trafikförsäkringsföreningen hur göra?

Devil 41

Ny medlem
Gick med
8 May 2005
Hoj
Kawasaki
Lindén skrev:
Jo det e 10% på dyraste men skulle det ta dem 22 dagar o mitt fbolag 45 o uppfatta det????
Jag e till 100% säker jag betalt skiten ju!

Vi bor i ett "fler hus håll* dvs 4 post lådor på samma ställe kan skiten om det nu e så jag missat o betalt hamnat där o försvunnit... jefla kul=(

Soss får bidraga då jag e arbetslös!
Eller så kan ju dem ta det lilla man har kvar i livet... typ nada!
Nu e jag sjukt jävla less... Hoppar fan framför tåghelvetet snart!
Tycker mig ha nog med problem ändå=(
Å så kommer detta som en möglig kaka på moset!
Nä stämplar fan ut snart.. skall jag sälja nu då??
mina skitiga kallingar?
Prostituera tjejen...vad?
Sälj hojen,och ha lite bättre koll på räkningarnas förfallodatum,eller kör med
autogiro.
Den dyraste försäkringen du kan (teckna) är genom Tff,så det är bara att
bita i det sura äpplet och se det som en lärpenning. :7peta

TomTroll

Hojlös
Gick med
31 Mar 2004
Hoj
Kawazaki ZZR600-94 + några ännu äldre
Neutral skrev:
Fel att det tas från den skyldige..? :va Det hade förstås varit bättre om "någon annan" fått betala din premie kan jag tänka mig.

Har oxå lyckats med det en gång i tiden. Man blir lite sur och gör aldrig om det.
Hur som helst tycker jag det är bra att det finns en möjlighet att få ersättning om man blir påkörd av ett oförsäkrat fordon. Att sedan de som kör oförsäkrat får betala gör det hela mer rättvist.

Det vore shysst av TFF att redan första dagen skicka ut ett brev som upplyser om att fr.o.m. idag försäkras ditt påställde fordon genom oss för XXX kr per dag. Då skulle man få reda på det tidigare och kunna ordna upp det.

Har du betalat försäkringen går det dock att ordna upp i efterhand.

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Neutral skrev:
Det är inte böter, det är en premie för den tid man varit utan försäkring.....
Vilket kvalificerat mumbo jumbo som Sverker i plus skulle uttryckt det.
Klart att det är en straffskatt.

OM det vore en premie kan det ju inte vara några problem att få betala just vad ett sådant fordon borde betala i försäkring + förseningsavgift.

Som det är nu blir konskvensen orimligt hög i förhållande till andra brott.

Men det är fortfarande den enskilde som gjort fel är väl bäst att tillägga.

Kom inte dragande med att "tänk om du krockat då".
Systemet är uppbyggt för en normal olycksstatistik MEN storleken på pengarna är anpassad efter alla "missanpassades" olycksstatistik.

Det vore nog bättre att försöka komma åt de som kör på fyllan/påverkade för 73 gången istället för att lägga ned!!!! de åtalen.

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Neutral skrev:
Fel att det tas från den skyldige..? :va Det hade förstås varit bättre om "någon annan" fått betala din premie kan jag tänka mig.
Den skyldige??? Skyldig till vaddå? Om jag hade kört på någon under tiden så hade försäkringen gått in och betalat! Försäkringen är ju aktiv hela vägen fram tills de att man får pappret i brevlådan.

Vad händer om alla betalar räkningen i tid då? Då försvinner ju hela föreningen och blir man påkörd av en pundare så är det kört... Självklart skall man hjälpa de som far illa men INTE genom att ta tusenlappar av de som råkat klanta sig eller blivit blåsta på försäkringen.

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Hoj
Piagio med trampor
Johan skrev:
Sälj hojfan eller skaffa ett jobb då.
Gå till soss för att pröjsa TFF?!? :( Såna uttalanden som får mig riktigt förbannad. Så länge du har hoj ska du fan inte ha ett bidrag.

Sen att TFF är riktigt tråkiga med sina orimliga premier och långsamma hanteringstider kan jag hålla med om.
Skojja kanske!
Men e rätt uppgiven!

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
Om premien betaldes i rätt tid till försäkringsbolaget (dvs innan försäkringen upphörde att gälla på grund av obetald premie) så är det ju bara att kräva bolaget på utgiften till TFF. Försäkringsbolaget har ju då vållat en skada på grund av sin slarviga hantering av kontraktsförhållandet till kunden. Detta är skadeståndsgrundande.

Givetvis måste man då kunna bevisa att premien betalats i tid. Annars är det kört och bara att betala TFF o se glad ut.

Last edited:

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Hoj
Piagio med trampor
hojbrud skrev:
Kan du inte kolla tillbaka på något kontutdrag då?
Då kan de ju inte säga något..
Kan ej backa så långt då mitt konto e typ en världsbank eller har blitt det iaf!

Ankan skrev:
Om premien betaldes i rätt tid till försäkringsbolaget (dvs innan försäkringen upphörde att gälla på grund av obetald premie) så är det ju bara att kräva bolaget på utgiften till TFF. Försäkringsbolaget har ju då vållat en skada på grund av sin slarviga hantering av kontraktsförhållandet till kunden. Detta är skadeståndsgrundande.

Givetvis måste man då kunna bevisa att premien betalats i tid. Annars är det kört och bara att betala TFF o se glad ut.
Misstänker att min post inte kommit i rätta händer!

Maria1980

Skitskraj MC
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Sålt Millen :(
Peter80 skrev:
Säger bara en sak... Lycka till!

Har själv torskat ca 12000kr pga en ej betalad kvartals premie på en gammal Cheva Van. (lastbils reggad=dyrt)

Dom är helt galna! Jag frågade om det gick att dela upp betalningen på två månader, det gick inte... suck... det var en tung månad.

Det där tror jag inte på. Man får dela upp betalningen om man vill. De har flera alternativ, antingen kostnadsfri delbetalning på några månader eller en avbetalningsplan på längre tid.

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Trafikförsäkringsföreningen är samarbetsorgan för Sveriges trafikförsäkringsbolag.

www.tff.se

Försäkringsbolagen kontrolleras i huvudsak av de svenska storbankerna.
De svenska storbankerna = det svenska storkapitalet

De är bara emot skatterna när de ska betala,
när de får inkassera "skatt" är det bra.

Maria1980

Skitskraj MC
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Kleiv skrev:
Usch aså, dom är inte kloka.... Vilka JÄVLA böter för att man råkar göra ett litet fel ibland, deras böter är helt orimliga om man jämför med andra böter t.e.x. trafikböter.

:kocko :kocko :kocko

Det är inte böter. Det är dock en straffavgift när man underlåter sig trafikförsäkringsplikten.

Orimligt? Nej. Det är den föreningen som betalar de skador som sker med oförsäkrade fordon. När jag blev påbackad för några år sedan klev TFF in och betalade min skada. Kanon!

HanneZ skrev:
Skitsnack, på pappret står det dyraste premien men samtidigt minst 200 kr per dag.

/ Hannes

Felfel. Trafikförsäkringsavgiften tas ut med ett belopp om minst 200kr, inte 200 kr/dag som du skriver. Med andra ord betyder det att du aldrig får en avi på mindre än 200 kr.

Läs på deras hemsida, www.tff.se står mycket nyttigt där!

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Ok, så kanske de ska tolkas. Att någon premie kan beräknas till dom där summorna är lika jävla stört för de.

Maria1980

Skitskraj MC
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
HanneZ skrev:
Ok, så kanske de ska tolkas. Att någon premie kan beräknas till dom där summorna är lika jävla stört för de.

Men har du inte sett att folk om & om igen säger att de fått skyhöga premieförslag från sina försäkringsbolag? Tff tar den högsta tillämpade premien & lägger på 10%. Vips så har du en trafikförsäkringsavgift som faktiskt är densamme för alla.
Jämför med parkeringsböter. Du får böter för att du parkerat fel på en viss plats. Du får inte högre böter för att du kör en billigare/dyrare, äldre/nyare bil osv. Straffavgiften blir densamme för dig, som för mig... Känns rättvist tycker jag. Men sen att det svider när man får räkningen, då har man nog sig själv att skylla faktiskt.

Mitt tips är att ha koll på när försäkringen ska betalas, kika om pengarna dragits osv, så slipper man överraskas av tråkiga utgifter.

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Maria1980 skrev:
Men har du inte sett att folk om & om igen säger att de fått skyhöga premieförslag från sina försäkringsbolag? Tff tar den högsta tillämpade premien & lägger på 10%. Vips så har du en trafikförsäkringsavgift som faktiskt är densamme för alla.
Jämför med parkeringsböter. Du får böter för att du parkerat fel på en viss plats. Du får inte högre böter för att du kör en billigare/dyrare, äldre/nyare bil osv. Straffavgiften blir densamme för dig, som för mig... Känns rättvist tycker jag. Men sen att det svider när man får räkningen, då har man nog sig själv att skylla faktiskt.

Mitt tips är att ha koll på när försäkringen ska betalas, kika om pengarna dragits osv, så slipper man överraskas av tråkiga utgifter.
1000% av min vanliga premie är inte normalt på något sätt.

Jag blev tillsagd av mitt försäkringsbolag att INTE betala räkningen utan vänta på sluträkningen, o de gjorde jag... Fast den kom från ett annat ställe...

Dessutom hade den nya ägaren betalt försäkring för perioden men de hjälps självklart inte... Fordonet va försäkrat men p.g.a. jävla papperbladder så måste jag pröjsa massa jävla pengar.

Maria1980

Skitskraj MC
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
HanneZ skrev:
Dessutom hade den nya ägaren betalt försäkring för perioden men de hjälps självklart inte... Fordonet va försäkrat men p.g.a. jävla papperbladder så måste jag pröjsa massa jävla pengar.

Nya ägaren kan inte försäkra för dig. När du är ägare ska du ha försäkring. När nya ägaren är registrerad ägare, skall denne ha försäkring. Solklart!

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Maria1980 skrev:
Nya ägaren kan inte försäkra för dig. När du är ägare ska du ha försäkring. När nya ägaren är registrerad ägare, skall denne ha försäkring. Solklart!
Jo jag vet att det är så, tycker det är stört iallafall. Sen att bolaget blåste mig är jag inte heller nöjd över, men men... man får fixa rättvisa själv...

Maria1980

Skitskraj MC
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
HanneZ skrev:
Jo jag vet att det är så, tycker det är stört iallafall. Sen att bolaget blåste mig är jag inte heller nöjd över, men men... man får fixa rättvisa själv...

Tycker du verkligen det? Har du tänkt på vad som händer om någon annan krockar med din försäkring då? Din bonus ryker. Kanske inte så kul.

Eftersom det är lagstadgat med trafikförsäkring så lägger man ansvaret på ägaren. Ansvaret startar när du är registrerad ägare, ansvaret upphör när du säljer fordonet. Enkelt och rättvist.

sir Urban

Inte riktigt som jag borde på nåt sätt
Gick med
16 May 2004
Hoj
R1 - 04 Raceversion
Lindén skrev:
Kan ej backa så långt då mitt konto e typ en världsbank eller har blitt det iaf!

Misstänker att min post inte kommit i rätta händer!

Vad är det för bank?

De traditionella är bara att ringa in till och be dem spåra betalningar som är gjorda längre tillbaka.

Jag har gjort så. Man får ange när betalningen gjordes ungefär och vilket belopp det rörde sig om sen fixar de resten. Det kostade några kronor men betydligt mindre än din andra räkning från TFF. Så tror du att du har betalat så snacka med dem på banken.

/Urban

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Maria1980 skrev:
Tycker du verkligen det? Har du tänkt på vad som händer om någon annan krockar med din försäkring då? Din bonus ryker. Kanske inte så kul.

Eftersom det är lagstadgat med trafikförsäkring så lägger man ansvaret på ägaren. Ansvaret startar när du är registrerad ägare, ansvaret upphör när du säljer fordonet. Enkelt och rättvist.
Jo jag inser med att det blir en viss komplikation när någon annan försäkrar. Men eftersom han är RIKTIG ägare, han kan intyga det och flera andra, kvitton finns m.m., ett papper hade skickats in till vv men det gick inte igenom p.g.a. de påstod att vi skickat in fel ägarebyteslapp fast det bara fanns en. Trots detta samt det att f-bolaget lurat mig angående räkningen så vägrar vv, bolaget eller föreningen ändra på sig.

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Hur fan kan man tro att man har betalat sin försäkringspremie? Gör ni så med hyran också? Mobilen? Restskatten? Lånen?

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Nja tro och tro. Dom sa till mig att jag inte skulle betala så det gjorde jag inte. Dom har bett mig det 2 ggr tidigare att inte betala när jag gått från trafik till halv på fordon då dom skulle skicka ut en ny räkning och då har det fungerat bra.

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM