Trafikverket: Omkomna i trafiken 2023

Dr. H

Sporthojsnörd
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Västerås
Hoj
GSXR 1000 K8
Det är ju hela problemet. Eftersom det aldrig kommer bli noll döda i trafiken så har Trafikverket ordnat jobb åt sig själva till "den yttersta dagen". Felet är att man lurat Sveriges riksdag att rösta igen om denna "lag", som ger en "in blanco"-check till Trafikverket att utforma och anta regler och lagar som tvingar medborgarna till i princip vad som helst för att få ned olyckstalen.
Vad får varje sparat liv kosta i pengar, övervakning, och inte minst: åtgärder som mest av allt syftar till att göra ägande och brukande av fordon dyrt, besvärligt och obehagligt. Det ska inte längre vara trevligt att ta en biltur, utan det ska var fyllt av övervakning, obehag, kostnader, böter och straff. Anar man Miljöpartiets Daniel Helldén i kulisserna..?
Well, det är snudd på en principiell/filosofisk fråga som vi som samhälle behöver ta ställning till. I samma analogi borde vi kanske begränsa vården vissa grupper får eftersom man kan tänka sig att de ändå kommer dö inom en snar framtid?

Du har inga problem att köra din bil och ta en trevlig tur, majoriteten av åtgärderna är ju inte direkt så de påverkar "Normala" trafikanter nämnvärt. Om du håller laglig hastighet så kommer inte en fartkamera påverka dig. Kör ju själv fort både i bil och på hoj och det är ju vi som håller till i denna gruppen som mest besväras av kamerorna. Men är man helt ärlig mot sig själv så är ju dessa åtgärder i grunden av välmening, vi ska inte behöva dö, än mindre av andra trafikanters brister. Att hålla dödlighet på låg nivå ska eftersträvas, men själva tanken att ingen ska dö i trafiken är orimlig.
När det gäller kostnaden för privat ägande kan vi bara tacka de jävla självlimmande idioterna som lyckas få röster genom i riksdagen...
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Well, det är snudd på en principiell/filosofisk fråga som vi som samhälle behöver ta ställning till. I samma analogi borde vi kanske begränsa vården vissa grupper får eftersom man kan tänka sig att de ändå kommer dö inom en snar framtid?

Du har inga problem att köra din bil och ta en trevlig tur, majoriteten av åtgärderna är ju inte direkt så de påverkar "Normala" trafikanter nämnvärt. Om du håller laglig hastighet så kommer inte en fartkamera påverka dig. Kör ju själv fort både i bil och på hoj och det är ju vi som håller till i denna gruppen som mest besväras av kamerorna. Men är man helt ärlig mot sig själv så är ju dessa åtgärder i grunden av välmening, vi ska inte behöva dö, än mindre av andra trafikanters brister. Att hålla dödlighet på låg nivå ska eftersträvas, men själva tanken att ingen ska dö i trafiken är orimlig.
När det gäller kostnaden för privat ägande kan vi bara tacka de jävla självlimmande idioterna som lyckas få röster genom i riksdagen...
Vem tror på allvar att Trafikverket sitter och bekymrar sig om välbefinnandet hos oss trafikanter? Stiftar lagar för att värna om vår hälsa? Den bittra sanningen är att all mänsklig aktivitet också för med sig risker. Oavsett om vi tar en tur med bilen, går en promenad, åker skidor eller skottar taket så kommer några av oss dö. Man kan sätta i halsen och dö, man kan ramla nedför en stege, man kan få en stroke framför tv:n. Om vi ska värja oss mot alla faror i tillvaron kommer livet bli så oändligt trist och omgärdat av säkerhetsregler att vi kommer gå och hänga oss på vinden av pur leda. Låt oss istället leva våra liv, med de risker som det innebär. Låt oss slippa Trafikverkets omsorger om oss, och låt oss ibland ta en tur med bilen utan att nervöst behöva kontrollera hastighetsmätaren för att inte få en böteslapp som dränerar semesterkassan, bara för att vi har den mänskliga defekten att kunna fela ibland. Jag är inte perfekt, jag kan missa att kontrollera hastigheten ibland. Jag erkänner.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Men ett stort fel i hela deras säkerhetsiver är att hastigheterna sätts så förbannat lågt. Snart åker vi alla i en epa-traktor.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Någon som vet hur många som drunknade 2023?
Samt hur många svenskar som gick bort i Thailand?
För att sätta motorcykelkörningen i perspektiv.
Ungefär så. "Spara 7 liv om året". Förbjud istället tobaksrökning så spar man 700 liv om året. Eller kanske 7000 liv. Men det fixar ju inga nya jobb åt Trafiksäkerhetsverks personal...
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Statistik för man för att man vill påvisa något.

