Trimma husan?

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Jajäääädrar, trötta fyrtaktare? Jag tror det finns en del moppefuckon på 125'or som inte har en aning jag... :D

Till och med min "snälla" 450 är ett frustande monster jämfört med lillebrors gamla fullcross yz125...att det inte ylar på 12000 varv konstant är inte lika med att det är en trött maskin.
Inte ens min 08 KTM 300EXC (2-t 300cc) har något att säga till om mot nuvarande Husabergare (edit, även om den har bra toppeffekt, det är snitteffekt det handlar om, användbar sådan).

Men det är klart, en del tror väl att höga varv är lika med rappa motorer. ;)

/J
Men nu är vi på 125cc-forumet. Och då är 4-t slött..
 

suzuki125

Ny medlem
Gick med
4 Dec 2008
Ort
Hbg
Hoj
KTM SMR690 -08, Suzuki 125cc 2T, hemmabyggd Honda CB125. GSXR750 - 96 SÅLD
njaa, obelix_800s cb 125 har 25 hk och 200c den lär hänga med en 2t, den lär väl få stryk av en rs eller mito men den håller väl jämn takt med en 2t sm? Fast det är rätt ohållbart att trimma så mycket 25 hk lär vara gränsen för en 4t 125:a
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Men nu är vi på 125cc-forumet. Och då är 4-t slött..

Även på större cyklar, snöskotrar och utombordade så är 4T ofta mer högvarvigt och har sämre litervrid och sämre litereffekt än motsvarande 2T med samma cylindervolym.
 

suzuki125

Ny medlem
Gick med
4 Dec 2008
Ort
Hbg
Hoj
KTM SMR690 -08, Suzuki 125cc 2T, hemmabyggd Honda CB125. GSXR750 - 96 SÅLD
Det är väl på de små cylindrarna? När man kommer upp i kubik så lönar det sig mer och mer med 4t
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det är väl på de små cylindrarna? När man kommer upp i kubik så lönar det sig mer och mer med 4t

På högeffektiva 2T-bensinmotorer så brukar man säga att man helst inte ska gå över 250 cc i cylindervolym om man ska ha maximal effekt/fyllnadsgrad med traditionell portning och expansionskammarteknik och samtidigt inte riskera för het kolvtopp.

Så om man hypotetiskt vill bygga en 2T-litersporthoj så bör den inte ha färre cylindrar än 4 om man ska maximera effekten. Iaf om man ska använda sig av den etablerade teorin kring gasväxling för mindre bensintvåtaktare som man använder sig av idag.
Tror jag

Men nu är jag OT igen :gnissla
/J
 
Last edited:

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
Jajäääädrar, trötta fyrtaktare? Jag tror det finns en del moppefuckon på 125'or som inte har en aning jag... :D

Till och med min "snälla" 450 är ett frustande monster jämfört med lillebrors gamla fullcross yz125...att det inte ylar på 12000 varv konstant är inte lika med att det är en trött maskin.
Inte ens min 08 KTM 300EXC (2-t 300cc) har något att säga till om mot nuvarande Husabergare (edit, även om den har bra toppeffekt, det är snitteffekt det handlar om, användbar sådan).

Men det är klart, en del tror väl att höga varv är lika med rappa motorer. ;)

/J
:lol

Ja jag skulle vilja se den personen som kör en fullstor cross med en 125cc 4takts motor mot en 125cc 2takt cross och vinner på en crossbana. Lycka till 4takt. Eftersom vi är i 125forumet så snackar vi inte om 450 mm utan just 125cc och då är 125cc 4takt slött oavsett vad din 450 presterar. Eller har jag förstått det fel nu igen?
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
:lol

Ja jag skulle vilja se den personen som kör en fullstor cross med en 125cc 4takts motor mot en 125cc 2takt cross och vinner på en crossbana. Lycka till 4takt. Eftersom vi är i 125forumet så snackar vi inte om 450 mm utan just 125cc och då är 125cc 4takt slött oavsett vad din 450 presterar. Eller har jag förstått det fel nu igen?

Nej, men trådskaparen såg ljuset tidigt i den här tråden och frågade efter tips på smidiga, större fyrtaktare.

"Det kanske inte är värt pengarna som ni säger då...

Har ni några bra hojjtips i 400-500 klassen?
personligen gillar jag aprilias RXV men den har ju Vtwin! jag tycker bättre om det encylindriga ljudet!"

Det specificerades inte att vi pratade 4-t 125or, men det kanske var där jag tappade tråden... ;) Men att palta med 125or är ju något man gör bara för att man inte får köra riktig båge än... :arsele

/J
 

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
Nej, men trådskaparen såg ljuset tidigt i den här tråden och frågade efter tips på smidiga, större fyrtaktare.

"Det kanske inte är värt pengarna som ni säger då...

Har ni några bra hojjtips i 400-500 klassen?
personligen gillar jag aprilias RXV men den har ju Vtwin! jag tycker bättre om det encylindriga ljudet!"

Det specificerades inte att vi pratade 4-t 125or, men det kanske var där jag tappade tråden... ;) Men att palta med 125or är ju något man gör bara för att man inte får köra riktig båge än... :arsele

/J
Ja men du kommenterade ju på "slöa 4taktare" Vilket var vad jag skrev och det gällde 125:eek:r! ;)
 

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 450 SMR
Jajäääädrar, trötta fyrtaktare? Jag tror det finns en del moppefuckon på 125'or som inte har en aning jag... :D

Till och med min "snälla" 450 är ett frustande monster jämfört med lillebrors gamla fullcross yz125...att det inte ylar på 12000 varv konstant är inte lika med att det är en trött maskin.
Inte ens min 08 KTM 300EXC (2-t 300cc) har något att säga till om mot nuvarande Husabergare (edit, även om den har bra toppeffekt, det är snitteffekt det handlar om, användbar sådan).

Men det är klart, en del tror väl att höga varv är lika med rappa motorer. ;)

/J



ey kompis. du har gått fel.

eller så är du bara jävligt töntig och försöker vara rolig;)

va vet jag...
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
ey kompis. du har gått fel.

eller så är du bara jävligt töntig och försöker vara rolig;)

va vet jag...

Nej, inte värst - tjommen som skapade tråden funderade på större fyrtaktare...vilket var det jag svarade på. :)

Faktum kvarstår, att trimma 125:a är rätt meningslöst - det är bättre att lugna sig tills man får köra något riktigt, det var nog bara det jag ville komma fram till (och jag tyckte någon gjorde sig lustig över trötta fyrtaktare, vilket kom någorlunda direkt efter att det började pratas exc, wrf och fe...).

/J
 

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
Nej, inte värst - tjommen som skapade tråden funderade på större fyrtaktare...vilket var det jag svarade på. :)

Faktum kvarstår, att trimma 125:a är rätt meningslöst - det är bättre att lugna sig tills man får köra något riktigt, det var nog bara det jag ville komma fram till (och jag tyckte någon gjorde sig lustig över trötta fyrtaktare, vilket kom någorlunda direkt efter att det började pratas exc, wrf och fe...).

/J
Då tycker jag du läser en gång till så kanske du ser att den jag citerat pratade om en vass 2takt dvs TS Husqvarna! ;)
 

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
Rätt underhållande tråd måste jag säga, suzuki125 lyfter snittet med sina begåvade inlägg till en nivå långt bortom min intelligens känner jag - ännu bättre med folk som skäller ut honom för sina uttalanden. Låt honom vara bara, killen är ju störtskön!

Faktum kvarstår, att trimma 125:a är rätt meningslöst - det är bättre att lugna sig tills man får köra något riktigt, det var nog bara det jag ville komma fram till (och jag tyckte någon gjorde sig lustig över trötta fyrtaktare, vilket kom någorlunda direkt efter att det började pratas exc, wrf och fe...).
/J

Här kan jag bara säga att det kan vara skillnaden mellan 1a och 2a plats i en tävling. Jag känner flera som tävlar eller har tävlat hyfsat seriöst, mig inräknad som fick trimma sin 125cc mx-båge för att inte halka efter. Jag lämnade in till Delta för att låta den duktiga mekanikerns magi flöda över både block och cylinder, och efter det kom aftermarketprodukterna med topp, insug, cylindrar och allt vad det kunde vara. Dock gick det aldrig så långt att någon av oss skaffade 144cc - dels växte vi ur mx2-serien och dels fanns inte dessa kit då utan vi skaffade större grejer och samma sak där: man trimmar för att vinna!

MEN, nu var det ju inte 125cc tävlingshojar vi snackade om kom jag ju på..... mitt ovan predikande var bara en parantes.

Edit: Hej tjenare, tur att man inte är efter iaf. Glömde helt att kolla datumen på inläggen :D
 
Last edited:

Frappe

Helvetica X - Stunttroop
Gick med
8 Oct 2007
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha DTR 125 99, Beta RR50 SM 07, Commencal Furious 09, Sålda: KTM 250 SXF, Yamaha DT50LC, Pitpro pitbike,
Rätt underhållande tråd måste jag säga, suzuki125 lyfter snittet med sina begåvade inlägg till en nivå långt bortom min intelligens känner jag - ännu bättre med folk som skäller ut honom för sina uttalanden. Låt honom vara bara, killen är ju störtskön!

Word!:tummenupp
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top