Transport av hoj på släp...

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Tänkte undersöka lite vad ni tycker om transport av hoj på släp. Hur många har transporterat hojen på släp? Gör ni det ofta? Är det ett bra och säkert sätt? Enkelt? Svårt? Hur fungerar det? Är det bra? Vad finns det för alternativ?

Vad saknar ni/tycker är största nackdelen med att transportera hojen/ar på släp?

Anledningen är den att jag ev. har lite planer på att ta fram en helt ny lastanordning för befintliga släpvagnar som underlättar och ökar säkerheten vid transport av hoj på släp.

Vilka funktioner tycker ni skulle vara användbara? Lågt pris är givetvis ett krav och anordningen ska fungera till de flesta släpkärror där själva "MC-hållaren" sätts fast i de befintliga lastöglorna.

Har för mig att jag sett en speciell MC-kärra som iofs är smart men endast kan användas för att lasta MC och inget annat? Rätta mig om jag har fel och hänvisa gärna till websidor.

/Henke

Master_

Kung
Gick med
2 Aug 2005
Hoj
Kawasaki zx9r ninja
Snid ihop en vettig ramp. och skaffa några bra spännband.. fungerar alldeles perfekt.. nakdelen är max hastigheten för släp.. ska du åka mycket så satsa på en Van eller liknade.

P@trik

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Flera
Jag har ett Erde mc släp, funkar hyffsat och visst kan man väl använda det till annat oxå med lite modifieringar.

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
P@trik skrev:
Jag har ett Erde mc släp, funkar hyffsat och visst kan man väl använda det till annat oxå med lite modifieringar.
Skulle du kunna berätta mer om släpet, eller skicka en länk? (http://www.mc2k.no/henger/henger.htm) Det är en sådan du menar?

Master_ skrev:
Snid ihop en vettig ramp. och skaffa några bra spännband.. fungerar alldeles perfekt.. nakdelen är max hastigheten för släp.. ska du åka mycket så satsa på en Van eller liknade.
Självklart är nackdelen att man endast får köra i 80 med släp.

Hur lång tid tar det ungefär att lasta/lossa hojen med spännband på släpet? Går det att göra själv?

(Jag har lastat hojar på släp förr, men tänkte som sagt få en mer generell uppfattning bland folket här för att som sagt ev. ta fram en ny anordning för snabb/säker lastning/lossning av hoj/ar)

Per Fireblade

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2005
Hoj
ingen för stunden
hållundan skrev:
Tänkte undersöka lite vad ni tycker om transport av hoj på släp. Hur många har transporterat hojen på släp? Gör ni det ofta? Är det ett bra och säkert sätt? Enkelt? Svårt? Hur fungerar det? Är det bra? Vad finns det för alternativ?

Vad saknar ni/tycker är största nackdelen med att transportera hojen/ar på släp?

Anledningen är den att jag ev. har lite planer på att ta fram en helt ny lastanordning för befintliga släpvagnar som underlättar och ökar säkerheten vid transport av hoj på släp.

Vilka funktioner tycker ni skulle vara användbara? Lågt pris är givetvis ett krav och anordningen ska fungera till de flesta släpkärror där själva "MC-hållaren" sätts fast i de befintliga lastöglorna.

Har för mig att jag sett en speciell MC-kärra som iofs är smart men endast kan användas för att lasta MC och inget annat? Rätta mig om jag har fel och hänvisa gärna till websidor.

/Henke
Ända som jag upplever som jobbigt är o hitta nåt ställe o sätta spänn banden på så dom inte skaver bort lacken

bissmark

Same Shit, different Day...
Gick med
9 Aug 2003
Hoj
Ärr6 räjjs, 2x minikina
Den sk. "bågen" där fram, den man kör in framhjulet i skulle vara en bra grunka att fixa. Kör med vanligt lastsläp och det kan vara lite bökigt om man måste lasta hojen själv, då jag saknar stöd på hojen. Gärna en enkel variant som man kan bulta fast i bottenplattan på släpet. Får gärna vara så liten att man kan använda två st vid sidan av varandra, så att man kan transportera/lasta två hojar utan problem.
Annars är väl rampen det stora problemet...

hållundan skrev:

/Henke

bissmark

Same Shit, different Day...
Gick med
9 Aug 2003
Hoj
Ärr6 räjjs, 2x minikina
hållundan skrev:
Hur lång tid tar det ungefär att lasta/lossa hojen med spännband på släpet? Går det att göra själv?

