan jag gjorde det. Hade 170 på huvudmunstycket.
 

Same

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Några stycken
Tack för snabba svar.

ozeo: Jag har hört dock bara hört att enstånkor kan bete sig speciellt vid fullgas vid låga varv.
Jag skall ta och räkna kuggar, är inte omöjligt att den är högt drevad.

Wihlle: Ja det kanske inte är en dum idé.

Kåpfri: Nu har jag inte haft nere förgasarem helt men när jag grejat med munstycken/nål så har jag blåst de kanaler jag sett med tryckluft och även letat efter smuts har dock inte sett några "kristaller" eller smuts. Men det kanske skulle göras riktigt , skall se vad jag får för fler förslag att kolla på.

En annan sak jag tänkte på är om den drar tjuvluft kan man få dessa symtom då?
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
min på lågvarv va inge konstigt på nåt vis, drog fint rakt igenom.
exprementera mycket och lite fel på blandskruv så tveka den direkt på lågvarv.
långt ifrån nån expert men fick till de iaf. stog på sidan och rappa upp gasen snabbt och tvekar de el skjuter så prova vrid blandskruv lite åt nåt håll, prova rappa upp igen och fortsatte så.
funkar de iaf inte så är de fel på bestyckning el skit nånstans.
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Med standard drevning så ska den inte tveka på 2an att gå upp på bakhjulet.

Jetting på dem är beroende på ett gäng faktorer.

Om du petar in din årsmodell på fmf så ger de tips o råd om jetting, och var 98an är strypt i förhållande till tidigare modeller.

http://www.fmfracing.com/RiderSupport/JettingCenter

Sen har du scott summers teorier här

http://www.justxr.com/info/hintsntips.html

På 98 så har du väl både insugsgummi och en snorkel i luftburken ? Sen så bör ju pipan öppnas upp lite lagom också.

Sen nämner du tjuvluft, pratar vi tjuvluft som läckande före/i/efter förgasaren, eller som att den fuktar vid topp eller cylinderfot ?

De rackarna är känsliga som fan med förgasarna gällande lågfartsresponsen, men inte helt värdelösa. Dock är det en av delarna där som kan glappa lite och då blir det lätt på/av som du beskriver om de gått ett par mil.

Sen är det statorn på dem som kan ge alla möjliga obskyra problem, går som skit eller vägrar starta då de är varma/över huvud taget.
 
Last edited:

Same

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Några stycken
Med standard drevning så ska den inte tveka på 2an att gå upp på bakhjulet.

Jetting på dem är beroende på ett gäng faktorer.

Om du petar in din årsmodell på fmf så ger de tips o råd om jetting, och var 98an är strypt i förhållande till tidigare modeller.

http://www.fmfracing.com/RiderSupport/JettingCenter

Sen har du scott summers teorier här

http://www.justxr.com/info/hintsntips.html

På 98 så har du väl både insugsgummi och en snorkel i luftburken ? Sen så bör ju pipan öppnas upp lite lagom också.

Hej, tack för länkarna. När jag kollar på FMF så är det insugsgummit som skall strypa och snorkel.
Snorkel är borttagen och insugsgummit är som sagt uppfilat. Sen de munstyckerna de rekommenderar har jag i nu 65 & 155 & nålen på fjärde steget.

Den andra länken fungerar inte nu...
Såg att luftfiltret vid närmare titt såg sunkigt ut dock inte fullt i skit men slitet skall testa köra en repa utan den när det inte regnar så förbaskat...

Ang. tjuvluften tänkte jag efter förgasaren. Vet du vilken del det är som glappar? Har haft isär det när jag grejade med nålen kunde inte direkt se något som inte såg ut som sig bör.
 
Last edited:

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Du kan testa denna länken i stället isf http://www.justxr.com/info/hintsntips.html#summers

Annar testar jag o klippa klistra längre ner här.

Lyftarmen i trottlen är det som ska bli sliten. Kommer inte ihåg hur det ser ut där, men du kan nog räkna ut det då du sitter med det i näven.

Tjuvluft, testa startgas och se var det isf läcker.

Har för mig att min gick bäst på 65 158 med nästan 2 varv ut, men var ett helvete o starta varm då. 62 så var det enklare o få igång.

Btw, kollat om de uppgraderat choken i förgasaren, den brickan brukar nämligen ha en benägenhet o lossna annars. O isf kan du ju gissa var den tar vägen....

Klipp o klistra från länk om den fortfarande inte funkar

Scott Summers / Fred Bramblett's top ten XR600 tips:

1. To increase airflow, remove the airbox lid and use an aftermarket air filter. Do not remove the backfire screen from the cage. Removing the screen changes the intake velocity and causes the bike to have poor throttle response at low rpm.

2. To increase exhaust flow, Scott replaces the stock muffler with a White Bros. Megalloy system, with an open end-cap for closed-course competition. Scott says, "Please don't use the open end-cap for trail riding, as it is way too loud to use on public land." He also recommends sealing the muffler to header junction with high-temp sealant - they use Hondaline Hondabond H.T.

3. Check the header pipe where it mounts to the exhaust manifold. Sometimes the welds are overdone, and the extra material can restrict airflow. Grind away the protruding material to increase flow, but don't overdo it to the point of making the area weaker.

4. With these mods, Scott uses the following jetting:

Jet Stock Mod
---------------------
Main 152 155
Pilot 62 68
Airscrew 2.5 turns out

Scott says, "Most four-strokes come jetted on the lean side and must be richened when you increase intake and exhaust flow."

5. To make the race bike run cooler and extend clutch life, they mount an XR250R oil cooler to the steering head and remove the headlight for more airflow.

6. For better cooling they sometimes wrap the header pipes with exhaust wrap made by Thermo-Tech to keep heat from being transfered back into the cylinder and head by airflow.

7. If a course or trail isn't going to be too muddy, they trim 4"-5" off the back of the front fender to allow more cooling air to reach the cylinder.

8. Scott recommends against the use of plate-type skidplates. You got it, he feels they restrict air flow and trap engine heat.

9. Run good pump gas with an octane rating of 91 unless you have a modified high compression engine. Scott runs a stock engine because "the increased compression braking throws off my timing."

10. Keep your valves and valve decompression systems adjusted properly! This is extremely important for any thumper.
 
Last edited:

Same

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Några stycken
Tack det var en hel del tips. Ser att han skriver "Do not remove the backfire screen from the cage. Removing the screen changes the intake velocity and causes the bike to have poor throttle response at low rpm". Skulle tippa på att den är borttagen på min vet inte hur den ser ut men det är helt tomt inne vid luftfiltret, men undra hur stor roll det spelar. Btw jag var ute och kollade min drevning på cykeln den är 14/48. Någon som vet vad orginal är?
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Backfire screen är väl det där som du trär luftfiltert på, ser ut som ett durkslag ungefär. Svårt o ens få in det om du inte har den på då filtert i sig är mjukt skumgummi.

14/48 är default gearing på dem.

Inte så att du köpt en importhoj btw ?
 
Last edited:

Same

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Några stycken
Jag hängde inte riktigit med på vad du menade ange backfire screen. Men jo det är en importhoj importerades 2004. Men vet ej vart ifrån. Tänker du om det finns fler strypningar? Tack för hjälpen
 
Last edited:

Same

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Några stycken
Okej jag förstår. Vad hade du för tankar kring att det är en importhoj WebGringo?
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Det har lite olika utföranden mellan länderna. Cmsnl.com kan ge dig en del info om du jämför artikelnr. Dock, har den varit i sverige i 10 år verkar det ju orimligt att någon inte fimpat bort strypningarna redan.
 

