Trafikvana?

Hur många mils trafikvana har ni? Banåka räknas INTE!


  • Antal röstningar
    0

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Kent W skrev:
Om man som jag kört c:a 6-7000mil/år Bil och Mc....och sen börjar åka " 3000-4000mil"/år,
så upptäcker man ganska snart att kunskaper som tex. att "läsa" trafiken inte
är nått man "lär" sig....de måste underhållas kontinuerligt.

KentW


Precis.. jag har nämnt det tidigare. Jag körde förr 5000 + / år, då mkt i innerstan.. Och känner nu att jag tappat det där lite, man är helt enkelt inte lika med längre. Överraskningarna kommer tätare och koncentrationen ligger på fler ställen samtidigt än tidigare, då mkt satt i ryggen!

Men faktum kvarstår, att den med fler mil (i aktuell miljö då) lättare "kommer in i" en situation och läser den..
 

SteveO

sh wannabe! ;)
Gick med
3 Nov 2005
Ort
Mariestad
Hoj
Kawa Z750 ltd Till salu....:)
som nybörjare....

jag tog kortet 1 september förra året å det blev väl typ 150 mil efter det och innan så vet jag inte riktigt men 100 mil kanske :)
mycket småvägar samt stadskörning iaf :)
lite körvana men samtidigt så är jag feg också ... :tungan har bara kört som vanligt.... inga burnouts eller wheelies.... lol en wheelie på en z750lts 81:a :D

Hoppas på lite mer mil i år iaf :)
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
SteveO skrev:
jag tog kortet 1 september förra året å det blev väl typ 150 mil efter det och innan så vet jag inte riktigt men 100 mil kanske :)
mycket småvägar samt stadskörning iaf :)
lite körvana men samtidigt så är jag feg också ... :tungan har bara kört som vanligt.... inga burnouts eller wheelies.... lol en wheelie på en z750lts 81:a :D

Hoppas på lite mer mil i år iaf :)


Du är ju enligt dig heller inte wheeliemastern.. eller åker fetaste värstinghojen heller för den delen.

Klart att alla är nubies nån gång (eller ja, inte jag då :D ) men måste man vara det på en Gixxer K eller en R1a???

Vissa modeller kallas instegshojar, finns kanske en grund till det?!

Det blir fler mil om du ger dig fään på det!!!
 

SteveO

sh wannabe! ;)
Gick med
3 Nov 2005
Ort
Mariestad
Hoj
Kawa Z750 ltd Till salu....:)
fler mil

tja visst fan hoppas man på mer mil i år när man har kortet hela sommaren!
Men samtidigt så är jag o min familj ute på sjön så ofta vi kan..... mc´n är jag sjjälv på :)
men minst en mc semester ska det bli iaf. förmodligen till västkusten.
det var typ farsans (fick goretex ställ utav han) och svärfar (fick tillgång till z750 under tiden jag tog kortet fast han hade en köpt sig en ny) och självklart min fru som gjorde att jag tog kortet o det var lite sagt så att köper jag z750 utav svärfar så så drabbar det inte familjens sommar nöje. den kostar inte mycket så att säga :)
wheelies å sånt kvittar..... iaf på denna hoj :tungan kör mest lugnt omkring o njuter av friheten!
Båtlivet är minst lika underbart måste jag säga
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Kör MC-bud ett år eller två så knallar miltalen lätt iväg... kör man sen 1-2 k mil om året så drar det iväg...
 

BlueNote

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2003
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 660 och ZX10R
Teo skrev:
Kör MC-bud ett år eller två så knallar miltalen lätt iväg... kör man sen 1-2 k mil om året så drar det iväg...

Jopp, kör typ 10-20 mil i stan varje dag. Blir en del tillslut :gnissla
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Freddy82 skrev:
Det är ju bara att göra en ny poll :tummenupp

Hmmm jag svarade >8000, men det var endast mil på motorcykel .... annars går det åt en nolla till ... :rolleyes:
 

sandstream

Guest
Verkar som att det krävs ett förtydligande för att vissa ska förstå.
Tråden handlar om trafikvana, dvs hur van man är att vistas i trafiken.
Har man kört bil, något som är betydligt säkrare än att köra hoj, ett par år får man en helt annan förståelse för vilka situationer som kan uppstå.
Detta borde vara en klar fördel när man sen ska ut och köra hoj.

Självklart ska ett hojkort för lätt eller mellan i 5 år vara samma merit som bilkort i 5 år.
 