Det är skitfarligt att köra långsamt, alla av dom där körde under 290km/h

Badbyxor och flipflops skyddar mot MC olyckor, inte en enda av dom omkomna hade det.

Exakt hälften av dom omkomna hade ätit tomat innan dom omkom, är det farligare att ha ätit tomat, eller är det farligare att låta bli?
Vi måste tillsätta en utredning!
Those who confuse correlation with causation will all die.
 

Dr. H

Sporthojsnörd
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Västerås
Hoj
GSXR 1000 K8
Vem tror på allvar att Trafikverket sitter och bekymrar sig om välbefinnandet hos oss trafikanter? Stiftar lagar för att värna om vår hälsa? Den bittra sanningen är att all mänsklig aktivitet också för med sig risker. Oavsett om vi tar en tur med bilen, går en promenad, åker skidor eller skottar taket så kommer några av oss dö. Man kan sätta i halsen och dö, man kan ramla nedför en stege, man kan få en stroke framför tv:n. Om vi ska värja oss mot alla faror i tillvaron kommer livet bli så oändligt trist och omgärdat av säkerhetsregler att vi kommer gå och hänga oss på vinden av pur leda. Låt oss istället leva våra liv, med de risker som det innebär. Låt oss slippa Trafikverkets omsorger om oss, och låt oss ibland ta en tur med bilen utan att nervöst behöva kontrollera hastighetsmätaren för att inte få en böteslapp som dränerar semesterkassan, bara för att vi har den mänskliga defekten att kunna fela ibland. Jag är inte perfekt, jag kan missa att kontrollera hastigheten ibland. Jag erkänner.
Tänker du argumentera utifrån känslor eller fakta?
Fakta är att högre hastigheter leder till svårare skador och högre risk att dö i en kollision.
Sen att din känsla om att kunna ta en söndagstur och gasa på lite extra det köper jag, men det betyder inte att reglerna är till för att jävlas med dig. Finns fler saker som görs för att minska dödligheten, förutom fartkameror, som kostar samhället men som inte drar in någon inkomst.Så att man gör detta för att njuta av dina semesterpengar stämmer heller inte...
 

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Degeberga
Hoj
2009 BMW F800R
Tänker du argumentera utifrån känslor eller fakta?
Fakta är att högre hastigheter leder till svårare skador och högre risk att dö i en kollision.
Sen att din känsla om att kunna ta en söndagstur och gasa på lite extra det köper jag, men det betyder inte att reglerna är till för att jävlas med dig. Finns fler saker som görs för att minska dödligheten, förutom fartkameror, som kostar samhället men som inte drar in någon inkomst.Så att man gör detta för att njuta av dina semesterpengar stämmer heller inte...
Fakta är att om du kör in i ett hinder blir det större skada ju fortare du har kört, det är helt rätt. Däremot är det i verkligheten så mycket annat som spelar roll, dvs om du råkar träffa ett hinder eller inte. Träffar du inget kan du kasa i 200 km/h utan att det händer något, eller kör du ihjäl dig i 30 om du har otur att träffa något.

För säkerheten i trafiken är det viktigare att göra vägarna säkra om man inte ska ha några allvarliga olyckor. Tex plocka bort en del av de farliga osthyvlarna (vajerräcke), för de är livsfarliga för oss motorcyklister och gör mer skada än nytta.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Statistik kan man leka med landa i resultat som inte nödvändigtvis behöver vara sant....
men allvarliga skador som konsumerar stor del vård går att få pris på. Den siffran är egentligen minst lika viktigt när man gör kalkyler kring diverse satsningar.

Med det sagt: 0-visionen är spel för gallerian om man tar alla faktorer i beaktande.

Noll vision kräver Noll döda och Noll allvarligt skadade med 10% bestående invaliditet. Om sedan skadekostnaderna ökar enormt eller går ner har inte med Noll Vision att göra...
Spel för gallerierna...

Antagligen. Nollvisionen innebär 0km/tim. Ett fordon i rörelse innebär risker.
I trafiken men halkolyckor på isiga trottoarer? Kostar pengar men finns det statistik hur många som dör?

Varje år faller fler än 100 000 personer, 65 år och äldre, så illa att de behöver besöka specialistvården och cirka 70 000 behöver läggas in på sjukhus. Cirka 1 000 äldre personer dör. Med förebyggande insatser kan många fallolyckor förhindras.


Tänker du argumentera utifrån känslor eller fakta?
Fakta är att högre hastigheter leder till svårare skador och högre risk att dö i en kollision.
Sen att din känsla om att kunna ta en söndagstur och gasa på lite extra det köper jag, men det betyder inte att reglerna är till för att jävlas med dig. Finns fler saker som görs för att minska dödligheten, förutom fartkameror, som kostar samhället men som inte drar in någon inkomst. Så att man gör detta för att njuta av dina semesterpengar stämmer heller inte...

Att högre hastighet innebär högre skaderisk stämmer för bilister. :fakta
Men för oss i sadeln är det slumpen. Räcken och annat som är ivägen kan döda oss medans förlåtande avåkningsområden kan rädda oss.
Men vi som var med när Noll Vision lämnade Tragikvärket kommer ihåg att det innebar att motorcyklar måste förbjudas. Så vem är förvånad. Hastighet, hastighet och åter hastighet...
 

Tadao Baba

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Dec 2022
Hoj
-16 Aprilia Tuono V4 Factory -92 Honda CBR900RRN -96 Ducati 916 Biposto -97 Honda Castrol Team Supersport
Jag blir ganska trött på att samhället blir mer och mer kontrollerande och övervakande!
Och vi vet alla vem det kommer påverka, jo oss vanliga hederliga människor.

Varför tar man aldrig tag i vad som är problemet?
Så jävla typiskt här i Sverige att man tar den enkla vägen genom att förbjuda mer för den skötsamma, medans ”problemet” förblir oförändrat.

Gör det nästan omöjligt att köra ett fordon om man är påverkad! Alkolås?!

Laga vägar som är dåliga istället för att säga till folk att köra långsammare!

Enligt Vägverket så kör 14.400 personer påverkade DAGLIGEN, varför går man inte hårdare åt detta problemet? Man kanske ska börja där istället.

Men i vanlig ordning så är det normala människor som får bära ansvar, men pantade människor fortsätter som vanligt.

Men sen krävs det också en viss intelligens för att förstå att man inte är intelligent.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det här påminner ju lite om häxprocesserna i Sverige under främst 1600-talet, fanatism som ledde till galenskaper, tills man en dag blev ifrågasatt och samhället kollektivt vaknade upp.

Hastighet har blivit en religiös tvångstanke, det är mer ok att partyknarka och göda kriminella nätverk än att momsa lite på motorvägen. Och att folk dessutom verkar tycka om att bli övervakade, monitorerade och följda gör inte saken bättre. Vem ska få oss att vakna? När kommer det en Luther och spikar upp teser på Tragikvärkets dörr för att få oss ur det här?

Nu säger jag inte att fri fart är lösningen, men det måste finnas en gyllene medelväg, och det är inte det sluttande plan vi befinner oss på nu.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Tänker du argumentera utifrån känslor eller fakta? Fakta är att högre hastigheter leder till svårare skador och högre risk att dö i en kollision.

Eller så argumenterar vi utifrån den enklaste formen av grundläggande fysik,

Om jag befinner mig på vägen så kort tid som möjligt så minskar risken för en olycka. Låg hastighet ger lång tid på vägen. Hög hastighet ger kort tid på vägen. Ljusets hastighet ger noll tid på vägen. Överljushastighet ger negativ tid på vägen och leder således till föryngring.

För mig anledning nog att alltid hålla järnet.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Det här påminner ju lite om häxprocesserna i Sverige under främst 1600-talet, fanatism som ledde till galenskaper, tills man en dag blev ifrågasatt och samhället kollektivt vaknade upp.

Hastighet har blivit en religiös tvångstanke, det är mer ok att partyknarka och göda kriminella nätverk än att momsa lite på motorvägen. Och att folk dessutom verkar tycka om att bli övervakade, monitorerade och följda gör inte saken bättre. Vem ska få oss att vakna? När kommer det en Luther och spikar upp teser på Tragikvärkets dörr för att få oss ur det här?

Nu säger jag inte att fri fart är lösningen, men det måste finnas en gyllene medelväg, och det är inte det sluttande plan vi befinner oss på nu.
Sveriges befolkning verkar inte varken förstå eller värdesätta verklig frihet. De tror att det är något staten godtyckligt bestämmer över och delar ut till människor om man uppfyller kraven, och man finner sig i det.

Det diskuteras aldrig vad värdet är av att fritt kunna bestämma över sitt liv och de beslut man fattar (inom rimliga gränser) utan det är alltid utilitaristiska resonemang där man räknar på kollektiv nytta. Ingen kan förstås argumentera emot nyttan av 7 sparade människoliv som då betraktas som ovärderliga eller iaf mångmiljonbelopp översatt i pengar. Men när det omvända gäller och staten gör något fel som tar människors liv visar det sig bara vara värt 30 000 i skadestånd.

Hela diskussionen blir pervers ur moraliskt perspektiv.

