Trans Asia -06

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Åh fy fan vad avis jag blir. Gjorde en Stockholm - Tanzania tripp med Land-Rover för (herrej-vlar vad tiden går...) 15 år sen. Enda sponset var lite torrskaffning från det militära, saftsoppa är gott :tummenupp

Var nog det bästa jag gjort i livet, och skulle gärna göra om något liknande igen... Lycka till, och njut av bara f-n!!! Kom ihåg att de j-vligaste stunderna under resan är de som man i efterhand kommer ihåg, och som alltid alltid ältas oavsett sällskap ;)

Det jag känner saknas är detaljinfo om resan, dvs hur ser er planering ut? Hur lång tid räknar ni med, delmål osv. Annars snygg plats!!
 
Last edited:

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
Starstriker skrev:
Mja, jag har sett deras film (Long way round). Mycket bra film för övrigt, rekommenderar den.

Valet av KTM föll sig ganska naturligt eftersom den hojjen är enklare att skruva på om (=när) något strular. Inte så mycket elektronik där. Själv kan jag INGET om hoj-mek, så jag är glad att några av gubbarna kan sånt där på sina fem fingrar.


Efter att ha sett filmen (Long Way Round) så måste jag nog påstå att jag tror KTM'en blir enklare att hantera, den väger förhoppningsvis mindre :)

(EDIT)...men det beror ju på hur mycket man lastar förstås... (/EDIT)
 
Last edited:

Spinky Spendrup

Fylld med messmör
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Järfälla
Hoj
En fuling
Jädrar vad coolt. Får försöka lura med någon på en sådan här resa i framtiden.

Blir det något bloggande så man kan se hur det går under själva resan?
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
HansJ skrev:
Det jag känner saknas är detaljinfo om resan, dvs hur ser er planering ut? Hur lång tid räknar ni med, delmål osv. Annars snygg plats!!

Tack, kul att du gillar den. Den gamla platsen ligger på www.longvoyage.org, och det är där den nya kommer att ligga så fort allt är klart. På den befintliga platsen (den "gamla") finns lite mer info om resan som jag inte hunnit föra över än. Som du ser är det mesta av textmaterialet hämtat direkt från den "gamla" platsen.

Det mesta av det materialet betr rutt och delmål finns redan, dock ej i "web-format". Skall även fylla på med kompletta utrustningslistor etc etc vad det lider. Kommer även skriva en hel del om förarbetet (visum, planering osv). Hinner inte göra allt på en gång. Just nu vill jag bara få upp den nya platsen så fort som möjligt och sen fylla på med mer info efterhand.

Pejo skrev:
Efter att ha sett filmen (Long Way Round) så måste jag nog påstå att jag tror KTM'en blir enklare att hantera, den väger förhoppningsvis mindre :)

(EDIT)...men det beror ju på hur mycket man lastar förstås... (/EDIT)

Haha. Jo du, vi har konstaterat att de där killarna hade lastat på tok för mycket. Vi ska försöka (obs) att hålla packningen till ett minimum. Iom att vi är ganska många så kan vi ju sprida packningen mellan oss (kokutrustning etc). Att vi dessutom har fyra rejäla bilar som understöd gör ju saken lite enklare. Det är mycket som ska med.... reservdelar, däck, verktyg mat osv osv.

Spinky Spendrup skrev:
Jädrar vad coolt. Får försöka lura med någon på en sådan här resa i framtiden.

Blir det något bloggande så man kan se hur det går under själva resan?

Yeppers. Knappen som heter "The News" kommer att byta namn till "The Log" så fort vi ger oss iväg ut, sedan kommer vi uppdatera sajten via satellitlänk (om vi inte får vägarna förbi nåt internetcafe förståss :))

Allt kommer att skrivas ner och ges ut i bokform när vi kommer hem. Vi funderar även lite på att göra en dokumentärfilm av det hela, men är inte säkra på att vi vill det. Dels kommer det kräva mer av oss, och dels blir vi i så fall tvungna att ta med oss en filmare. Vi får se.
 
Last edited:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Vi har förresten en liten monter på MC-mässan i Gbg. Jag kommer stå där from imorrn lördag. Kom gärna förbi och snacka lite!
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Starstriker skrev:
Vi har förresten en liten monter på MC-mässan i Gbg. Jag kommer stå där from imorrn lördag. Kom gärna förbi och snacka lite!


Jag kommer förbi dewd. Är det du som är på din avatar, så man vet? :)
 

Mulles

MedLem
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Halland / Göteborg
Hoj
F.d STK 600 åkare-numera hojlös
Riktigt fränt...jag är liiite avundsjuk faktiskt. Bara att få göra en sån lång resa med dessa hojlegendarer är ju helt enastående.
Grattis till chansen även om du har arbetat för den en hel del själv.
 

Phasma

Ny medlem
Gick med
30 May 2005
Ort
Sverige
Hoj
Flera....
Tänkte bara gratulera....

...till din chans att förverkliga dina visioner/drömmar/planer... :tummenupp .. Underbart!!

Skulle det bli en plats över så...tja....du vet var du hittar mig!! :)

(allvarligt.....!!)

Någon här på forumet som har liknande projekt i planeringsstadiet?

/S#3
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Mulles skrev:
Riktigt fränt...jag är liiite avundsjuk faktiskt. Bara att få göra en sån lång resa med dessa hojlegendarer är ju helt enastående.
Grattis till chansen även om du har arbetat för den en hel del själv.

Haha, jo du, de där gubbarna är ena riktiga orginal. Tycker det är riktigt tufft av dom att sticka ut på en sån här resa i den åldern. HAr svårt att se mig själv sova i tält ens en enda natt när jag är 70+

Nåväl, jag står inför mina egna utmaningar, gröngöling på hoj som jag är.
Antar att det bara är att bita ihop och vrida på rullen :yoparty
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Otrolig resa! Imponerande med folk som faktiskt genomför sånt man drömmer om.

Det jag vill se på sidan sen är bilder, bilder och åter bilder från resan. Massor av foton helt enkelt. Massiv text är jobbig, en bild säger mer en tusen ord. Film vore ju förstås också kul!
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
RoLLER skrev:
Otrolig resa! Imponerande med folk som faktiskt genomför sånt man drömmer om.

Det jag vill se på sidan sen är bilder, bilder och åter bilder från resan. Massor av foton helt enkelt. Massiv text är jobbig, en bild säger mer en tusen ord. Film vore ju förstås också kul!

Det kommer! Vi måste komma iväg först :)
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Starstriker skrev:
Det kommer! Vi måste komma iväg först :)

app app sluta med den attityden vi vill ju se bilder!!! :hihi

Nä men allvarligt!! grymt imponerande projekt!! ser verkligen fram emot att få se fortkommande info.. Lycka till!!
 

dsoders2

kronisk
Gick med
12 Apr 2005
Ort
GBG
Hoj
zx9r-01
Ingen som sett documentären om killarna som gjorde samma resa fast på 40-50 talet?
när dom lappar ihop hojarna med ståltråd och pinnar

P.S kör ni längs transsiberiska järnvägen? d.s
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
dsoders2 skrev:
Ingen som sett documentären om killarna som gjorde samma resa fast på 40-50 talet?
när dom lappar ihop hojarna med ståltråd och pinnar

Det var väl i princip vad McGregor och gänget gjorde under sin tripp (Long way round).

Vi kör ju KTM, så vi hoppas slippa lappa ihop grejjerna :)

Norr om Kina kommer vi att följa transsibiriska järnvägen några hundra mil.
Det blir den tristaste sträckan tror jag.

Mongoliet är det jag ser mest fram emot faktiskt. Mer eller mindre väglöst med enorma slätter där man kan köra lite som man vill. Ingen trafik att bry sig om heller..... Trafiken är f.ö den största faran tror jag. Trafikmoralen därborta är ganksa låg har jag en känsla av.......
 

Neb Jones

Forza stradale! Forza forza!
Gick med
25 Sep 2004
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki SV650s
Ballt projekt och snygg site! MEN... se över telefonnumren under Misc - Contact. Man slår ju aldrig den första nollan i riktnumret när man använder landskoden.

Förresten, vad använder du för utvecklingsverktyg för att skapa siten?
 

Zator

Jag är grinig idag...
Gick med
24 Mar 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Sprint ST -06, 2x yzf 750 r -96, en blivande stealthfighter och en skrotfighter
Så fruktansvärt grym resa. Kommer åka in som startsida så fort ni kommit iväg.

För att vara lite jäklig så lite synpunkter på sidan. Med visa sidobakgrunder så blir den yttre menytexten lite svårläst, kanske öka den vitakontrasten lite.

Och sen är det ju den vita bakgrunden/kanterna som syns vid högre upplösningar som stör, gör det svårt att koncentrera sig på texten.

Sen misstänker jag att scrollern kommer orsaka problem när mer och mer texter kommer förras in. Tar redan nu rätt lång tid att scrolla igenom sidorna.
Men det är väl sånt du redan är medveten om.

Skulle gärna se att ni genomförde planerna på dokumentärfilm, skulle bli en lysande stund i tvsoffan. Det närmaste äventyr man själv kommer.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Neb Jones skrev:
Ballt projekt och snygg site! MEN... se över telefonnumren under Misc - Contact. Man slår ju aldrig den första nollan i riktnumret när man använder landskoden.

Förresten, vad använder du för utvecklingsverktyg för att skapa siten?

Just nu är sajten hårdkodad, men den skall snart lyftas över på ett CMS.
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Starstriker skrev:
Just nu är sajten hårdkodad, men den skall snart lyftas över på ett CMS.


vart i hela helsingland var ni på mässan?! Hittade inte er ju.. :(
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Zee skrev:
vart i hela helsingland var ni på mässan?! Hittade inte er ju.. :(

Aaaah. Jag höll utkik efter SH-folk också, men jag så INGEN SH-tröja.
Vi stod borta vid ett av fiken, monter E00:32. Den låg lite avsides, borta vid någon simulator-historia där man kunde få känna på hur det är att åka/köra mc. (Fy faaaan vad jag var trött på tryck och pyset från den maskinen efter två dagar).

Vad tyckte ni om mässan generellt då?
Kul tycker jag, men väldigt mycket bönder, skinnvästar och bockskägg. Hela ovanvåningen kunde ju liknas med Kiviks marknad. Fina hojjar därnere, men efter ett tag blev det lite för mycket av det goda.

Tack och lov serverade de öl i Bikes monter. Det blev min räddningen många gånger när jag började krokna.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top