? Trimmade moppar...

FearCat

När du är olycklig skickar gud dig en hoj.
Gick med
2 May 2016
Ort
stockholm
Hoj
2023 Suzuki GSX 8S
Yamaha FS1 med 5 halva, trimkrök. Gjorde väll ca 70 på mätaren. Åkte tyvärr dit med den, försökte ta mig genom ett dike men fick inte grepp med däcket, polismannen som jagade mig med en trimmad vespa som de förmodligen hade konfiskerat tidigare, hoppade av I farten så vespan rullade vidare kom springandes och tacklade omkull mig.

Sedan hade jag en Crescent 1209 med sachsmotor som var handväxlad. Den trimmade inte vi utan viktkompenserade så den skulle orka våra 95kg. Den gjorde väll runt 60-65 ärliga km/h. Good Times med moped, det är en helt annan känsla att glida med gammal moppe än modern hoj.
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Yamaha FS1 -76. Den var trimmad när den köptes och gjorde väl 45. Började gå sämre och brytarspetsen byttes. Det var tur att brytarspetsen var dålig när farsan provkörde innan köp, för nu gjorde den helt plötsligt över 70 på mätaren. Vet att insuget var rejält uppborrat. Blev stoppad av snutten som frågade om jag hade trimmat den. Jag spelade dum och sa att den kanske är drevad eller nåt. De sa att de skulle provköra den, och om de misstänkte att den var trimmad så skulle de beslagta den för undersökning. Hade sinnesnärvaro, trots att jag var skitnervös, att dra upp choke reglaget som satt nere på slidmatningen, utan att de såg det. Visste att den gick max 40 och sedan bara fyrtaktade med choke. Snutten som provkörde kom tillbaka efter provkörningen och sa att: -Ja, den gör ju nästan 40, så den är nog drevad, vilket också är olagligt. Lovade att byta drev och fick åka. Så snart jag vågade tryckte jag ned choken och körde hem i 70 knyck.
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
F800
Hojen bakom sålde jag för 3år sedan, så borde vara ungefär då. Moppen står fortfarande kvar, men önskar att Apan varit det med. Den hade bara rullat drygt 600 mil och var MINT condition.
Moppen är fortfarande orörd.
 
Last edited:

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Hojen bakom sålde jag för 3år sedan, så borde vara ungefär då. Moppen står fortfarande kvar, men önskar att Aprillin varit det med. Den hade bara rullat drygt 600 mil och var MINT condition.
Moppen är fortfarande orörd.
Jo, var o tittade på hojen häromveckan. Superfin. Nu är den såld (inte till mig, men den var högt på listan)
 

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tidaholm
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
Sisådär 11 år gammal följde jag med morfar o farsan till Fåglavik Glasbruk sommaren 1985, det vankades auktion, förstår ni. Storögt vankande man omkring och kikade på all gammal bråte som di gamle bjöd på. Efter någon timma var vi ganska nöjda och tänkte bege oss hemåt, när farsan upptäckte en Husqvarna Roulette Populär, årsmodell '58. (Modellkod 3811 för riktiga Husqvarna-nördar.) Det slutade inte bättre än att farsgubben vann budgivningen och till det facila priset av 75 svenska pistoleros så var moppen vår.

Det var ju lite andra tider på 80-talet, så somrarna som följde åkte jag trampmoppe hemma i kvarteret från jag var 11 tills var 14 och några månader. Den sommaren jag skulle fylla 15 fick jag en blå Puch Dakota av morfar, vilket innebar att den stackars Populären blev stående i garaget hos farsan och den sista gång den startades före millenieskiftet var 1989.

Sålunda, en kort summering innebär att motordrivet på två hjul för min del har varit:

Husqvarna Roulette Populär
Puch Dakota
Kawasaki ZXR-750
Kawasaki ZX-9R
Kawasaki ZX-6R

...och där skulle man kunna tro att det slutade, eller? Inte då, för ca tre veckor sedan hyrde jag en kärra och åkte till päronen i Herrljunga. Trampmoppen har stått i farsans garage i alla år och nu var det dags att de ystra 0,8 hk skulle få släppas lösa. Väl hemma i Tidaholm inspekterade jag tanken vilken var oförskämt fin invändigt, bytte bränsleslang och pytsade i någon liter bensin. Förvisso gav den livstecken ifrån sig, men behagade inte starta. Fick tips om en lokal Husqvarna-gud som visade sig vara villig att vara behjälplig och några dagar senare fick jag hem Populären igen och nu går "monstret".

Nu är man tillbaka i sadeln, där motoräventyret en gång började...
20240811_200000.jpg
 
Nyheter
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top