(Jag har lastat hojar på släp förr, men tänkte som sagt få en mer generell uppfattning bland folket här för att som sagt ev. ta fram en ny anordning för snabb/säker lastning/lossning av hoj/ar)

Har du en riktig mc-kärra tar det inte mer än 2 minuter att surra en hoj själv med spännband.

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Per Fireblade skrev:
Ända som jag upplever som jobbigt är o hitta nåt ställe o sätta spänn banden på så dom inte skaver bort lacken
Köp Wonderbar så kommer spännbanden ut, helt suverän. Det är Oxford som gör dem, de kostar 140:- och finns hos alla som säljer All Right (AK Motor).

supawonderbar.jpg

tpe-swe

Ny medlem
Gick med
27 May 2003
Hoj
CBR 929
glöm ej o ta me några handukar,o lägg dom mellan spännbandet o plasten om det skulle behövas..

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
enhjuling skrev:
MC-hjul är inte gjorda för sidokrafter och om det gungar i sidled får hjulet ta tyngden.
Varje gång du svänger och kör i ett gupp så tar fälgen upp sidokrafter så du kan lita på att de är dimensionerade för det.

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
enhjuling skrev:
Jag tror inte det är bra med "cykelställ"
MC-hjul är inte gjorda för sidokrafter och om det gungar i sidled får hjulet ta tyngden.
Så du menar att fälgarna är mjukare än trä :confused:

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
R1200GS
Neutral skrev:
Varje gång du svänger och kör i ett gupp så tar fälgen upp sidokrafter så du kan lita på att de är dimensionerade för det.

jag lägger ner hojen när jag svänger så det blir nog inte så mycket sidokrafter på fälgen. att man bara kör på kanten av däcket betyder inte det att kraften är riktad åt sidan.
Ibland blir den riktad åt sidan men då faller man, fråga mig jag vet :)

GSXR1100R skrev:
Så du menar att fälgarna är mjukare än trä :confused:

trä? jag menar att det är bättre att inte belasta fälgarna i sidled.
Men gör det om du vill förall del.
Jag gör det inte.

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Schysst med reflektioner!

Tanken är som sagt att anordningen ska passa i/på befintliga flaksläp. Idén bygger på att anordningen är ledad i kanterna så att man hissar ner "hojhållarna" med hjälp av en vinsch. Lite grann på samma sätt som en biltransport, men ändå inte (bra liknelse...). På så sätt slipper man det riskmoment som uppkommer då man ska köra upp hojen för en ranglig och improviserad ramp. Denna ramp är väl ofta en läm som plockats av från släpet?

Tanken är även som sådan att surrningen av hojarna ska fungera snabbt och enkelt utan att skada kåpor, fälgar och dyl.

Befinner mig endast i idéfasen ännu så länge så inget är ju klart för produktion.

Besserwisser

En som vet lite mer
Gick med
19 Jan 2005
Sover med fiskarna med hästhuvud som kudde
Hoj
trippelnia S
Bålstasläpet har tillbehör som nog funkar på de flesta kärror.
http://www.balstaslapet.se/

MC-ställ komplett sats för en MC
*Ställbar hjulhållare
*Monteringsbalk ( ange flakbredd)
*2 st surrningsöglor
*Snabbfästen
Pris:1600:- inkl.moms

Ramp för 400 kg mc (galvad stålramp)
L=2,5m
Pris:875:-

Bifogat

• img2de72.jpg
    img2de72.jpg
    19.1 KB · Visningar: 756
Last edited:
Nyheter
Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...