Trafikljusen ignorerar mig.

Rymding

grön på mc.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2002 Kawasaki ZR-7S + 1991 Honda Dominator NX-250 + 2002 Kawasaki ZX-6R 636
När jag åker med Hondan så ignorerar trafikljusen mig. Är det att betrakta som att trafikljusen är ur funktion och jag kan köra på skyltarna?

Dominator-Rocks

Guest
Dom dissar min Honda me´, inte alla men många! :näsblod

Jag kör som i en vanlig korsning fast mycket mycket försiktigare!

Jag har hört att polisen säger att man skall gå av biken och knalla genom korsningen......:näsblod

GALET :skrämd

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Just Honda har detta problem.

Det hela beror på att vägverket har me hjälp av statistik kommit fram till att flest personer på just Hondon dör i olyckor vid trafikljus.
Därav reagerar trafikljusen inte på Hondor. Du är tvungen att stanna och därmed minskas risken att du dör vid trafikljusen.
Det gäller inte andra märken, Suzuki, Yamaha går t.ex. bra.

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Tror nog fan du kan åka dit även om du leder hojen förbi.

Var en i V-ås som puttade sin bil förbi ett rödljus som vägrade slå om. Han blev fälld...

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Just Honda har detta problem.

Det hela beror på att vägverket har me hjälp av statistik kommit fram till att flest personer på just Hondon dör i olyckor vid trafikljus.
Därav reagerar trafikljusen inte på Hondor. Du är tvungen att stanna och därmed minskas risken att du dör vid trafikljusen.
Det gäller inte andra märken, Suzuki, Yamaha går t.ex. bra.
Har vägverket verkligen tänkt igenom det hela? Jag tror det kommer att bli ett bakslag på det. Det kommer att stå hondaförare i var och varannan korsning, väntandes på någon bil eller annan mc som kan skifta signalen. De kommer att svälta, lida av vätskebrist och sömnbrist. När väl ett annat fordon kommer så vinglar hondorna iväg, stressade av missade tider och möjligheter och de kommer inte att vara trafiksäkra längre. Snart ligger det kraschade hondor längs gatorna, de står lutade mot räckena i portuppgångar likt nattparkerade rullatorer och försäkringspremierna kommer att skjuta i höjden som nyårsfyrverkerier.

Det kommer inte att gå att sälja honda längre och med sinande återförsäljare inser Honda själva att något måste göras. De köper licensen till ryska Dnepr och börjar sälja Fireblade med sidovagn, något som totalt havererar försäljningsstatistiken och hela Japans ekonomi får sig en törn, konkursen är ett faktum. Konkursboet köps upp av nordkoreanska agenter som utger sig för att vara skickade från IKEA och de börjar genast tillverka tungt vatten i de tomma fabrikerna. USA blir tvingade att invadera Japan för att komma till rätta med tillverkningen, något som sticker i ögonen på Kina som i sin tur riktar raketerna mot väst. Kärnvapenkriget är igång. DET ÄR JORDENS UNDERGÅNG SÄGER JAG!!! Och allt är vägverkets fel. :huvet :gnissla

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
När man kör såna plastmotorcyklar är det inte konstigt att magnetslingan inte uppfattar att man passerar.

Löses enklast med att köpa skidor från militärmotorcyklar på överskottsutförsäljning.
Man får ett vackert gnistregn när man trampar ner dom i backen 50 meter innan varje rödljus! :posör

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
När man kör såna plastmotorcyklar är det inte konstigt att magnetslingan inte uppfattar att man passerar.

Löses enklast med att köpa skidor från militärmotorcyklar på överskottsutförsäljning.
Man får ett vackert gnistregn när man trampar ner dom i backen 50 meter innan varje rödljus! :posör

130 kg gjutjärn från Husqvarna, anno -80, är bland de sämsta hojarna på att få ljusslingorna att slå om. Detta gäller såväl med som utan skidor.

På detta sätt kan man glädja sina grannar genom att stå och sprida ut blårök och välljud långa stunder klockan fem på morgnarna.

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Var det inte nån som monterade en jättestark magnet under sin plastraket, så var det problemet ur vägen tydligen:va :)

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Jag brukar hoppa av hojen och springa till övergångställe och trycka på knappen.
Fungerar alltid.

P-G

Fiii fan
Gick med
23 Dec 2003
Hoj
S1000RR
Jag har ett par såna maddafakking trafikljus runt där jag bor. Man blir lika trött varje gång. Träffade ett par hojsnutar vid ett sånt jlus en gång och då frågade jag dom vad faaan man ska göra om man står där mitt i matten och det inte kommer några bilar bakom. Man kan ju bli stående aslänge. Dom hade naturligtvis inget vettigt svar med berättade att dom hade ett sånt ljus vid deras station. Det underlättar visst om man har blåljus på hojen förklarade dom ;)

Zarrell

Stunter Wannabe
Gick med
23 Jan 2008
Hoj
DRZ 400 SM (06) Stunt Edition
Hatar det, har också ofta samma problem. Första gången jag kom på det stod jag fan i 5 minuter och väntade och höll på att bli galen. Laglydig som jag var visste jag inte vad jag skulle ta mig till. Till slut samlade jag mod att köra bort och köra över övergångsstället istället, numera skiter jag i dom och kör rätt igenom eller via någon gångväg eller liknande.:huvet
Liksom, va fan ska man göra...:gnissla

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
De bästa är att om man anmäler ljuset till ansvarig - kommun eller vägverket så gräver dom upp hela vägen typ för och fixa det - det måste dom förövrigt - annars är vägmärket signalen ej ett giltligt märkte/signal.

Möjligtvis kan patetiska ordningsvaktsnarrar som lyckats komma in på polishögskolan vara griniga och ge böter men dom verkar endast finnas i mellansverige - men där har vi ju Gjåstrajder som pinar dom så att dom sticker o knullar varandra i röven i polisbastun.

I övriga landet där polisen inte har liten kuk utan består av vanliga poliser finns kännedom om just detta fenomen så är det lugnt - där kan man köra mot kända rödljus och mötas av ett garv "jag vet det där"

Kung Eilert

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2006
Hoj
(E)R-6
Det sägs att även Mustanger har svårt att få ljuset att slå om...

[YOUTUBE-ID]Paz-IHvNLzY[/YOUTUBE-ID]

frankof

medlem
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
xjr1300
Ställa hojen på slingorna är väl inte at tänka på?
Brukar fungera för mig åtminstonde.
(men så fins det lite stål på moppen, inte bara aluminium)

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Dom flesta slingsystem som finns har en förvarningsslinga slinga några hundra meter framför , och en i närheten av ljuset.

Slingorna är ofta trasiga och det märks.

När den närmast rödljuset är dött är det helt kört.
När förvarningslingan är paj märker man det genom att man måste köra fram till ljuset och vänta på omslag då systemet inte börjat förebreda omslag.

Men ett samtal löser allt , det är dom tvugna att göra - fort.

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
De bästa är att om man anmäler ljuset till ansvarig - kommun eller vägverket så gräver dom upp hela vägen typ för och fixa det

Men ett samtal löser allt , det är dom tvugna att göra - fort.

De är lite segare här. Två år har det tagit dem att släppa kaffet. Men vilken dag som helst nu måste de ut och köpa nytt, och då kanske de fixar ljusen när de ändå är igång! Förmodligen inleder de med att hälla två cm lösgrus över slingorna för att se om det hjälper.

Eller så faller det i samma kategori som potthålen, och varför de heter som de heter det vet vi ju redan...

Kanske skall ta mig morgonkaffe så jag kan förtränga orsakerna till att jag är så bitter mer effektivt? :)

njelger

Guest
Jag kör mot rött nån gång i veckan.
Har ett trafikljus precis hemma som inte slår om.
Jag har ett psykbryt redo i fickan om polisen kommer.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Vi hade ett trafikljus här i närheten där dom ställt om det hela fel.
När man körde över slingorna så blev det rött. Sen satt man fint och väntade i 1-2 minuter tills det blev grönt.

Och så var det varje gång när jag slutade jobba vid 24-tiden och var enda bil i korsningen, rött så fort man kom i närheten av ljusen.
Det som löste det hela var att någon annan skrev en insändare i lokaltidningen och Vv/kommunen beklagade att dom ställt trafikljusen fel.

collo

Motorvägsfilosofi
Gick med
24 Mar 2007
Hoj
R1
Det förbannade trafikljuset utanför MC Varuhuset fungerar aldrig.
Varenda gång jag åker förbi på väg hem från jobbet på kvällen så får man köra mot rött.

Vilken ligist jag är!

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...