Same

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Några stycken
Hej igen.
Detta har jag nu gjort:

Kollat med startgas att den ej drar tjuvluft.
Skruvat in Idle mixture skruven i botten och sätt så att motorn dör, samt skruvat ut den och märkt när den går fett.
Haft ner förgasaren och rengjort den grundligt pillat med rensnålar i de olika kanalerna samt blåst med tryckluft.
Ställt in flottörhöjden (den plana sidan på flottören parallellt med packningsytan till flottörkoppen ca. 14 mm)
Detta har ej fungerat den är precis likadan som innan.

Har kört den och testat olika provocera fram hur den beter sig, den krånglar när man ger snabb gas med neutral i då dör den,
eller när man kör med låga varv och ger fullgas fort t.ex. i 30 km/h med 5:ans-växel då händer först ingenting det känns som någon tryckt in tändningsknappen och sen kommer den med ett ryck alternativ dör helt och man stannar vid vägkanten.
Den är likadan vid lägre växlar och låga varv.
Ger man den dock "halv choke" så blir den mycket bättre och klarar snabbgas på låga varv enligt ovan.

Vilket borde betyda att den går för snålt men original satt det som sagt 62 i lågfartsmunstycke nu 65, jag har även provat 70
utan någon större skillnad. Har ju även testat flytta nålen för fetare blandning ett hack. Skall man gå upp ytterligare eller vad skall jag göra?

Mvh

Samuel
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Ställer du blandningen då den är varm ?

Hur funkar blandskruv då du kör med större lågfart, har du fortfarande märkbara lägen då den dör vs går upp ?

Funkar choken som den ska ? Ner, mellan, upp, hur ser det ut i förgasaren då ?

Vad händer om du ändrar tomgången upp/ner ?
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
va luftfilterboxen upptagen på nåt sätt?
kåpan sitter väl fast på sidan?
 

Kåpfri

Ny medlem
Gick med
1 May 2009
Ort
Tyresö
Hoj
CBR1000RR-08, CB500S-98
Tycker att det låter som om du "dränker" motorn med soppa när du snabbgasar. Tänk på att gashastigheten sjunker väldigt mycket, du kanse ska prova att gå åt andra hållet (sänk nålen) ?

När bytte du tändstift senast, hur ser det ut?

/Peter
 

Same

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Några stycken
WebGringo:
Ja jag har ställt den när den varit varm oljetemp (~ 60 grader).
Nu har jag inte tillgång till varvtalsräknare utan har ställt tomgångsvarvet med örat
har dock testat många olika tomggångsvarv samt många olika varv på blandskruven och kört där emellan och letat "skillnad" utan några större framgångar. Med de andra lågfartmunstyckerna är svårt att säga. När man ändrar tomgångsvarvet blir det inte någon större skillnad. När det är för högt slutar den att reagera på blandskruven vilket borde vara normalt?
Chokens lägen är distinkta tittar man i förgasaren när man chokar så är den helt öppen vid ingen choke halvöppen vid halv choke och stängd vid full choke.

ozeo:
Snorkel i luftburken är borttagen sen innan, när jag provat har jag kört den del utan sidkåpan av ren lathet när jag varit ute och provkört har inte känt någon skillnad när den suttit där eller ej.
Vad tänkte han på?

Kåpfri:
Jag bytte tändstift i samband när jag rengjorde förgasaren det gamla såg helt ok ut.
Har inte gjort någon skillnad.
Svårt att säga men den såg ut att gå lite fett enligt färgen.
Den som talar mot att den dränker är att den går mycket bättre med choke samt att det har suttit original munstycken i den.
Eller missar jag något?

Ett annan forum som jag rådfrågat är inne på ventilmekanismen de är tydligen några som haft problem med att vipparmen sliter ner sig så att ventilen/erna inte öppnar helt.
Men passar det in på mina bekymmer? Skall nog slänga ett öga på detta.

Tack

Same
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top