Trevlig polisman

Status
Ej öppen för fler svar.

FARTGALEN <<

Fartfeber
Gick med
6 Sep 2005
Hoj
tramp
Å andra sidan. Om polisen står där och ska stoppa dig och du vet att det mycket väl kan hända att dom drar upp batongen om du försöker dra och du ändå drar.
Har du då medvetet tagit risken att bli "batongad" och därmed köra åt skogen eller förväntar du dig att dom ska försiktigt stoppa dig med smekande rörelser med stora stycken velourtyg?
Vet man att dom kan vidta åtgärder så har man själv valt att ta risken.
Enligt ditt resonemang borde man inte klaga för att man blir nerslagen när man kollar en fotbollsmatch. Sånt har hänt förut så jag vet att det skulle kunna hända...

Nä du, att sopa på fortåkande mc-förare med batongen för att dom ska stanna är inte en laglig åtgärd och jag förväntar mig att polisen följer sina regler. Synpunkter på det?

Lokander

Spettmek.
Gick med
5 Jun 2009
Hoj
Aim 50
Enligt ditt resonemang borde man inte klaga för att man blir nerslagen när man kollar en fotbollsmatch. Sånt har hänt förut så jag vet att det skulle kunna hända...

Nä du, att sopa på fortåkande mc-förare med batongen för att dom ska stanna är inte en laglig åtgärd och jag förväntar mig att polisen följer sina regler. Synpunkter på det?

Givetvis är det inte lagligt att slå allt/alla som kör för fort med batong.Däremot är jag rätt övertygad att det är fullt lagligt att slå med batong emot en person som istället för att stanna på polismans tecken gasar rett emot densamma, och det var väll det saken gälde?

Ska man försöka smita ifrån polisen är det nog best att försöka köra långt brevid polisen så han inte kan komma åt dej med battong och/eller känner sej hotad av att bli påkörd.Står polisen i vägen och du kör chicken race med honnom och hoppas att han hoppar undan, men han "vinner" chicken racet och i stället för att han springer undan slår dej med batongen så att du vurpar, så är det ju ganska larvigt att kalla det för mordförsök sen, eller hur?

Magg0t

Speed Is Priceless
Gick med
24 May 2009
99% av alla poliser är precis som du beskriver, men med fel bemötande så skulle precis lika många agera på ett annat sätt!! :tummenupp

:krama

jag vart stoppad av en polis när jag körde bil på vintern, fick sladd i en kurva. När jag erkände för att komma iväg snabbt fick ja ett slag i ansiktet... tror 99% är en hög siffra eftersom jag va väldigt bemötande.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA

Få se om jag fattar ditt resonemang nu. Du menar att jag hävdar att man får räkna med att bli nedslagen med batong för att man kollar på fotboll. Senast jag kollade så var det inte olagligt att kolla på fotboll så våldsåtgärder från polisens sida är följdaktligen inte lämpliga utan vidare.
Om man däremot går på fotbollsmatch och sedan drar ihop ett gäng som springer runt och bråkar med folk så får man däremot räkna med att polisen använder pepparspray, batonger och annat som dom kan tycka behövs.

Jag är fullt på det klara med att det i en del fall har bedömts som onödigt mycket våld att klappa på en flyende motorcyklist men det är polismannen på plats som gör bedömningen vad som är lämpliga åtgärder och det hoppas jag att du är medveten om.
Eftersom det trots allt händer att dom drar fram batongen för att visa att dom menar allvar så vet du ju att risken finns om du väljer att försöka dra från kontrollen. Då har du själv valt att ta risken. Du kan aldrig skylla på någon annan för att du väljer att skruva på gashandtaget. Stannar man vid poliskontrollen när dom vinkar in dig så använder som faktiskt aldrig batongen. Det vet jag för jag har provat. Men det är klart. Det kanske är skitjobbigt att ta av sig hjälmen, visa körkortet och blåsa i alkometern och sedan åka vidare.
Visst fortkörningsböter är inte vidare roligt men dom gånger dom stått med laser så har dom uteslutande stått på sådana ställen där man faktiskt ska ge fan i att köra fort. Dvs på 50 och 30 sträckor i närheten av skolor och dagis där det rör sig mycket barn utan trafikvett och det har uteslutande varit vid tidpunkter då många barn är på väg till eller från skolan.

Motorcyklister som drar från poliskontroller gör bara att vår ordningsmakt anser att motorcyklar är ett ännu större problem och förr eller senare kommer dom genom lagstiftning eller andra åtgärder se till att kunna stoppa oss eller att det blir en massa försvårande regler och förbud kring motorcykelåkning. Det är nog vare sig du eller jag intresserade av att det händer. Men så långt kanske du inte tänker när du har passerat den där skolan i 90 på 30 sträckan och drar polisen för att du inte har lust att få höra att det var djävligt korkat gjort.

jag vart stoppad av en polis när jag körde bil på vintern, fick sladd i en kurva. När jag erkände för att komma iväg snabbt fick ja ett slag i ansiktet... tror 99% är en hög siffra eftersom jag va väldigt bemötande.

Jag tror faktiskt inte det. Jag har blivit stoppad av polisen i storleksordningen 40 gånger sedan jag tog körkort. 2 gånger blev jag stoppad för fortkörning. Ena gången böter, andra gången fick jag 2 mnånader utan lapp. Jag har aldrig varit med om att någon enda polis varit det minsta otrevlig faktiskt. Så jag tror att det är ett mycket litet fåtal som är otrevliga även om dom bevisligen finns på samma sätt som det finns många hojåkare som enligt vad jag förstått det beter sig som skit mot polisen. Tyvärr så är det väl också så att det kan hända att dom nyss stoppat någon som varit riktigt djävla dryg och då är på lite dåligt humör även om det inte ska vara så.
Men klappa på någon i ansiktet som trots allt har stannat och erkänt det låter väldigt magstarkt faktiskt. Det hade jag lätt anmält faktiskt.

Last edited:

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Hoj
Trajja TT600 -02
Seffo_b: vad anser du om Sthlms trafikpolis tendens till brotsprovokation?
Dvs att lägga sig 1m bakom hojen?
Det har hänt mig 4ggr på liga många månader nu att de gör det.
Standard förfarandet om nån bilist lägger sig så nära är ju att vrida lite på rullen för komma ifrån puckot i bilen.
Har fan god lust att montera eldkastare på hojen för att visa alla idioter i bil oavsett polis eller inte att man lägger sig fan inte medvetet o tailgatear en hoj

Men visst finns det trevliga poliser i trafiken oxå. Tror faktiskt att de flesta är det. Och är man trevlig mot dem så är de trevliga tillbaka. Då man har blitt stoppad (ett 40tal ggr genom åren) så är det ca 50/50 om man får en trevlig polis eller en som behöver "få komma till" :p

N00b

Sneaky SOB
Gick med
11 Jun 2008
Hoj
Honda CB1100 SF X-11
Seffo_b: vad anser du om Sthlms trafikpolis tendens till brotsprovokation?
Dvs att lägga sig 1m bakom hojen?
Det har hänt mig 4ggr på liga många månader nu att de gör det.
Standard förfarandet om nån bilist lägger sig så nära är ju att vrida lite på rullen för komma ifrån puckot i bilen.
Har fan god lust att montera eldkastare på hojen för att visa alla idioter i bil oavsett polis eller inte att man lägger sig fan inte medvetet o tailgatear en hoj

Men visst finns det trevliga poliser i trafiken oxå. Tror faktiskt att de flesta är det. Och är man trevlig mot dem så är de trevliga tillbaka. Då man har blitt stoppad (ett 40tal ggr genom åren) så är det ca 50/50 om man får en trevlig polis eller en som behöver "få komma till" :p

Lösningen är inte att öka farten utan att sakta ner. Dom tröttnar ganska fort..

Rocklin

Ny medlem
Gick med
13 May 2008
Hoj
-03, Honda Hornet 900
Jag har problem med poliser om dom är dryga eller tror att dom är nå slags övermänniskor för att dom springer runt med pekpinne och pistol. Finns tyvärr alltför många såna poliser. Svåra att komma åt är dom också. Det är liksom alltid deras ord som gäller oavsett vad som händer. Man måste ha filmat ett felaktigt beteende för att det ska hålla i rätten. Fast då åker du dit för att olovligen ha filmat också. Det är sverige de här! :arsele

Lethenstrm

Oldshool Racingmotard
Gick med
18 Jan 2009
Hoj
Honda XR630R -90, KTM 530EXC -08
Angående det här med att polisen slår med batong mot folk som gasar rakt emot dom är helt rätt.
Man ska stanna på polismans tecken, och om man väljer att smita är det ens eget val.
Men gasar man på för fulla segel i riktning mot en polis tycker ja det är bra av dom att slå.
Det skulle lika gärna kunna vara min hoj som någon stulit och åker på.

Sen när ni säger att dom inte får slå MOT en motorcykel så har ni ju helt fel.
Det är förmodligen avsett mer som en varning än som att träffa dom mitt i planeten.

Ja minns för inte allt för länge sen här i Köping när det var en bil som var ute och körde som en galning mitt i natten överallt, bland annat på innergården (gräsmatta) vid polarens lägenhet när ja sov över där. Vaknade å såg att han rejsade runt hur som helst överallt.

Läste tidningen dagen efter och där stod de att han hade kört sönder trädgårdar, staket och vid ett tillfälle kört "chikenrace" med polisen, varvid de sköt varningsskott med pistol för att killen skulle vejja undan.

Ingen skillnad när man åker motorcykel tycker jag.

FARTGALEN <<

Fartfeber
Gick med
6 Sep 2005
Hoj
tramp
>> Steffo_b

Ska vi hålla oss till ämnet Steffo? Att Du exempelvis tycker fartkontrollerna är bra placerade har inte med saken att göra.

Du är uppenbarligen av den uppfattningen att batong får användas, så mycket har jag fattat, men du hänvisar inte till något som gör att jag kan tro att det verkligen är en okej åtgärd.

../klipp/..det är polismannen på plats som gör bedömningen vad som är lämpliga åtgärder och det hoppas jag att du är medveten om.
Hur menar du nu? Att polisen inte har regler för hur ett stoppande ska gå till och att det är upp till enskilde polismannen att agera på ett sätt som behagar honom?
Spikmatta - okej?
Batong - okej?

Jag är fullt på det klara med att det i en del fall har bedömts som onödigt mycket våld att klappa på en flyende motorcyklist
Vilka fall syftar du på?

Klipper in det polismannen här på SH sa, tycker det verkar rimligt.

Att polisen drog fram batongen när denna skulle stoppa dig låter inte klokt..!!
Våldsanvändningen skall anpassas till det brott som är. Hade du varit en misstänkt galen rattfylla som vägrade stanna ja då kanske, men för en fortkörning nja tror inte det!!

fullt lagligt att slå med batong emot en person som istället för att stanna på polismans tecken gasar rett emot densamma, och det var väll det saken gälde?
Inte precis. Det handlar om att köra förbi en kontroll, inte att köra över kontrollen.

Last edited:

Ozzi

Guest
Poliser är också människor, min polare kom efter sitt gäng o stod på som FN, en halvmil innan rondellen som kommer när man når stan tittade han i backspegeln o såg då polis mc:n som jagade han, han stannade snyggt o prydligt för att ta diskusionen med polisen, som tur var var det en polis av den gamla stammen och han tittade på körkortet o konstaterade att han jobbade som lastbilschaffis, polisens kommetar blev att det var tur att hans kolleger inte tog han i rondellen där dom väntade, han fick en fortkörning på 20km/t, snacka om att han var glad för denne polisman. Det finns faktiskt schyssta poliser också.:tummenupp

Lethenstrm

Oldshool Racingmotard
Gick med
18 Jan 2009
Hoj
Honda XR630R -90, KTM 530EXC -08
För ett par dagar sen skulle ja dra å köra lite i skogen, så innan de satt ja på hojen på en parkering och snackade i telefon. En polisbil stod 10 m framför och den kvinnliga polisen stod och pratade med ett ungdomsgäng och den manliga kolla på.
Innan de hade dom rundat mig och sett avsaknad av regskylt och bakblinkers.
Så när dom hade pratat klart med ungarna kom dom tillbaka till mig, hade kunnat åkt när som helst men han kolla så mkt på mig att ja förstod att han ville komma förbi å prata.
Så dom stannade precis brevid mig och vi förde ett väldigt trevligt samtal.

Först sa han att de inte fanns några banor i närheten å att de va onödigt att ja åkte cross mitt inne i stan. Då sa ja att den faktiskt e reggad å att skylten sitter i hjulhuset då originalhållaren gick sönder efter ja vurpat. Han hade inte sett att den satt där för att den va så skitig efter tidigare enduro.
Han bad inte ens om körkort, utan bara frågade om ja hade körkort för den, ja erbjöd mig dock att visa körkort ändå så han slog et getöga på de.
Men han snackade bara lite sen sa han att ja iallafall skulle ha de så roligt och ta de lugnt.
Så åkte dom därifrån.

