Trafikförs. gäller EJ hos TryggHansa vid bankörning!

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
RSV4 Factory
Bingo skrev:
Nu blev det helt rätt - nästan... :D Jag kör i licensgruppen (B-licens) med min standard gathoj både på BE.s körningar och på Knutstorps kvällsträning. Jag är inte ensam om det. På Knutstorp är det emot reglerna med de ser mellan fingrarna.

Du är smart, men arrangörerna måste vara helt korkade....vänta nu...är det du som kör aprilia???

ZS
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Zilversurfer skrev:
Du är smart, men arrangörerna måste vara helt korkade....vänta nu...är det du som kör aprilia???

ZS
Om jag är så smart vet jag inte, men det är så det funkar i vart fall. Jag antar att de tänker att en gathoj är minst lika säker som en RR-hoj. Jag kör en GSXR600 - med regskylt och allt.
 

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
RSV4 Factory
Bingo skrev:
Om jag är så smart vet jag inte, men det är så det funkar i vart fall. Jag antar att de tänker att en gathoj är minst lika säker som en RR-hoj. Jag kör en GSXR600 - med regskylt och allt.

Ja, ja nu vet jag vilken det är Blå/gul. Problemet med gathoj är, att det finns en anledning till att man har båt, najning mm. Är du säker på att SVEMO/T-H försäkring gäller när du kör en reggad hoj? Om det nu ändras i Försäkrings policyn att ingen trafikförsäkring gäller vid bankörning kanske det inte blir en tvist. Men om det inträffar en olycka, kan T-H hänvisa att ditt försäkringsbolag som du har tecknat din gat mc skall stå för alla kostnader. En sådan tvist kan bli väldigt långdragen och dyr. Jag har haft en tvist med F-bolag i 6 år!! i annat ärende och det är ingen konst för F-bolag att driva det hur länge som helst, då det inte direkt saknar varken Jurister eller kapital.

Läs igenom T-H's policy som du fick ta del av vid licenskursen.

Kolla upp det ordentligt, jag vet inte - men jag litar absolut inte på F-bolag.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Zilversurfer skrev:
Ja, ja nu vet jag vilken det är Blå/gul. Problemet med gathoj är, att det finns en anledning till att man har båt, najning mm. Är du säker på att SVEMO/T-H försäkring gäller när du kör en reggad hoj? Om det nu ändras i Försäkrings policyn att ingen trafikförsäkring gäller vid bankörning kanske det inte blir en tvist. Men om det inträffar en olycka, kan T-H hänvisa att ditt försäkringsbolag som du har tecknat din gat mc skall stå för alla kostnader. En sådan tvist kan bli väldigt långdragen och dyr. Jag har haft en tvist med F-bolag i 6 år!! i annat ärende och det är ingen konst för F-bolag att driva det hur länge som helst, då det inte direkt saknar varken Jurister eller kapital.

Läs igenom T-H's policy som du fick ta del av vid licenskursen.

Kolla upp det ordentligt, jag vet inte - men jag litar absolut inte på F-bolag.
Hmmm... Det där har jag faktiskt inte tänkt på. Har förutsatt att den gäller. Fasen vad mycket det är att tänka på när det gäller försäkringar. Lyckligtvis är jag gift med en jurist som har rätt god hand med försäkringsbolagen - men man vill inte hamna i tvist med dem i onödan.
 

JohanFÖK

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R1 -02
Många frågor och tankar i denna tråd. Jag har dock försökt göra ett dokument som försöker förklara lite om vad som gäller vid banåkning. Läs gärna detta och kommentera vidare i denna tråd så skall jag svara på ev. frågor.

http://www.freespeed.nu/smc

Lite kort så kan jag säga att trafikskadelagen gäller för alla försäkringsbolag och den reglerar när trafikförsäkringen gäller eller inte gäller. Ingen kan villkora bort någonting utan det är lagen som gäller.
Ett försäkringsbolag är dock givetvis helt fria att själva bestämma att trafikförsäkring gäller i en större omfattning än vad lagen säger.

När det gäller vagnskadeförsäkringen bestämmer varje f-bolag helt själv vad som gäller.

/ Johan
SMC, FÖK
 

Freddde

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2003
Ort
Spånga -Sthlm
Hoj
hojjlös..
Saxat ur Johans länk:
"Om du har en grupp på 20 personer som alla har en försäkring men att en av dessa har roadracinglicens så riskerar den personen att hela det passet räknas som träning inför tävling. Detta i sin tur för med sig att de andra 19 personerna är helt oförsäkrade och då kan vi prata personliga tragedier ifall det skulle bli en olycka med personliga skador."

"Vill du vara helt säker på att trafikförsäkringen gäller så är mitt enda råd att du inte kör på inhägnat tävlingsområde. Man kan dock också säga att de kurser som SMC arrangerar har stöd hos försäkringsbolagen vilket gör att om du besöker ett SMC arrangemang kan du vara lugn över att trafikförsäkringen gäller, om det inte skulle vara så kommer du bli informerad om detta vid den aktuella kursen."

Tragiskt :( .. är det verkligen så jävligt? Ni som har kraschat vid bankörning vad är eran erfarenhet av efterspelet med f-bolaget?

Edit 1.
Johan, fick du nåt besked om trafikdelen och TryggHansa? Står bara klart att deras vagnsskada inte gäller. Jag fick i alla fall klart den uppfattningen att de kommer göra allt för att hitta kryphål så att inte heller trafikdelen gäller. Hoppas jag har fel..
 
Last edited:

JohanFÖK

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R1 -02
På en SMC kurs gäller trafikförsäkringen hos T-H.

När det gäller alla övriga tillfällen på inhägnat tävlingsområde så gäller trafikförsäkringen enligt lag. Eftersom lagen är lite otydlig (läs mitt dokument på länken ovan) så kan man inte vara 100% säker på att trafikförsäkringen gäller och så har det alltid varit. Pracis idag är dock att f-bolagen är snälla och tolkar lagen välvilligt.

/ Johan
SMC, FÖK
 

#11

THE ONE AND ONLY
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
K7
Freddde skrev:
Saxat ur Johans länk:
"Om du har en grupp på 20 personer som alla har en försäkring men att en av dessa har roadracinglicens så riskerar den personen att hela det passet räknas som träning inför tävling. Detta i sin tur för med sig att de andra 19 personerna är helt oförsäkrade och då kan vi prata personliga tragedier ifall det skulle bli en olycka med personliga skador."
QUOTE]

Jag tror att nedstående text som tillhörde den som du tog ifrån Johans länk är minst lika viktig:

"Om du åker på en banåkning eller kursverksamhet som är seriös utan kraschkåpor/tidtagning/slicks/roadracingförare eller annat som inte hör till landsvägshojar så kan du vara väldigt säker på att trafikförsäkringen gäller. Men om det finns förare/hojar som åker runt banan utan reg plåtar/slicks/förare med roadracinglicens eller någon form av tidtagning då börjar du tumma på reglerna när trafikförsäkringen gäller."

Är det en TRAFIKÖVNINGSKÖRNING ska dessa punkter nedan följas + att fordonen skall ha minst en trafikförsäkring, om någon på banan även råkar ha innehar en RR licens så är det av mindre betydelse (huvudsaken att han har ett A i körkortet :) ).
Vad som också är viktigt är att arrangemanget sköts på ett ur säkerhetssynpunkt så säkert sätt som möjligt med flaggvakter, instruktörer, regler osv.

Det är ingen slump att LMS och Bike Events har utformat sin trafikövningsverksamhet som dom har.

Reglerna för gatåkningen på Sviestadbanan kan du se på hemsidan ww.lms.se

Hälsn. #11 :tummenupp
 

JohanFÖK

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R1 -02
Trafikövningsverksamhet....

Jag har börjat läsa en del lagar och frågat mig runt om detta med trafikförsäkring på inhägnat tävlingsområde. Jag träffar då ibland på folk som pratar om detta med trafikövning...

Vet du mer vad det är man hänvisar till när man pratar om trafikövningsverksamhet?

I trafikskadelagen står det tex att trafikförsäkringen inte gäller på inhägnat tävlingsområde vid övningskörning.

Vad är det då som gör att en trafikövning är OK när det gäller trafikförsäkring?

/ Johan Hellström
SMC, FÖK
 

#11

THE ONE AND ONLY
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
K7
JohanFÖK skrev:
Trafikövningsverksamhet....

Jag har börjat läsa en del lagar och frågat mig runt om detta med trafikförsäkring på inhägnat tävlingsområde. Jag träffar då ibland på folk som pratar om detta med trafikövning...

Vet du mer vad det är man hänvisar till när man pratar om trafikövningsverksamhet?

I trafikskadelagen står det tex att trafikförsäkringen inte gäller på inhägnat tävlingsområde vid övningskörning.

Vad är det då som gör att en trafikövning är OK när det gäller trafikförsäkring?

/ Johan Hellström
SMC, FÖK


Banåkningar, trafikövningar, trafikövningskörning.... ...kärt barn har många namn :)

Jag tror att det främst är ett sätt att hålla isär ren RR träning i från gatåkningen medans banåkning faktist kan vara lite vad som helst.



JohanFÖK skrev:
Vad är det då som gör att en trafikövning är OK när det gäller trafikförsäkring?

Vet ej och jag har inte heller påstått att så är fallet.

#11
 

JohanFÖK

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R1 -02
OK....
Vad synd jag hade hoppats på att du kunde ge en lång förklaring på hur man har tänk och resonerat om "trafikövningar" på Sviestad....

/ Johan
SMC, FÖK
 

#11

THE ONE AND ONLY
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
K7
JohanFÖK skrev:
OK....
Vad synd jag hade hoppats på att du kunde ge en lång förklaring på hur man har tänk och resonerat om "trafikövningar" på Sviestad....

/ Johan
SMC, FÖK

Absolut !!

Efter att ha sett dina inlägg och pratat med andra så har jag förstått att du är väldigt insatt i ämnet och det finns säkert många sätt för LMS att förbättra sin verksamhet.

Det skulle vara kul att diskutera banåkningar i alla dess former, men då tror jag att vi får träffas över en fika eller en öl.

Mvh. Ola
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top