Trim! Motorbyte KTM 690 - in med "nya" -17 motorn (701), funkar det?

Kalkas64

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2018
Ort
Västra Frölunda
Hoj
Ducati 996S -01, Ducati 996SPS -99, Ducati Monster 1000 -05, KTM Duke 690R -16
Halloj,

Jag har en KTM 690 2014 med två-stiftsmotorn tillverkad mellan (tror jag) 2012-2016, tror den har 68 hk original.

Men ska jag tävla i Supermono Roadracing och behöver mer kraft. Nya överkvadratiska motorn från 2017 ger 75 hk original på veven (och 1000 varv mer) plus är lättrimmad, med en ny kam från AGAP och lite programering kan man nå 80 hk på bakhjulet ganska lätt! Jag har hittat en beggad Husqvarna 701 motor (det är ju samma som nya 690) som jag tänkte sätta in istället för mig gamla 690-motor.

Mitt problem är att jag inte vet om elsystem/ECU från gamla motorn kan anpassas till nya motorn.

Finns det ngn som gjort ett sånt byte eller vet vilka problem som kan uppstå?

Räcker det med en piggy-back typ Power Commander?


Kalkas
 

Bifogat

  • Duke 689 2016 R.jpg
    Duke 689 2016 R.jpg
    753.1 KB · Visningar: 47

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Skicka ett PM till våra KTM guru Boris så får du högst troligt det vettigaste svaret. Samt slipper alla som minsann har en kusin som minsann slog huvudet i arbetsbänken och blev ett geni som aldrig har fel sedan dess. :tummenupp
 

n_andersson

Sporthojsnörd
Gick med
25 Sep 2007
Ort
Bengtsfors
Hoj
Night Rod. kawa 450
Eller så hör du av dig till Hans på shopperworks. Han är expert på att trimma 690 motorerna
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Har du en frisk 690 tvåstiftsmotor hade jag inte bytt till den senaste generationen med de kostnader och pill det medför. Jag har ju bla byggt en 690 supermono till Janne Werner och den är ju inte direkt långsam även om där alltid finns mer effekt att plocka ut.

En 690 tvåstiftmotor med:
Agap kamaxel+ventilfjädrar
Kolv med högre komp
Optimerad squish
Portad topp
Manuell kamkedjesträckare

Räcker långt i supermonoklassen utan att kosta en förmögenhet
 

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Reservhoj på g?

Samtidigt som nya motorn kom blev det ju även en annan ram. Både på Duke och motard/enduro, på motarden får man i nya motorn i en gammal ram. Men det är så trångt så man kommer få plocka ur motorn i ramen för att ens få av ventilkåpan. Inte så smidigt..

Hur tight det är på Duken kan jag inte svara på, men även denna lär ju ha en annan design för att få mer plats runt toppen.
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Reservhoj på g?

Samtidigt som nya motorn kom blev det ju även en annan ram. Så är även fallet på motardversionerna, på motarden får man i nya motorn i en gammal ram. Men det är så trångt så man kommer få plocka ur motorn i ramen för att ens få av ventilkåpan. Inte så smidigt..

Hur tight det är på Duken kan jag inte svara på, men även denna lär ju ha en annan design för att få mer plats runt toppen.

Hur har hedlunds våldstrimmade 701 hölle i sommar? Och vill du uppge vilken effekt den gav :)
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Motorn är kompatibel rent fysiskt även om formen på toppen är annan. Det är samma trigger till sprutet så det skall vara kompatibelt. Växellägessensorn är en som kom 2016 till Duke men det är sannolikt bara annat kontaktstycke.

Sen är det min bestämda uppfattning att skall man ändå bygga racehoj från grunden så är det bättre att stoppa dit ett spjällhus av lämplig dimension för effekten och styra med ett standalone sprut istället för att hålla på med KTM original elsystem och komplettera med powercommander eller liknande.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Motorn är kompatibel rent fysiskt även om formen på toppen är annan. Det är samma trigger till sprutet så det skall vara kompatibelt. Växellägessensorn är en som kom 2016 till Duke men det är sannolikt bara annat kontaktstycke.

Sen är det min bestämda uppfattning att skall man ändå bygga racehoj från grunden så är det bättre att stoppa dit ett spjällhus av lämplig dimension för effekten och styra med ett standalone sprut istället för att hålla på med KTM original elsystem och komplettera med powercommander eller liknande.

Vilka system ska man kolla på då? 450cc givetvis, allt annat är ju bara hobbyhojar... :arsele
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top