Transport av hoj på släp...

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Varför komprimera gaffeln? Du tröttar fjädrarna i onödan och riskerar oljeläckage, spänner du i styrhalvorna riskerar du att de går av/utmattas, spänner du i kronan eller dylikt ryker kåporna.

Spänn så långt ner som möjligt, helst över fälgen bara. Går inte det så spänn i gaffelns nedre del, t ex bromsokfästena. Då är fjädrarna fortfarande obelastade.

Spänn sedan högt upp och ut åt sidorna enbart för balansens skull men bäst är att sköta det med ett bakre depåstöd.
 
Last edited:

Gloggen

kawafreak
Gick med
7 Apr 2003
Ort
Sthlm
Hoj
2004, Kawasaki, Z1000
Neutral skrev:
2477400 Varför komprimera gaffeln? Du tröttar fjädrarna i onödan och riskerar oljeläckage, spänner du i styrhalvorna riskerar du att de går av/utmattas, spänner du i kronan eller dylikt ryker kåporna.

Spänn så långt ner som möjligt, helst över fälgen bara. Går inte det så spänn i gaffelns nedre del, t ex bromsokfästena. Då är fjädrarna fortfarande obelastade.

Spänn sedan högt upp och ut åt sidorna enbart för balansens skull men bäst är att sköta det med ett bakre depåstöd.

Varför?...-verkar vara ett vedertaget å smidigt sätt, har dock blivit avrådd tidigare,därför har jag vid transport tagit sidostödet till hjälp och spännt i fälgens överkant, även avrådd från det, nu mer.
Nu vill jag hitta "rätt" sätt, sas,,,,.

Mao:
Om man spänner framfäljen mot framlämmen.
Spänner bakfälg alt sving åt var håll, ngt snett bakåt.
Balanserar med ett band på var sida i ram el dyl.
Borde stå benhårt utan att belasta vare sig fram eller bak fjädring.
(5 spännband)
 
Last edited:

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Om man ska gå på det vedertagna sättet i det här fallet så ska man väl helst dra så att gaffeloljan sprutar som en fontän. Bra att du ifrågasätter. :tummenupp Använd inte sidostödet, det kan lätt gå av eller gå genom golvet.

Depåstöd bak är räddningen, jag klarar mig med två band då. Utan blir det fler band för att hålla balansen, minst fyra och det blir ändå inte lika bra.
 
Nyheter
Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Top