Trafikvana?

Hur många mils trafikvana har ni? Banåka räknas INTE!


  • Antal röstningar
    0

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Dawg skrev:
Jag blir gärna citerad, men gör det rätt då!

"Jag tror att det är som att racea.. man "kan" inte köra förrän man har klotat X antal ggr.."
Du är korrekt citerad eftersom innebörden de både citaten är identiska.
 

Master_

Kung
Gick med
2 Aug 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
Kawasaki zx9r ninja
Åker väldigt blandat och kör mycket bil överhuvudtaget. Har kört a-traktor, lätt mc, bil (B kort i 12år), tung mc. Mc totalt ligger nog på ca 3000 mil. Bil är nästan omöjligt att säga, Antalet mil har iprincip aldrig varit under 3500 per år och vissa år vet jag att jag kört över 6000 mil. Men då pendlade jag och sånt räkndes visst inte. Fast trådskaparen har lite fel ang mycket körning på det ena eller det andra.
Om man kör mycket stadskörning så hinner man möta många situationer om och om igen likaså om man kör landsväg, sånt skapar erfarenhet som sitter djupt. Man lär sig med tiden att förutse och läsa av trafiken på ett sätt som nya inte gör.
Däremot så blir man aldrig en perfekt förare eller ens riktigt bra eftersom man aldrig helt kan förutse vad andra gör eller situationer som kommer uppstå.
Körkortet fick man en gång för att man var tillräkligt bra på att framföra sitt fordon utan att vara en total fara för sej själv eller andra. Resten av tiden efter med körkort då lär man sej nog hela tiden att bli bättre och bättre.
Jag har nog ganska god insikt om vad jag kan i verkligehen och hur jag kör. Sen är frågan hur mycket man bryr sej om det och testar?
Köra hoj och bil är ju det roligaste som finns och om man inte testar lite till hela tiden hur blir man då bättre?

Måste tilllägga en sak. I somras när jag tog mitt hoj kort så insåg jag verkligen vilka fel man lägger sej till med, tycker på allvar att det skulle krävas en uppkörning på varje behörighet minst vart 5e år. Och klarar man inte uppkörningen så kanske man ska få ett halvår på sej att fixa det annars borde man få lämna ifrån sej sitt kära körkort och lära sej köra igen.
 
Last edited:

Gabor

Guest
Snittat ca 1500-2000 mil per år med mc, i 31 säsonger, blir väl sådär 45-60000 mil då :D
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
RedBaron skrev:
Du är korrekt citerad eftersom innebörden de både citaten är identiska.

"...eftersom innebörden de både citaten..."

VA?


Nej, det var inte korrekt, då det korrekta citatet är en metafor riktat mot raceingen. Metaforen visar att man måste se och uppleva misstag för att lära sig, i race (och andra mer pressade)-sammanhang så innebär det i regel att man pressar en situation längre än man reellt hanterar. I race = klotning, i trafik = grov osäkerhet - misstag - olycka.

Tänk om, tänk rätt...
 

Master_

Kung
Gick med
2 Aug 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
Kawasaki zx9r ninja
Dawg skrev:
"...eftersom innebörden de både citaten..."

VA?


Nej, det var inte korrekt, då det korrekta citatet är en metafor riktat mot raceingen. Metaforen visar att man måste se och uppleva misstag för att lära sig, i race (och andra mer pressade)-sammanhang så innebär det i regel att man pressar en situation längre än man reellt hanterar. I race = klotning, i trafik = grov osäkerhet - misstag - olycka.

Tänk om, tänk rätt...

Tyvärr är det ju sant.. Man lär sej inget av att göra rätt.. Man lär sej av sina misstag, gör om, gör rätt.
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
B-kort sedan 1994, tror jag hunnit med ca: 20-25.000 mil
A-kort sedan 2003, ca: 2000 mil med tung hoj, 2-3000 mil med 125:a


1 vurpa med 125:a (smällde in i parkerad bil, klantigt & mitt fel)
1 vurpa med R6:an (dikeskörning med sjukhusvistelse)
3 avåkningar med bil (vintertid, inga större skador)
 

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Dawg skrev:
"...eftersom innebörden de både citaten..."

VA?


Nej, det var inte korrekt, då det korrekta citatet är en metafor riktat mot raceingen. Metaforen visar att man måste se och uppleva misstag för att lära sig, i race (och andra mer pressade)-sammanhang så innebär det i regel att man pressar en situation längre än man reellt hanterar. I race = klotning, i trafik = grov osäkerhet - misstag - olycka.

Tänk om, tänk rätt...
Jag förstår vad du menar, men det var inte lätt att utläsa ur det du skrivit så som du avgränsat satserna.

Visst lär man sig mycket av "Oh Shit"-situationerna, men olyckor är jag tveksam till. Risken är att feghet med ökande osäkerhet förlänger uppbyggandet av trafikvana.
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
körde väl moppe några 100 mil
kört bil kanske 1000 mil
mc knappt 3000 mil
lastbil 10000 mil löst räknat
 

Magz

Realist, javisst!
Gick med
13 Feb 2005
Ort
Sthlm
Hoj
snart =)
Varför jag kört så lite? Tog kortet för snart 2 år sen och har bara hunnit med 2 säsonger. Det jag mest undrar över är om 25kw verkligen är den pinan som många på sh har fått det att låta som. Runt 1700mil har jag hunnit med men jag hoppas att det blir mycket mer i sommar då jag har planerat att pendla ner till spanien på hoj men några polare. (Någon lite äldre 600cc ska köpas under våren)
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
RedBaron skrev:
Jag förstår vad du menar, men det var inte lätt att utläsa ur det du skrivit så som du avgränsat satserna.

Visst lär man sig mycket av "Oh Shit"-situationerna, men olyckor är jag tveksam till. Risken är att feghet med ökande osäkerhet förlänger uppbyggandet av trafikvana.


Word

Jag har faktiskt skonats från trafikolyckor, men haft desto fler "Oh shit" (bra uttryckt). Sen tar det en del om man torskar polare pga idioti!

Om man blir sämre pga osäkerhet efter en krash vet jag inte. De gånger jag tagit time out pga :kryckor :nurse så har jag faktiskt bara kommit tillbaka laddat och arg för förlorad bantid. Men det ligger en skillnad i att man i trafiken måste lita på andra, och tillit är kanske svårare att återbygga än självförtroende!
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
sandstream skrev:
Man borde vara tvingad att ha bilkort i minst 5 år innan man får köra sporthoj.

Tycker det är synd att stirra sig blind på åren... kör man bara några ggr / år så hjälper ju inte det jämfört med nån som kör 4k + mil / år! Däremot håller jag garanterat med om att 5 - 10k mil i bil gör väldigt gott samt att ha uppnått viss ålder!
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jag körde över 1000mil redan första året med A1. Sedan har det rullat på med 4-5000mil bil per år men mindre med mc. Kanske 500-1000mil/år på hoj. Minst 90% av detta är inom tätort.

Men fortfarande känner jag att jag lär mig en hel del och kommer till nya insikter. Och man upphör aldrig att förvånas över de dumheter som en del lyckas med.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top