Trimmkam till KTM 660

Wheelie-king

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2003
Ort
Kalmar
Hoj
YZR 500 "replica", Gixxer 1000 K7 "Lucky strike", KTM SX 150 -13, Gilera 180 2-takt
Tänkte höra om det är någon som har bytt kamaxel på
sin 660 och vad ni i såna fall har satt dit för nån.
Blev det nån större skillnad effektmässigt.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Wheelie-king skrev:
Tänkte höra om det är någon som har bytt kamaxel på
sin 660 och vad ni i såna fall har satt dit för nån.
Blev det nån större skillnad effektmässigt.


Har tyvärr inte nån kam i min ännu men det finns stort sett bara två som gäller. Factory kammen som ger mest vid topp samt Rally kammen som ger mer botten samt mellanregister. Jag skulle ta Rally kammen då jag knappast ligger och nöter på toppeffekten.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Köp ett bra helsystem först om du inte redan har det.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Wheelie-king skrev:
Tänkte höra om det är någon som har bytt kamaxel på
sin 660 och vad ni i såna fall har satt dit för nån.
Blev det nån större skillnad effektmässigt.

Jag har KTM:s egen Factory Replica kam i min, den kostar 1400:- + montering. Du MÅSTE byta system INNAN du byter kam. Jag monterade kammen innan jag bytte till helsystem från Akrapovic och den går DÅLIGT med originalsystemet, du tappar hela botten och mellanregistret och en hel del på topp också. Enligt vad jag läst på den här tråden så tjänar du ett par hästar på toppen med en Factory Replica kam men tappar motsvarande i botten- och mellanregistret naturligtvis, en kam flyttar ju bara omkring effekten, den tillför inte någon ny effekt på egen hand.

Min går riktigt bra nu med både kammen och Akrapovic helsystem, kan dock inte jämföra med något annat eftersom jag inte provat den med system men utan kam, jag har inte inte provat någon annans hoj heller eller bänkat min.

Det ska tydligen finnas lite vildare kammar att få tag på från Tyskland via bland annat Lelles men om man tappar mer i botten- och mellanregistret än vad jag gjort med min kam så vill jag inte byta, så roligt är det inte med toppeffekt pch vid bankörning ska man inte underskatta vikten av mellanregister. De kammarna kostar tyligen någon tusenlapp mer också och då portar jag hellre toppen eller köper en bättre bromspump för de pengarna.

//Eric

PS. Enligt Ragnar på Lelles finns inte Rallye-kammen att få tag på från KTM längre. Men det var i våras i och för sig. DS.
 

Wheelie-king

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2003
Ort
Kalmar
Hoj
YZR 500 "replica", Gixxer 1000 K7 "Lucky strike", KTM SX 150 -13, Gilera 180 2-takt
Jag kör med sebring slip-on. Det borde väl räcka?
Eller är ett helsystem att föredra om man ska
byta kammen?
Lite tungt bara att punga ut 10K för att få ut 2-3 hk
extra...
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
1200:- kostar det att porta min CRF-topp hos marklunds i piteå, borde vara lika samma för era toppar. På min skulle det ge ~4hk
 

Per

YOU MEET THE NICEST PEOPLE ON A HONDA
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
XR650HRC SM CR500
DR-Zätare skrev:
Min går riktigt bra nu med både kammen och Akrapovic helsystem, kan dock inte jämföra med något annat eftersom jag inte provat den med system men utan kam, jag har inte inte provat någon annans hoj heller eller bänkat min.

Visst var det du som var ner till midlanda i lördags?
Jag åkte på en XR med akra. (o trasig styrlager)
Synd att vi inte bytlånade mopeder, åkte efter dig en stund och upplevde att 650'n hade lite mer ork, både utför och uppför. Det trodde jag inte innan.
Hoppas vi springer på varann vid fler tillfällen!
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Per skrev:
Visst var det du som var ner till midlanda i lördags?
Jag åkte på en XR med akra. (o trasig styrlager)
Synd att vi inte bytlånade mopeder, åkte efter dig en stund och upplevde att 650'n hade lite mer ork, både utför och uppför. Det trodde jag inte innan.
Hoppas vi springer på varann vid fler tillfällen!

Japp, det var jag. Förmodligen så är det en kombination av att jag är ganska långsam som förare och att jag väger ganska mycket (drygt 90kg) som gör att 660:n inte upplevs som så snabb. Dessutom kör jag med originaldrevning så den gjorde 160+ på rakan (168 som mest) på fjärde växeln och som mest på landsväg har jag fått upp den i 180 på femte växeln så jag tror att om jag går ned någon kugg fram kan jag antingen behålla toppfarten eller till och med få högre toppfart för att den orkar dra ut mer på femman samtidigt som jag naturligtvis får bättre acceleration tack vare lägre drevning. Jag ska köpa nytt drev efter jobbet idag var tanken.

Jag har inte provat själv om det är någon skillnad mellan bara slip-on och helsystem men jag skulle absolut köpa ett helsystem innan jag bytte kam med tanke på hur risigt min gick med originalsystemet. Jag har för mig att ett helsystem ger bortåt 8-10 hk mer på bakhjulet jämfört med original eftersom ganska mycket av strypningen sitter i krökarna och inte i slutburken. Om du söker här på sporthoj finns det några trådar som visar bänkningar av 660 i olika stadier av trim.

Du får ha i åtanke att kammen från en 660 Factory Replica är designad för att passa i en motor som korrekt inställd ger 72hk på bakhjulet, jämför det med en original 660 LC4 som kanske ger 52hk på bakhjulet. Det är två helt olika monster vi pratar om.

Angående portning så har jag hört både det ena och det andra om de High Flow toppar som sitter på 660 och andra senare LC4:eek:r, vissa säger att det ger lite att porta de och vissa säger att det inte ger något alls nästan. Det är samma ventiler och liknande i en Factory Replica som det är i en original 660 så det är knappast någon idé att börja sätta i större ventiler eller liknande. Någon eller några hästar kanske du kan hämta genom att porta toppen.

Skulle jag göra om allt skulle jag först av allt köpa ett helsystem och då helst Akrapovic, sen skulle jag porta toppen och sätta i ny kam samtidigt när allt ändå är i delar.

//Eric
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Per skrev:
Visst var det du som var ner till midlanda i lördags?
Jag åkte på en XR med akra. (o trasig styrlager)
Synd att vi inte bytlånade mopeder, åkte efter dig en stund och upplevde att 650'n hade lite mer ork, både utför och uppför. Det trodde jag inte innan.
Hoppas vi springer på varann vid fler tillfällen!
Jag körde båda två och jag skulle nog säga att KTMen var mer att åka med, MEN XRen har bättre botten och mellanregister.

Jag blev överraskad som fan av KTMen, det är ju en bra hoj även för bankörning! Iaf på amatörnivå :)
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
DR-Zätare skrev:
Dessutom kör jag med originaldrevning så den gjorde 160+ på rakan (168 som mest) på fjärde växeln och som mest på landsväg har jag fått upp den i 180 på femte växeln

//Eric
Om jag inte minns fel så hade jag 184 på mätaren på rakan med din hoj, då bromsade jag tidigt också. 178 är jag helt säker på iaf!

194 hade jag med Gävle-killens CRF450X (den har några pollar mindre än min moped, hade vart kul å veta vad jag hade för fart med min) *edit, 134km/h gick det i utgången på rakan vid det tillfället, just innan jag räta upp
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
OlleR skrev:
Om jag inte minns fel så hade jag 184 på mätaren på rakan med din hoj, då bromsade jag tidigt också. 178 är jag helt säker på iaf!

194 hade jag med Gävle-killens CRF450X (den har några pollar mindre än min moped, hade vart kul å veta vad jag hade för fart med min) *edit, 134km/h gick det i utgången på rakan vid det tillfället, just innan jag räta upp

Det var ju sista gången du provkörde min hoj i alla fall! Vad ska jag nu skylla på som orsak för att jag blev omkörd av alla när du säger att min hoj går snabbt??

Det enda som stör mig just nu är att framhjulet studsar i alla kurvor när jag försöker köra fort. Jag justerade ju bakdämparen och det kändes som att studset kom lite senare då men det blev å andra mer studs på en gång istället för en gradvis ökning kändes det som.

//Eric
 

Per

YOU MEET THE NICEST PEOPLE ON A HONDA
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
XR650HRC SM CR500
Nu när tråden spårat ur är enda raka att åka dit en gång till å göra upp!

- Olle med kit-fjädring, däckvärmare och laptimer
- Eric med kit-kam, highflow hit o dit
- Jag med shit-fjädring och touringdäck
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Per skrev:
Nu när tråden spårat ur är enda raka att åka dit en gång till å göra upp!

- Olle med kit-fjädring, däckvärmare och laptimer
- Eric med kit-kam, highflow hit o dit
- Jag med shit-fjädring och touringdäck

Du har ju kit-styrlager! Dessutom kan ju faktiskt du och Olle köra snabbt till skillnad från mig.

Jag vet inte riktigt varför jag ska vara med i denna uppgörelse, ni körde ju bägge två om mig på utsidan i svängarna så jag förstår inte vad jag ens har med saken att göra? Eller ska jag vara med bara för att ni ska känna er snabba när ni varvar mig hela tiden?

Jag försöker åtminstone slänga in ett informativt inlägg mellan mina mindre informativa inlägg.

Jag blev hursomhelst sugen på att byta bort 660:n mot en race-motard, en Husa 650 eller en KTM SX 525/540 eller allra helst en 578. Gatåkningen är ju ändå bara farlig...

Nåja, kanske får nöja mig med att köpa styvare fjädrar till 660:ns fjädring.

//Eric
 
Last edited:

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
DR-Zätare skrev:
Jag blev hursomhelst sugen på att byta bort 660:n mot en race-motard, en Husa 650 eller en KTM SX 525/540 eller allra helst en 578. Gatåkningen är ju ändå bara farlig...

Nåja, kanske får nöja mig med att köpa styvare fjädrar till 660:ns fjädring.

//Eric
Köp en racemotard, det är det enda rätta. Borde komma lös några SM-hojjar nu till hösten.

Går ju kitta om din hoj med sjuttiofem saker, men det blir bra mycke dyrare än att köpa en redan klar räser!

Gatan är för posers ;D
Per skrev:
Nu när tråden spårat ur är enda raka att åka dit en gång till å göra upp!

- Olle med kit-fjädring, däckvärmare och laptimer
- Eric med kit-kam, highflow hit o dit
- Jag med shit-fjädring och touringdäck
Du, jag har faktiskt skjusspinnar på min hoj, det gör den mer touring än din.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
OlleR skrev:
Går ju kitta om din hoj med sjuttiofem saker, men det blir bra mycke dyrare än att köpa en redan klar räser!

Blir dock svårt att bli av med de 20 extrakilon som den släpar på. Jag har två krav på min framtida hoj: Vikt utan soppa på 110kg eller mindre, bakhjulseffekt på >60hk. Låter som en Husa va?

//Eric
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
DR-Zätare skrev:
Blir dock svårt att bli av med de 20 extrakilon som den släpar på. Jag har två krav på min framtida hoj: Vikt utan soppa på 110kg eller mindre, bakhjulseffekt på >60hk. Låter som en Husa va?

//Eric
Tyvärr är husan tyngre än så, det blir nog en 450 i VM-trimning då! :tummenupp

Vad du ska ha all effekt till vet jag inte, på bussjö håller jag fullt först efter man gått ut på gruset på startrakan (dvs i slutet) med min lilla 45 hästars motorbåt.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
OlleR skrev:
Tyvärr är husan tyngre än så, det blir nog en 450 i VM-trimning då! :tummenupp

Vad du ska ha all effekt till vet jag inte, på bussjö håller jag fullt först efter man gått ut på gruset på startrakan (dvs i slutet) med min lilla 45 hästars motorbåt.

Husan har en angiven vikt utan soppa på 112kg. Jag behöver inte lysen, batteri och elstart (som ändå inte verkar funka så bra) så jag kan säkert tjäna några kilo där. Dessutom verkar ju kickaxlarna gå av så man tappar kicken hela tiden och där tjänar jag ytterligare lite vikt!

Effekt är ju coolt! Jag provade en 525 EXC (helt standard) som kändes rätt trött faktiskt. Jag har nog aldrig insett att 660:n är ganska mycket att åka med. När man byter hoj så byter man ju aldrig ned sig i effekt, man byter alltid till en hoj med mer effekt!

Jag använder effekten för att kompensera min låga hastighet i kurvorna och mina tidiga inbromsningar, det är mycket enklare än att lära sig att köra.

//Eric
 

Leffe

#14
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
450 exc + Bandit12 + R1
DR-Zätare skrev:
Jag blev hursomhelst sugen på att byta bort 660:n mot en race-motard, en Husa 650 eller en KTM SX 525/540 eller allra helst en 578. Gatåkningen är ju ändå bara farlig...

Köp min SX580. Ofarlig hoj med effekt så det räcker och blir över...
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
DR-Zätare skrev:
Husan har en angiven vikt utan soppa på 112kg. Jag behöver inte lysen, batteri och elstart (som ändå inte verkar funka så bra) så jag kan säkert tjäna några kilo där. Dessutom verkar ju kickaxlarna gå av så man tappar kicken hela tiden och där tjänar jag ytterligare lite vikt!

Effekt är ju coolt! Jag provade en 525 EXC (helt standard) som kändes rätt trött faktiskt. Jag har nog aldrig insett att 660:n är ganska mycket att åka med. När man byter hoj så byter man ju aldrig ned sig i effekt, man byter alltid till en hoj med mer effekt!

Jag använder effekten för att kompensera min låga hastighet i kurvorna och mina tidiga inbromsningar, det är mycket enklare än att lära sig att köra.

//Eric
Det var nånstans mellan 125 å 127 kg husan vägde med soppa, och det är väl sju eller nio liter i tanken, så det är några kilo att pula bort ;D

Du provade ju mitt effektmonster, tycker du den var så slö? Speciellt på tajtare banor så tjänar du igen förlusten av effekt med förlusten av vikt ;D

Jag har kört på den modellen också, och det funkar inte längre ;<
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
OlleR skrev:
Om jag inte minns fel så hade jag 184 på mätaren på rakan med din hoj, då bromsade jag tidigt också. 178 är jag helt säker på iaf!

194 hade jag med Gävle-killens CRF450X (den har några pollar mindre än min moped, hade vart kul å veta vad jag hade för fart med min) *edit, 134km/h gick det i utgången på rakan vid det tillfället, just innan jag räta upp

Nu har jag kollat med facit och 173 km/h var det snabbaste hojen gått på Midlanda och det måste ha varit med dig på. Jag hade 168 som max. Växlade du upp till femman på rakan?

Jag har köpt ett 16-tandat drev nu (en kugg mindre än original) så nu ska det drevas som på moppe-tiden!

//Eric
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top