Trafikövervakning via GPS!

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Glöm att den sitter kvar länge i min bil eller på min hoj. Bah.

Vem kommer på sådana ideer egentligen? måste vara någon 60-åring som inte vågar köra mer än 49 på 50 vägar. Otyg.

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions
M:et skrev:
För att skrämma upp er lite extra så kan jag upplysa er om att tekniken redan finns och är inbyggd i vissa av dagens bilar.
Beställer man en ny Volvo med GPS, telefon och Volvos assistanshjälp så kan Volvo gå in och kolla allt i din bil.
Jag såg ett reportage för 1 år sen där en reporter åkte med en av Volvos chefer.
När de var ute på vägen så ringde chefen upp Volvo assistans och bad dom kolla upp vilken information de kunde lämna om bilen de körde.
De berättade då vilken väg de var på, vilket håll de körde åt och vilken hastighet de höll.
Det mest skrämmande är att de kunde även se hur mycket bensin som var i tanken, att rutorna var uppvevade, att de båda använde bälte osv.
Allt detta är inbyggt för att bilen själv ska larma Volvo i händelse av en krock och kunna ge så mycket info som möjligt till räddningsarbetarna för att de ska var förberedda när de kommer fram.
Men den informationen i fel händer kan bli riktigt jobbigt :skrämd

Såg det också, men va det i programmet eller någon senare debatt så kommer de inte lämna ut infon till polisen, typ hastighet :va

LocDog

Kärlekspilot
Gick med
31 Jul 2004
Hoj
Harley Fyrtioåtta
2ono skrev:
Tänk dig systembolaget och polismyndigheterna samkör personreg och GPS övervakning målinriktat rattfylla som målgrupp...
Doh....I´m fucked! :)

Vi samkörningen så kommer jag definitivt vara konstant rattfull även fast jag aldrig skulle komma på tanken att köra i det tillståndet...vart är vi på väg!

TomTroll

Hojlös
Gick med
31 Mar 2004
Hoj
Kawazaki ZZR600-94 + några ännu äldre
Nu räcker det väl inte direkt med en vanlig GPS som kostar 699:- på Clas Ohlsson. Den tar ju bara emot satellitsignaler och räknar ut vart den är.
Något måste ju även skicka iväg signalerna till någon central.

Tror som tur är att det är rätt många år av frihet kvar innan vi får denna typ av övervakning. Idag fåm man ju knappt sätta upp en övervakningskamera på ICA för att förhindra rån...

Herneteg

Mer RR, mindre väg...
Gick med
30 Mar 2003
Hoj
RS250 -00
nait skrev:
Hihi, fortfarande GPS :p

Men en barkbåt var ju int så dum idé faktiskt, tror att den sjunker
Jag skulle rekomendera att sätta fast det på en ren (enkelt alternativ här uppe)
Nog för att detta var ju en rolig tråd :tungan

philsson du ska int tro på allt du hör :)

Om vi skall få fortkörningsböter och p-böter via gps-positionering så stöter du på vissa problem med de 2 föreslagna lösningarna ;-)

Ren = Körning utanför väg-nätet. Offroadkörningn är bara tillåten på banor i sverige, för att inte tala om när renen kliver in på ett natur-skydsområde....

Barkbåt = Miljöförstöring. Bilen får inte dumpas i östersjön....

Bara en tanke....

Farbrordane

Who wants to live forever
Gick med
8 Sep 2005
Hoj
Transalp -87
scud skrev:
Det kanske var ett önsketänkande från polisens sida?
Det räcker ju inte med en liten mottagare heller, kooridnaterna måste ju skickas till polisen på något vis, idag via radio eller GSM, men i framtiden?! :)
Vem ska stå för kostnaden? Om biltillverkare börjar bygga in detta skulle nog många köpa från en annan tillverkare = tillverkarna kommer nog aldrig göra det utan tvång.
jo kostnader för att installera....men tänk på ala löner dom skulle soara på att avskeda alla lapplisor, dra in på alla hastighetsövervakningar...sälja alla fartkameror till baltikum...om man sen kombinerar det med alkolås så slipper dom ju alkoholkontroler oxå...å sen kan man få en transponder inopererad så att man inte kan starta ett fordon om man är obehörig...å så kan dom göra det till varje fordonsägares skyldighet att installera utrustningen på egen bekostnad och så behöver dom bara kontrollera det när man gör nästa besök hos våra vänner på SBP. :fatta! :huvet

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Farbrordane skrev:
jo kostnader för att installera....men tänk på ala löner dom skulle soara på att avskeda alla lapplisor, dra in på alla hastighetsövervakningar...sälja alla fartkameror till baltikum...om man sen kombinerar det med alkolås så slipper dom ju alkoholkontroler oxå...å sen kan man få en transponder inopererad så att man inte kan starta ett fordon om man är obehörig...å så kan dom göra det till varje fordonsägares skyldighet att installera utrustningen på egen bekostnad och så behöver dom bara kontrollera det när man gör nästa besök hos våra vänner på SBP. :fatta! :huvet
så sant så sant. :3freak Snacka om situation.

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Visst fan kommer det, var så säkra.... :huvet

Ingen trodde på trafiktullar i stockholm med automatisk nummerplåtskontroll för 5 år sedan. Nu står den där för 3.8 milliarder.

Automatisk övervakning av fordon med GPS kommer också, för trafiktullar, böter, hitta stulna fordon.

Det kommer att införas först på nyttosidan med bussar och lastbilar.

Sen kommer lagen om bilar

Och sist landar det på MC också

Ingen tvekan alls där....

nait

Pedantputsaren
Gick med
13 Oct 2005
Hoj
KTM 450 EXC -03
bra tanke

Herneteg skrev:
Om vi skall få fortkörningsböter och p-böter via gps-positionering så stöter du på vissa problem med de 2 föreslagna lösningarna ;-) ....

Hahah,, bra tanke... :tummenupp
funderar på vad samerna säger också :hihi

Nya system (lösningar) medför nya problem

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
philsson skrev:
Vi hade nyss information på skolan från polisen att de har planer på att installera en GPS mottagare i varje enskild personbil så att de ser direkt kan se och logga fordon som kör för fort. Tycker detta låter sjukt skrämmande.
Någon som har mer information om detta, kanske rent utav finns mängder med trådar om ämnet. Detta är dock ingen dagsaktuell åtgärd men ändå skrämmande enligt min mening.
Kränker integriteten för mycket,tror inte det går igenom, och en gps mottagare är ju inte speciellt svår att täcka över, den måste ha fri sikt till "gud" för att kunna ta emot data :hihi

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Hoj
Letar GSXR 1000/750
Det var värst vad alla var negativa.

Jag tycker det är skitbra och det görs något åt tex. alla fortkörare ute i trafiken.
GPS'n registrerar en fortkörning och skickar då automatisk ett EMAIL med böter som du tex. har 7 dagar på dig att betala.

Gör du inte det så ser GPS' mottagaren/sändaren till att hojen blir obrukbar genom att tex. frysa elsystemet.

Får hoppas att grejerna även plomberas så det inte går att fuska.

Att finansiera det hela borde inte heller vara så svårt, bara att öka inkomstskatten med tex. 10%, då blir det även några kronor över som kan skänkas till regeringstjänstemännen.

Last edited:

Quest

För fort för tidigt
Gick med
1 May 2005
Hoj
Ducati Monster
Tror det e dags för lite pang pang. Starta en Norrlands gerilla. Spränga elledningarna vid dalälven. Sen får alla som vill leva i vår superbraiga stat i norrland flytta hit.

Vi tänker:
  • Bygga RR banor med 5 mils mellanrum
  • Ta ner alla hastighetsbegränsningsskyltar
  • Ta bort alla skatter
  • Ta bort alla hojförsäkringar och istället kidnappa hela IF så dom får betala t premier ändå

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
burner skrev:

Jag tycker det är skitbra och det görs något åt tex. alla fortkörare ute i trafiken.
GPS'n registrerar en fortkörning och skickar då automatisk ett EMAIL med böter som du tex. har 7 dagar på dig att betala.

Gör du inte det så ser GPS' mottagaren/sändaren till att hojen blir obrukbar genom att tex. frysa elsystemet.

Att finansiera det hela borde inte heller vara så svårt, bara att öka inkomstskatten med tex. 10%, då blir det även några kronor över som kan skänkas till regeringsstjänstemännen.

glömde du ironi = on eller?

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Hoj
2010, Skakig 1000RR
burner skrev:

Att finansiera det hela borde inte heller vara så svårt, bara att öka inkomstskatten med tex. 10%, då blir det även några kronor över som kan skänkas till regeringsstjänstemännen.

Tack för den sista raden, jag blev rädd i början :3freak

Goose

www.adobe.com
Gick med
28 Feb 2005
Hoj
Tillbaka i Kawwastallet-->ZXR750
philsson skrev:
Vi hade nyss information på skolan från polisen att de har planer på att installera en GPS mottagare i varje enskild personbil så att de ser direkt kan se och logga fordon som kör för fort. Tycker detta låter sjukt skrämmande.
Någon som har mer information om detta, kanske rent utav finns mängder med trådar om ämnet. Detta är dock ingen dagsaktuell åtgärd men ändå skrämmande enligt min mening.

Skröna, komme aldrig att ske

Frodie

Murphys lag regerar!
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
Honda CRF450R -09 #715, Husaberg 650FE -07 #81
Gps

Vilken tur vi har att vi faktiskt bor i ett land där polisen styrs av en hel del regler. En av reglerna är att man måste ta en person för ett trafikbrott på bar gärning. Med andra ord så går man ganska säker även om polisen kan se att en bil kör för fort men dom kan inte utfärda böter till ägaren bara för att hans son, kompis, tant, etc. har lånat bilen och kört för fort.
Men tanken på att emigrera värmer! :tummenupp

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
burner skrev:

Att finansiera det hela borde inte heller vara så svårt, bara att öka inkomstskatten med tex. 10%, då blir det även några kronor över som kan skänkas till regeringstjänstemännen.
Allt vad människan har skapat kan människan knäcka.. :mattias

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
philsson skrev:
Allt vad människan har skapat kan människan knäcka.. :mattias

ditt första inlägg kändes läskigt att läsa:näsblod

nemen ärligt vart fan ska det här sluta, tycker det är hemskt med kamerorna

Rideass

Ung pung, på skrevraket.
Gick med
3 Apr 2005
Hoj
Tvåhjulssoffa GSA -08
Jag skulle spola ner min sändare. Fast, det kanske är lite riskabelt, kanske åker dit för fortkörning i rören. Vet inte hur fort vår skit färdas i avloppen ;D

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln