Trevlig, snabb nakenhoj som det går att åka två på?

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Hoj
XJR1300
Järngrisar var ett nytt namn för mig. :D
Allt över 200kg eller hur definierar du det?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ska det transporteras två på en och samma hoj hade nog en sådär 800cc alt 100hk för att ha en siffra att gå på varit att föredra om den ska vara "snabb när det"behövs""
Och allt över 200kg körklar är förklädda fläskhäckar. ja.
:hihi

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Ska det transporteras två på en och samma hoj hade nog en sådär 800cc alt 100hk för att ha en siffra att gå på varit att föredra om den ska vara "snabb när det"behövs""
Och allt över 200kg körklar är förklädda fläskhäckar. ja.
:hihi

200kg är iofs en rätt låg målvikt, som inte ens säger närapå allt om man ska va sån.

Den största skillnaden på SD, Touno mf och grisarna är nog inte 15-20 kilo, utan chassiegeometri, broms- och fjädringskomponenter och hela det paketet.

Jag har kört FZ1 och CB1000 också och tycker dem är fläskhäckar också, men på pappret och i A4-prestanda är de nog tom vassare än SD mf.

Bulldog är en stylad Virago, XJ1400 är importerad från 80-talet osv.. Man får jättegärna ha en sån, och man får jättegärna älska sin hoj. Men tro inte att de är sportiga hojar som mäter sig med Européerna. They don´t

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jovars! Lite önsketänkande är det med 200kg max.
Helt annan kontroll, styrrespons och "upplevd lekfullhet" på européerna kontra asienhojar.

Sd är nog mest bang for the buck. Nu har jag bara använt mig av R varianten men skulle ändå sticka ut hakan och påstå att en "basvariant" fortfarande läxar upp en (input nude asian) i de flesta grenar.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jovars! Lite önsketänkande är det med 200kg max.
Helt annan kontroll, styrrespons och "upplevd lekfullhet" på européerna kontra asienhojar.

Sd är nog mest bang for the buck. Nu har jag bara använt mig av R varianten men skulle ändå sticka ut hakan och påstå att en "basvariant" fortfarande läxar upp en (input nude asian) i de flesta grenar.

Definitivt..

Jag har aldrig kört Tounon, att den faller för mig är för att den ser som ut en insekt från nån 80-tals Sci-fi film i mina ögon.. Nya RSV4 naken däremot :kär, men det är ju som med SFS, alldeles för dyr.

Trajjorna gillar jag skarpt dock. Street3 har jag bara testat som snabbast, Speed3 har jag kört en del och gillar den, men den hävdar sig inte när det går undan mot SDn.. Alldeles för jazzigt chassie och tourig känsla.

SDn är lite som en Porsche, de uppenbara nackdelarna är också det som gör den underbar :D

Kuben

Cementarsel Mc
Gick med
10 May 2005
Hoj
Aprilia RSV4R-10
Fazer 1000 innan insprutet.Hade en 01:a bra drag och gick bra att skjutsa på.Tyckte FZ1 som den heter nu blev slöare när den fick sprut.Kanske var en inbillning men den känslan fick både jag och polaren när vi provade den.

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Hoj
brittisk trepip
FZ1-s har bra passagerarplats och handtag. Och den skriker rejält .

SD:n är lite mer "on the edge" och erbjuder inga handtag. Den får din passagerare att skrika rejält .

// Har ingen aning egentligen då jag inte provat någon av dem :D
Men min sambo skriker som fan när hon sitter därbak.. Passagerare på SM = Lätt framhjul!

Last edited:

Buddah

Speedster #46
Gick med
17 Jul 2009
Hoj
2006 KTM Superduke 1982 Yamaha XS400 1981 Yamaha SR 250
Superduke går hur fint som helst att skjutsa på, har inte haft några klagomål hittills:D Slipper ha passageraren som en ryggsäck då man hamnar nästan i samma höjd, finns inga handtag som någon så men de ju gott o kramas lite ibland.

