Trafikförsäkringföreningen

jamjam

Devil
Gick med
21 Aug 2005
Ort
Där jag trivs...
Hoj
Bolt
Har råkat ut för det tråkiga. Så klant som jag är som trodde jag att mc:n var avställd tills jag fick äggarbyttes-papprena. Den var oförsäkrad i 10 dagar så nu får jag betala 1714kronor för det, mer än helårs försäkringen. Någon som vet hur man kommer ut ur detta? /Tacksam för svar
 

kinesen

Medlem
Gick med
12 Feb 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Triumph Trident 900 + M1800
Hej

LeXi skrev:
Har råkat ut för det tråkiga. Så klant som jag är som trodde jag att mc:n var avställd tills jag fick äggarbyttes-papprena. Den var oförsäkrad i 10 dagar så nu får jag betala 1714kronor för det, mer än helårs försäkringen. Någon som vet hur man kommer ut ur detta? /Tacksam för svar

Tyvärr du kan inte det Jag har blivit behandlad på samma sätt och betalar man inte det så går det sin vanliga väg.
 

Master_

Kung
Gick med
2 Aug 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
Kawasaki zx9r ninja
LeXi skrev:
Har råkat ut för det tråkiga. Så klant som jag är som trodde jag att mc:n var avställd tills jag fick äggarbyttes-papprena. Den var oförsäkrad i 10 dagar så nu får jag betala 1714kronor för det, mer än helårs försäkringen. Någon som vet hur man kommer ut ur detta? /Tacksam för svar

Jag hade en Saab som jag skulle mecka med och ägaren som jag köpte bilen av sa att den var avställd. Så när ägar pappren kom så la jag dem bland andra bil papper. 1,5 månad senare fick jag brev om att den var på ställd utan försäkring.. Kostade några tusen och man kommer inte ur det. Har försökt med allt :huvet
 

ice13

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Ort
hemma
Hoj
Italiensk
Om du känner han du köpte cykeln av så kan du ju alltid försöka att ändra datum för ägarbyte. Isåfall så vår du kontakta vägverket och be dom lösa det.
Det sa dom iaf till mig på Trafikförsäkringsföreningen när jag ringde dom.
 

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Liljeholmstorget
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
LeXi skrev:
Har råkat ut för det tråkiga. Så klant som jag är som trodde jag att mc:n var avställd tills jag fick äggarbyttes-papprena. Den var oförsäkrad i 10 dagar så nu får jag betala 1714kronor för det, mer än helårs försäkringen. Någon som vet hur man kommer ut ur detta? /Tacksam för svar
Jag åkte på 2300 kr förra vintern, när jag köpte min hoj.....
Jag ringde upp o förklarade att man inte åker med en sporthoj mitt i vintern....
Då svarade hon med att det är lika dant för skoterägarna som missar att ställa av den på sommaren.... :huvet
Dom är omöjliga att diskutera med.....
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
LeXi skrev:
Har råkat ut för det tråkiga. Så klant som jag är som trodde jag att mc:n var avställd tills jag fick äggarbyttes-papprena. Den var oförsäkrad i 10 dagar så nu får jag betala 1714kronor för det, mer än helårs försäkringen. Någon som vet hur man kommer ut ur detta? /Tacksam för svar

OM.... han som du köpte den av INTE...sagt upp försäkringen på den, så går det att ändra ÄGARBYTESDATUMET, annars inte.

Skriv ett brev och förklara att datumet blivit fel......skriv under båda två,
och skicka det till VÄGVERKET.

TRAFIKFÖRSÄKRINGSFÖRENINGEN får inte göra nått avsteg från dessa regler,
"TRAFIKFÖRSÄKRING SKALL FINNAS PÅ ETT FORDON SOM ÄR I TRAFIK"
Alltså påställt enligt "vårt" språk.

Jag har hjälpt en kompis med samma sak och det fungerade, iof, så var den hojen krockskadad men......

KentW
 

Mr_Mike

I´m BACK
Gick med
9 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
Harleys...
Går ej mygla bort så mycket pengar... Hade det varit typ 1-2 dagar kan de fixa det men inte 10... Jag fick 3900kr på min Gixer 750 ifrån dessa jävla snikna skitar......



///Micke
 

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Liljeholmstorget
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
Kent W skrev:
OM.... han som du köpte den av INTE...sagt upp försäkringen på den, så går det att ändra ÄGARBYTESDATUMET, annars inte.

Skriv ett brev och förklara att datumet blivit fel......skriv under båda två,
och skicka det till VÄGVERKET.

TRAFIKFÖRSÄKRINGSFÖRENINGEN får inte göra nått avsteg från dessa regler,
"TRAFIKFÖRSÄKRING SKALL FINNAS PÅ ETT FORDON SOM ÄR I TRAFIK"
Alltså påställt enligt "vårt" språk.

Jag har hjälpt en kompis med samma sak och det fungerade, iof, så var den hojen krockskadad men......

KentW
Det var alltså så jag skulle ha gjort då... :gråta
 

sir Urban

Inte riktigt som jag borde på nåt sätt
Gick med
16 May 2004
Ort
Kalmar
Hoj
R1 - 04 Raceversion
Denär tuff att argumentera bort tyvärr.

Det enda man hoppas är att man kommer ihåg det som en läxa och inte gör om det men men.....

/Urban
 

cha0s

Total galning?
Gick med
22 Oct 2003
Ort
Umeå
Hoj
R6 med lila kåpor
Eller så ringer du ditt försäkringsbolag och ber dom sätta försäkringen 10 dagar bakåt?
 

Skywalker

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CRF 450 HM
LeXi skrev:
Har råkat ut för det tråkiga. Så klant som jag är som trodde jag att mc:n var avställd tills jag fick äggarbyttes-papprena. Den var oförsäkrad i 10 dagar så nu får jag betala 1714kronor för det, mer än helårs försäkringen. Någon som vet hur man kommer ut ur detta? /Tacksam för svar

Ring till FB och var lite trevlig och påtala det "småtokiga" :) i det som hänt....och hoppas på att de kan bakdatera försäkringen. Funkade för mig.......annars hade jag behövt slanta 5300 SEK för en supertabbe.

Hålla på med så mycket papper etc och skriva över och sen tillbaka och då smäller du och varför åker du på den....etc.....
 

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
Kent W skrev:
Jag har hjälpt en kompis med samma sak och det fungerade, iof, så var den hojen krockskadad men......KentW

Det är nog i stort sett enda gången det finns en chans att slippa ifrån avgiften. Jag tittade på ett dylikt fall för en klients räkning för ett par år sedan och jag vill minnas att slutsatsen blev att det inte räcker att fordonet ligger nedplockat i atomer för att slippa så länge bitarna går att sätta ihop igen. Det finns dock rättsfall där man sluppit avgiften om fordonet dessutom varit så skadat att det omöjligt kunnat sätas ihop till ett sådant skick att det kunnat brukas.

Utrymmet att komma ifrån avgiften är hur som helst mycket litet.
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
cha0s skrev:
Eller så ringer du ditt försäkringsbolag och ber dom sätta försäkringen 10 dagar bakåt?


Försäkringsbolagen får enligt LAG inte bakdatera försäkringen........
Däremot får Vägverket ändra datum för Ägarbytet, och då följer försäkringen automatiskt med.
Detta iom att Försäkringsbolagen, Vägverket, Skattemyndigheten samkör sina register avseende ägare, adress, osv.

KentW

Mr_Mike skrev:
Går ej mygla bort så mycket pengar... Hade det varit typ 1-2 dagar kan de fixa det men inte 10... Jag fick 3900kr på min Gixer 750 ifrån dessa jävla snikna skitar......

///Micke

Dessa "snikna jävlar" ser till att du får ersättning för dina skador om du blir påkörd av nån som inte har gällande TRAFIKFÖRSÄKRING.
Detta regleras i TRAFIKSKADELAGEN.

OM man gör RÄTT så är det ALDRIG några PROBLEM.

Men de här frågeställningarna kommer alltid upp tidigt på våren och sent på
hösten när ÄGARBYTENA är som frekventas.....kanske vore en ide att skapa
ett fakta arkiv om dessa och andra viktiga regler.

KentW
 

blackis1

Fri fart under ansvar åt folket!
Gick med
30 Jun 2005
Ort
"Norrland"
Hoj
GSX-R 1100, gillade skarpt K1200S, Väntar på ny Blackbird?
cha0s skrev:
Eller så ringer du ditt försäkringsbolag och ber dom sätta försäkringen 10 dagar bakåt?

Tyvärr det där kan man inte göra längre.
Har själv försökt för nåt år sedan (fick "böter" för någon dag då jag inte trodde det gick att teckna försäkring på helgen m m). Förr om åren gick det att ringa försäkrbolaget flera dagar tillbaka o teckna, men inte nu. Stenhårt!
MÖJLIGEN finns det något bolag man kan "lura" eller nån som inte har så bra koll på läget att de kan sätta försäkrdatumet lite tillbaka i tiden.

TIPS:
Ha inte för bråttom att köpa fordon.
Kolla upp alla papper, besiktn, avställn, försäkr (Premien framförallt) m m
kolla upp innan var ni ska ringa och glöm ej att göra det
När ska den besiktas? Köp inte om den ska bes inom en månad - ni får knappast en bestid, med ev körförbud som följd.

Besikta en gång för tidigt på hösten kan vara idé för att slippa hetsen på våren.
 

Jas-95

Grön??
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Kings Meadow
Hoj
Såld ZX9R
Master_ skrev:
Jag hade en Saab som jag skulle mecka med och ägaren som jag köpte bilen av sa att den var avställd. Så när ägar pappren kom så la jag dem bland andra bil papper. 1,5 månad senare fick jag brev om att den var på ställd utan försäkring.. Kostade några tusen och man kommer inte ur det. Har försökt med allt :huvet

Exakt samma för mig. Köpte en Saab som jag meckade med ett tag!! Bara att pröjsa!

JB

HanneZ skrev:
Någon som har någon erfarenhet av att bakdatera ägarbyte?

Japp försökte detta också med det var som att köra :huvet

JB
 

wheelie82

Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr!
Gick med
16 Jul 2005
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 950 Adventure 2005 Husaberg FS650 2004
En gammal jobbarkompis till mig råkade ut för detta för ett par år sen.. Han flyttade till sverige från Finland för att jobba. Var inte skriven hos någon utan bodde bara hos kompisar typ. Således fick han ingen post över huvud taget. Han köpte bil, körde runt i ca ett år lyckligt ovetandes om att man måste ha trafikförsäkring.. :kocko När han slutligen skaffade sig en lägenhet fick han hem högen med inbetalningskort.. :tungan Ca 60.000kr skulle han betala. Och han slapp inte undan! Löste sig dock då han fick någon slags avbetalningsplan.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top