Tröttsamma uttryck!

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
3110716 "Di här jävvla stöllera" brukar det heta på mitt jobb, men jodå, jag håller med.

Sen har jag mitt personliga hatobjekt; "Jag vet hur det känns". Låt mig då tala om för dig att du inte har en jävla aning om hur jag känner mig.
exakt! är ett störigt svar. Men jag håller helt med om att det är irriterande med folk som "vet hur det känns"

Dr.Bike

Guest
Jag kan bli irriterad när ngn i en argumantion använder sig av du-form för att exemplifiera ngt jag själv ifrågasatt

Dvs om jag ifrågasätter ett resonemang, ta tex ngt rasistiskt, och den andre väljer att kringränna mig med maktspråk genom att köra ett exempel i du-form: "Jörgen, du vet ju hur det är, så fort du kommer på Drottninggatan så står de där, och du försökar komma förbi men då ska de sälja en massa saker eller lura av dig pengar, såna är de allihop, du vet". Det formligen kryper i hela kroppen på mig när ngn gör så i en argumentation.

/J

Är inte det bara för att "måla up" en inre bild för DIG genom att få dig att se dig själv i DEN situationen på ett bättre sätt?

Personen har väl ändå inte sagt till dig att du måste TYCKA si eller så?

DET hade däremot varit MYCKET irriterande!

Nu är det ju DU som bestämmer vad personen menade.

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
En känd radioprofil som tycker att allt är så himla "king" !?! Lägg ner, är verkligen allt tafatt, tråkigt, smygrökande och royalistiskt?

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Detta uttalande är jag trööööööööött på!

"Och så undrar alla varför det är så dyr försäkring"

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Jag kan bli irriterad när ngn i en argumantion använder sig av du-form för att exemplifiera ngt jag själv ifrågasatt

Dvs om jag ifrågasätter ett resonemang, ta tex ngt rasistiskt, och den andre väljer att kringränna mig med maktspråk genom att köra ett exempel i du-form: "Jörgen, du vet ju hur det är, så fort du kommer på Drottninggatan så står de där, och du försökar komma förbi men då ska de sälja en massa saker eller lura av dig pengar, såna är de allihop, du vet". Det formligen kryper i hela kroppen på mig när ngn gör så i en argumentation.

/J

Jag är flitig användare av den argumentationstekniken för att det gör det lättare för insnöade och inskränkta individer att se en annan sida av det hela. Jag tillhör dem som kan diskutera för en sak bara för att de andra är emot även om jag själv kanske är emot också... :hihi

Allt jag gör är att förespråka att se båda sidor i en debatt innan man väljer. :angel

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
En känd radioprofil som tycker att allt är så himla "king" !?! Lägg ner, är verkligen allt tafatt, tråkigt, smygrökande och royalistiskt?

En "känd" bondjävel på en skitstation som kör samma musik dygnet runt? Den kommentaren är så satans, helvetes, skitlöjligt. Jag gnisslar tänderna varje gång jag råkar höra den. :mad:

Asplind

Hojåkare i vila, numera Fotograf
Gick med
25 Sep 2006
Hoj
R1
Era ungar kommer bli en talfatt generation ... Whats the matter, son? Cat got your tounge? hehe

Men okej.. jag är ganska less på att höra den här:
"Du kommer köra ihjäl dig på den där"

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GS
Jajjamänsan (stavning?) urk, jag får sår i mina öron när jag hör det
utalas i varje mening:gnissla

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Är inte det bara för att "måla up" en inre bild för DIG genom att få dig att se dig själv i DEN situationen på ett bättre sätt?

Personen har väl ändå inte sagt till dig att du måste TYCKA si eller så?

DET hade däremot varit MYCKET irriterande!

Nu är det ju DU som bestämmer vad personen menade.

Jag är flitig användare av den argumentationstekniken för att det gör det lättare för insnöade och inskränkta individer att se en annan sida av det hela. Jag tillhör dem som kan diskutera för en sak bara för att de andra är emot även om jag själv kanske är emot också... :hihi

Allt jag gör är att förespråka att se båda sidor i en debatt innan man väljer. :angel

Jag använder ofta den tekniken i lättare ämnen om jag vill få fram ngt paradoxalt, men i känsliga ämnen och hårda diskussioner med känslosvall, tal eller liknande använder jag det aldrig. Det är att lägga ord i munnen på sin motpart eller publik, jag tycker att man våldför sig på den andre då. Det är inte snyggt. Tycker jag! ;)

Överhuvudtaget när någon använder "du" i stället för "man" för att beskriva saker och ting så klöks min språkpolissjäl.

"- När du skjuter storvilt måste du ha rätt ammunition."

Så kan man säga om man utbildar jägare, men inte om man bara berättar för någon hur det går till när man jagar som en riktig man.

Detta är ju egentligen en anglicism, precis som "spendera tid" och "göra skillnad". Anglicismer är bara fel. Fel!

Det där var ett bra exempel. Ponera att killen som grötmyndig säger "- När du skjuter storvilt måste du ha rätt ammunition." säger det till en motpart som är kritisk till jägarkåren. Då är det rätt nonchalant att för den kritiske i du-form exemplifiera tex behovet av den senaste värstingbössan för elefantjakt.
Om man däremot vill ha den andre arg och ur balans så är det förstås effektivt, men jag tycker att det är osnyggt.

/J

Last edited:

Dr.Bike

Guest
alla jävla SH-uttryck... direkct o allt va faaan de e... blä

Det är inga uttryck dessvärre. Utan "nysvenska" Halvrinkebyianska/Rosengårdska/alla har dyslexi-nuförtidenska.
Det är beroende på att den yngre generationen varken kan (eller vill):

-Rättstavning

-Skriva ihop sammansatta ord

-Meningsbyggnad som är SVENSK! (man har amerikansk språkmelodi, men fritt översatt till svenska ord... :gnissla)
Och ALLT särskrivs: Olje byte. Motor cykel. Gas handtag. Onsdags tur. osv osv.

-Eller lära sig av sina misstag.

Jag menar när man är ENSAM i en tråd att skriva ett ord på ett visst sätt, och ändå med en dåres envishet fortsätter skriva det på samma sätt oavsett hur många andra som skriver på ett ANNAT sätt... ja hur kan du då begära att sådana petitesser som du räknar upp ska bli rätt?

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
Det är inga uttryck dessvärre. Utan "nysvenska" Halvrinkebyianska/Rosengårdska/alla har dyslexi-nuförtidenska.
Det är beroende på att den yngre generationen varken kan (eller vill):

-Rättstavning

-Skriva ihop sammansatta ord

-Meningsbyggnad som är SVENSK! (man har amerikansk språkmelodi, men fritt översatt till svenska ord... :gnissla)
Och ALLT särskrivs: Olje byte. Motor cykel. Gas handtag. Onsdags tur. osv osv.

-Eller lära sig av sina misstag.

Jag menar när man är ENSAM i en tråd att skriva ett ord på ett visst sätt, och ändå med en dåres envishet fortsätter skriva det på samma sätt oavsett hur många andra som skriver på ett ANNAT sätt... ja hur kan du då begära att sådana petitesser som du räknar upp ska bli rätt?

Ja men faktum är ju faktiskt att det sitter ett antal personer här på SH som skriver typ "blalblalb blalblalba direKcT!11!11" ungefär.. massa ettor o versler där vid c o k o typ sådär me flit... muppjävlar!!

NiklasL

Söker balansen
Gick med
21 Feb 2006
Hoj
954rr -02, cx500 -78, 525exc -07
Ja men faktum är ju faktiskt att det sitter ett antal personer här på SH som skriver typ "blalblalb blalblalba direKcT!11!11" ungefär.. massa ettor o versler där vid c o k o typ sådär me flit... muppjävlar!!

Meh, d ä juh RisPeCktAh! :yoparty

Dr.Bike

Guest

Jo, hehe, men DE personerna som du avser KAN ju iaf skriva normalt.
När de vill.
;)

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
Jo, hehe, men DE personerna som du avser KAN ju iaf skriva normalt.
När de vill.
;)

mm o själv stava jag fel o använde massa gramatiska fel överallt såg ja nu men whatever..
Det är ju det som gör det till ett uttryck, de kan om de vill men lik förbannad måste de ta till de fula uttrycken. Fattaruaura!=!?!!!?!111!!1?!?+?!+

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Egentligen inte ett uttryck, men svenskar som lagt sig till med invandrardialekt. Egentligen har jag svårt för invandrare som brer på med överdriven invandrardialekt också. Och nu menar jag inte normal dialekt som uppstår när man pratar ett annat språk än sitt eget utan överdrivet, troligen därför att de tror att det är coolt.
Den ende som låter ens lite rolig med den dialekten är unge Herr Doggelito och jag kan ge mig fan på att han gör det som en parodi.
Läst "Ett öga rött"?
Förklarar.
"Regnet står som spön i backen" är inget konstigt.
Använd ögonen nästa gång det pissarn ner på allvar. "Cats and dogs" begriper jag inte alls var det kommer ifrån, men britterna har många underliga uttryck.

Det som retar mig någor enormt är när folk försöker verka kunniga genom att blanda in "moderna" uttryck.
Särskilt när man märker att modeuttrycket har en betydelse som passar som skit i gröna byxor i sammanhanget.

Vet inte vad som är på modet just nu, men har genomlidit "logistik", "diskretans", "synergi", "aktualiseringsprocess".
Säkert fler som jag inte kommer ihåg.
Nu slipper jag sådana uttryck, emedan jag bryter mot konventionen och frågar vad det betyder.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024