? Trimmade moppar...

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
:hojsmilie Hur många körde trimmad moppe innan GPS och andra moderniteter fanns?
Själv köpte jag en ny Zündapp KS50 -76 och såklart att man körde i träskor och utsvängda jeans när vädret tillät (gympadojor vintertid) ? Började med jackad kolv/drevning innan en 7-halva så den gick utav h-vete (vilket man tyckte då) ? "Pimpelgas" allt som oftast och avgassystem som lät "apa" (skramlade loss). Tufft ?
FB_IMG_1692602482517.jpgFB_IMG_1692603996003.jpgFB_IMG_1648702078839.jpg
 
Puch Monza 3c, pluggen ryckt o liten förändring av drevning, gjorde sina 50-55.
TT styre (nervinklat så klart!) O tillbakaflyttade fotpinnar- så rajsestuket framgick tydligt i mitt liv redan som liten parvel.

//jj
 
Hade en Yamaha Yankee med 70cc cylinder, planad topp, 16.8 förknasare (som jag bytte till efter motorsågsförknasaren gick sönder) och något insug som definitivt inte var original.
Den gick lagomt fort. Jag hade den oftast drevad för att få mer acceleration än att gå fortare för det var roligare att accelerera, och sladda runt på grusväg än att köra lite fortare. Men ett tag hade jag den drevad för maxfart, och eftersom att jag tog moppen till skolan så körde jag ibland om skolbussen på väg till skolan. :hihi
Avgasröret var just det, ett rakt rör, så det hade nog gått att få den att gå bättre. Mopeden lät så in i helvete, och mina föräldrar sa att de kunde höra mig komma ett par km bort. På grund av hemmabyggeavgasröret så gick det inte ha en kick på aset, så man fick springa igång den, och det var bara två personer som kunde starta fanstyget, det var jag och far. Man var tvungen att kuta som en idiot, attackhoppa på, och dumpa kopplingen med *precis* rätt mängd gas.

Tanterna i byn jag växte upp i ringde alltid polisen så fort de hörde en moped så man kunde inte nöta runt i byn. Men vi såg polisen väldigt ofta i byn iaf.
 
Last edited:
Fram-King Clipper -63, 5mm lucka, gjorde lätt 65 på raksträcka (enligt hastighetsmätaren) hörde den aldrig fyrtakta. Tysk kvalitet som fick bekänna färg på skogsstigar och grusvägar, JOFAhjälm och snowjogging var utstyrseln. Var väl 12 år när jag köpte den för 300 kr.

Suzuki K50 -82. 60cc trekanals cylinder, Mikuni 16mm förgasare. Tre kugg drevad. Klarade dock inte av att öka diametern i förgasarkåpan (slidmatning) så den gjorde ungefär 65 den med, men höll lätt 40 i branta uppförsbackar. Fick duga. Bra bruksmoppe.
 
Jodå.
Senapsgul Puch Dakota, jackad kolv, planad topp, drevad, effekt ljuddämpare. :hojraket

Fiffigt stöldskydd hade jag också, en kill-switch brytare gömd under limpan som gjorde att den inte gick att kicka igång. Hittade moppen en gång vid stöldförsök i ett dike, den som hade försökt sno den hade säkert träningsvärk i kick-benet :hihi Jag lyfta bara upp den,,slog om brytaren och kicka igång den på första försöket och åkte hem.
 
Körde Honda MT-5 där enda trimmet var en kugg drevat fram. Jag hade 125:a-kort i tankarna och att åka dit för trim i det läget hade satt käppar i det hjulet.
Nu kör jag hemmafilad Gilera Stalker (originalcylinder, kolv och topp alltså) med trimpipa och 17mm förgasare. Jag har inte GPS-testat, men fått upp i 95 km/h mätarfart i nerförsbacke och 90km/h på raka. Kan tänka mig att det motsvarar 75-80 ärliga km/h.
 
Suzuki K50 -79a. Tre-kanalare, överliggande avgasrör, fjäril på kolven och nån kugg drevat.
OCH, det oerhört viktiga tillbehöret, den långhåriga, flerfärgade pälsmattan som man hade över sadeln. Extremt viktigt!!!
 
Gubbmoppe med 2vxl Sachs motor, provade nog alla trim som fanns till den, men den gick oftast med 5½a Problemet var att få tag på drev till den, så det slutade med att den var tokstark men inte så snabb.

Jag dejtade då dottern till en polis, det borde ha tagit runt 40 minuter att köra till henne, ändå var jag hos henne 20 minuter efter att ha lagt på telefonluren.
Antingen var polismannen ifråga dålig på matematik, eller så var han mån om sin dotters datingliv.... (det var det senare, han var riktigt schyst)

Ett tag körde jag med hembyggd stryping, byggd av en stålspackel mellan förgasare och cylinder, den hade ett V format jack så man kunde reglera hur stort insläpp man hade, från fullt ner till nästan inget (ungefär som en choke), men det var svårt att balansera åtdragningsmomentet på muttrarna till förgasaren så att man orkade ändra utan verktyg.

Då kunde man, när man kört in dryga milen in till stan, stanna på en parkering och strypa ned den så att den gick nästan lagligt och sedan puttra runt tämigen orädd bland poliserna.

Dagens ungar klipper en kabel och sätter en dold brytare eller köper en CDI med fjärrkontroll så kan dom köra både trimmat och otrimmat med Schrödingers Moped....
 
Yamaha DT50MT -91 Rod/Vit
Den var bara lite diskret trimmad (Effektljudämpare fram, urslagen plugg i förgasaren och 13/48 drevning (10/50 STD)). Den gjorde 62-63 mätarfart på plan väg och gick tyst fint och driftsäkert. Många kompisar åkte med mera trim, men de rasade ofta med.
Då ja under samma tid hade en gammal lyftkyld YZ80 -80. Det roliga med den var att motorn passade direkt i ramen och crossens främre ljuddämpare passade direkt i DT:n bakre. Enda modifieringen var ändrad kedjelängd. Helt plötsligt hade jag en 16hk "moppe med 6 växlar som lätt varvade ur vid 90... Åkte så i några dagar innan min far tyckte det var mindre lämpligt :). Så blev till nästan original igen. men jäklar vad den gick ett tag...
 
Last edited:
Jag trimmade inte mina moppar, mest eftersom det kunde leda till problem och jag var beroende av moppen för att åka till polare, badstrand och sommarjobbet. Seriöst trimmande med cylinderbyte o d var inte ekonomiskt överkomligt, och att plana toppen eller jacka kolven ledde ofta till haverier hos andra.
Däremot hade jag en gammal Zundapp som av någon anledning gick att varva hur långt som helst utan att börja fyrtakta, en gång kom jag upp i 70km/t i en lång utförslöpa. Spännande, speciellt utan hjälm som det var på den tiden.
 
Moppar. Nånting tyvärr dagens ungdomar missar.
Vi har ett gäng här i byn som man kan se ligga och skruva på mopeder vid ett garage i en grannfastighet. Mopederna låter inte helt original. :hihi
Och den griniga gamla tanten finns till och med här med. Hon klagar på att de väsnas där vid garaget.
 
Moped "is the shit", hur trevligt som helst :giggle:
Hade en HPD som första moped, ett plock av flera svenska märken, och 2-växlad, men den gick helt ok.
Sedan blev det en Yamaha Chappy, och då upptäckte man driftsäkerheten.
Men ett annat insug, förgasare och lite drevning så gjorde den 60km/h på mätare, var nästan ljudlös, och det kändes som lagom fart med den storleken på hjul, och den hjulbasen.
Men byggde en topbox av plywood och åkte på många fisketurer med den.

Old_times_1_3.jpg

Var tvungen att köpa tillbaka en Chappy av samma årsmodell som jag hade (1981) för några år sedan, "bara för att".

20210729_174022.jpg

Nu är det mest lite modernare fyrtaktsmopeder som jag håller på med, och jag brukar säga att jag inte trimmar dom, utan jag återställer dom bara i originalutförande.
Dagens fyrtaktare kan vara lite utmanande att få fart på, och dom är ju inte lika "peppriga" som en tvåtaktare, det är stor skillnad på upplevelsen där.
Men jag känner att driftsäkerheten på dom moderna fyrtaktarna är enormt god, så det ska man nog inte börja sin karriär med, för man lär sig ju ingenting om motorer :giggle:
Men.....skitkul som sagt var!

Midsommar_2022.jpg
 
Ciao otrimmad
Husqvarna flinta otrimmad (såld tyvärr)
Men så har det passerat en del trimmade under tonåren. Bland annat ett chopperbygge med ILO-motor som man kunde backa med om man rullstartade den bakåt!
 

Bifogat

  • E90B781F-4C00-462F-A9AF-CB67B131283E.jpeg
    E90B781F-4C00-462F-A9AF-CB67B131283E.jpeg
    1.8 MB · Visningar: 7
  • B7785131-44B3-4934-9CA9-103016B80DB6.jpeg
    B7785131-44B3-4934-9CA9-103016B80DB6.jpeg
    3.5 MB · Visningar: 7
Hade en kompis som också hade en K50 men han bytte motor till en GT125, den tvåcylindriga. Sen kapade han till krökarna på två vanliga "överliggare" till K50 och monterade dessa som avgasrör. Frambromsen var av den icke existerande sorten och "moppen" gjorde lätt tokvobblande 110, mätt med bil.
Problemet var att om man gasade hårt så vred sig sugrörsgaffeln, svingen och dess infästning i den pressade plåtramen, ja och då själva ramen som vills slå knut på sig själv. Det var som att stoppa in en Viper V10 motor i en Trabant...
Men kul hade vi :)
 
Nyheter
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

Back
Top