Migael

Hojlös
Gick med
11 Sep 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Inte förrens nästa säsong...
sandstream skrev:
Man borde vara tvingad att ha bilkort i minst 5 år innan man får köra sporthoj.

Med sånna där meningar gör du Sverige ännu mer byråkratiskt än va det redan e, trots att Sverige redan e världens mest byråkratiska land :7peta !!

---

På 2säsonger har la de blivit strax över 2000mil skulle jag tro.
 

SteveO

sh wannabe! ;)
Gick med
3 Nov 2005
Ort
Mariestad
Hoj
Kawa Z750 ltd Till salu....:)
10 år

har jag haft körkort till bil o ligger väl 1500 mil per år på vägarna så trafik vana har man väl fått så sätt men jag fick en annan tanke när jag tog mc kortet. jag kollar mer noggrant nu och tar inga onödiga risker vare sig med bil eller mc. en anledning till det är nog när jag åkte med kompisen och min bror en bit bakom o en bilist kör ut i vägen o nitar å sen står still i brorsans vägbana vilket resulterar i krasch... trist men han klarade sig bra.
så mest "körvana" eller trafik insikt fick jag förra året när jag tog kortet till mc.
Jag tänker mer nu än innan..... förr "körde man bara"
sån är jag iaf
steveo
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
SteveO skrev:
1. Tja visst fan hoppas man på mer mil i år när man har kortet hela sommaren!

2. Men minst en mc semester ska det bli iaf. förmodligen till västkusten.

3. Wheelies å sånt kvittar..... iaf på denna hoj :tungan kör mest lugnt omkring o njuter av friheten!

4. Båtlivet är minst lika underbart måste jag säga

5. ...så trafik vana har man väl fått på så sätt men jag fick en annan tanke när jag tog mc kortet. Jag kollar mer noggrant nu och tar inga onödiga risker vare sig med bil eller mc.

Så mest "körvana" eller trafik insikt fick jag förra året när jag tog kortet till mc. Jag tänker mer nu än innan..... förr "körde man bara"
/
steveo


1. Säsongen början senast kring sjösättning vet du! Man har inte ursäkten att det är kallt att vårrusta! :7peta

2. Jag har en känsla av att man borde bli guidad på Västkusten för att hitta de verkligt sköna vägarna och ställena. Men jag har harvat på egen hand och tyckte det var grymt ändå..

3. Hehe.. Gränsla nåt busmonster ett tag så reviderar du det där.. :tungan

4. Hell yeah.. Compis 28 här och förhoppning om att få gastplats på race J80 samt åtminstone få vara med på några fler smårace på en 6mR!! Det är gryymt!!

5. Insikten kommer med erfarenheten. Har man otur kan man bli erfaren på 1000 mil, men det är osannolikt. Jag tror att det är som att racea.. man "kan" inte köra förrän man har klotat X antal ggr.. Man måste få se, uppleva och få den där insikten.. Vissa får den nog iofs aldrig!
 

sandstream

Guest
Ktm'arn skrev:
Med sånna där meningar gör du Sverige ännu mer byråkratiskt än va det redan e, trots att Sverige redan e världens mest byråkratiska land :7peta !!
Om byråkratin kan förhindra att en massa unga människor dör i onödan så är det helt okej för mig.

spectre skrev:
Så säger du bara för att du har börjat tappa håret.
Börjat? :lol
 

TinaTjejen

long time, no see
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Ängelholm
Hoj
GSX-R 600
vadå, håller man koll på antal mil man kör?!
Jag vet att jag pendlar 50mil/vecka nu och till f.d. jobbet var det runt 85..

Men trafikvana sen man fick körkort..
Massor.. :D
 

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Dawg skrev:
...man "kan" inte köra förrän man har klotat X antal ggr.. Man måste få se, uppleva och få den där insikten.. Vissa får den nog iofs aldrig!
Inte f-n måste man klota ett antal gånger för få insikt och trafikvana. Det är snarare ett tecken på att man har svårt att skaffa sig rutin och vana.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
RedBaron skrev:
Inte f-n måste man klota ett antal gånger för få insikt och trafikvana. Det är snarare ett tecken på att man har svårt att skaffa sig rutin och vana.

Jag blir gärna citerad, men gör det rätt då!

"Jag tror att det är som att racea.. man "kan" inte köra förrän man har klotat X antal ggr.."
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top