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Ducce Streetfighter är värre dock, men det är andra pengar.

Jo den är värre än sd att skjutsa på :D och kostar väl det dubbla och är mkt mer krävande/svårkörd.

Jo japs hojarna verkar vara byggda med blyfyllt stål i jämförelse med Euro hojarna ...Väl värt att tänka på om det skall åkas aktivt .

Kanske du skall kika på en Ktm Smt 990 ...det verkar vara en grym passa allt hoj :tummenupp

Hobbe

Medlem
Gick med
25 Apr 2009
Hoj
-
Tycker du ska fortsätta med din gixxer i sommar och köra lite bana så släpper nog dina bytes tankar pronto :)

Krueebbs

rajder
Gick med
10 Jun 2006
Hoj
Suzuki rm250 -06, Kawasaki Z750,
Tjena !

Bara för att ställa till de ytterligare för dig så nämner väl jag ännu en modell, som de verkar vara välldans tyst om här ..

Ja åker på en z750 Me ett rakare å bredare styre , småhottad Me helsystem osv. Tycker karaktären är helt gudomlig i denna hoj ! Åkt både lite äldre gixxer 750, nyare r1 och mindre motard tidigare ... Tycker den här hojen sammanför dom ovan nämnda maskinerna på ett jädrans behagligt vis . Toppfart på ca 240km/h men håller sig ändå rätt nära literklubbor när de bär iväg på nå fullgas repor på 50 vägar :)

nu till den stora frågan ; skjutsmöjligheterna.

Jag har själv fått äran att sitta på bönepallen på min hoj å tycker man sitter mer än behagligt .
i påskas tog vi oss en tur från Gävle - Jönköping för att kika in på elmiamässan..

fröken satte då troget bakpå och de enda hon hade att klaga på ur ren praktisk synpunkt var att de blev kallt åt knäna ...

det går INTE att jämföra komforten med tex ekipaget r1 -04 som vi hade med oss .. Stackaren som satt därpå hade kämpigt med kroppen ett bra tag .. :)

Ge dig ut Me "den trogne bönaren" på lite test turer i vår och låt hen avgöra vad som är skönt !

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Hoj
KTM SD990
Många tips som är riktigt bra här!
Speed Triple och Street Triple känns som säkra kort då de hyllats världen över av både tidningar och användare. Får se om jag kan få till en provkörning av någon av dessa.

SD'n lockar mer, det får jag erkänna. Men jag måste även där provköra och framförallt med skjuts för att se hur hon upplever det hela :)

@Krueebbs

Z750 är ett bra alternativ, kanske inte lika... kittlande som de andra, men en trygg och trevlig hoj, helt klart. Har kört den en del och tycker det är en trevlig cykel, så jag stänger inga dörrar där heller.
Din poäng om att den är skjutsvänlig köper jag helt och hållet, vilket är ett stort plus! :tummenupp

Vad är det för räckvidd på SD'n? Hur många mil per tank alltså. :confused:

Gick med
29 Sep 2007
Hoj
NC30
Suzuki SV 1000 N har inte nämnts i tråden.

Har ingen egen erfarenhet av hojen, så någon annan får gärna berätta hur den är att köra.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Vad är det för räckvidd på SD'n? Hur många mil per tank alltså. :confused:

18-23 mil 05-06
20-25 mil 07-

Större tank från -07, sen sitter det i högerhanden. Jag åkte en transportsträcka en gång, 20 mil E4, och tog det lugnt pga tung ryggsäck etc.. Då drog den 0,64 om jag minns rätt (06a), men det har bara hänt en gång :D

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Hoj
F800
Körde 28 mil på en tank med min Superduke 2007 som längs.
Förbrukning landsväg drygt 0,6 (120 tempo). Blandat landsväg ej över 0,8 och bana cirka 1-1,2...
Superduken är en trevlig hoj, men prioriterar du landvägsegenskaper med skjuts så tror jag aen speetriple är bättre. Den är mer touring helt enkelt :)

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC