trafikförsäkringsföreningen hur göra?

Maria1980

Skitskraj MC
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Sålt Millen :(
HanneZ skrev:
Jo jag inser med att det blir en viss komplikation när någon annan försäkrar. Men eftersom han är RIKTIG ägare, han kan intyga det och flera andra, kvitton finns m.m., ett papper hade skickats in till vv men det gick inte igenom p.g.a. de påstod att vi skickat in fel ägarebyteslapp fast det bara fanns en. Trots detta samt det att f-bolaget lurat mig angående räkningen så vägrar vv, bolaget eller föreningen ändra på sig.

VV påstår inte att det är fel ägarbyteshandling om det inte är det. Troligen har flera regbevis skickats ut, men endast den senaste i original kan användas.
Om det finns kvitto som styrker när ägarbytesdatum skulle ha skett kan du skicka det till Tff för bedömning. Det krävs bland annat att det framgår i VV när ägarbytet skulle ha skett samt att nya ägaren även tecknat försäkring samma dag.

sandstream

Guest
Det är när man läser sånna här trådar man förstår varför vi har det samhälle vi har.
Kan ni torka er själva eller ringer ni morsan då?

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Maria1980 skrev:
VV påstår inte att det är fel ägarbyteshandling om det inte är det. Troligen har flera regbevis skickats ut, men endast den senaste i original kan användas.
Om det finns kvitto som styrker när ägarbytesdatum skulle ha skett kan du skicka det till Tff för bedömning. Det krävs bland annat att det framgår i VV när ägarbytet skulle ha skett samt att nya ägaren även tecknat försäkring samma dag.
Lite konstigt bara då jag inte beställt några nya reg-papper.

Den nya ägaren tecknade försäkring samma dag. Det finns kvitto med bådas underskrift och datum, har även 2 vittnen till affären samt att vv vet att pappret skickades in samt datum.

Maria1980

Skitskraj MC
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
sandstream skrev:
Det är när man läser sånna här trådar man förstår varför vi har det samhälle vi har.

Det undrar jag oxå, men vågar inte riktigt uttrycka mig så klart som du. :tummenupp

HanneZ skrev:
Lite konstigt bara då jag inte beställt några nya reg-papper.

Den nya ägaren tecknade försäkring samma dag. Det finns kvitto med bådas underskrift och datum, har även 2 vittnen till affären samt att vv vet att pappret skickades in samt datum.

Men skicka in detta till Tff omgående.
Vittnen kommer man dock ingen vart med. Alltför många skulle nog dra en vals för att rädda en vän...

I VV kan man se när regbevis har beställts. Är du nyfiken, ring & be dem kolla upp åt dig :) 077-114 15 16

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
sandstream skrev:
Precis. Slänger folk alla papper som kommer hem? Betalar (eventuellt) det som är räkningar, och slänger resten av avierna? Betalar fortfarande folk på stenålderssättet, via giro eller på post/bank (och givetvis slängs kvittona bort)?

Helt otroligt.

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Jaja, får ge de ett försök. VV sa att dom aldrig bakåtdaterade ägarbyten men vem vet.

Sandstream: Så du som läser som en kratta är en förebild för samhället? :D

Maria1980

Skitskraj MC
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
HanneZ skrev:
Jaja, får ge de ett försök. VV sa att dom aldrig bakåtdaterade ägarbyten men vem vet.

Det stämmer. De bakåtdaterar inte ett ägarbyte, men man kan ändå se när ett ägarbyte "skulle ha skett". VV vill ha in regbeviset inom 10 dagar vid ägarbytesanmälan, annars anses ankomstdatum som ägarbytesdatum.

Skicka in handlingarna till TFF, så får vi se vad de säger.

valmers skrev:
Precis. Slänger folk alla papper som kommer hem? Betalar (eventuellt) det som är räkningar, och slänger resten av avierna? Betalar fortfarande folk på stenålderssättet, via giro eller på post/bank (och givetvis slängs kvittona bort)?

Helt otroligt.

Det är tyvärr många som gör så idag... Jag skulle få nippran av att inte ha koll på när/var/hur saker ska betalas.

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Maria1980 skrev:
Det är tyvärr många som gör så idag... Jag skulle få nippran av att inte ha koll på när/var/hur saker ska betalas.
Det roliga är ju att man behöver inte ha koll på det; bara att lägga in räkningarna med datumbestämd betalningsorder i internetbetalningssystemet så fort man får dem.
Men som Sandstream sa, en del kanske måste ta mamma till hjälp till allt.

Maria1980

Skitskraj MC
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
valmers skrev:
Det roliga är ju att man behöver inte ha koll på det; bara att lägga in räkningarna med datumbestämd betalningsorder i internetbetalningssystemet så fort man får dem.

Men då har du ju koll på allt, om du knappar in i datorn redan när du får avierna...

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Maria1980 skrev:
Men då har du ju koll på allt, om du knappar in i datorn redan när du får avierna...
Precis, man låter banken betalningsbevaka räkningarna automatiskt (nåja, man måste ju lägga in dem). Perfekt.

sandstream

Guest
Maria1980 skrev:
Det undrar jag oxå, men vågar inte riktigt uttrycka mig så klart som du. :tummenupp
Det är bra, överlåt det till mig :D
HanneZ skrev:
Sandstream: Så du som läser som en kratta är en förebild för samhället? :D
Förebild är nog att ta i men visst, det finns nog en del som sneglar på mig och tänker att "Så där skulle jag vilja vara" ;)
valmers skrev:
Mamma har nog hjälpt dem med det mesta här i livet så det är ett hårt uppvaknande för vissa :rolleyes:

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
gthyni skrev:
Försäkringsbolagen kontrolleras i huvudsak av de svenska storbankerna.
De svenska storbankerna = det svenska storkapitalet

De är bara emot skatterna när de ska betala,
när de får inkassera "skatt" är det bra.

:lol
Hade inte du Che Guevara som avatar tidigare??

sirSmokealot

Vet inte vad jag ska välja!!!
Gick med
15 Sep 2005
Hoj
det blir nog en röd
Jag fick igår brev från trafikförsäkringsblablabla...

890 spänn! :huvet

Jävligt sura pengar, men vad ska man göra...

Kan man inte lagen så får man skylla sig själv!

Jag ringde och försökte skylla på alla andra (hehe) men utan resultat.

Det är att bita i det sura äpplet, betala skitet och sluta tänka på det...

Maria1980

Skitskraj MC
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
sirSmokealot skrev:
Jag fick igår brev från trafikförsäkringsblablabla...

890 spänn! :huvet

Jävligt sura pengar, men vad ska man göra...

Kan man inte lagen så får man skylla sig själv!

Jag ringde och försökte skylla på alla andra (hehe) men utan resultat.

Det är att bita i det sura äpplet, betala skitet och sluta tänka på det...

Fem dagar för sent... Men jag lovar att nästa gång du köper en hoj, då kommer du försäkra den direkt!

Liljeros

Jobbar max
Gick med
22 Mar 2005
Hoj
Bus bil
Maria1980 skrev:
Fem dagar för sent... Men jag lovar att nästa gång du köper en hoj, då kommer du försäkra den direkt!

Se till att hojjarna ni köper är avställda... Eller se till att den tidigare ägaren gör det... Om du inte är 110% säker på att du försäkrat hojjen du köper...
Att betala ny skatt på en hoj är en bråkdel av vad bara ett par dagars TFF försäkring kostar. Om den tidigare ägaren slöar och drar ut på att skicka ägarbytespappret... så att det kommer till VV 14 dagar efter eller senare, så gäller ankomstdatumet som ägarbytesdatum... vilket inte alltid är så kul...
Och det är fan inte lätt att få VV att ändra det.... Köpte en hoj av en Gubbe.. som inte hade pappret hemma... Han beställde ett nytt... som han bakdaterade och skickade in... och vips så hade jag en hoj som varit oförsäkrad i nästan 2 veckor.. då han "glömt" att kryssa i avställning....

Lär er systemet...och utnyttja det....

sirSmokealot

Vet inte vad jag ska välja!!!
Gick med
15 Sep 2005
Hoj
det blir nog en röd
Maria1980 skrev:
Tror du det... hehe... :)

duke_gbg skrev:
Se till att hojjarna ni köper är avställda...Om du inte är 110% säker på att du försäkrat hojjen du köper...

Lär er systemet...och utnyttja det....
Jävligt bra!!! Se till att hojen är avställd!

Men vad fan är det för jävla dagstaxa de tar ut... 178.14:-/dag...

Det blir fan 65000:- om året... Vilket försäkringsbolag tar ut så mycket i traffikförsäkring?

De skriver ju att "Avgiften beräknas normalt efter högsta tillämpade premie med 10% förhöjning..."

Hur de kommer fram till 178.14:-/dag fattar jag inte...

Jag vet att jag har gjort fel och att de har rätt, men fy fan vad jag hatar dem! :gnissla

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Hoj
Piagio med trampor
valmers skrev:
Hur fan kan man tro att man har betalat sin försäkringspremie? Gör ni så med hyran också? Mobilen? Restskatten? Lånen?
Gå o lägg dig mjukt!
Hade sympatier för dig förut!
Dessa e borta nu!

Allting e OK nu pratat med FB o det e ok!
Ni som fortfarande vill kasta skit på mig PMa isf!

snowball

Ingen kommer ihåg en fegis.
Gick med
10 Sep 2005
Hoj
Yamaha R6
Lindén skrev:
Trafikförsäkringsföreningen har hojtat till här o vill ha en jävla massa pengar pga att en annan eller nått gått galet!

Lider med dig :huvet
Har själv nyligen blivit krävd på blygsamma 1500 kr :mad:
Vilket resulterade i att jag fick ställa in mitt planerade inköp av undertail :brinnerup Stryk ska dom ha :död

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
snowball skrev:
Lider med dig :huvet
Har själv nyligen blivit krävd på blygsamma 1500 kr :mad:
Vilket resulterade i att jag fick ställa in mitt planerade inköp av undertail :brinnerup Stryk ska dom ha :död
Ska TFF ha stryk för att du har klantat dig och brutit mot gällande lagstiftning?

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM