Trafikskolor

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Thundercat skrev:
Jag hade inga problem med att läraren satt i bil bakom... :squid
Nej, men det kanske du skulle haft om du kunde jämföra med hur det är att ha en lärare som åker bakpå istället :p
 

lillebror-gbg

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2003
Ort
Göteborg
Hoj
få la se va de blir
sgtpepper skrev:
lillebror-gbg: 590 kr för 55 minuter låter lite dyrt tycker jag, jag pröjsade 900 kr för 110 minuterslektioner på min skola, men det kan ju iofs variera i prisnivåer från stad till stad.

kollat runt i Här i Göteborg o alla skolor ligger på drygt 420-440 för 40 min utom carlssons o där vill jag inte köra, han har inte fått speciellt bra lovord här inte, och då tillkommer skinställ o det priset varierar mellan 30 - 50 kr per lektion, så priset blir ungefär 450 kr för 40 min det blir 11,25 öre per minut

Medans den skolan jag tänkte köra på tar 590 för 55 min det blir 10,72 skillnaden blir 53 öre i mintuten, inte så mycket kanske men om kanske kommer att köra 800 min eller liknande så blir det en 400 - 500, och det är inte heller så mycket skillnad.

Men jag vet 2 st som kört där och som tycker att dom va bra och båda klarade 1:a uppkörningen :tummenupp , han Mattias på kramers verkar oxå bra men det verkar som dom har väldigt ont om tider där...

Jo skillnaden är väldigt stor från stad till stad Malmö verkar billigast där min bror har kört nu i vår, 248 kr för 40 min eller 238 kr om man köpte ett paket, jag menar kör man då 10 dubbel lektioner så blir det 4760, och det är väldigt billigt om man jämför mot gbg där det blir ca 9000, det är ju för helvete halva priset, fattar inte hur det kan vara sån skillnad....

förrsten vad är bäst att köra dubbla 55 min per gång eller bara 1, ni som har erfarenhet, vad tycker ni om detta?
 

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en blåvitt stad.
Hoj
En svart.
lillebror-gbg skrev:
kollat runt i Här i Göteborg o alla skolor ligger på drygt 420-440 för 40 min utom carlssons o där vill jag inte köra, han har inte fått speciellt bra lovord här inte, och då tillkommer skinställ o det priset varierar mellan 30 - 50 kr per lektion, så priset blir ungefär 450 kr för 40 min det blir 11,25 öre per minut

Medans den skolan jag tänkte köra på tar 590 för 55 min det blir 10,72 skillnaden blir 53 öre i mintuten, inte så mycket kanske men om kanske kommer att köra 800 min eller liknande så blir det en 400 - 500, och det är inte heller så mycket skillnad.

Men jag vet 2 st som kört där och som tycker att dom va bra och båda klarade 1:a uppkörningen :tummenupp , han Mattias på kramers verkar oxå bra men det verkar som dom har väldigt ont om tider där...

Jo skillnaden är väldigt stor från stad till stad Malmö verkar billigast där min bror har kört nu i vår, 248 kr för 40 min eller 238 kr om man köpte ett paket, jag menar kör man då 10 dubbel lektioner så blir det 4760, och det är väldigt billigt om man jämför mot gbg där det blir ca 9000, det är ju för helvete halva priset, fattar inte hur det kan vara sån skillnad....

förrsten vad är bäst att köra dubbla 55 min per gång eller bara 1, ni som har erfarenhet, vad tycker ni om detta?

Välj den trafikskolan där det är lättast att få tider. Det spelar ingen roll om de åker bil bakom, du lär dig garanterat lika bra på det.

Att det är stor skillnad på priser beror på tillgång och efterfrågan. Finns det inte många trafikskolor som har mc så kan de ta vilka priser de vill för de har ju fullbokat ändå... :fakta

Edit: jag föredrog att alltid köra dubbellektioner, för då slipper du allt åkande från och till trafikskolan... :brynad
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Thundercat skrev:
Det är väl bättre att lära sig köra själv?
Eh va? Vad tror du, att läraren sitter där bak och håller i styret och sköter körningen?

Om läraren sitter bakpå så upptäcker han betydligt snabbare vad du gör fel och kan korrigera det än om han sitter i en bil 15 meter bakom. På vilket sätt innebär det att man "inte lär sig att köra själv"?
 

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en blåvitt stad.
Hoj
En svart.
sgtpepper skrev:
Eh va? Vad tror du, att läraren sitter där bak och håller i styret och sköter körningen?

Om läraren sitter bakpå så upptäcker han betydligt snabbare vad du gör fel och kan korrigera det än om han sitter i en bil 15 meter bakom. På vilket sätt innebär det att man "inte lär sig att köra själv"?

jag tror inte att han skulle sitta och hålla i styret... jag menade att det är skillnad på att köra själv eller skjutsa...

En rutinerad lärare ser exakt vad du gör bra/mindre bra när han sitter i en bil bakom.
 

Lisa

vem bryr sig?
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
......
Jag körde för
Forsbergs trafikskola
Kvilletorget 16
417 04 Göteborg
031-22 96 68, 23 75 17

Trevligare körskolelärare får man leta efter :tummenupp , tror dock att de är lite dyrare nu när jag kollar vad ni andra har betalat. När körde ni upp? Jag betalde 560:- för en lektion, höjdes precis när jag satte igång, typiskt! Simpa körde också för dem, tummen upp för båda våra körskolelärare. :tummenupp
 

outsider

hojjen skrot, jag lika så.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg/ hisingen/ på gatan
Hoj
BMW R1200 ST -05
Lisa skrev:
Jag körde för
Forsbergs trafikskola
Kvilletorget 16
417 04 Göteborg
031-22 96 68, 23 75 17

Trevligare körskolelärare får man leta efter :tummenupp , tror dock att de är lite dyrare nu när jag kollar vad ni andra har betalat. När körde ni upp? Jag betalde 560:- för en lektion, höjdes precis när jag satte igång, typiskt! Simpa körde också för dem, tummen upp för båda våra körskolelärare. :tummenupp


körde också på forsbergs å har abso lut inget å klaga på dom var kanon stälde även upp på helger ibland för körning å sa till så fort dom tyckte att man skulle klara provet kan rekomendera dom aldrig några problem allt gick å fixa :fakta
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Thundercat skrev:
jag tror inte att han skulle sitta och hålla i styret... jag menade att det är skillnad på att köra själv eller skjutsa...

En rutinerad lärare ser exakt vad du gör bra/mindre bra när han sitter i en bil bakom.
Det var väldigt sällan jag blev skjutsad av läraren, det skedde enbart när han skulle visa visa moment i ett inledningsskede av utbildningen, däremot var det en klar fördel att läraren satt bakpå, jag är till 100% övertygad om att det ger bättre möjlighet för läraren att upptäcka små fel i körningen som eleven gör och justera dessa än om man sitter i en bil bakom.

Men smaken är som baken, delad. Jag hade dock inte velat byta mot en lärare i bil.....
 

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en blåvitt stad.
Hoj
En svart.
sgtpepper skrev:
Det var väldigt sällan jag blev skjutsad av läraren, det skedde enbart när han skulle visa visa moment i ett inledningsskede av utbildningen, däremot var det en klar fördel att läraren satt bakpå, jag är till 100% övertygad om att det ger bättre möjlighet för läraren att upptäcka små fel i körningen som eleven gör och justera dessa än om man sitter i en bil bakom.

Men smaken är som baken, delad. Jag hade dock inte velat byta mot en lärare i bil.....

Sitter han i bilen bakom så kan han ju säga vad du gör fel på radion...
 

Sergeant

SNÄLL
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R750
gs500e skrev:

Japp det stämmer jag kör en Suzuki eller vad du nu föredrar att kalla det :p .


Och visst kan jag hålla med om att tidspassning och en del annat var mycket dåligt :fakta . Men jag blir samtidigt trött på alla som nu för tiden blir upprörda när någon påpekar felaktigheter på ett bestämmt sätt. För några vredesutbrott fick då inte jag vara med om (jag kanske körde för bra :rolleyes: ), men visst sade han till på skarpen ibland.


Slutligen så skulle inte jag heller rekommendera denna trafikskola men främsta av den enkla anledningen att det tar mycket lång tid att ta sig till torslanda och tillbaka.

Det bästa är alltså att välja någon trafikskola i närheten av torslanda :) .


GIXXERRR :hej
 

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en blåvitt stad.
Hoj
En svart.
Sergeant skrev:



Slutligen så skulle inte jag heller rekommendera denna trafikskola men främsta av den enkla anledningen att det tar mycket lång tid att ta sig till torslanda och tillbaka.

Det bästa är alltså att välja någon trafikskola i närheten av torslanda :) .


GIXXERRR :hej

tex Körkortet vid vågmästareplatsen...
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Thundercat skrev:
Sitter han i bilen bakom så kan han ju säga vad du gör fel på radion...
Sitter han bakom kan han påtala det via tvåvägskommunikation... Samt upptäcka de fel som bilfarbrorn inte kan se på 15 meters håll...

Men som sagt, du tycker uppenbarligen att bilmodellen är alldeles, alldeles underbart, jag tycker att det låter som en påse skit. Difference of opions. Vi lär inte komma så mycket länge i denna diskussion... :D
 

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en blåvitt stad.
Hoj
En svart.
sgtpepper skrev:
Sitter han bakom kan han påtala det via tvåvägskommunikation... Samt upptäcka de fel som bilfarbrorn inte kan se på 15 meters håll...

Men som sagt, du tycker uppenbarligen att bilmodellen är alldeles, alldeles underbart, jag tycker att det låter som en påse skit. Difference of opions. Vi lär inte komma så mycket länge i denna diskussion... :D

man får väl hoppas att bilförarn ser 15 meter iaf, annars skall han inte vara ute i trafiken... :fakta

:p
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Thundercat skrev:
man får väl hoppas att bilförarn ser 15 meter iaf, annars skall han inte vara ute i trafiken... :fakta

:p
Låt oss hoppas, men man vet ju hur ni göteborgare är :1pajas :D
 

Mingves

Guest
Jag började ta mitt kort på guldhedens trafikskola. Jag skulle vilja säga att det är inte den bästa enligt mitt tycke.
När jag gick där var min lärare mycket dålig på att skriva upp vilka moment som jag hade gjort. Dessutom är deras "snygga" lösning med att betala för resan till torslanda om man är två elever riktigt kass. När jag gick där fick man verkligen känslan att man delade en lärare, man lär sig mycket bättre om man har läraren för sig själv.
Sedan blir man djävligt trött på att alltid måsta åka så långt som till torslanda för att göra garagevändning. Asså CB750 är ju ingen racer direkt...men det kan ju inte skola hjälpa visserligen..

Jag gick där våren 2000 och lyckades att kugga, visserligen berodde det på mig men när jag sedan skulle börja köra på våren 2001 igen så visste jag att mitt jobb krävde ett besök i tyskland.
Så jag sa till dem att jag måste ha en uppkörning i maj. Jorå det skulle de fixa. Veckorna gick och jag tjatade och visst skulle de fixa det med uppkörningen. Alltså jag var klar och skulle bara behöva finslipa lite( hade då lagt ca 8000kr på lektioner) så de hade bara behövt ringa VV om uppkörning. När de inte "orkade" ringa fick jag nog och sket i dem. Bad att få mina papper på vad som jag hade kört och det pappret höll de inte på att hitta....

Jag bytte skola och började på Mölndals trafikskola. Jättebra skola med en lärare som var mycket nogrann.
Med möndals trafikskola övar man på planen utanför åby travet. Jättebra då man slipper den tråkiga och långa transporten till torslanda, detta särskilt då vädret är kass som det ofta är.
Dessutom bir mer tid till att kan köra garagevändningar och bromsövningar.

Nackdelen med mölndals trafikskola är att priserna är ca 50 kr högre.


Lycka till med kortet

Mats
 
Last edited:

outsider

hojjen skrot, jag lika så.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg/ hisingen/ på gatan
Hoj
BMW R1200 ST -05
LISA när körde du på forsbergs? tog mitt i kort i slutet av augusti
var det du som var med på uppkörningen samtidigt som mej jag hade rött hår å körde som förste kandidat. :confused:
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top