Trevlig polisman

Status
Ej öppen för fler svar.

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Då begår de tjänstefel vilket de knappast gör om de har kollegor med sig.

Edit: Fråga vilken polis som helst om han tycker det är viktigare att vara snäll mot dig eller behålla jobbet.

Konstigt att jag inte fick körkortet indraget då när jag blev inblinkad med sirener och blåljus på en 70-väg fast det gick i 140. Dom va flera i bilen dessutom. :)

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Då begår de tjänstefel vilket de knappast gör om de har kollegor med sig.

Edit: Fråga vilken polis som helst om han tycker det är viktigare att vara snäll mot dig eller behålla jobbet.

Nej. Dom får faktiskt lämna rapporteftergift. Dvs dom får själva göra bedömningen att det räcker med en tillsägelse och släppa dig utan böter.
Däremot har dom ju som policy att inte släppa vissa saker som exempelvis fortkörningar. Så det beror lite på vad man har gjort för något.

Martin_Ch

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2006
Hoj
F800ST
Nej. Dom får faktiskt lämna rapporteftergift. Dvs dom får själva göra bedömningen att det räcker med en tillsägelse och släppa dig utan böter.
Däremot har dom ju som policy att inte släppa vissa saker som exempelvis fortkörningar. Så det beror lite på vad man har gjort för något.

Helt riktigt och kanske värt att poängtera att det handlar om brott med bötespåföljd. För ett brott som är såpass grovt att det kan tänkas leda till att skaka galler så får de inte lov att ge rapporteftergift. Det får de heller inte göra om busen t.ex. råkar vara släkt till polismannen eller anställd hos polisen. Om det senare fungerar i praktiken är jag dock mycket skeptisk till...

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Är det verkligen så? Finns det fler här som har sådana erfarenheter men inte sagt något?

Minns att någon i Södertälje råkade ut för detta och att t.o.m en polis var med i eftersnacket och summan av det hela var att det var helt efterblivet gjort av polisen och att det inte stod i proportion till "brottet". Trodde det var en engångsföreteelse av en idiot-snut.

Jag blev stoppad med batongen dragen.. Körde 58 på 50 väg ute vid arlanda..
Frågade vad hon höll på med och fick svaret att "det är så många som drar men med den här så kan vi bevisa att det var du som körde"
Sen hade jag kanske en liten diskussion om mordförsök efter att det visade sig att jag skulle böter.. Det hjälpte inte situationen... :hihi

FARTGALEN <<

Fartfeber
Gick med
6 Sep 2005
Hoj
tramp
Jag blev stoppad med batongen dragen.. Körde 58 på 50 väg ute vid arlanda..
Frågade vad hon höll på med och fick svaret att "det är så många som drar men med den här så kan vi bevisa att det var du som körde"
Sen hade jag kanske en liten diskussion om mordförsök efter att det visade sig att jag skulle böter.. Det hjälpte inte situationen... :hihi
Skulle du göra samma sak på en mc-polis skulle det säkert rubriceras som mordförsök - med all rätt. Klart du borde anmält slynan, även fast det inte leder någonstans. Blir så arg! :mad:

Jag tycker iaf att det känns lite väl batik-tant om polisen ska kliva åt sidan och stå i diket med mössan i hand om ngn på hoj drar fullt isf för att stanna för polismannen/kvinna som står i vägen och gör stopptecken.
Tycker det låter vettigt att kliva undan i det läget. Folk brukar väl säga; You can´t outrun the radio.
Vad som kan hända ifall man får en batong över armen i 150 knutar fattar ju alla. Du tappar kontrollen och sen kanske du hamnar i mötande körfält eller vad som helst. Är det verkligen ett vettigt stoppande?

Men visst, dom behöver inte stå med mössan i hand, det är att kräva lite mycket även om det hade varit trevligt

Last edited:

Cleanstream

Living on a razorblade
Gick med
20 Oct 2003
Hoj
2x gixxer turbo
Nog finns det snälla poliser också.
Körde om civilaren förra helgen i 180km/h efter E4:an på en 70-sträcka som går igenom stan när jag skjutsade.Dom följde efter hem och killen som jag snacka med var riktigt trevlig(kollegan sa ingenting) men han tyckte att jag kunde välja mina tillfällen(när dom inte ser på?:rolleyes:) och att jag skulle tänka på min medpassagerare.

Dom hann aldrig mäta nån hastighet heller när jag blåste om dom för att jag skulle svänga av längre fram och släppte av gasen strax efter jag passerat dom.Skönt att ha kvar lappen:D

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Skulle du göra samma sak på en mc-polis skulle det säkert rubriceras som mordförsök - med all rätt. Klart du borde anmält slynan, även fast det inte leder någonstans. Blir så arg! :mad:

Tycker det låter vettigt att kliva undan i det läget. Folk brukar väl säga; You can´t outrun the radio.
Vad som kan hända ifall man får en batong över armen i 150 knutar fattar ju alla. Du tappar kontrollen och sen kanske du hamnar i mötande körfält eller vad som helst. Är det verkligen ett vettigt stoppande?

Men visst, dom behöver inte stå med mössan i hand, det är att kräva lite mycket även om det hade varit trevligt

Äh, folk som är likgiltiga för om de kör på polisen eller ej kan man gott smälla på med batongen tycker jag. Det kan ju vara en brottsling på stulen hoj eller vadsomhelst, ngn insats får man ju räkna med om man ska va tuff. Flyktbeteende vid poliskontroller är ju ofta föranlett av en massa saker i verkligheten: drog- och rattfulla, stulna fordon etc. Bara här på sporthoj det alltid är en snäll oskyldig nykter radhustjugofemåring med auktoritetsproblem som bara kört lite för fort.

Läs nu inte ovanstående som att jag tycker att man ska prygla alla som kör för fort, jag kör själv för fort ibland. Men när det står en polis mitt ivägen då är det broms på det kan jag säga.

Last edited:

Oja

Kubbkungen
Gick med
25 May 2009
Hoj
RÄtTANNNn
Blev stoppad av en MC-polis i Västerås när jag körde Husaberg 650. Han stannade mig mitt i en sjujävla stor rondell (Nordanby) och lät mig leda hojen över gräsmattan in till macken som ligger precis bredvid. Sen ropade han på sin tjocka kompis som kom med dbmätare och hela helvetet. Jag fick böter för icke ce-godkända blinkers, felinställt halvljus och ljudnivån. Sen frågar MC-polisen som står bredvid mig och den andra polisen: "Tänker du överklaga?"

Jag: "Självklart, jag anser att detta är helt från vettet..." (naturligtvis)
MC-Polis: "Då skriver vi lite mer böter på den här 'crosscykeln'"
Jag: "Ge mig mina jävla böter så skriver jag under"

Slutnota 3200 kronor i böter, plus en registreringsbesiktning. Tilläggas skall att jag inte alls hade buskört och att klockan var runt midnatt en lördag. Men vad ska man göra? Han sa att jag säkerligen hade fått ett par tusen till att betala om jag inte hade skrivit under.

Finns det några snälla poliser på våra vägar så blir jag inte övertygad förrän jag träffar en sådan. :tuttar

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto

Ja det skulle det definitivt bli eftersom du då aktivt försöker köra ihjäl nån.. Därav anledning till att dom drar vapen...
Försökte få med batongdragandet i tingsrätten men det var inte av vikt i målet så det ströks...
Hade ju inte gjort någon skillnad för mina böter men dock så hade det ju varit roligt att höra åsikter.. Men icke..
Så blond och hästsvans då blir jag nervös..

Jag förstår att dom måste försvara sig men jag tyckte det var duktigt otrevligt och det gjorde väl inte att man älskade polisen direkt..
Dom drar ju bara batong mot MC, mot bil så gör dom det aldrig så det känns lite olustigt att potentiellt dö för en fortkörning..
Dock är det ju ens eget val om man försöker dra..

KimL

Beware
Gick med
30 Mar 2005
Hoj
Yamaha R7, 2022
Blev stoppad av polisen för några år sedan inne i HBG. Var då i ett omkörningstillfälle av en bil och kom upp i runt 100:a blås inne i stan som är 50km/h. Givetvis var farbror blå på plats och studsa ut i gatan och stoppa mig med en gång. Kan tänka mig att bilisten jag körde om fick sig ett gott skratt, men det bjuder jag på. Dom var hur trevliga som helst och berätta vad dom klocka mig i. Erkände med en gång och hans enda svar var att "ja det är ju lätt hänt" :). Gissa om jag blev förvånad av den kommentaren. Dom plocka mitt kort på 2 månader och fick lite böter, men dom var ändå hur trevliga som helst mot mig.

Så ja, ger man ett trevligt bemötande till dom så får man ett trevlig tillbaka.

FARTGALEN <<

Fartfeber
Gick med
6 Sep 2005
Hoj
tramp
Äh, folk som är likgiltiga för om de kör på polisen eller ej kan man gott smälla på med batongen tycker jag. Det kan ju vara en brottsling på stulen hoj eller vadsomhelst, ngn insats får man ju räkna med om man ska va tuff. Flyktbeteende vid poliskontroller är ju ofta föranlett av en massa saker i verkligheten: drog- och rattfulla, stulna fordon etc. Bara här på sporthoj det alltid är en snäll oskyldig nykter radhustjugofemåring med auktoritetsproblem som bara kört lite för fort.

Läs nu inte ovanstående som att jag tycker att man ska prygla alla som kör för fort, jag kör själv för fort ibland. Men när det står en polis mitt ivägen då är det broms på det kan jag säga.
Likgiltig för att köra på polisen bara för att man inte stannar? Allvarligt? Nu är inte jag någon som drar genom kontroller dagligen men av det jag sett så sätts polismannens liv aldrig på spel, såvida han inte riktigt anstränger sig för att bli överkörd (faktiskt har jag stött på en sådan idiot) Och när det kommer till racerhojar tror jag en överväldigande majoritet som drar har rent mjöl. Däremot en HD som sticker, då skulle även jag bli fundersam, såna vet man ju hur dom är ;)

Ps, du sa aldrig hur det slutade vid Frescati

Ja det skulle det definitivt bli eftersom du då aktivt försöker köra ihjäl nån.. Därav anledning till att dom drar vapen...
Försökte få med batongdragandet i tingsrätten men det var inte av vikt i målet så det ströks...
Hade ju inte gjort någon skillnad för mina böter men dock så hade det ju varit roligt att höra åsikter.. Men icke..

Jag förstår att dom måste försvara sig men jag tyckte det var duktigt otrevligt och det gjorde väl inte att man älskade polisen direkt..
Dom drar ju bara batong mot MC, mot bil så gör dom det aldrig så det känns lite olustigt att potentiellt dö för en fortkörning..
Menade att om du sopar på en mc-snut som kommer farande så åker du dit ordentligt.

Det där med att försvara sig, jag köper inte det alls när det kommer till att vinka in mc. Trodde inte någon gjorde det.

Last edited:

Kvax

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2010
Hoj
En sån där dödsmaskin

Det anses som mordförsök om en polisman rusar fram framför din MC när du drar. Däremot anses det inte mordförsök om 10-tals piketer kör rakt in i en skara supportrar för att "motverka stökigheter kring matcherna". Värdet av människors liv skiljer sig ganska kraftigt om de har bricka eller ej på bröstet.

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Jag tyckte inte han lät så trevlig i din historia, som både preja, slet ut nyckeln och fråga om du va dum i huvudet :) Du hade lika gärna kunnat skriva exakt samma och ansett han va elak :) Jag kunde inte avgöra med hjälp av storyn :)

Edvinsjolund

Ärkemongo
Gick med
9 Jul 2007
Hoj
Ktm 950 Adventure. Apollo 63z -52, Suzuki Dr 600 -87
Det anses som mordförsök om en polisman rusar fram framför din MC när du drar. Däremot anses det inte mordförsök om 10-tals piketer kör rakt in i en skara supportrar för att "motverka stökigheter kring matcherna". Värdet av människors liv skiljer sig ganska kraftigt om de har bricka eller ej på bröstet.

Det skiljer sig därför att "supportrar" inte går att klassa som människor.
Mer lika potatis faktiskt.

Millejan

My ambitios weight more than my talent..
Gick med
3 Oct 2009
Hoj
Mille factory 04, R6-04 banhoj, Zx9r-00 såld
Konstigt att jag inte fick körkortet indraget då när jag blev inblinkad med sirener och blåljus på en 70-väg fast det gick i 140. Dom va flera i bilen dessutom. :)

Gaaaah! Gjorde samma sak på 90 väg och dem klippte mitt kort DIRECKT :huvet

Kan det bero på ditt kön och att du säkert är skitsnygg? :confused:

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati