Trafikregel - företräde?

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Kollar jag runt med street view verkar "stora" gatan ha 40 och sidogatan ha 30.

Men jag vet inte varifrån TS har fått att väjningsregler på något sätt skulle ha med hastighetsgränser att göra.
Det gör jag inte, jag beskriver området och situationen och vad som är en orsak till beslutet folk tar.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Det är lättare att samsas i trafiken om alla följer regelverket som finns och inte några rent sporadiskt använder urminnes hävd där de så finner lämpligt.
Men det är inte vad som ligger till grund egentligen utan det är situationen. Vad är bäst och smidigast. De flesta är helt enkelt vettigare än andra. Kan vi dra slutsatsen att det är skåningar som kör ut och hävdar sin rätt som kommit upp till Stockholm? :hihi

Det är lätt att på ett forum hävda högerregeln eftersom vi alla tycker den ska följas men ni hade inte tillämpad den i dessa områden så det är bara ett "internetsyndrom"
 
Last edited:

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Men om bilen som kommer från höger stannar, så är inte högerregeln i spel då den föraren har stannat. Däremot om fordonet är i rörelse mot korsningen så är högerregeln i spel.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Men det är inte vad som ligger till grund egentligen utan det är situationen. Vad är bäst och smidigast. De flesta är helt enkelt vettigare än andra. Kan vi dra slutsatsen att det är skåningar som kör ut och hävdar sin rätt som kommit upp till Stockholm? :hihi

Det är lätt att på ett forum hävda högerregeln eftersom vi alla tycker den ska följas men ni hade inte tillämpad den i dessa områden så det är bara ett "internetsyndrom"

Eller så är det någon som inte är bekant med er lokala urminneshävd och sker det då en olycka väger trafikreglerna högre än din retorik om urminneshävd och någon djuplodad moralisk logik.

Där jag bor är det värre än hos dig, en grusväg som går till 3-4 hus ansluter till en asfalterad väg.

Man skulle kunna argumentera för att grusvägen är en utfart men i korsningen finns en skylt med ett gatunamn på grusvägen och därmed är det en väg och inte en utfart trots att skylten snart är för gammal för att kunna läsas.
Det är inte en käft som stannar för någon som kommer från den grusvägen kan jag säga.

Men högerregeln lär gälla den dagen det sker en olycka.

1000028085.jpg
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
@Two stroke man
Oj oj, nä det kan jag förstå samtidigt helt rätt 😎

Jag ville mest få detta klargjort. "Visste" egentligen att högerregeln gäller men undrade om det är något jag missat eller glömt. Detta är dock inte så väldigt lokalt utan gäller i flera områden eller det kanske är en förortsgrej då.

Jag minns nu denna beskrivda situation med min körlärare i ett område i Tullinge. Han sade nåt i stil med att här är det högerregeln men du lämnar företräde ändå 😁
Jag var virrig och grubblade på vad fan som menades men krävde ingen förklaring (typiskt jag då).
Sunt förnuft råder, just därför anpassar jag även min snärtiga gångstil och släpper förbi enstaka fordon innan jag går över övergångsställen och hävdar inte min rätt till företräde.
Jag samverkar i trafiken!
Ska bli mer fyndig på att tillämpa detta för då kanske jag kommer undan med fler oskyldiga trafikförseelser.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Många gånger så blir det lite mer självklart vad som gäller när det råder vinterväglag. Då har man bara skyltar att ta till sig information från. Då blir det tex lite svårare att skilja min grusväg från en asfalterad väg, fast ingen jävel stannar ju ändå för de som kommer från höger hos mig.

En förvirring som roar mig lite är Gårdsgator. En gårdsgata har ju samma regler som en utfart och inte en väg. Men då finns det ju kommuner som kommit på iden att döpa gator till "Gårdsgatan" vilket naturligtvis också kan skapa förvirring när någon pappskalle tror att Gårdsgatan faktiskt är en gårdsgata. Här i min kommun har jag sett att vår Gårdsgata numera har fått ett annat namn, kanske på förekommen anledning. :va
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
På vår "större" väg så har det varit högerregel, men många körde som att det är en huvudled. Nu har gatukontoret (eller vad fan nu avdelningen heter på kommunen) sabbat allt totalt. Efter varje gång man krockat i en korsning så har man satt upp väjningsplikt på anslutande vägar men på "huvudleden" gett fan i att skylta för att anslutande väg ska lämna företräde. Dessutom har man satt upp parkeringsförbudskyltar. Man skulle lösa det hela genom att göra vägen till huvudled...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
I skitbyn jag växte upp fanns en såndär korsning där alla inavlade mongon bröt mot högerregeln, och lämnade företräde för de på "den större gatan". Själva knepet är att det också är en extremt turisttät skithåla och så gjorde kommunen någon omdragning av trafiken för att råda bot på trafikinfarkten som rådde genom hela stan, och plötsligt började en sommar en väldig massa turister köra förbi sagda korsning, och de följde trafikreglerna.
Det var en hel hög av olyckor i korsningen på ett par veckor, och sedan så satte de upp skyltar om plikt att lämna företräde för att göra det extra jävla tydligt hur man skulle köra i korsningen.

Sååå, det är bara att plöja in i folket som följer trafikreglerna så kommer det snart att dyka upp lite skyltar om plikt att lämna företräde så slipper alla tänka på de där ogina typerna som följer trafikreglerna.

Apropå, ni har ingen rättshaverist i byn som kan få gratis lik till bilar och köra runt i det där kvarteret non stop för att se till att olyckorna blir avklarat lite extra fort?
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
@Two stroke man Du löser det med att måla trianglar på asfalten 👌



@Ulvhamne Efter olyckorna satte de upp skyltarna där byborna vill stanna dvs gjorde om reglerna i korsningen för att lösa problemet?
Det är väldigt ovanligt att inte bedöma andra trafikanters hastighet, inbromsning etc och bara köra ut. Byborna i skithålan måste ha ögonen i kors fast det fanns säkert annan anledning också till många olyckor vid omledning av trafiken. Visa hur korsningarna ser ut till den större vägen.

En av de vägar jag visade tex tillkom en väg långt senare som ansluter till samma större väg men då kostade de på sig att sätta upp en väjningspliktskylt på den mindre anslutande vägen. Kanske för att den nya vägen kommer från nytt seniorboende 🙂
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
För att det är sämre och ologiskt i vissa situationer. Hade önskat att utfartsregeln gick att tillämpa. Idag sätter man nog oftast upp lämna företräde i nya områden under samma förhållanden. Skönt att normalbegåvade ändå tillämpar det som är bäst för situationen. Uppskattar att det är en på flera tusen situationer som folk tillämpar högerregeln i dessa situationer så det är extremt sällan ändå.
Det är såhär vissa cyklister resonerar också. "Jag kör mot rött för det är säkrare för mig" ;)
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Kanske ska förtydliga mitt inlägg lite, på vår väg befrämjar man beteendet att man åker på "huvudled" så fort man åker på en större väg och tar bort högerregeln mentalt då man bara sätter upp väjningsplikt, I ingen korsning sätts en sån här skylt upp så om man kör enligt reglerna ska man lämna företräde för den som kommer på anslutande väg, och de ska också lämna företräde då de har skylt.
Man ska inte behöva kolla om man ser baksidan på en skylt på anslutande väg.

1728367438772.png
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
@Ulvhamne Efter olyckorna satte de upp skyltarna där byborna vill stanna dvs gjorde om reglerna i korsningen för att lösa problemet?
Det är väldigt ovanligt att inte bedöma andra trafikanters hastighet, inbromsning etc och bara köra ut. Byborna i skithålan måste ha ögonen i kors fast det fanns säkert annan anledning också till många olyckor vid omledning av trafiken. Visa hur korsningarna ser ut till den större vägen.

Det här är byhålan som jag kunde identifiera genom att en hojbroder berättade om en skithåla han anlände till en tisdag på hojsemestern och det första han såg var en fylltratt vingla ut till en refug mitt i vägen och sätta sig och skita på den.
Folk där har avlat på dumhet eftersom att alla med någon sorts driv flyttar från stan. Några få stackare som gjorde nån bimbo på smällen stannar kvar med idioterna.

Sååå, japp. Folk körde bara rakt ut framför andra bilister för att det var ju de andra som skulle stanna. Oftast såg man beteendet hos äldre män som fick körkortet när det fortfarande var lagligt att köra full och inte hade uppdaterat sig med trafikreglerna sen dess. :hihi
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
På mc har jag i princip givit upp högerregeln p g a skaderisken. Då infinner sig risken att bli rammad bakifrån men den är oftast mindre. Regeln är f ö helt överflödig med all kulturellt belastad framfart, beväpnad med minst bil.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Det är såhär vissa cyklister resonerar också. "Jag kör mot rött för det är säkrare för mig" ;)
Hihi, jag fattar. Det är "fel" på oss men och det verkar vara likadant i alla liknande områden där det är smidigare att samverka :-D
Fast dessa cyklister är en relativt liten grupp.. djävulens grupp och främjar bara sig själva.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
I 50 år har alla på de mindre bostadsgatorna med lägre hastighet lämnat företräde eftersom det är smidigare och logiskt men det blir alltmer vanligt att folk tillämpar högerregeln och aggressiva situationer uppstår.
Gissar faktiskt på högerregeln men att det är smidigare att lämna företräde till de på den större vägen. Därför gör normalt personer så men vid en olycka blir skyldig.
Snälla Benny. Ditt exempel visar en 30-väg i ett område med skola och mycket gående. Samtliga anslutande vägar där är också 30, ingen specifik skyltning för huvudled eller annat finns, då är det högerregel. Det är ett av det mest grundläggande vi lär oss på trafikskolan.

Det spelar ingen roll hur stor eller snabb din väg är, eller hur små anslutande vägar är, finns där ingen skytning eller vägkant (utfart eller gångbana) då gäller högerregeln. Dom flesta trafikanter förstår inte det och kör därefter, vilket gjort att högerregeln blivit nåt som endast följs av religiösa, rättshaverister och nyutexaminerade.

Själv är jag väldigt noga med att köra försiktigt på dessa platser och alltid notera hur bilar i korsningar beter sig. Situationen blir då som om vi alla hade stoppplikt från var sitt håll. Har någon bråttom, ja .. var så god.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Snälla Benny. Ditt exempel visar en 30-väg i ett område med skola och mycket gående. Samtliga anslutande vägar där är också 30, ingen specifik skyltning för huvudled eller annat finns, då är det högerregel. Det är ett av det mest grundläggande vi lär oss på trafikskolan.

Det spelar ingen roll hur stor eller snabb din väg är, eller hur små anslutande vägar är, finns där ingen skytning eller vägkant (utfart eller gångbana) då gäller högerregeln. Dom flesta trafikanter förstår inte det och kör därefter, vilket gjort att högerregeln blivit nåt som endast följs av religiösa, rättshaverister och nyutexaminerade.

Själv är jag väldigt noga med att köra försiktigt på dessa platser och alltid notera hur bilar i korsningar beter sig. Situationen blir då som om vi alla hade stoppplikt från var sitt håll. Har någon bråttom, ja .. var så god.
Det är både det mest grundläggande och enklaste men samtidigt ingen som förstår och följer?
Jo, alla vet att det inte är huvudled eller annan skyltning. Jag ville se och letar efter en bedömning av eller en lag som styrker allas sätt att köra eftersom vi vill nog bedöma dessa smågator som utfarter eller främst för att det helt enkelt är smidigare att lämna företräde för den större ofta snabbare och mer trafikerade vägen.
Fick lära mig hårt att "samverka i trafiken" även om jag skrivit det som en lustig grej eftersom man kan vara fyndig i sin tolkning. Något som står över alla andra lagar och just därför följer man inte alltid trafikregler men främst vid speciella tillfällen.
Vissa samverkar bättre än andra. En del tittar ned och bara går över övergångsstället, andra tittar och vill att du som ensam bilist på en väg ska stanna medan andra läser av situationen och anpassar sig för att släppa förbi bilisten och därefter gå över vägen. På ungefär samma sätt släpper vi nog förbi bilister på dessa vägar jag syftar på men vi tänker inte på vem som har företräde, vilken trafikregel gäller.

Dock råder inte ”stopplikt” för alla i korsningarna just här. SL-bussen, skolbussen, polisen, taxi. Ingen skulle komma på tanken att lämna företräde för de mindre vägarna. Känner inte till en olycka men det som kan hända är att folk kör ut för att hävda sin rätt. Då kör de ut långsamt för att blockera, blänger och ibland tutar.
 

Hamamatsu

Sporthojsnörd
Gick med
23 Sep 2024
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB500X '23
Där jag bor är folk rätt dåliga på trafikregler, jag tillämpar två olika regler beroende på vilket åkdon jag framför.

Bil: Den som kör först har företräde. Den som stannar får vänta.
MC: Plåtburkarna har alltid företräde, om inte ovan regel ter sig väldigt tydlig.

😀
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det finns ett rätt svar på vad som gäller.
Om man "av hävd" eller "för att det är mest logiskt att dom som kör på den större vägen har företräde" vill bryta mot högerregeln där den gäller så får man finna sig i att krocka och befinnas skyldig till krocken, eller att få böter om polisen ser vad man gör.
Även om det bara blir en ilsken tutning från dom som kör enligt reglerna så får man ta det som en man eftersom man själv har gjort fel, det är bara att visa ödmjukhet.

Jag bryter mot massor av trafikregler, men är medveten om att det sker på mitt ansvar.

Lite som "Right on red" i korsningarna i USA, man kan köra mot rött om man ska svänga höger, men om en olycka inträffar är man automatiskt vållande, om ingen olycka eller nära på olycka sker så kan du göra det framför polisen.
Och i USA sätter dom upp skyltar "NO RIGHT ON RED" i korsningar där det har uppstått många olyckor.
Det är lite "Frihet under ansvar" över det hela, fungerar det så får man friheten, fungerar det inte så tas den bort.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Eller så är det någon som inte är bekant med er lokala urminneshävd och sker det då en olycka väger trafikreglerna högre än din retorik om urminneshävd och någon djuplodad moralisk logik.

Där jag bor är det värre än hos dig, en grusväg som går till 3-4 hus ansluter till en asfalterad väg.

Man skulle kunna argumentera för att grusvägen är en utfart men i korsningen finns en skylt med ett gatunamn på grusvägen och därmed är det en väg och inte en utfart trots att skylten snart är för gammal för att kunna läsas.
Det är inte en käft som stannar för någon som kommer från den grusvägen kan jag säga.

Men högerregeln lär gälla den dagen det sker en olycka.

View attachment 504862
Sådana vägar är väldigt vanliga och det finns de vägar som till och med ansluter, som är asfalterade. Men så länge det inte är en länsväg med riktigt vägnummer, så ska det egentligen sitta en skylt om att lämna företräde där. Dock snålas det in på sådant och det råder otydlighet och man kör efter vilken väg som är störst och gammal hävd.

Det vi kan notera här stärker det faktum att anslutande väg ska lämna företräde, om man ser till vägmarkeringarna längs sidan. Hade det inte varit streckade linjer, utan ett avbrott i dessa, så hade man ansett att det är en korsning. Jag lägger in ett exempel här, där vägen till höger kan tyckas ha företräde, men den saknar vägnummer och vägen man färdas på har ett riktigt länsnummer. I övrigt finns inget som indikerar vad som gäller, men folk som kommer från höger stannar *nästan* alltid - i synnerhet som bilar på den "större" vägen ofta redan kommit upp i rejäl hastighet.

Men som alltid - det finns inga rättigheter i trafiken, utan bara skyldigheter och man bör samspela och vara försiktig. Att hävda sin rätt funkar sällan.
 

Bifogat

  • Skärmbild från 2024-10-08 21-03-03.png
    Skärmbild från 2024-10-08 21-03-03.png
    871.6 KB · Visningar: 13

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Sådana vägar är väldigt vanliga och det finns de vägar som till och med ansluter, som är asfalterade. Men så länge det inte är en länsväg med riktigt vägnummer, så ska det egentligen sitta en skylt om att lämna företräde där. Dock snålas det in på sådant och det råder otydlighet och man kör efter vilken väg som är störst och gammal hävd.

Det vi kan notera här stärker det faktum att anslutande väg ska lämna företräde, om man ser till vägmarkeringarna längs sidan. Hade det inte varit streckade linjer, utan ett avbrott i dessa, så hade man ansett att det är en korsning. Jag lägger in ett exempel här, där vägen till höger kan tyckas ha företräde, men den saknar vägnummer och vägen man färdas på har ett riktigt länsnummer. I övrigt finns inget som indikerar vad som gäller, men folk som kommer från höger stannar *nästan* alltid - i synnerhet som bilar på den "större" vägen ofta redan kommit upp i rejäl hastighet.

Men som alltid - det finns inga rättigheter i trafiken, utan bara skyldigheter och man bör samspela och vara försiktig. Att hävda sin rätt funkar sällan.

Om streck på vägen avgör, så blir det alltså andra trafikregler på vintern?

Och sen när du krockat ska du alltså hänvisa till att det snålats in på skyltar som borde varit där?

Nej, det finns ingen skylt om att lämna företräde och anslutande gata har ett namn så det är per definition en väg och det är naturligtvis högerregeln som gäller.
 
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Top