Ska vi hålla oss till ämnet Steffo? Att Du exempelvis tycker fartkontrollerna är bra placerade har inte med saken att göra.
Du är uppenbarligen av den uppfattningen att batong får användas, så mycket har jag fattat, men du hänvisar inte till något som gör att jag kan tro att det verkligen är en okej åtgärd.
Hur menar du nu? Att polisen inte har regler för hur ett stoppande ska gå till och att det är upp till enskilde polismannen att agera på ett sätt som behagar honom?
Spikmatta - okej?
Batong - okej?
Vilka fall syftar du på?
Klipper in det polismannen här på SH sa, tycker det verkar rimligt.
Att polisen drog fram batongen när denna skulle stoppa dig låter inte klokt..!!
Våldsanvändningen skall anpassas till det brott som är. Hade du varit en misstänkt galen rattfylla som vägrade stanna ja då kanske, men för en fortkörning nja tror inte det!!
Inte precis. Det handlar om att köra förbi en kontroll, inte att köra över kontrollen.
Jag vet inte riktigt hur du tolkar det jag skriver faktiskt men jag ska försöka förtydliga mig.
Jag anser att om man försöker smita från en poliskontroll så kan man inte komma och gnälla över att polisen vidtar åtgärder. Dom kan vidta åtgärder i förhållande till vad dom kan tänkas misstänka att du är skyldig till. Det kan hända att dom misstänker att du försöker smita för att du är eftersökt av polisen eller kör på en stulen motorcykel. Då får dom ta till mer åtgärder än om det bara är för att du inte har lust att uppvisa körkortet.
Med andra ord. Drar du så kan det hända att dom misstänker att det är något allvarligare än det faktiskt är och bedömer att batongen inte är överdrivet för att få stopp på dig.
Huruvida detta sedan bedöms vara korrekt är det disciplinnämnden som bedömer. Anser dom att polisens misstanke var obefogad så kan dom få en varning eller liknande.
Polisen har regler för hur ett stoppande ska gå till men dom har också regler som säger att dom, eventuellt i samråd med vakthavande befäl, får bedöma vilka åtgärder som är lämpliga för att stoppa dig om du smiter. Om du är en galning med en Uzi i ryggsäcken på väg in för meja ner folk på torget så får dom i princip skjuta efter dig men om det visar sig att så inte var fallet så lär dom få det väldigt hett om öronen.
Jag vet att enligt proportionalitetsprincipen så är det att ta i lite för mycket att klappa på någon med batong för att denne inte stannar när man fastnat i en hastighetskontroll men jag anser faktiskt att polisen har lite för små befogenheter för att stoppa folk.
Om dom inte får vidta några åtgärder för att få stopp på dom som inte vill stanna vid kontrollen blir det ju i praktiken omöjligt att kontrollera om folk kör omkring fulla eller höga. Och dom förarna vill jag inte ha ute i trafiken när jag kör hoj.
Så min personliga åsikt är att när polisen vinkar in dig till kanten så stannar du, visar körkortet och blåser i alkometern. Då kan dom lägga kraften på att jaga dom som faktiskt kör omkring fulla och höga.
Gnäller man över att polisen vidtar åtgärder får att få stopp på en när man flyr så har man bara inte insett sin del i det hela. Man har faktiskt valet att inte vrida på rullen och försöka dra. Då slipper man risken att dom gör det dom gör för att få stopp på dig.
För jag har faktiskt aldrig varit med om att dom slagit mig med batongen när jag blivit stoppad. Inte någon av dom ca 40 gångerna.