transponder 2009

Wiking

aka Pinhead
Gick med
14 Jun 2006
Hoj
-00 cbr 929 -05 cbr 600 banhoj
någon som vet om det blir gruppbeställning på transponder i år?
tittade på roadracing.se men där är beställningsformuläret kvar från förra året:mad:
kan även köpa en begagnad om någon har

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Panigale
Det är Henrik Nordengren som varje år har tagit tag i detta för att förse rr-sverige med transpondrar. Roadracing.se har varit sidan där man beställer sin transponder m.m.

Pröva att maila Henrik annars, adressen hittar du på http://www.nordgrenracing.com

Jag gissar dock att Sverige är en fis i rymden när det gäller antalet transpondrar så priset vid ett gruppköp är knappt bättre än om du beställer direkt själv just nu när frakten är gratis.
TranX260 är den som du ska ha.

/Nitrous

Wiking

aka Pinhead
Gick med
14 Jun 2006
Hoj
-00 cbr 929 -05 cbr 600 banhoj
vilken ska man ha laddbar eller fast monterad? första tanken var en fast monterad, men kan inte den paja lättare vid en vurpa, med tanke på kabeln. och den laddbara är väl lätt att glömma ladda

glenner`n

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2008
Hoj
kawasaki zx10r 05 og zx6r 09
man skal den oppladbare fordi da kan du ta den av og lade inne hjemme,eller i bilen på vei til trening hvis man har glemt og lade osv

Jocke_K

Goddag
Gick med
12 May 2007
Hoj
SV650s Cbr600rr
har man inte flera hojar som man kör med så är det ganska smidigt att ha den som drivs av hojens el. man glömmer den inte hemma, behöver inte tänka på att ladda. kablen sitter inte ivägen alls och den lär aldrig gå av heller då den sitter skyddat.

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Hoj
Hojlös
har man inte flera hojar som man kör med så är det ganska smidigt att ha den som drivs av hojens el. man glömmer den inte hemma, behöver inte tänka på att ladda. kablen sitter inte ivägen alls och den lär aldrig gå av heller då den sitter skyddat.

Japp, jag körde också på den varianten och är nöjd med det. Jag hade den under sadeln så den var så skyddad den kan bli. Aldrig någon risk att glömma den och aldrig någon risk att den är oladdad. Nackdelen skulle kunna vara att du måste ha batteriladdaren inkopplad permanent (vilket jag har ändå), för med transpondern inkopplad drar det ur på några veckor.

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Hoj
-
Japp, jag körde också på den varianten och är nöjd med det. Jag hade den under sadeln så den var så skyddad den kan bli. Aldrig någon risk att glömma den och aldrig någon risk att den är oladdad. Nackdelen skulle kunna vara att du måste ha batteriladdaren inkopplad permanent (vilket jag har ändå), för med transpondern inkopplad drar det ur på några veckor.

Eller så kopplar man inte direkt till batteriet, utan till ngn av de oanvända kontakterna (som t ex belysning) så att transpondern bara spänningssätts när tändningen är på. Behöver man inte tänka på att ladda vare sig transponder eller batteri.

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Hoj
Hojlös
Eller så kopplar man inte direkt till batteriet, utan till ngn av de oanvända kontakterna (som t ex belysning) så att transpondern bara spänningssätts när tändningen är på. Behöver man inte tänka på att ladda vare sig transponder eller batteri.

Smart! :tummenupp

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Tror faktiskt att Henrik kommer överlåta transpondrarna åt någon annan från i år. Han jobbar just nu i Tyskland så tiden och dom extra pengarna som skulle tillkomma för att skicka transpondrar därifrån finns inte just nu. Ev blir det kanske inget sånt här gruppköp längre. Men jag kan höra med honnom. Han är utan internet då han är hos sina svärföräldrar en vecka till. Men han ska över hit på onsdag tror jag så kan fråga hur det kommer funka i år. Om han vet nått.

Affe_R1

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM EXC-F 350 Sixdays, Triumph Street Triple 765 RS
Jag kör med den transpondern som tar el från hojen. (TranX260DP)
Den är inkopplad via halvljuset så den får bara ström när tändningen är på. Transpondern sitter fast på gaffelbenet med buntband och kabeln är lindad i en ring och sedan fäst i kåpstaget under instrumenteringen med buntband.

Fördelen med denna är att jag aldrig kommer glömma att ladda transpondern och det är två saker mindre att tänka på inför ett kval/race. (ladda och sätta fast den på hojen)
Nackdelen är att det är lite krångligare att skifta transpondern mellan två hojar, men ärligt talat hur ofta gör man det? Kabeldragningen blir dock lite krångligare om man inte har orginal el-stammen och inte kan ta ström från ljuskontakterna, men det borde gå att koppla in på liknade sätt ändå.. (jag har ingen erfarenhet av Kit-kabelstammarna)

En del har sagt att transpondern med kabel inte är bra för att kabeln kan gå sönder vid en marksyning, hur många har igentligen råkat ut för det och hur svårt är det att skarva den kabeln i så fall? Någon skrev att kabeln kunde vara i vägen vid meckande. Min kabel har inte varit ivägen på något sätt än så länge, men det beror ju på hur man drar den..

Varför har ingen nämt att om den varianten med batteri skulle "lossna" så kan den vara svår att hitta.. :tungan

Last edited:

Duxford

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2007
Hoj
1976 Yamaha 750
Tror faktiskt att Henrik kommer överlåta transpondrarna åt någon annan från i år. Han jobbar just nu i Tyskland så tiden och dom extra pengarna som skulle tillkomma för att skicka transpondrar därifrån finns inte just nu. Ev blir det kanske inget sånt här gruppköp längre. Men jag kan höra med honnom. Han är utan internet då han är hos sina svärföräldrar en vecka till. Men han ska över hit på onsdag tror jag så kan fråga hur det kommer funka i år. Om han vet nått.

RR sektionen har väl några kvar sen förra året som inte blev sålda.

jiim

SST600 #55
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
2x CBR600RR
när brukar de lägga upp förbeställningsformuläret då? :/

Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...