Trafikverket vill sänka hastigheterna ytterligare på våra vägar...

SubSub

Medlem
Gick med
19 Aug 2013
Ort
Stockholm
Hoj
-?-
Nej, det är inte en sorts sanning, det är sanningen... precis så som jag skrev den, att om man sänker från 90 till 80 km/h så förlorar man 1 mil per timme. Något annat har jag inte skrivit eller påstått.

Du verkar prioritera tid framför säkerhet så jag är bara glad att man sänker hastigheten för då kommer du och andra likt dig att ligga kvar på den hastighet ni säkerligen kör med i dag och då blir det lättare för er att bli av med körkortet. Bara vinst för oss andra som prioriterar liv framför att komma hem lite tidigare.



7bb0fbf8ff444ac039ed7ae0f62107bc.jpg


Think slow, drive slow...
 

Pazuzu

Captain Howdy
Gick med
18 Mar 2014
Ort
Örebro
Hoj
KTM
Det torde vara uppenbart för de flesta - av rent logiska skäl - att "hastighetssänkning" inte är svar på frågan om trafiksäkerhet.

Hastighet har en mycket stor inverkan på hur allvarlig en olycka blir.... om vi nu ska diskutera logik.

Du förenklar resonemanget. I teorin har du rätt men verkligheten ser annorulnda ut. Alla vet att om fordon färdas i tex 1 km/h så dör nog näppeligen många alls. Men för att samhället ska fungera behövs en avvägning mellan fart och säkerhet. Var och en har peronliga preferenser här, tex jag kan tycka att nattetid en skön sommardag(natt) på E4 norr om Jönköping borde det gå att brassa på i 150/160 medan det oftare borde vara lägre fart vid vissa husansamlingar än idag. Men det är jag.

För övrigt så verkar du även hamna i "tjafs" i den andra tråden som du också gör inlägg i. i Funbike tråden. Det påminner om historien med norrmannen på motorvägen som hör på radio att det är en idiot som åker åt fel håll på motorvägen. "En. Det är ju flera hundre." Därmed inte sagt att du är en idiot, men möjligen kanske det finns nåt att lära av hur andra reagerar på det du skriver.

Med det sagt önskar jag alla en god helg, med mycket mc-åkande var ni än befinner er:)

Förenklar ingenting. Forskning visar att 80 km/h är bättre än 90 km/h ur säkerhetsaspekt och eftersom det bara handlar om 1 mil/tim för individen så är det viktigare än att komma fram lite snabbare.

Detta är ett diskussionsforum och på ett diskussionsforum så diskuterar man. Något intressant måste jag ju skriva med tanke på att du uppenbarligen går igenom mina tidigare inlägg och tar dig tid att skriva.

Sedan ditt försök att maskera att du indirekt kallar mig idiot... misslyckat.

Som jag skrev tidigare. Varför sitta och gnälla på nätet där ingen bryr sig? Om du vill ändra på reglerna så hör av dig till rätt personer och gnäll, men jag kan lova att dessa personer bryr sig än mindre än jag.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Räknar man ut antal mil som körs per år i Sverige och gör om det till tid för att tillsist lägga på 10% blir det myyyycket tid.
(Förlåt för en heeeeemskt lång meningen. :) )
Om man sedan lägger på priset 10kr/timme så blir det myyyycket pengar.
Kör själv ca 4000 mil per år i tjänsten.
Tar 10 mil en timme blir det 40*695 = 27800 i ökade kostnader för mina kunder.
Visste jag att den pengen räddade ett enda liv skulle jag betala d1ReCT, men jag är inte så säker.
Jag tror ökat underhåll av våra vägar skulle rädda fler liv för tillfället.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Om det finns forskning som visar att man klarar sig bättre i en krock vid 80 km/h än 90 km/h så är valet inte speciellt svårt för oss som prioriterar säkerhet framför att komma fram lite snabbare (1 mil per timme).

Självklart kan man inte sänka hastigheten hur lågt som helst för då skulle landet stå still. Man har väl kommit fram till att 80 km/h är den hastighet som fungerar bäst för dessa 400+ mil väg det gäller.

Menlöst att sitta och gnälla på forum över hur fel alla har för det är ingen som lyssnar. Agera istället.



Du försökte agera viktig, fick ett motargument som du inte kunde argumentera emot eftersom jag hade rätt så då väljer du att svara så som du gör. Bra, då slösar vi inte mer tid på dig då.

Tycker snarare herrn själv är en viktigpetter som verkar tro allt överheten trycker i dig.

Har du sett filmsnutten härom månaden där en motorcyklist under en karneval ramlar in under en lastbil och blir ihjälkörd i krypfart. Det finns uppenbarligen inga hastigheter som är helt säkra.
 

Pazuzu

Captain Howdy
Gick med
18 Mar 2014
Ort
Örebro
Hoj
KTM
Räknar man ut antal mil som körs per år i Sverige och gör om det till tid för att tillsist lägga på 10% blir det myyyycket tid.
(Förlåt för en heeeeemskt lång meningen. :) )
Om man sedan lägger på priset 10kr/timme så blir det myyyycket pengar.
Kör själv ca 4000 mil per år i tjänsten.
Tar 10 mil en timme blir det 40*695 = 27800 i ökade kostnader för mina kunder.
Visste jag att den pengen räddade ett enda liv skulle jag betala d1ReCT, men jag är inte så säker.
Jag tror ökat underhåll av våra vägar skulle rädda fler liv för tillfället.

Bara att betala direkt då för forskningen säger ju att det räddar liv.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Du hänvisar hela tiden till forskningen. Kan du hänvisa till den forskningen, finns den på nätet? Om den inte finns, kan du hänvisa till vad den heter så att man kanske kan ta del av den?
 

Pazuzu

Captain Howdy
Gick med
18 Mar 2014
Ort
Örebro
Hoj
KTM
Du hänvisar hela tiden till forskningen. Kan du hänvisa till den forskningen, finns den på nätet? Om den inte finns, kan du hänvisa till vad den heter så att man kanske kan ta del av den?

Fungerar inte att länka via telefonen så jag drar några ref ur texten:

"Resultaten visar att på landsvägar som fått sänkt hastighetsgräns från 90 till 80 km/tim har antalet dödade minskat med cirka 14 per år."

"För 2+1-vägar med sänkt hastighetsgräns från 110 till 100 km/tim har personskadeolyckorna minskat med cirka 10 per år och de svårt skadade minskat med cirka 16 personer per år."

"För 2+1-vägar med höjd hastighetsgräns från 90 till 100 km/tim ökade antalet personskadeolyckor med cirka 19 per år."
 

Bansaie

Fegis
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Falun
Hoj
Scrambler 1200 XE -19, Yamaha FZ6 N -06

Smagatusk

Guest
Största problemet är att nästan ingen håller avstånd vilket gör att hastigheten sjunker eftersom alla måste sitta och gasa och bromsa hela tiden. Om man istället höll lite längre avstånd så att det hela tiden finns plats för bilar att byta filer så skulle det bli ett mycket bättre flöde och hastigheten öka i storstads-trafiken!!

Har missat denna tråden så sorry för lite sen citering, men:

När bilar ligger för nära varandra på exempelvis en motorväg räcker det med att en bara tänder bromsenljusen för att nästa ska panik bromsa ner till 10 km/h under skyltad hastighet, nästa bromsar ner ytterligare 10 osv osv.

