Trafikregel - företräde?

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Om streck på vägen avgör, så blir det alltså andra trafikregler på vintern?

Och sen när du krockat ska du alltså hänvisa till att det snålats in på skyltar som borde varit där?

Nej, det finns ingen skylt om att lämna företräde och anslutande gata har ett namn så det är per definition en väg och det är naturligtvis högerregeln som gäller.
Beror på vad som står i NVDB... Vägen kan vara huvudled per definition eller ha företräde, men att skyltar saknas. Linjerna i kanten är en indikation på vad som avses - snö eller ej. Ofta är det så på vägar med 70 km/h och lägre. Du har inte heller skyltning om hastighet på många grusvägar och då behöver man veta att bashastighet råder.

Jag kan peka på andra ställen där det tex råder olika hastigheter i samma cirkulationsplats beroende på varifrån du kommer. En miss i planeringen, men i NVDB finns garanterat den korrekta hastigheten noterad och är det som gäller vid ev tvist.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Beror på vad som står i NVDB... Vägen kan vara huvudled per definition eller ha företräde, men att skyltar saknas. Linjerna i kanten är en indikation på vad som avses - snö eller ej. Ofta är det så på vägar med 70 km/h och lägre. Du har inte heller skyltning om hastighet på många grusvägar och då behöver man veta att bashastighet råder.

Jag kan peka på andra ställen där det tex råder olika hastigheter i samma cirkulationsplats beroende på varifrån du kommer. En miss i planeringen, men i NVDB finns garanterat den korrekta hastigheten noterad och är det som gäller vid ev tvist.

Huvudled utan skyltar? Så kallad urminneshävd då alltså?

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
@TomK
Jag tror hastigheten spelar roll när vi bedömmer lämpligheten att köra ut eller släppa förbi.
Väldigt få kräver att någon ska bromsa in och släppa förbi. De från höger står redan still när de ser fordon på raksträckan komma med relativt hög hastighet. Är fordonet på raksträckan en bit bort kör man ut för att man hinner, är den relativt nära släpper man förbi. Ja, det är sant att vi bara har skyldigheter. Även när andra gör fel ska vi samverka i trafiken.

Ja urminneshävd gäller 😁 ..knäppt!
Just på min väg togs det upp av föreningens ordförande för 3-4 år sedan där han eller någon annan ville ändra beteendet och påminna alla att det faktiskt är högerregeln som gäller. Frågan ignoreras totalt för ingen vill ändra på ett "ickeproblem"

Last edited:

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
skolbussen, polisen, taxi. Ingen skulle komma på tanken att lämna företräde för de mindre vägarna.
Jag vet, det är sjukt. Högerregeln är en av dom mest tvetydiga "regler" vi har i trafiken. Ingen följer den om det sunda förnuftet säger nåt annat, och ingen bryr sig heller. Man får helt enkelt vara lite psykolog där ute i trafiken 😉

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Först, ingen har företräde, det ska lämnas företräde vilket är en stor skillnad. :7peta

Vi som är lite äldre kommer ihåg Trafiksäkerhetsverket. Trafiksäkerhetsverket informerade om regler.:hjarta
Nu är säkerhet borta och Värket som är kvar tror inte på information. :huvet
Så hur ska vi veta vad som gäller när majoriteten inte vet efter över 20 år med Noll Vision och inte tar reda på vad som gäller? :va

Högerregeln fungerar i Finland då alla följer den. :fakta
Så om man kör med svenskt "sunt förnuft" blir det problem.
Skitjobbigt om man inte gillar högerregeln men så enkelt när man vet att den fungerar. :hej

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras