NiklasJ
Med lem
- Gick med
- 21 Oct 2008
- Ort
- Lomma
- Hoj
- 85 GSX-R7/12, 86 GSX-R 7/11, 87 GSX-R 750, 3x85 GSX-R 750, 2x 88 GSXR1100, 2004 RSV Factory, Inazuma 7/11, ZZR-1100, Bandit 1200, Husa 650, 61 Vespa, 79 BMW R45, BMW R1200S, Suzuki TL1000S, KTM 950 SMR, 92 GSX-R 1100, 81 DR500, 2018 Tuono 1100
För stort squishutrymme?
Hjälp!
Jag håller på att sätta ihop en 1216 cc sugmotor för gatbruk. Nya kolvar, 12:1, och portad/plastad topp (30 och 26,5 mm ventiler) inhandlades innan jag fick reda på att toppen var från en 88/89 750, dvs med mindre förbränningsrum.
Första tanken var att svarva/slipa av kolvarna för att kompensera för detta men det räcker inte.
Andra tanken var att använda spacers under cylindern. Jag skulle behöva 0,9-1,3 mm spacer (beroende på den exakta storleken på förbränningsrummet, jag har inte mätt det ordentligt än) för att hålla kompet på just under 12:1. Problemet är att squishutrymmet skulle bli mycket stort. Jag har fått olika bud på hur detta skulle påverka motorn. En källa säger att man "tappar 1-2 Nm på maxvridet" och en annan källa säger att det är "helt åt skogen på en sugmotor" och "så kan du inte köra".
Notera att jag byter till Webcams #236 med längre duration (270º, eller 246º vid 0,05" lyft) så det effektiva kompet blir lägre, men jag vet inte hur stor skillnaden blir i praktiken.
Vad säger ni? Hur påverkas motorn om squishen ökas så mycket?
All hjälp uppskattas varmt. Några förslag eller erfarenheter?
Mvh,
Niklas
Hjälp!
Jag håller på att sätta ihop en 1216 cc sugmotor för gatbruk. Nya kolvar, 12:1, och portad/plastad topp (30 och 26,5 mm ventiler) inhandlades innan jag fick reda på att toppen var från en 88/89 750, dvs med mindre förbränningsrum.
Första tanken var att svarva/slipa av kolvarna för att kompensera för detta men det räcker inte.
Andra tanken var att använda spacers under cylindern. Jag skulle behöva 0,9-1,3 mm spacer (beroende på den exakta storleken på förbränningsrummet, jag har inte mätt det ordentligt än) för att hålla kompet på just under 12:1. Problemet är att squishutrymmet skulle bli mycket stort. Jag har fått olika bud på hur detta skulle påverka motorn. En källa säger att man "tappar 1-2 Nm på maxvridet" och en annan källa säger att det är "helt åt skogen på en sugmotor" och "så kan du inte köra".
Notera att jag byter till Webcams #236 med längre duration (270º, eller 246º vid 0,05" lyft) så det effektiva kompet blir lägre, men jag vet inte hur stor skillnaden blir i praktiken.
Vad säger ni? Hur påverkas motorn om squishen ökas så mycket?
All hjälp uppskattas varmt. Några förslag eller erfarenheter?
Mvh,
Niklas
Last edited: