Trafikljusen ignorerar mig.

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Det förbannade trafikljuset utanför MC Varuhuset fungerar aldrig.
Varenda gång jag åker förbi på väg hem från jobbet på kvällen så får man köra mot rött.

Vilken ligist jag är!
Nä - men lite korkad kanske...

Slingan till det ljuset ligger ca 1.5m ut från trottoarkanten - håll spåret ca 2 m ut från kanten och det kommer att slå om utan problem i framtiden.

Last edited:

Rymding

grön på mc.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2002 Kawasaki ZR-7S + 1991 Honda Dominator NX-250 + 2002 Kawasaki ZX-6R 636
Jag fick just ett telefonsamtal ifrån VV som ville veta mera. Jag fick inget svar på om jag får åka emot rött eller om jag skulle tillgripa någon annan metod. Hon sa dock lite skämtsamt att en offroad kanske man inte skulle åka på vägen med... Jag uppyste om att vi i så fall måste diskutera terängkörningslagen lite i stället.

Hon skulle i varje fall kolla upp det. Vad det innebär vet jag inte. Om hon skulle kolla upp om jag får köra emot rött eller om hon skulle kolla upp trafikljusen i fråga,,,. Tja kul med respons i alla fall. :)

Kneedrag

Guest
Det här ämnet har behandlats förut på SH många gånger.

Tror vi kom fram till att om ljuset inte slår om efter 5 min (då man kört över slingorna ser ut som långa streck med tjära) så är det en ej fungerande trafikljus , då kör man efter skylt/vägmärken försiktigt över.

Aleleo

Medlem
Gick med
3 Nov 2004
Hoj
BMW R nineT -14
Att leda hojen förbi lär vara ok, eftersom man då inte framför fordonet som det är avsett att framföras.
Kan liknas vid att sitta i en bil som blir puttad och styra förbi ett rödljus (straffbart), eller att gå bredvid bilen och styra utifrån (ej straffbart).

När jag hade min DukeII så upplevde jag ibland att det hjälpte att varva upp motorn när man stod ovanför magnetslingan.

collo

Motorvägsfilosofi
Gick med
24 Mar 2007
Hoj
R1
Nä - men lite korkad kanske...

Slingan till det ljuset ligger ca 1.5m ut från trottoarkanten - håll spåret ca 2 m ut från kanten och det kommer att slå om utan problem i framtiden.

Korkad kan du va själv :arsele

Kör över slingan varje gång, men det vill inte byta.

Naurin

Humlefärgad? Den är race-gul!
Gick med
20 Aug 2005
Hoj
Aprilia RSV1000R 2006
När jag slösurfade på Ebay för nåt år sen såg jag en annons för något man kunde montera på hojjen för att lite mindre känsliga ljus skulle känna av oss hojjåkare. Mins inte riktigt vad det var, men förmodligen någon magnet eller liknande.

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Hoj
Triumph Explorer
Öga för öga, tand för tand. Om trafikljusen ignorerar dig, så tycker jag att du ska börja ignorera dem!

:)

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Hoj
Z800 -14

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
Dessa I-landsproblem, slår de inte om i din takt tänkta takt så är det bara vrida lite på rullen.

KJECOP

Guest
Rött ljus är alltid rött ljus och får inte passeras. Det finns inget undantag från de reglerna i trafikförordningen, förutom utryckningsfordon under utryckning.

Jag känner dock till problemet och vet hur det är att stå där och vänta, och vänta, och vänta... :mad:

Kör man förbi rött så finns alltid risken att man blir rapporterad även om man förklarat varför och att man varit ytterst försiktig. Skulle jag köra förbi rött under sådana omständigheter så skulle jag förneka brott och vilja få det prövat i domstol. Det är ju tekniken som inte fungerar...

Går man av motorcykeln/mopeden/cykeln och leder den så räknas man som gående och då är det okay att gående passera korsningen. Men om man går ur en bil och knuffar den över t.ex. en korsning så räknas man inte som gående och kan därför bli fälld för att ha fört fordon mot rött ljus.

Hur jag gör...??? Jorå satte...

bikerwoman

Bannad
Gick med
30 Sep 2003
Hoj
Gixxer 750- 08, sprillans ny! blå/vit
Finns ett trafikljus här hemma i sollentuna som inte reagerar för hojar alls, man får snällt stå där och vänta tills någon bil behagar komma ...
Kan man vända sig till kommunen för att få det åtgärdat eller ?

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Ni måste skojja med mig !? :confused:
Det är ju bara att tuta så slår det om. Funkar jämt!

Vill man slippa stanna öht så ger man ljuset en helljusblink en bit innan korsningen så är det grönt lagom tills man kommer fram.

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Går man av motorcykeln/mopeden/cykeln och leder den så räknas man som gående och då är det okay att gående passera korsningen.

TACK! Du har löst ett problem för mig. Här skall promeneras tidiga helgmorgnar.

Man är fortfarande gående även om mopeden knattrar på tomgång? Hur långt förbi måste man vara innan man legalt kan bli fordonsförare igen? Räcker det om bakhjulet är över spärrlinjen?

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Rött ljus är alltid rött ljus och får inte passeras. Det finns inget undantag från de reglerna i trafikförordningen, förutom utryckningsfordon under utryckning.

Jag känner dock till problemet och vet hur det är att stå där och vänta, och vänta, och vänta... :mad:

Kör man förbi rött så finns alltid risken att man blir rapporterad även om man förklarat varför och att man varit ytterst försiktig. Skulle jag köra förbi rött under sådana omständigheter så skulle jag förneka brott och vilja få det prövat i domstol. Det är ju tekniken som inte fungerar...

Går man av motorcykeln/mopeden/cykeln och leder den så räknas man som gående och då är det okay att gående passera korsningen. Men om man går ur en bil och knuffar den över t.ex. en korsning så räknas man inte som gående och kan därför bli fälld för att ha fört fordon mot rött ljus.

Hur jag gör...??? Jorå satte..

Jo du satte på blåljusena:pannkyss

Hur skall alla andra stackare göra då - man väntar ju inte 5 minuter , 2min om man tror att det skall slå om - 0 sekunder om man vet att ljuset e senilt

Eftersom jag vinner i pappersarbete hos polisen i vilket fall så sparar jag skattepengar genom att :

1:Gazza o Bråmza o sen gazza som fan.

Samhällsvinster :

1.Din penna blir inte utsliten
2.Du slipper använda blåljuzz och thuta me schirenen och sparar på dom.
3 Kommunen/vägverket slipper fixa slingorna.
4.Du kom aldrig ikapp - jag spara massa stålar

Last edited:

Foxxen

Dunderräv
Gick med
14 Nov 2007
Hoj
YAMAHA FZ6-N S2 ABS -09
Var det inte nån som monterade en jättestark magnet under sin plastraket, så var det problemet ur vägen tydligen:va :)

Själv har jag problem med att komma ut från garaget, då man använder sig av en likadan slinga i marken.
Läste för ett tag sedan att man enkelt kunde fixa det mha en magnet, men kommer inte ihåg vart.
Någon som vet hur man fixar det?

EDIT:
Hittade en bra video. Klicka här...

Last edited:

Henric#13

30 FAT FAST
Gick med
6 Aug 2007
Hoj
2016 Husqvarna 701 Enduro,2013 Ninja 636 såld, 2010 BMW F800R - såld
Att flasha med helljuset fungerar det? Jag har hört att det ska funka men tänker aldrig på att testa när man är ute och kör. :va

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!