Kom att tänka på denna som illustrerar det perfekt.

https://www.youtube.com/watch?v=7wm-pZp_mi0
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati

Jimmy

Guest
Har missat denna tråden så sorry för lite sen citering, men:

När bilar ligger för nära varandra på exempelvis en motorväg räcker det med att en bara tänder bromsenljusen för att nästa ska panik bromsa ner till 10 km/h under skyltad hastighet, nästa bromsar ner ytterligare 10 osv osv
Kom att tänka på denna som illustrerar det perfekt.

https://www.youtube.com/watch?v=7wm-pZp_mi0

Avstånd till framförvarande ger akutmarginal, uppsikt långt fram ger planeringsmöjligheter. Vilket videon visade alldeles utmärkt genom sitt helikopterperspektiv!:tummenupp
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
En bekant har kört om en lastbil som körde prick 80 på E4an. Det var försöksbil från Scania, troligen en test av självkörande bilar......
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Kollade bakåt i tiden lite:

SMC var inte nådiga i sin kritik av hanteringen:

Tyvärr var det ingen större idé att svara på Trafikverkets remiss.
Redan dagen efter remisstidens utgång fick SMC nya remisser med förslag på sänkta hastighetsgränser. Trots ett massivt motstånd från SMC, andra organisationer och hela regioner som svarat verkar det som om Trafikverket inte lyssnar på medborgarna. Så här stod det nämligen i Trafikverkets förslag: ”I den första remissomgången har inga synpunkter inkommit som hindrar vårt fortsatta arbete med att ändra hastighetsgränsen på denna väg.”

SMC påtalade att detta inte stämmer med verkligheten och den textraden togs sedermera bort av Trafikverket.

http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Ingen-hansyn-till-kritik-mot-nya-hastighetsgranser/

Maktfullkomliga hastighetstalibaner.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
De kommer bara att sluta med att respekten för gränserna försvinner. Man ser redan tydliga tecken på det på vägarna.

Joo, respekten har ju eroderats sedan jag tog körkort nu. Då höll folk iaf hjälpligt hastighetsbegränsningarna. Sedan dess har fordonen blivit mer kompetenta, och hastighetsbegränsningarna lägre samt trafikpolisen i princip frånvarande.
Märks tydligt här i trakterna att folk fullkomligt skiter i hastighetsbegränsningen i större och större utsträckning. Standardhastigheten på E18 har gått upp til 20+, när jag började pendla på den för några år sedan så var det ett fåtal som låg i högre hastigheter än vad som stod på skyltarna, och polisen körde skytteltrafik med omärkta bilar för att plocka fortkörare. Man såg dem stå nånstans längs sträckan nästan varje dag. I sommar har jag inte sett ett enda blåljus och, hastigheten har ökat. På småvägarna håller folk 100-110, oavsett om det är bebyggelse eller inte. :gnissla
De enda som faktiskt kör som folk förbi vårt hus är hojåkarna. :brynad
 

MrMask

Ny medlem
Gick med
1 May 2014
Ort
Broddbo
Hoj
Kawasaki z800 -14
Vägverket håller på att dra in vägen vid min arbete och på gamla sträckningen var de 90 och nu med en helt ny väg så blir det 80 jävligt logistik


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

sulman

Fullt ös inget tjaffs!
Gick med
28 Jul 2013
Ort
Jönköping
Hoj
Blåvit oljekyld +några till
Nu såhär när vintern börjar komma i landet kan vore nog det bästa att inte ploga vägarna. Efter första snöfallet var det mycket snö på vägarna. Tog en kvart att ta sig till jobbet, tar vanligtvis ca 5 min. Det gick alltså lååångsamt, inte bara för mig, alla andra som inte bytt till vinterdäck än körde också som kärringar. Såg ett par lastbilar och nån personbil i diket.

Men det viktiga var ju att ingen dog och att det tog en jävla tid att ta sig nånstans. Och tänk vad mycket pengar man kan spara! Killen som har plogjouren är säkert svindyr.

Föreställer mig att det är så trafikverket tänker... Okej, kanske inte riktigt. Men nästan.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Folk som inte kan respektera andra människors brådska är rövhål, så är det bara.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top