Så ja... Snälla poliser finns det! Och jag uppskattar dom ENORMT mycket. Ja är inte ute efter att bete mig som ett svin. Visst att ja kör på förbjudna ställen ibland och hojen kanske inte är 100% original. Men ja försöker ändå sköta mig och inte jävlas med folk.
Och då uppskattar ja verkligen att dom inte jävlas tillbaka även om ja inte förljer lagen exakt.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Ska vi hålla oss till ämnet Steffo? Att Du exempelvis tycker fartkontrollerna är bra placerade har inte med saken att göra.

Du är uppenbarligen av den uppfattningen att batong får användas, så mycket har jag fattat, men du hänvisar inte till något som gör att jag kan tro att det verkligen är en okej åtgärd.

Hur menar du nu? Att polisen inte har regler för hur ett stoppande ska gå till och att det är upp till enskilde polismannen att agera på ett sätt som behagar honom?
Spikmatta - okej?
Batong - okej?

Vilka fall syftar du på?

Klipper in det polismannen här på SH sa, tycker det verkar rimligt.

Att polisen drog fram batongen när denna skulle stoppa dig låter inte klokt..!!
Våldsanvändningen skall anpassas till det brott som är. Hade du varit en misstänkt galen rattfylla som vägrade stanna ja då kanske, men för en fortkörning nja tror inte det!!

Inte precis. Det handlar om att köra förbi en kontroll, inte att köra över kontrollen.

Jag vet inte riktigt hur du tolkar det jag skriver faktiskt men jag ska försöka förtydliga mig.

Jag anser att om man försöker smita från en poliskontroll så kan man inte komma och gnälla över att polisen vidtar åtgärder. Dom kan vidta åtgärder i förhållande till vad dom kan tänkas misstänka att du är skyldig till. Det kan hända att dom misstänker att du försöker smita för att du är eftersökt av polisen eller kör på en stulen motorcykel. Då får dom ta till mer åtgärder än om det bara är för att du inte har lust att uppvisa körkortet.

Med andra ord. Drar du så kan det hända att dom misstänker att det är något allvarligare än det faktiskt är och bedömer att batongen inte är överdrivet för att få stopp på dig.
Huruvida detta sedan bedöms vara korrekt är det disciplinnämnden som bedömer. Anser dom att polisens misstanke var obefogad så kan dom få en varning eller liknande.

Polisen har regler för hur ett stoppande ska gå till men dom har också regler som säger att dom, eventuellt i samråd med vakthavande befäl, får bedöma vilka åtgärder som är lämpliga för att stoppa dig om du smiter. Om du är en galning med en Uzi i ryggsäcken på väg in för meja ner folk på torget så får dom i princip skjuta efter dig men om det visar sig att så inte var fallet så lär dom få det väldigt hett om öronen.

Jag vet att enligt proportionalitetsprincipen så är det att ta i lite för mycket att klappa på någon med batong för att denne inte stannar när man fastnat i en hastighetskontroll men jag anser faktiskt att polisen har lite för små befogenheter för att stoppa folk.

Om dom inte får vidta några åtgärder för att få stopp på dom som inte vill stanna vid kontrollen blir det ju i praktiken omöjligt att kontrollera om folk kör omkring fulla eller höga. Och dom förarna vill jag inte ha ute i trafiken när jag kör hoj.
Så min personliga åsikt är att när polisen vinkar in dig till kanten så stannar du, visar körkortet och blåser i alkometern. Då kan dom lägga kraften på att jaga dom som faktiskt kör omkring fulla och höga.

Gnäller man över att polisen vidtar åtgärder får att få stopp på en när man flyr så har man bara inte insett sin del i det hela. Man har faktiskt valet att inte vrida på rullen och försöka dra. Då slipper man risken att dom gör det dom gör för att få stopp på dig.

För jag har faktiskt aldrig varit med om att dom slagit mig med batongen när jag blivit stoppad. Inte någon av dom ca 40 gångerna.

FARTGALEN <<

Fartfeber
Gick med
6 Sep 2005
Hoj
tramp
Jag vet inte riktigt hur du tolkar det jag skriver faktiskt men jag ska försöka förtydliga mig.
Till att börja med har det enligt Dig förekommit flera fall där polisen använt batongen på flyende mc-förare. Jag frågar efter källa men du svarar inte. Hur ska jag tolka det tycker du?

Jag vet att enligt proportionalitetsprincipen så är det att ta i lite för mycket att klappa på någon med batong för att denne inte stannar när man fastnat i en hastighetskontroll
Ja, du ser. Vi är överrens i kärnfrågan!

Polisen har regler för hur ett stoppande ska gå till men dom har också regler som säger att dom, eventuellt i samråd med vakthavande befäl, får bedöma vilka åtgärder som är lämpliga för att stoppa dig om du smiter.
Läser du vad du själv skriver? Se ovan.

Dom kan vidta åtgärder i förhållande till vad dom kan tänkas misstänka att du är skyldig till. Det kan hända att dom misstänker att du försöker smita för att du är eftersökt av polisen eller kör på en stulen motorcykel.
Du, detta är inte Nordkorea. Polisen kan inte bara hitta på "men vi trodde" baserat på egentligen ingenting. Polisen är väl medvetna om att hoj-förare inte stannar även om dom inte snott hojen. Minns du inte när polisen gick ut med att dom funderade på att sluta stoppa hojar, då det var så många som stack.
Desssutom kan hojföraren ha en anledning till att inte stanna, ser man inga polisbilar så stannar man kanske inte för en okänd filur i mörk överall.
Vet en person som passerade en kontroll för att han inte uppfattade att han blev invinkad av polisen. Polisen kom efter och stoppade honom några hundra meter senare, måttligt roade. Så polisen (och du) ska nog passa sig för att dra för mycket slutsatser av att folk åker förbi deras kontroller.

Så min personliga åsikt är att när polisen vinkar in dig till kanten så stannar du, visar körkortet och blåser i alkometern.
Du är rolig du. Kan säga att med hoj har polisen försökt stanna mig 5 ggr, och VARJE GÅNG har dom lasrat mig. Men visst, om det bara hade varit att blåsa/kontrollera att hojen inte var stulen, ja då skulle väl alla stanna utom dom som verkligen har något att dölja. Men fortkörning är ju sååååååååååååååååååå allvarligt tydligen.

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Hoj
Cresent comfort 2013
finns andra knep me....

hade en diskution me en mc-snut igår om hurvida han var på privat mark utan vare sig tillstånd eller ärrende....

då jag tänkte anmäla honom för olaga intrång så fotade jag nrskylten på hojen.., när jag sedan skulle fota hans ansikte så slår han mig rakt på handen så jag drämmer till honom av ren reflex...

då börjar han nästan gråta o börjar skrika om våld mot tjänsteman o säger att han ska ta upp detta me en bekant till mig som han känner....:va

västerås polisens finest... var väl västmanlands svar på Hamren....:huvet

mvh.T

(vårdat språk uppskattas.mvh/sportbike)

Last edited by a moderator:

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Hoj
Cresent comfort 2013

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Suck, vad säger man?

Att retroaktiva aborter borde vara tillåtet kanske.

Och "kårandan" gör att de som skulle kunnat vara vettiga diskvalificerar sig sjäklva till nötter då de borde avtyra idiotkollegors egenpåtagna "Judgedreddpatos" (I'm the law) och de ska manifesteras på skitsaker.

http://blogg.expressen.se/racingbloggen/

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
Nej, de vågar inte... de är riskmedvetna.
De vet att den organiserade tyngre brottsligheten inte är att leka med och att det medför personliga represalier mot dem enskilt.
Varför flödar ex. vis droger i mängder på krogarna?
Hur jävla svårt är det att leta på de högt opp i "näringskedjan"?
Jo, de får konsekvenser som inte står i media.

Då är det enklare att ge sig på "Svennar" och medvetet fokusera på en brottlighet som inte "slår tillbaka" så att säga...

Inte kul att höra hur de finns individer som resonerar så, och som jobbar inom yrket.

Som ett oberoende exempel:
Läs speciellt kapitel om Uppsalamaffian i boken "Svensk maffia" som ex. vilken respekt "buset" har för lagens långa arm.

polismyndigheten i västmanland klarar väl inte av tung brottslighet heller så...:D

mvh.T

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
Detta vet inte många om:

Polisförordningen 1998:1558

4 kap. Skyldigheter i anställningen

Uppträdande

1 § Anställda inom polisen skall i arbetet uppträda på ett sätt