Vi skulle behöva bjuda in Milei för en föreläsning/uppsträckning.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Tänker du argumentera utifrån känslor eller fakta?
Fakta är att högre hastigheter leder till svårare skador och högre risk att dö i en kollision.
Sen att din känsla om att kunna ta en söndagstur och gasa på lite extra det köper jag, men det betyder inte att reglerna är till för att jävlas med dig. Finns fler saker som görs för att minska dödligheten, förutom fartkameror, som kostar samhället men som inte drar in någon inkomst.Så att man gör detta för att njuta av dina semesterpengar stämmer heller inte...
Med det argumentet finns det ingen bortre gräns för sänkta hastigheter och ökad övervakning. Om varje ny kontrollfunktion och varje sänkt hastighet kan spara ett liv till, vad innebär det i slutänden?
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Jag blir ganska trött på att samhället blir mer och mer kontrollerande och övervakande!
Och vi vet alla vem det kommer påverka, jo oss vanliga hederliga människor.

Varför tar man aldrig tag i vad som är problemet?
Så jävla typiskt här i Sverige att man tar den enkla vägen genom att förbjuda mer för den skötsamma, medans ”problemet” förblir oförändrat.

Gör det nästan omöjligt att köra ett fordon om man är påverkad! Alkolås?!

Laga vägar som är dåliga istället för att säga till folk att köra långsammare!

Enligt Vägverket så kör 14.400 personer påverkade DAGLIGEN, varför går man inte hårdare åt detta problemet? Man kanske ska börja där istället.

Men i vanlig ordning så är det normala människor som får bära ansvar, men pantade människor fortsätter som vanligt.

Men sen krävs det också en viss intelligens för att förstå att man inte är intelligent.
Tunga lastbilar är inblandade i 20% av alla dödsolyckor i trafiken, vad gör Trafikverket åt det? Det är 100 döda om året. Alkohol orsakar 25% av alla dödsolyckor i trafiken, vad gör Trafikverket åt det?
Allt handlar om fartkameror och övervakning, tyvärr...
 

Dr. H

Sporthojsnörd
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Västerås
Hoj
GSXR 1000 K8
Fakta är att om du kör in i ett hinder blir det större skada ju fortare du har kört, det är helt rätt. Däremot är det i verkligheten så mycket annat som spelar roll, dvs om du råkar träffa ett hinder eller inte. Träffar du inget kan du kasa i 200 km/h utan att det händer något, eller kör du ihjäl dig i 30 om du har otur att träffa något.

För säkerheten i trafiken är det viktigare att göra vägarna säkra om man inte ska ha några allvarliga olyckor. Tex plocka bort en del av de farliga osthyvlarna (vajerräcke), för de är livsfarliga för oss motorcyklister och gör mer skada än nytta.
Det är helt korrekt och det skrev jag även i första inlägget, dvs problemet har inte bara en orsak, och inte heller bara en lösning.

Men finns det några siffror på hur farliga dessa vajerräcken egentligen har varit för oss mc-åkare?
 

Dr. H

Sporthojsnörd
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Västerås
Hoj
GSXR 1000 K8
Noll vision kräver Noll döda och Noll allvarligt skadade med 10% bestående invaliditet. Om sedan skadekostnaderna ökar enormt eller går ner har inte med Noll Vision att göra...
Spel för gallerierna...


I trafiken men halkolyckor på isiga trottoarer? Kostar pengar men finns det statistik hur många som dör?

Varje år faller fler än 100 000 personer, 65 år och äldre, så illa att de behöver besöka specialistvården och cirka 70 000 behöver läggas in på sjukhus. Cirka 1 000 äldre personer dör. Med förebyggande insatser kan många fallolyckor förhindras.




Att högre hastighet innebär högre skaderisk stämmer för bilister. :fakta
Men för oss i sadeln är det slumpen. Räcken och annat som är ivägen kan döda oss medans förlåtande avåkningsområden kan rädda oss.
Men vi som var med när Noll Vision lämnade Tragikvärket kommer ihåg att det innebar att motorcyklar måste förbjudas. Så vem är förvånad. Hastighet, hastighet och åter hastighet...
Du skriver att Nollvision ine bara syftar på död, utan färre skadade med 10% invaliditet. Dvs sista syftar ju på just vårdkonsumerande individer som också ska minskas? Eller vad exakt menar du här?

Yes box, slumpen avgör rätt mycket även för bilister, men chansen ökar för överlevnad om man försöker hindra att trafik från mötande körfält kommer på din sida, bra väglag, hastighet, inga grävlingar på vägen etc. Man kan bara försöka minska oddsen, men den kommer aldrig ner på noll, därav min kommentar om att nollvision bara är spel för gallerior. Det betyder dock inte att allt trafikverket gör enligt mig är skit, bara till för att jävlas med söndagsbilister etc, man måste ju vara lite neutral och inse att vissa saker faktiskt har haft en inverkan på ett positivt sätt.
 
Nyheter
Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Top