? Trimmade moppar...

Yamaha FS1 med 5 halva, trimkrök. Gjorde väll ca 70 på mätaren. Åkte tyvärr dit med den, försökte ta mig genom ett dike men fick inte grepp med däcket, polismannen som jagade mig med en trimmad vespa som de förmodligen hade konfiskerat tidigare, hoppade av I farten så vespan rullade vidare kom springandes och tacklade omkull mig.

Sedan hade jag en Crescent 1209 med sachsmotor som var handväxlad. Den trimmade inte vi utan viktkompenserade så den skulle orka våra 95kg. Den gjorde väll runt 60-65 ärliga km/h. Good Times med moped, det är en helt annan känsla att glida med gammal moppe än modern hoj.
 
Yamaha FS1 -76. Den var trimmad när den köptes och gjorde väl 45. Började gå sämre och brytarspetsen byttes. Det var tur att brytarspetsen var dålig när farsan provkörde innan köp, för nu gjorde den helt plötsligt över 70 på mätaren. Vet att insuget var rejält uppborrat. Blev stoppad av snutten som frågade om jag hade trimmat den. Jag spelade dum och sa att den kanske är drevad eller nåt. De sa att de skulle provköra den, och om de misstänkte att den var trimmad så skulle de beslagta den för undersökning. Hade sinnesnärvaro, trots att jag var skitnervös, att dra upp choke reglaget som satt nere på slidmatningen, utan att de såg det. Visste att den gick max 40 och sedan bara fyrtaktade med choke. Snutten som provkörde kom tillbaka efter provkörningen och sa att: -Ja, den gör ju nästan 40, så den är nog drevad, vilket också är olagligt. Lovade att byta drev och fick åka. Så snart jag vågade tryckte jag ned choken och körde hem i 70 knyck.
 
Hojen bakom sålde jag för 3år sedan, så borde vara ungefär då. Moppen står fortfarande kvar, men önskar att Apan varit det med. Den hade bara rullat drygt 600 mil och var MINT condition.
Moppen är fortfarande orörd.
 
Last edited:
Hojen bakom sålde jag för 3år sedan, så borde vara ungefär då. Moppen står fortfarande kvar, men önskar att Aprillin varit det med. Den hade bara rullat drygt 600 mil och var MINT condition.
Moppen är fortfarande orörd.
Jo, var o tittade på hojen häromveckan. Superfin. Nu är den såld (inte till mig, men den var högt på listan)
 
Sisådär 11 år gammal följde jag med morfar o farsan till Fåglavik Glasbruk sommaren 1985, det vankades auktion, förstår ni. Storögt vankande man omkring och kikade på all gammal bråte som di gamle bjöd på. Efter någon timma var vi ganska nöjda och tänkte bege oss hemåt, när farsan upptäckte en Husqvarna Roulette Populär, årsmodell '58. (Modellkod 3811 för riktiga Husqvarna-nördar.) Det slutade inte bättre än att farsgubben vann budgivningen och till det facila priset av 75 svenska pistoleros så var moppen vår.

Det var ju lite andra tider på 80-talet, så somrarna som följde åkte jag trampmoppe hemma i kvarteret från jag var 11 tills var 14 och några månader. Den sommaren jag skulle fylla 15 fick jag en blå Puch Dakota av morfar, vilket innebar att den stackars Populären blev stående i garaget hos farsan och den sista gång den startades före millenieskiftet var 1989.

Sålunda, en kort summering innebär att motordrivet på två hjul för min del har varit:

Husqvarna Roulette Populär
Puch Dakota
Kawasaki ZXR-750
Kawasaki ZX-9R
Kawasaki ZX-6R

...och där skulle man kunna tro att det slutade, eller? Inte då, för ca tre veckor sedan hyrde jag en kärra och åkte till päronen i Herrljunga. Trampmoppen har stått i farsans garage i alla år och nu var det dags att de ystra 0,8 hk skulle få släppas lösa. Väl hemma i Tidaholm inspekterade jag tanken vilken var oförskämt fin invändigt, bytte bränsleslang och pytsade i någon liter bensin. Förvisso gav den livstecken ifrån sig, men behagade inte starta. Fick tips om en lokal Husqvarna-gud som visade sig vara villig att vara behjälplig och några dagar senare fick jag hem Populären igen och nu går "monstret".

Nu är man tillbaka i sadeln, där motoräventyret en gång började...
20240811_200000.jpg
 
Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top