Per skrev:
Visst var det du som var ner till midlanda i lördags?
Jag åkte på en XR med akra. (o trasig styrlager)
Synd att vi inte bytlånade mopeder, åkte efter dig en stund och upplevde att 650'n hade lite mer ork, både utför och uppför. Det trodde jag inte innan.
Hoppas vi springer på varann vid fler tillfällen!
Japp, det var jag. Förmodligen så är det en kombination av att jag är ganska långsam som förare och att jag väger ganska mycket (drygt 90kg) som gör att 660:n inte upplevs som så snabb. Dessutom kör jag med originaldrevning så den gjorde 160+ på rakan (168 som mest) på fjärde växeln och som mest på landsväg har jag fått upp den i 180 på femte växeln så jag tror att om jag går ned någon kugg fram kan jag antingen behålla toppfarten eller till och med få högre toppfart för att den orkar dra ut mer på femman samtidigt som jag naturligtvis får bättre acceleration tack vare lägre drevning. Jag ska köpa nytt drev efter jobbet idag var tanken.
Jag har inte provat själv om det är någon skillnad mellan bara slip-on och helsystem men jag skulle absolut köpa ett helsystem innan jag bytte kam med tanke på hur risigt min gick med originalsystemet. Jag har för mig att ett helsystem ger bortåt 8-10 hk mer på bakhjulet jämfört med original eftersom ganska mycket av strypningen sitter i krökarna och inte i slutburken. Om du söker här på sporthoj finns det några trådar som visar bänkningar av 660 i olika stadier av trim.
Du får ha i åtanke att kammen från en 660 Factory Replica är designad för att passa i en motor som korrekt inställd ger 72hk på bakhjulet, jämför det med en original 660 LC4 som kanske ger 52hk på bakhjulet. Det är två helt olika monster vi pratar om.
Angående portning så har jag hört både det ena och det andra om de High Flow toppar som sitter på 660 och andra senare LC4
r, vissa säger att det ger lite att porta de och vissa säger att det inte ger något alls nästan. Det är samma ventiler och liknande i en Factory Replica som det är i en original 660 så det är knappast någon idé att börja sätta i större ventiler eller liknande. Någon eller några hästar kanske du kan hämta genom att porta toppen.
Skulle jag göra om allt skulle jag först av allt köpa ett helsystem och då helst Akrapovic, sen skulle jag porta toppen och sätta i ny kam samtidigt när allt ändå är i delar.
//Eric