tre modden...

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Jag vet att frågan varit uppe förr, men hittar inget bra svar, och orkar inte scanna femtioelva sidor i TL tråden. :huvet
Jag försökte göra en tremod förra våren, men jag märkte ingen somhelst skillnad, och tror jag gjorde fel.
hur gör man en Tre mod på en TLS? vilken resistans på motståndet?
tänker inte köpa en mod för 1300 som kostar 50kr att göra själv.
nån vänlig själ som vill förklara?
 

zuki

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2004
Ort
borlänge
Hoj
gsxr, wr250
-PLM- skrev:
Jag vet att frågan varit uppe förr, men hittar inget bra svar, och orkar inte scanna femtioelva sidor i TL tråden. :huvet
Jag försökte göra en tremod förra våren, men jag märkte ingen somhelst skillnad, och tror jag gjorde fel.
hur gör man en Tre mod på en TLS? vilken resistans på motståndet?
tänker inte köpa en mod för 1300 som kostar 50kr att göra själv.
nån vänlig själ som vill förklara?

köp en på http//:www.gixxer.com

ca 250kr ink frakt...

så slipper du göra fel å klippa en massa kablar om du inte redan gjort de :tummenupp
 

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
somewhere
Hoj
XR650R
zuki skrev:
köp en på http//:www.gixxer.com

ca 250kr ink frakt...

så slipper du göra fel å klippa en massa kablar om du inte redan gjort de :tummenupp
Köpte min därifrån, med dagens dollarkus blev det ca 207 kr inkl frakt, funkar kanon och jäkligt välgjort.

/Felix
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Finns ej till TLS, bara TLR, vet inte vad det är för skillnad mellan de?
Kan jag köra på TLR, och i så fall vilket av motstånden, fanns olika resistans.
Vill annars nån vänlig förklara hur jag gör det själv?
 

Crille

.
Gick med
16 Jul 2003
Ort
Givetvis
Hoj
.
Finns bara till dessa hojar och tyvärr inte till din TLS.

Will work on the following Suzuki EFI motorcycles:

01-03 GSXR-600
98-03 GSXR-750
01-03 GSXR-1000
98-03 TLR
99-03 Hayabusa




-PLM- skrev:
Finns ej till TLS, bara TLR, vet inte vad det är för skillnad mellan de?
Kan jag köra på TLR, och i så fall vilket av motstånden, fanns olika resistans.
Vill annars nån vänlig förklara hur jag gör det själv?
 

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
Crille skrev:
Finns bara till dessa hojar och tyvärr inte till din TLS.

Will work on the following Suzuki EFI motorcycles:

01-03 GSXR-600
98-03 GSXR-750
01-03 GSXR-1000
98-03 TLR
99-03 Hayabusa



Blir en 98-99 750 något rappare? eller går den bara lite jämnare på låga varv?
 

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Peter,

om jag inte minns helt fel så har din inte den strypning som man talar om att TRE tar bort. Skall scanna runt lite på gixxer.com och försöka få det verifierat.

/Freppa
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
norrlansguld skrev:
Blir en 98-99 750 något rappare? eller går den bara lite jämnare på låga varv?
Har inte med låga varva att göra. Det är en strypning så att du får aningen lägre effekt på 1,2,3:ans växel. Detta för att inte gasa på sej så lätt. Dessutom är toppfarten begränsad på högsta växeln. Tre-modden "lurar" CDI-boxen att 5:an ligger i hela tiden, så att du får hela effekten även på låga växlar. Tror knappt du märker nån större skillnad vid gatåka.
 

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
Nr:18 skrev:
Har inte med låga varva att göra. Det är en strypning så att du får aningen lägre effekt på 1,2,3:ans växel. Detta för att inte gasa på sej så lätt. Dessutom är toppfarten begränsad på högsta växeln. Tre-modden "lurar" CDI-boxen att 5:an ligger i hela tiden, så att du får hela effekten även på låga växlar. Tror knappt du märker nån större skillnad vid gatåka.




Tackar!

Har du testat den själv så du vet skillnaden, hur mång hk kan det röra sig om?
Tror dessvärre inte att Tremodden på verkar toppfarten på 750:n då den har ganska långt kvar till magiska 300.
 
Last edited:

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
norrlansguld skrev:
Tackar!

Har du testat den själv så du vet skillnaden, hur mång hk kan det röra sig om?
Tror dessvärre inte att Treemodden på verkar toppfarten på 750:n då den har ganska lånt kvar till magiska 300.
Har inte testat den då jag har kitelsystem där hela den delen är bortkopplad, men jag tror inte att man känner nån dramatisk skillnad på gatan. Hur många gatåkare känner du som är så känsliga i arselet att dom känner skillnad på 110 och 120 hk?
 

KetogaN

Don´t do drugs.. MMkay ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund
Hoj
njae du vet, den är på service eller nått..
Nr:18 skrev:
Har inte med låga varva att göra. Det är en strypning så att du får aningen lägre effekt på 1,2,3:ans växel. Detta för att inte gasa på sej så lätt. Dessutom är toppfarten begränsad på högsta växeln. Tre-modden "lurar" CDI-boxen att 5:an ligger i hela tiden, så att du får hela effekten även på låga växlar. Tror knappt du märker nån större skillnad vid gatåka.

Nu har du allt lite fel..

TRE står för timing retardent elimination och det har i allra högsta grad att göra med låga varv.. över 5000 varv gör den ingen skillnad.
Tändningen eftersätts något i 1-2-3-4 under 5000 varv på hojjarna och med TRE modden blir det bättre respons (rappare) och lättare att "smyga" på gas utan ketchup effekt. Du får alltså INTE mer toppeffekt med TRE modden.

Kuriosa: Det sägs att denna "begränsning" kom till efter att TLs-97:an blev sågad och märkt som en dödsmaskin i MC-pressen pga sin ketchupeffekt och massiva bottenvrid (många som körde omkull tydligen)

Toppfartsbegränsningen finns endast på 1000 kubikaren.

Så slutsatsen är att det är just på Gata som du har nytta av den.
TL 97:eek:r har inte denna begränsning den kom 98.

Jag har kört en TLs -01 med min tre mod till en 750-00 (ja den passade utmärkt) och det var som dag och natt med den.

/KetogaN - Monterade min TRE mod våren.02 -
 
Last edited:

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Jag ska ha strypningen enligt en bekant. -97 hade ju lite special på allt, så den kanske man inte märker nåt på. Jag har en -99.
Ska kolla på länkarna.
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Vad är GPS? Kablarna från motorn? ECU är dit kablarna går nånstans vid tanken? Är det rätt?
Har ändå lite svårt att förstå förklaringarna, kan bero på min engelska :3freak
15K motstånd, och sen?
Den som ritar/hittar ett korrekt schema bjuder jag på en öl vid tillfälle! :fyllisar
Edit..
Jag har tre kablar alltså!
 

KetogaN

Don´t do drugs.. MMkay ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund
Hoj
njae du vet, den är på service eller nått..
-PLM- skrev:
Vad är GPS? Kablarna från motorn? ECU är dit kablarna går nånstans vid tanken? Är det rätt?
Har ändå lite svårt att förstå förklaringarna, kan bero på min engelska :3freak
15K motstånd, och sen?
Den som ritar/hittar ett korrekt schema bjuder jag på en öl vid tillfälle! :fyllisar
Edit..
Jag har tre kablar alltså!

GPS - Gear Positioning Sensor
ECU - Electronic Control Unit ?

Sladden du letar efter går från växellådan till den svarta styrlådan vid batteriet.
Det är en vit kontakt som ligger "vid" / "i närheten av" luftintaget(till luftboxen) på höger sida (om jag inte minns fel).

http://www.pro-libertate.com/gsxr1000/J__Products/JSD/jsd.html

Handla denna, den passar och det är värt 200spänn att slippa klippa i din hojs kabelstam.

/KetogaN
 
Last edited:

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
KetogaN skrev:
GPS - gear positioning sensor

Det är en vit kontakt som ligger vid luftintaget(till luftboxen) på höger sida (om jag inte minns fel).

/KetogaN

Vad kallas då stället kablarna kommer från vid motorns högra sida? de går ju upp längsmed ramen (blå, svart, rosa) och kommer till en vit kontakt och byter färg sen (om jag inte minns fel) och går vidare upp under tanken till nån dosa antar jag.
Den förklaring jag fick sist jag gjorde detta var ett 15K motstånd på den rosa kabeln, men det gjorde ingen skillnad.
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
vilken av de ska jag handla då? till gsxr750? eller passar TLR?
 

KetogaN

Don´t do drugs.. MMkay ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund
Hoj
njae du vet, den är på service eller nått..
-PLM- skrev:
vilken av de ska jag handla då? till gsxr750? eller passar TLR?

Det är samma modell till alla dom hojjarna som listas på länken som jag gav dig.

JSD-001a är den du ska ha (15kOhm).
JSD-001 är till busan och 1000cc (6,8kOhm)

/KetogaN
 

KetogaN

Don´t do drugs.. MMkay ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund
Hoj
njae du vet, den är på service eller nått..
Länge sen jag tittade på schemat över vilka kablar som gör vad, men en av kablarna är neutral indikatorn den ska inte klippas och dom två andra som kommer från ECU´n monterar man 15KOhm motståndet mellan, som gör att ECU´n tror att du har 5:an i hela tiden.

GPS:en är nämligen en variabel resistor som har specifika motstånd för specifika växlar och 15KOhm är då 5:an..

/KetogaN
 

KetogaN

Don´t do drugs.. MMkay ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund
Hoj
njae du vet, den är på service eller nått..
Nu e du nog skyldig mig ett par öl Peter.. =)
(snyggt stavat va? "klip")
 

Bifogat

  • TREmodd.JPG
    TREmodd.JPG
    5.7 KB · Visningar: 139
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top