Jag har tidigare genom åren skrivit en del i just detta ämne.
Respektive sammanhang hittar man här:
www.sporthoj.com
Tydligen dags igen att dra en vända igen.
Draget och dess infästningar är dimensionerade för de påfrestningar det utsätts för under körning med släp.
...och nej, det är inte 75 kg statisk belastning rakt uppifrån.
Jag har dragit exemplet med orolig häst i enkelaxlad kärra i ett av inläggen ovan.
Det går också att tänka sig det som händer när man råkar gå över en sättning i vägbanan lite för fort med en lång boggivagn...
Det är ohyggliga krafter som draget och dess infästningar utsätts för på ojämn väg - lätt 10x det utsatta kultrycket, omedelbart följt av korresponderande lyftkraften i förbandet kula/kulhandske.
Draget håller. Det är dimensionerat för dom påfrestningar det verkligen utsätts för - och troligen med sjufaldig säkerhet ovanpå det. När hörde du senast om ett brustet drag?
Kultrycket är endast intressant som faktor vid körning med tillkopplat släp, och då bara inom området kördynamik.
För att försöka bringa lite mer ljus över detta område där så många vet så mycket utan att förstå ett skvatt så kan det vara dags att titta närmre på det här med kultryck och dess konsekvenser:
Alla vet vad som sker med för lite eller rent av negativt kultryck.
Vad folk inte vet är varför man försöker begränsa kultrycket till 75 kg, och ibland rent av 100 kg.
Svaret är ökad risk för fällknivseffekt - med riktigt högt statiskt kultryck tynger man inte bara ner bakändan på bilen.
Man lyfter också i viss mån upp framändan - verkligen omfördelar vikt från framaxel till bakaxel.
Oftast bara några 10-tals kilo, men bilen som är designad för att leverera sin största bromskraft via framhjulen har plötsligt ett omvänt förhållande att hantera. Bakaxeln tvingas göra en avsevärt större del av bromsarbetet.
Olika tillsatssystem bidrar till problemen för fällkniv, andra minskar dem.
Den gamla "lastavkännande reduceringsventilen" var
ett problem.
Egentligen på plats för att minska risken för bakhjulslåsning vid låg belastning tvingas nu göra ett nytt jobb - styra ut max bromstryck till bakhjulen, resulterande i massa mer bromseffekt bak än föraren är van vid, och ökad risk för fällkniv vid inbromsning.
Senare tiders ABS-bromsar gjorde varken till eller från. Dom hindrade visserligen hjullåsning fram på en dragbil i obalans, men bak fanns det belastning och grepp nog att bromsa fullt - med ökad risk för fällkniv.
EBD tog över den "dumma" lastkännande ventilens uppgift och kunde styra ut bromskraft till det hjul som kunde hantera det, istället för att bara reglera över axeln.
Bra för det mesta, men fortfarande med en fällknivstriggande effekt i vissa lägen.
ESP var den stora vattendelaren. Här kunde man verkligen få hjälp under inbromsning. Fällknivsrisken vid inbromsning klart reducerad!
"Trailerstabilisering" som erbjuds till vissa bilar har inget med trailer att göra - eftersom personbilar drar kärror. *sardonisktleende*
Det är helt enkelt en fintrimning av ESP-programmet att svara mer lyhört på kärrans påverkan av dragfordonet.
Om risken för fällkniv vid inbromsning och kultryck kan nämnas en sak till:
Inte bara påverkan på bilen är intressant.
Även kärran påverkas av kultrycket rent mekaniskt. Själva kulhandsken är klassad för ett högsta kultryck, och här är anledningen i högsta grad teknisk. Men, framför allt är kultrycket viktigt för hur påskjutsbromsen fungerar!
Vid för högt kultryck riskerar påskjutet att komma i beknip och påtagligt förvärra situationen med fällknivseffekt. Tänk en lastad, men plötsligt obromsad kärra som trycker upp emot en personbil som i praktiken bara har en bromsad axel kvar - den närmast vridcentrum, alltså kulan. Bristande underhåll på kärran förvärrar riskerna.
Vi har idag rejält mycket större och tyngre släp efter våra personbilar.
På 70-talet var en 1500kg kärra "fullstor" och på 80-talet kom de första 50mm kulorna som var klassade för wooping 2 ton!!!
Innan dess var man tvungen att ha 60-kula för allt över 1500 kg dragvikt.
Idag kör vi 3.500 kg på 50mm kula, familjebilar får dra 2.500 kg - men max kultryck ligger kvar på 75 kg, kanske 100 kg för vissa pickuper med Triplexdrag.
Nu vet ni varför: kördynamik.
Angivet maximalt kultryck har med kördynamik och risker vid körning med släp att göra. Inte vad man kan lasta på kulan.
Därmed inte sagt att det är oproblematiskt med att lasta hoj längst bak på bilen.
Volvo V40 har nämnts av TS.
En utmärkt bil att montera ställ på - i vart fall ur en synvinkel:
View attachment 498299
Bakre överhäng! Ju mindre avstånd mellan MC-stället och bakre axelcentrum desto mindre påverkar lasten bilens uppträdande.
...vilket för oss till det man satte MC-ställ på när jag började köra:
View attachment 498300
Fenmercans brutala bakre överhäng - speciellt i kombination med pendelaxel och små 13" hjul borde gjort den omöjlig för MC-ställ. Men inte.
Fenmercor med ställ var basvara i crossdepåer och på T-tävlingar runt om i landet. Speedwayfolket kunde även ha reservhojen uppträdd på stället och ytterligare en hoj i skuffen - i delar.
Allt går.
Själv hade jag inte medel till ens en gammal fenmerca i Compacttider.
Jag körde P2 med MC-ställ!
View attachment 498302
En bil som bara hade en enda egenskap gemensam med fenmercans: det ytterst olämpliga bakre överhänget.
Men, jag hade stel axel, bladfjädrar och inkopplade positionsljus på B-stolpen!
Det gick det med.
Jag körde inte med ett ställ som var satt på kulan. Mina ställ var hembyggda och använde olika fästpunkter beroende på vilken bil jag hade dem på.
Ibland fästpunkterna för drag, ibland stötfångarinfästningen, ibland en kombination.
Att köra MC på ställ bakpå bil är INTE reglerat av ett angivet kultryck.
Istället är det sunt förnuft som måste få råda - och där brister det för många.
Sunt förnuft riskerar bli en bristvara i ett samhälle där vi alltmer ber om att få bli tillsagda vad vi skall göra.
I det sunda förnuftet ingår att ta reda på vad som är realiteten bakom både förbud och påbud - inte bara svälja all dumhet som presenteras rakt upp och ner.
Min senaste bil med MC-ställ monterat var en specialare:
View attachment 498303
Vald just för det korta överhänget bak, i kombination med lång hjulbas och oslagbar komfort.
Funkade perfekt! ...i några år.
Sedan hade karossen blivit så mjuk att bakdörrarna öppnade sig i rejäla sättningar.
Kortsiktig lösning: bälta kompisarna i bak.
Långsiktig lösning: köpa hästasläp till hustrun.
Summasumarum: det finns massor att ta hänsyn till när man kör hoj på ställ.
Kultrycket är inte ett av dem.