Trevlig polisman

Status
Ej öppen för fler svar.

Spook

Adrenaline MC
Gick med
3 May 2009
Hoj
Hayabusa 2010
Blev i eftermiddags stoppad på Götgatan i Stockholm av en mycket trevlig polisman på motorcykel.

Efter att han prejat upp mig mot parkerade bilar så valde han att ta min nyckel ur tändningslåset.

När vi ställt oss bättre till (jag fick sparka mig fram dit) så var han vänlig och påtalade att han sett mig framföra mitt fordon på ett hjul.

Eftersom det stämde så var det ju ingen idé att neka.
Efter sedvanlig blåsning och kontroll av körkort frågade han om jag hade problem med gasen samtidigt som han kände på gashandtaget.
Lika bra att erkänna att gasen fungerade som den skulle.

Fick sedan frågan om jag hade en bra förklaring till bakhjulsåkat, sa att jag bara var dum i huvudet och inte tänkte mig för..

Slutade med att jag fick körkortet tillbaka i handen, ett handslag senare var jag på väg hem med en vänlig tillsägelse.

Vill påstå att jag faktiskt är glad för att han var riktigt schysst...
Fler såna poliser tack !

Tommy.exe

Guest
Blev stoppad av en trevlig polis igår. Påpekade bara för mig att framlampan inte va så värst godkänd, och att mina blinkare var lite snabba. "Men det viktigaste är ju att du syns" ,avslutade han med.

Tack för det!

drm4rtin

med lem
Gick med
9 Mar 2010
Hoj
2007, Suzuki DL1000, 2002, Yamaha FZS600.
Ja att bötfälla duger nog bara till dom som inte fattar budskapet. Man har nog allt att vinna på att erkänna sina misstag. Har ingen aning om det finns något generellt förbud mot bakhjulsåkning men är nog att betrakta som vårdslöshet i trafik.
1. Ditt halvljus syns inte (pekar ju upp i himlen)
2. Du har ju tappat en ganska stor del av styrförmågan
3. Du har ju tappat en stor del av bromsförmågan
4. Fokus ligger ju inte direkt på omgivande trafik
Det går säkert att hitta fler punkter. Men det går ju inte att bortse från "kulfaktorn" som är orsaken till att åka hoj :tummenupp .

Kul iaf. med nån som "berömmer" polisen. Det är ju ganska lätt annars och tala om hur mycket fel dom gör medan vi vanliga dödliga alltid är felfria (visst är det lätt att tala om vad alla andra ska göra...:) )

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Tror du han bemött dig på samma sätt om han haft en kollega med eller filmat?

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Hoj
Scott
Jag har funnit att det bara finns trevliga polismän, alla de jag träffat i varje fall, bemötandet man får är helt och hållet beroende på hurdan man är mot dem. Var dryg, spydig och kaxig så lär de inte vara så vänliga tillbaka.

DR650

Ny medlem
Gick med
29 May 2010
Hoj
DR650 1990
Det funkar inte alltid att vara trevlig :(
Har själv blivit stoppad och uppträtt både trevligt och korrekt, men fått "lagens ryttare" på halsen ändå.
Kommer fortsättningsvis vara så trevlig som situationen kräver, utan att för det aldrig någonsin erkänna något som han senare kommer att använda emot mig i sin rapport..

serenada

käbbel
Gick med
6 May 2010
Hoj
babsan <3
sen är ju du också en människa av det trevligare slaget, icke att förglömma :)
vad jag vill mena är att det är skillnad på folk och folk.

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Nopp!Endel kan göra det för att dom är snälla också:krama

Då begår de tjänstefel vilket de knappast gör om de har kollegor med sig.

Edit: Fråga vilken polis som helst om han tycker det är viktigare att vara snäll mot dig eller behålla jobbet.

Last edited:

Lokander

Spettmek.
Gick med
5 Jun 2009
Hoj
Aim 50
Då begår de tjänstefel vilket de knappast gör om de har kollegor med sig.

Va?Är det lag på att poliser alltid måste raportera alla brott dom ser?I sånna fall är det väll därför man ser så lite poliser, dom kan knappt röra sej ute bland folk utan att vara tvungen att raportera små struntbrott hela tiden....:rolleyes:

Jag har flera gånger blivit stoppad, både i poliskontroller och av poliser som patrolerat i bil, när dom har påpekat lagbrott jag har begått, där jag inte har fått böter utan dom av en eller annan anledning tyckt att det räcker med en tillsägelse.När det gäller fortkörningar och andra trafikbrott kan det ju ioförsej vara för att dom inte har haft bevis, men i endel fall har det varit fel på bilen (obesiktigat, blanka bakdäck, ingen ljuddämpare, isdäck mm.mm.) som dom sätt mellan fingrarna med.

Givetvis har jag råkat ut för motsattsen också...Men så länge dom är trevliga och inte leker messerschmittar så är det ju bara att vara trevlig tillbaks och pröjsa "avgiften":D

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Har inte blivit stoppad så ofta, speciellt inte med hoj. Men de gånger det hänt har poliserna hittills varit trevliga, eller som sämst neutrala.

Citerar mig själv från en liknande tråd gällande en händelse i fjol.

Min historia är kanske inte så rolig men dock väl så trevlig.

Jag blev stoppad igår kväll, för första gången på 6 somrar. Var ute på en kortrunda för lite småbusande med triplen. Kommer rullande på en 70-väg när jag vid en liten raka på ett par hundra meter bestämmer mig för att ta upp den på bakhjulet. Jag ligger inte helt mot balanspunkt så när jag lägger ned den igen har jag ganska höga varv.

Cirka 200 meter längre fram ser jag då en konstapel mitt i vägen som signalerar att jag ska stanna. Vid sidan står en till polis samt en bil. Jag svänger in och stannar (sug på den ni outlaws :D). Poliserna ser ganska muntra ut när jag rullar in och stannar, det är en manlig polis och en kvinnlig.

"Nu hade vi ingen laser men det där gick knappast i sjuttio." säger polismannen.
"Eller snarare så här," säger poliskvinnan. "Vi vet att det inte gick i sjuttio." och så skrattar hon stort.
"Ja, men med en sån här vill man väl inte ligga i sjuttio heller? Körkort och blåsa tack." säger polismannen och ger mig promillemätaren.
"Du stannade ju i alla fall. Det är det inte alla som gör, de bara swishar förbi." säger poliskvinnan samtidigt som hon tecknar med handen hur hojarna brukar köra runt dem på vägen.

Sedan så frågar de lite hur fort hojen går, att den ser fin ut och den kvinnliga polisen nämner att hon gärna själv skulle vilja ta kort för MC. Det hela avslutas med ett "tack för att du stannade, kör försiktigt" och jag får åka vidare. Ingen speciell inspektion av hojen eller kommentar på ljudnivå eller annat.

Sådant ser man gärna mer av längs vägarna. Kontroll av nykterhet och trevliga poliser. :tummenupp

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection