Nu är det tyvärr slut på friden.
http://www.kuriren.nu/nyheter/artikel.aspx?articleid=5428387
Undra just vilken idiot som anmälde...
Fan va sjukt ...
Seffo_b: vad anser du om Sthlms trafikpolis tendens till brotsprovokation?
Dvs att lägga sig 1m bakom hojen?
Det har hänt mig 4ggr på liga många månader nu att de gör det.
Standard förfarandet om nån bilist lägger sig så nära är ju att vrida lite på rullen för komma ifrån puckot i bilen.
Har fan god lust att montera eldkastare på hojen för att visa alla idioter i bil oavsett polis eller inte att man lägger sig fan inte medvetet o tailgatear en hoj
Men visst finns det trevliga poliser i trafiken oxå. Tror faktiskt att de flesta är det. Och är man trevlig mot dem så är de trevliga tillbaka. Då man har blitt stoppad (ett 40tal ggr genom åren) så är det ca 50/50 om man får en trevlig polis eller en som behöver "få komma till"
Ligga för nära bakom är klassat som vårdslöshet i trafik.
Så om en polis gör det så skulle jag peta lite på bromsen för att tända bromsljuset och antagligen sänka farten till en irriterande låg fart en stund. Sen skulle jag antagligen gå till sidan och låta dom passera och sedan lägga mig bakom och memorera numret på bilen och tidpunkten. Sen skulle det första som händer när jag kommer hem vara att jag ringer till polisen och ber att få tala med vakthavande och säga att jag vill göra en polisanmälan för vårdslöshet i trafik. Med tidpunkt, bilnummer och allt. I sämsta fall får sig den som körde bara en utskällning för ett taskigt beteende.
Skulle dom göra det när jag kör bil skulle jag utan att tveka nypa bromsen och bromsa in dom i bakluckan på bilen om dom inte var snabba på bromsen. Visserligen är det förbjudet att utan anledning nypa bromsarna på landsväg men det kommer aldrig att gå att bevisa att jag inte hade anledning att bromsa för att jag exempelvis trodde en bil skulle köra in framför mig eller jag tyckte jag såg ett rådjur i vägkanten.
Du gillar inte polisen i allmänhet va?
Jag har inget alls emot poliser. Jag har flera vänner och bekanta som är poliser och jag anser att polisen faktiskt fyller en funktion.
Därmed inte sagt att jag tycker det är skitkul att få fortkörningsböter, vilket jag faktiskt fått vid några tillfällen, men det är ju något som man faktiskt får räkna med om man som jag ibland ligger med lite momsad hastighet.
Dock anser jag att även polisen ska hålla sig till dom trafikregler som gäller om dom inte är ute på utryckning. Att ligga alldeles i bakhjulet på någon är en idiotisk grej att göra oavsett om man är polis i tjänst eller privatperson. Följderna om det blir en panikbromsning blir så onödigt allvarliga. Ligger någon alldeles för nära bakom mig så nyper jag ibland till lite på bromsen eller åtminstone duttar lite för att tända bromslysena. då brukar dom flesta släppa. Ligger dom kvar så tätt bakom att det skulle kunna klassas som vårdslöshet så kan det hända att jag kollar upp vem det är. Det har inget att göra med om det är polisen eller en privatperson.
Men jag anser att det är ännu lite viktigare att polisen avhåller sig från den typen av grejor.
Dessutom får inte polisen ligga och försöka hetsa någon. Det är brottsprovokation och skall inte tillämpas i Sverige.
För att ta det enkelt. Polisen fyller en funktion och jag har själv aldrig varit med om någon otrevlig polis. Poliser är bra. Är det svar på din fråga?
Detta vet inte många om:
Polisförordningen 1998:1558
4 kap. Skyldigheter i anställningen
Uppträdande
1 § Anställda inom polisen skall i arbetet uppträda på ett sätt
som inger förtroende och aktning. De skall uppträda hövligt,
hänsynsfullt och med fasthet samt iaktta självbehärskning och
undvika vad som kan uppfattas som utslag av ovänlighet eller
småaktighet.
2 § Skadas någon till följd av ingripande av en polisman och är
skadan inte obetydlig, skall den polismannen genast se till att
den skadade får den vård som behövs och anmäla det inträffade
till sin förman.
ha ha ha... jo tjena... poliser anmäler ALLTID en för vålsamt motstånd/våld mot tjänsteman efter att de spöat upp en vare sig man gjort nåt eller ej...
uppträda hövligt... ok... ska säga det nästa vända man får en batong i ryggen av "smutsen"
mvh.T
Det där var fanimej bland det dummaste jag har läst på länge. Man undrar ju hur sladdarna är kopplade i skallen på den åklagare som klassar en nedskrivning av två kilometer i timmen såsom urkundsförfalskning, för att inte tala om den som anmält. Horribelt.
Det där var fanimej bland det dummaste jag har läst på länge. Man undrar ju hur sladdarna är kopplade i skallen på den åklagare som klassar en nedskrivning av två kilometer i timmen såsom urkundsförfalskning, för att inte tala om den som anmält. Horribelt.
Som ett oberoende exempel:
Läs speciellt kapitel om Uppsalamaffian i boken "Svensk maffia" som ex. vilken respekt "buset" har för lagens långa arm.
tänkte du på när "tjocksteffe" mfl. daskade polisen på rumpan me stoppspaden i uppsala ?????
mvh.T
Jajjemen
"stjocksteffe" hade väl en lite egen syn på saker o ting har jag fått höra av folk som rört sig i hans kretsar...
mvh.T
Steffo, jag väntar fortfarande på att du ska tala om vilka fall du pratar om. Eller hittade du på...?Jag är fullt på det klara med att det i en del fall har bedömts som onödigt mycket våld att klappa på en flyende motorcyklist
Steffo, jag väntar fortfarande på att du ska tala om vilka fall du pratar om. Eller hittade du på...?
jag anser att polisen faktiskt fyller en funktion. hahahaah det lät ju inte alls som du gillar poliser. vad menar du med faktiskt.
Fast nu i efterhand så var du nog inte så himla snygg!!om man kollar på dina bilder på din profil så ser det ju VÄLDIGT trevligt ut...
mvh.T
Fast nu i efterhand så var du nog inte så himla snygg!!
Körde om civilaren förra helgen i 180km/h efter E4:an på en 70-sträcka som går igenom stan när jag skjutsade.
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|