Trafikljusen ignorerar mig.

Äpplerum

Ny medlem
Gick med
14 Feb 2008
Hoj
2007, Yamaha MT-01
Det där är bara snack såna trafikljus som reagerade på blinkningar försvann för länge sen, men det har funnits.

Foxxen

Dunderräv
Gick med
14 Nov 2007
Hoj
YAMAHA FZ6-N S2 ABS -09
Jag har nu beställt några supermagneter.
Ska testa när jag får hem dem...

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Hoj
KTM 300 EXC
Hon sa dock lite skämtsamt att en offroad kanske man inte skulle åka på vägen med...
... berättade att dom hade ett sånt ljus vid deras station. Det underlättar visst om man har blåljus på hojen förklarade dom ;)
Hur jag gör...??? Jorå satte...
:D
Humor och trevliga människor står att finna överallt. :tummenupp

Gänget som har hallen innan oss innan oss när jag spelar innebandy brukar mobba mig när jag är sen för att min hoj verkar gå för långsamt. Det är polisen som har den tiden... :hihi

Det där är bara snack såna trafikljus som reagerade på blinkningar försvann för länge sen, men det har funnits.
Gamla sanningar dör aldrig i folkmun vet du...

yester

the man, the myth, the legend!
Gick med
12 Feb 2008
Hoj
kawasaki z1000 2008 (såld) Nyyyy KTM Super Duke
har en konstig vana att åka hoj mitt i natten ibland (tomma gator, härligt svalt osv). bara det inte vore för dom jävla trafiljusen, dom visar konstant rött, dom verkar ha ngt personligt emot mig tror jag. brukar kolla runt mig o om ingen syns till så kör jag igenom det vackra röda skenet:D

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Och den som åker fast och är säker på sin sak kan stanna för polisen och be dom prova själv.

Lämna dock inte över bågen till en brillmupps akademikersnutbrud som inte ens kan cykla

Vill dom inte utan skriver böter tar du kontakt med ansvarig märkeshållare - kommun/vägverk och fixar ett intyg att enheten ej var i funktion.

Fast då måste man vara säker på att så är fallet - men det är ofta.
Man kan inte bara köra ut mot rött utan man får ju stanna o glutta lite o sen pysa när man ser att ljusena är hjärndöda - sen är det bara att köra - utan straffpåföljd.

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Rött ljus är alltid rött ljus och får inte passeras. Det finns inget undantag från de reglerna i trafikförordningen, förutom utryckningsfordon under utryckning.

Vilka böter är högst, den för att vandalisera ett trafikljus, eller köra mot rött? Vid ett icke fungerande ljus måste väl skyltarna gälla, så om det blir billigare med vandalisering kan man kanske ha fickan full med småstenar och kasta en på det röda ljuset och sedan hävda att det inte fungerade? :gnissla

:rolleyes:

SoX

Gick med
7 Oct 2004
Hoj
no
Själv har jag problem med att komma ut från garaget, då man använder sig av en likadan slinga i marken.
Läste för ett tag sedan att man enkelt kunde fixa det mha en magnet, men kommer inte ihåg vart.
Någon som vet hur man fixar det?

EDIT:
Hittade en bra video. Klicka här...

Slakta en hårddisk, där sitter det två tokstarka Neodymiummagneter, på köpet finns det skruvhål att fästa dem med.

KJECOP

Guest
Vilka böter är högst, den för att vandalisera ett trafikljus, eller köra mot rött? Vid ett icke fungerande ljus måste väl skyltarna gälla, så om det blir billigare med vandalisering kan man kanske ha fickan full med småstenar och kasta en på det röda ljuset och sedan hävda att det inte fungerade? :gnissla

:rolleyes:
Att vandalisera trafiksignaler rubriceras som skadegörelse och det är fängelse i straffskala. Nu tror jag inte att du får fängelse för det men det blir säkert dagsböter och det är inkomstbaserat. Men även om det totala bötesbeloppet i pengar räknat skulle bli lägre än att köra mot rött ljus så är straffet "Dagsböter" ett strängare straff än penningböter som är den typen av straff som man får vid trafikförseelser.

Man kan förenklat säga att straffskala uppifrån räknat är: Fängelse - Dagsböter - Penningböter (Sedan så finns det andra typer av straff också som t.ex. villkorlig dom m.m. som ligger ovanför penningböter)

Straffet för att köra mot rött är: Penningböter, 3 000 kronor. Sedan så vidtar Länsstyrelsen en administrativ säkerhetsåtgärd i form av körkortsåterkallelse. Återkallelsetiden bestäms av Länsstyrelsen i det län där du är folkbokförd och bl.a. så väger man in hur många och vilka typer av förseelser man begått under de senaste två åren samt behovet av körkortet om man t.ex är yrkeschaufför. En ungefärlig tid vid återkallelse för att ha kört mot rött ljus och ingen incident eller olycka inträffat är 2 månader.

Last edited:
Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Att vandalisera trafiksignaler rubriceras som skadegörelse och det är fängelse i straffskala. Nu tror jag inte att du får fängelse för det men det blir säkert dagsböter och det är inkomstbaserat. Men även om det totala bötesbeloppet i pengar räknat skulle bli lägre än att köra mot rött ljus så är straffet "Dagsböter" ett strängare straff än penningböter som är den typen av straff som man får vid trafikförseelser.

Man kan förenklat säga att straffskala uppifrån räknat är: Fängelse - Dagsböter - Penningböter (Sedan så finns det andra typer av straff också som t.ex. villkorlig dom m.m. som ligger ovanför penningböter)

Straffet för att köra mot rött är: Penningböter, 3 000 kronor. Sedan så vidtar Länsstyrelsen en administrativ säkerhetsåtgärd i form av körkortsåterkallelse. Återkallelsetiden bestäms av Länsstyrelsen i det län där du är folkbokförd och bl.a. så väger man in hur många och vilka typer av förseelser man begått under de senaste två åren samt behovet av körkortet om man t.ex är yrkeschaufför. En ungefärlig tid vid återkallelse för att ha kört mot rött ljus och ingen incident eller olycka inträffat är 2 månader.

Nu var jag väl inte speciellt seriös i mitt inlägg, men för de som trodde det var en bra idé har vi nu fått svart på vitt att det inte är det. :tummenupp Tack i alla fall för det långa och innehållsrika svaret. :)

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Hoj
En lagom stor.
Ofta sena nätter (trafikfritt i allafall) så är det rött för trafik i huvudled genom stora korsningar här i Helsingborgstrakterna.

Ibland är det rött för korsande trafik och ibland är det grönt för korsande trafik samtidigt som det är rött när man kommer fram med hojen o magnetslingorna är ur funktion.
Man kan stå där i 30år utan att det händer någonting.

Varför i helve.. är ljusena inställda på att visa rött för huvudled när där inte är några fordon innom 5km radie.

Tycker det borde vara självklart att det alltid är grönt för huvudled om där inte står andra som vill över i korsningen eller cyklister fotgängare som tryckt på knappen vid övergångsstället.

Har sett fler o fler som bara saktar ner lite vid korsningarna och kör mot rött om det inte slår om när man börjar närma sig.

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Är man säker på att ljusignalen inte fungerar kan man vänta en minut och sen köra , men detta efter man nån gång innan stannat och spänt kedjan,bytt snus,kollat på harar och gått några varv runt mcen för att vara säker på läget.

Bara man inte kör rakt igenom.

Ingen polisman kommer att få dig fälld för detta brott.
Inhämta intyg från kommun/vägverk om trafiksignalens funktion efter boten.

Efter detta uppvisats är trafikljuset inte ett vägmärke.

Ett icke fungerande trafikljus för alla fordonstyper är lika giltligt som att någon sätter upp ett dockhus på en pinne där badrummsbelysningen ändrar färg mellan grönt,gult och rött.

Vägmärken gäller.

En körkortsåterkallelse eller penningbot är ej aktuell då vägmärket var ur funktion.

Eftersom motorykel är ett giltligt fordon och signalanordingen ej fungerar för denna fordonstyp anses vägmärket ej vara i funktion...

Rymding

grön på mc.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2002 Kawasaki ZR-7S + 1991 Honda Dominator NX-250 + 2002 Kawasaki ZX-6R 636
TrafikljuseT, singular. Kan ju inte vara ett stort problem i Säter :D

Hej länge sedan man såg dig här!

Nej i Säter är de bara en fördel. Då kan man stå och varva länge så de vid kiosken och de vid busshållsplatsen kan kolla och imponeras. Buset har ju dygnetruntbemanning så det är perfekt på natten när få bilar är ute. :D

Men jag åker en del i Ludvika t.ex. vid Ok och framför ABB. Å vem f-n vill bli stående i Ludvika??? :va

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!