Trist! Ännu en dödsolycka...

Status
Ej öppen för fler svar.

Wheelie-king

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2003
Ort
Kalmar
Hoj
YZR 500 "replica", Gixxer 1000 K7 "Lucky strike", KTM SX 150 -13, Gilera 180 2-takt
Jag känner till en kille som gjorde samma sak...

Han låg o tränade bakhjul på E22:an (helt idiotiskt) till råga på det så hade han bara haft mc-kort i 1 månad.

Men han klarade sig mirakulöst. Men han fick en hel del skador bla ett väldigt trasigt ben... Men nu, ca 1 år efter olyckan är han upp på hojen igen!
 

Ghost

B.C.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrort
Hoj
Husa 501 -02, SD R -10
No1 skrev:
Dom nya mitt staketen på våra motorvägar kan diskuteras hur länge som hellst, dock så måste man en sak klart för sig- dom räddar FLER liv än dom dödar!!!

No1...

Visst är det så, men då ska man inte gå ut med nollversioner som ska lösas med medel som premierar endast en enda fordonstyp i trafiken...

Fast det är bara min åsikt... :näsblod
 

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Ort
08 en stund till
Hoj
KTM LC4
No1 skrev:
Så länge vi har fordon som styrs av just människor så kommer vi aldrig att nå en NOLLVISION, och situationen med dessa vajer räcken är till trotts en bra väg att miska statisyiken för döds olyckor i trafiken!!! även om vi motorcykel förare inte gagnas speciellt mycket av dem...

No1...

Jag håller med er båda! Vad jag inte förstår är varför räckena ser ut som de gör!? De är ju livsfarliga för oss på hoj.. Det vore väl väldigt enkelt att "klä in" wireräcket med någon form av plast/plexi eller vad som helst som gör att man glider med istället för att skivas igenom!? Men det kanske inte skulle fungera!? Jag kan dock inte se varföt det inte skulle göra det.
 

Ghost

B.C.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrort
Hoj
Husa 501 -02, SD R -10
No1 skrev:
Så länge vi har fordon som styrs av just människor så kommer vi aldrig att nå en NOLLVISION, och situationen med dessa vajer räcken är till trotts en bra väg att miska statisyiken för döds olyckor i trafiken!!! även om vi motorcykel förare inte gagnas speciellt mycket av dem...

No1...

Dom är för klena för lastbilar & för vassa för hojåkare, alltså gagnar det enbart personbilarna.
I den övriga trafiken försöker man skydda den mest utsatta trafikanten,
men på motorvägarna där skyddar man den mest förekommande trafikanten.
Det rimmar illa i mina öron.

För övrigt håller jag med dig om att nollvisionen är en utopi så länge som vi har kvar människor som framför fordon.
Jag har tyvärr ingen lösning på det problemet annat än att vi behöver mer utbildning för att själva komma till insikt.
Annars får vi väl ta bort människan som förare av våra fordon...
 

Ghost

B.C.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrort
Hoj
Husa 501 -02, SD R -10
Biturbo skrev:
/.../ Men det kanske inte skulle fungera!? Jag kan dock inte se varföt det inte skulle göra det.

Troligen kostnader.
Ska man vara riktigt synisk så är det kanske så att dom inte bryr sig...

Edit: SMC (tror jag att det var) tog fram en inklädnad till vajerräckena när dom först presenterades.
Förslaget antogs dock inte. Har för mig att det var pengarna som inte räckte till.
I trafiken behöver man tydligen inte räkna på vårdkostnaderna på ALLA trafikanter bara den mest förekommande...
 
Last edited:

miicke

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
kawasaki zx7r -99
RocketQueen skrev:
Man kanske kan träna där de inte finns vägräcken...
De framkommer ju inte så mycket om hur snabbt han körde o så men de hela är helt klart väldigt olyckligt! :(

Olyckor kan ju iofs hända överallt.

Ja men så kan man inte resonera.
Man kan heller inte träna på en öde väg för att där är ju stora lyckstolpar som står med jämna mellan rum och det kanske finns träd där också.

Så jag ser det bara som ett misstag han har gjort som inte klarade sätta ner framhjulet ordentligt och förmodligen kastades in i vägräcket.
 

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm/Vasastan
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Mitträcken hindrar bilisterna från att utföra idiotiska omkörningar och är därför livräddande.
Sen att någon som ger sig ut på hoj och gör nåt dumt kan man inte lasta räcket för... hade han inte slagit ihjälsig på räcket så hade säkert nåt annat kommit ivägen...
Med tanke på all uppmärksamhet "MC döden" fått i media så känns det som om nått tråkigt är på gång från myndigheterna...
 

cha0s

Total galning?
Gick med
22 Oct 2003
Ort
Umeå
Hoj
R6 med lila kåpor
Varför inte byta ut mitträcket mot cementklumpar med samma funktion?
Alltså då rundade block som man nu använder vid vägbyggen.
Det tycker jag låter som en bra idé.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Wheelie-king skrev:
Han låg o tränade bakhjul på E22:an (helt idiotiskt) till råga på det så hade han bara haft mc-kort i 1 månad.

Men han klarade sig mirakulöst. Men han fick en hel del skador bla ett väldigt trasigt ben... Men nu, ca 1 år efter olyckan är han upp på hojen igen!
har sett hojen och pratat med killen, i år har han styrdämpare,,, livet är till för att levas på det sätt man finner lämpligt :D

vajerräcken eller inte....
fanns det ett sätt att minska bilolyckorna till noll men som samtidigt kostade ett antal mc förarers liv varje år så skulle jag rösta på det, totalen räknas.
Håll er på bana eller "säkrare" vägar eller skyll er själva..
men självklart, beklagar killens bortgång.
 

RocketQueen

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Såld :(
Quaya skrev:
Ja men så kan man inte resonera.
Man kan heller inte träna på en öde väg för att där är ju stora lyckstolpar som står med jämna mellan rum och det kanske finns träd där också.

Så jag ser det bara som ett misstag han har gjort som inte klarade sätta ner framhjulet ordentligt och förmodligen kastades in i vägräcket.


Ja precis som jag skrev kan olyckor hända överallt.
Jag tänkte iofs kanske inte att man skulle träna Wheelies på en landsväg.
 

Ghost

B.C.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrort
Hoj
Husa 501 -02, SD R -10
cha0s skrev:
Varför inte byta ut mitträcket mot cementklumpar med samma funktion?
Alltså då rundade block som man nu använder vid vägbyggen.
Det tycker jag låter som en bra idé.

Dom är farligare för personbilarna...
 

miicke

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
kawasaki zx7r -99
RocketQueen skrev:
Ja precis som jag skrev kan olyckor hända överallt.
Jag tänkte iofs kanske inte att man skulle träna Wheelies på en landsväg.

Okej, men det finns ju för- och nackdelar till allt!
Men jag tror att det är många som ser det som ett skydd att ha ett mittenräcke, men med handen på hjärtat..
ifall hade haft MC-kort och MC och du kör på en bred motorväg, då tänker väll inte du på mittenräcket att det är farligt, det hade inte jag gjort iallafall :gnissla

// mvh Q
 

RocketQueen

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Såld :(
Quaya skrev:
Okej, men det finns ju för- och nackdelar till allt!
Men jag tror att det är många som ser det som ett skydd att ha ett mittenräcke, men med handen på hjärtat..
ifall hade haft MC-kort och MC och du kör på en bred motorväg, då tänker väll inte du på mittenräcket att det är farligt, det hade inte jag gjort iallafall :gnissla

// mvh Q


Näää de klart! Asså hade jag kännt mig säker hade jag ju gjort de.
Nu vet vi ju inte hur allt gick till.
Han kanske kunde sin sak men nåt gick fel.

Hur som helst så är de hemskt. Tragiskt! :(
 

hrc

Desillusionerad
Gick med
3 May 2004
Ort
Sollentuna
Hoj
Yamaha Tracer 900 GT
Nurse Ratched skrev:
Jag vet inte men jag gissar på 60 ton.

Hahaha, vely funny!

Karln syftar på ekipagets levande massa eller rörelseenergi eller vad det nu heter. Denna uppgår vid dessa farter till några tusen ton eller så. :mattias

Så: Get da hell outta my way om du vill oppleva morgondagen! :tummenupp
 
Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top