Trasiga gängor där oljepluggen sitter under motorn, vad göra?

krutow

Ny medlem
Gick med
16 May 2015
Hoj
2001 Suzuki GSX 750 R
Skuven är hel men den vill ej längre fästa, (har ny packning i koppar enl spec) olja läcker...
GSXR 750 -01

Blev misstänksam när jag såg gängflisor komma ut vid oljebytet, hoppades att det var skruven, men nej, det var gängan i motorn..

Vad göra, helicoil? Vet någon vilken dimension det ska vara?

Otroligt tråkigt, förra ägaren måste ha dragit den för hårt.

Vore glad för bra förslag

Mvh Krutow

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11
Biltemakittet borde fungera alldeles utmärkt, var bara försiktig när du får in spån i motorn vid gängning.
då materialet är aluminium får du inte ut det med magnet, skölj med olja i påfyllningshålet.

Känner du någon med en svarv så kan du gå upp en dimension.
jag har gjort en konisk med något större diameter till en av mina bilar en gång i tiden.

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Gängtejp och tjockare packning, inte koppar utan något mjukare.

famousruff

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2015
Hoj
ingen
jag har testat det där biltema kittet (på en fyrhjuling men de har ju ingen betydelse). Det gjorde tricket vilket jag var tacksam för! och gör som tidigare talare att du "sköljer ur" motorn med olja tills du känner dig säker på att inga fliser faktiskt rört sig upp i motorn från hålet.
Lycka till

krutow

Ny medlem
Gick med
16 May 2015
Hoj
2001 Suzuki GSX 750 R
Tack för alla tips
Lutar åt att lämna in för att göra Helicoil ändå
Better safe than sorry....

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Ska du lämna in tråget måste troligen motorn ur ramen, dvs "lite" mer jobb än att fixa det själv.

Lämndade in en tidigare hoj (zzr600) för omgängning av oljehål ink ny oljeplug och byte av olja och det slutade på under tusenlappen, kan knappast ingått urplocking av motorn i den summan.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Lämndade in en tidigare hoj (zzr600) för omgängning av oljehål ink ny oljeplug och byte av olja och det slutade på under tusenlappen, kan knappast ingått urplocking av motorn i den summan.
Det beror nog mycket på var man lämnar in och hur hojen ser ut. På vissa gixxrar måste man ta ur motorn ur ramen för att kunna få loss tråget, och många firmor vill nog inte skruva med något det droppar olja om. Bara att få iväg hojen till en firma utan motorolja kan ju vara ett projekt också...

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag brukar sätta upp motorn så att jag kan jobba underifrån så att man har tyngdkraften på sin sida med att få bort spånen vid såna där jobb. Fett på gängtappen hjälper ju också till.
I en 2t-motor och några enstaka 4t med separat olja för växellådan har man ju fördelen att aluminium är så mycket mjukare än kugghjul och kullager.
4t-motorer med glidlager känns ju dock mindre tryggt att göra jobbet utan att dela motorn.

Man får väl göra en riskbedömning med avseende på motorns värde och den extra tid det går åt för att dela motor. Gamla maskiner vill man ju ofta inte kosta på så mycket.

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Efter att man gängat borde kunna torka rent på insidan runt hålet med en piprensare (finns det sådana nu för tiden?) som man böjt toppen 90° på.

krutow

Ny medlem
Gick med
16 May 2015
Hoj
2001 Suzuki GSX 750 R
Till Aryey

Hej
Köpte det du föreslog, många verkar tycka det funkat

Vilken av insatserna använde du? 19mm? Vet ej hur lång gänggången är, vet du?
Vill ju ej göra för lång så den sticker upp i tråget, då får man ej ur oljan..

Gissar jag rätt om jag tror du använde den längsta 19mm ?
Mvh Krutow

krutow

Ny medlem
Gick med
16 May 2015
Hoj
2001 Suzuki GSX 750 R
Om dom inte har bytt storlek så funkade biltemas gängsats för tändstift utmärkt på min K6.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/B...parationssats-for-tandstiftsganga-2000016884/

Hej
Köpte det du föreslog, många verkar tycka det funkat

Vilken av insatserna använde du? 19mm? Vet ej hur lång gänggången är, vet du?
Vill ju ej göra för lång så den sticker upp i tråget, då får man ej ur oljan..

Gissar jag rätt om jag tror du använde den längsta 19mm ?
Mvh Krutow

krutow

Ny medlem
Gick med
16 May 2015
Hoj
2001 Suzuki GSX 750 R
Av ren nyfikenhet, varför ställer du en fråga om alternativa metoder när du ändå har bestämt för Helicoil? Ska du lämna in tråget måste troligen motorn ur ramen, dvs "lite" mer jobb än att fixa det själv.

Jag har ej bestämt mig ännu, bara rädd att något ska bli för svårt att rädda...
Jag är rädd om hojen, lagt mycket pengar på den...

Så alla förslag är välkomna :)

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
Jag hade en 750:a -00:a och jag tänkte att det måste gå att få av tråget utan att ta ur motorn, men kunde inte säga med säkerhet. Men jag vet ju hur det ser ut när man har motorn ute och den är ju bara skruvad underifrån.

Men jag kollade upp det och mycket riktigt så verkar det gå om man lossar kylaren och tar bort grenröret.

http://www.gixxer.com/forums/18-01-...ipped-oil-drain-plug-oil-pan-replacement.html

Jag helicoilade om pluggen på Falcon, avsevärt enklare med torrsump. :hihi

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11
Efter att man gängat borde kunna torka rent på insidan runt hålet med en piprensare (finns det sådana nu för tiden?) som man böjt toppen 90° på.
Möjligen som alternativ när du sköljt ur den för att kontrollera hur bra du lyckats, annars riskerar du att putta in spån.

Hamrin

Bleeaah
Gick med
28 Jan 2007
Hoj
Aprilia Tuono Factory
Jag har också fixat en fyrhjuling med biltemas kit, funkar kanonbra och var både tätt och dom nya gängorna höll hela min tid ca 1 år till och säkert 7-8 oljebyten åtminstonde :tummenupp
Mina gängor följde också med ut första bytet jag gjorde.. man blir super imponerad! :huvet

krutow

Ny medlem
Gick med
16 May 2015
Hoj
2001 Suzuki GSX 750 R
Gjorde tändstift grejen, gängning gick bra, ingen läckage vid kall motor
Dock när motorn blir varm lägger sig lite olja på bulthuvudet, ej så det droppar men ändå..:(

Jag tror att de kopparbrickor jag har är för tunna, köpte på mekonomen, de är ej speciellt gjorda för oljeplugg..

Måste försöka få tag i aluminium M14 bricka som är tjock, vet någon var man kan hitta en sådan?

Ska ju vara aluminium enl. spec. Har även beställt en ny original oljeplugg tror ni det kan medfölja packning i den?

Tacksam för svar
Detta börjar bli frustrerande....

Säsongen är ju snart slut och vill ej få olja på bakhjulet.....

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring